Gå til innhold

Vaskemaskin og rør lukter kloakk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!
Det begynte plutselig å lukte riktig kloakk inne i vaskemaskinen etter at jeg hadde vasket noen mindre tepper. Satte maskinen på 90 grader uten klær i og lot den gå. Nå lukter det ikke så gale inne i maskinen, men lukten har flyttet seg til rørene og resten av badet. Hvordan bli kvitt dette? Ser at folk nevner eddik på nettet? Burde jeg kjøre plumbo ned i rørene også? Andre tips?

Anonymkode: 1cd26...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hei!
Det begynte plutselig å lukte riktig kloakk inne i vaskemaskinen etter at jeg hadde vasket noen mindre tepper. Satte maskinen på 90 grader uten klær i og lot den gå. Nå lukter det ikke så gale inne i maskinen, men lukten har flyttet seg til rørene og resten av badet. Hvordan bli kvitt dette? Ser at folk nevner eddik på nettet? Burde jeg kjøre plumbo ned i rørene også? Andre tips?

Du bør ikke bruke plumbo! Plumbo er mot tette rør og ikke et rengjøringsmiddel! Mht avløp bør du  ikke bruke plumbo, men mudin som rørleggere anbefaler. Plumbo er veldig hardt ved rørene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, rfa said:

Tørr vannlås på vaskerommet?

Tror ikke det. Røret er veldig aktivt brukt, og da burde jo ikke det lukte kloakk inne i vaskemaskinen først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Grüner said:

Du bør ikke bruke plumbo! Plumbo er mot tette rør og ikke et rengjøringsmiddel! Mht avløp bør du  ikke bruke plumbo, men mudin som rørleggere anbefaler. Plumbo er veldig hardt ved rørene.

Vil Mudin hjelpe på lukten/fjerne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må først åpne sluken og renske den for hånd, ofte er det nok.

Anonymkode: f0745...95c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke et tørt sluk på vaskerommet da. Jeg har et sluk på gulvet, og det tørker ut med jevne mellomrom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
rfa skrev (På 21.3.2024 den 0.08):

Tørr vannlås på vaskerommet?

Tipper dette er riktig svar. Hadde samme problem, jeg trodde også lukten kom fra vaskemaskina. Tok sin tid før jeg koblet det mot vannlåsen og ja - den var knusktørr

Anonymkode: 64c0a...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For dem som har tilgang på Varden kan jeg her komme med en lenke: https://www.varden.no/forbruker/i/4oMyER/vond-lukt-paa-badet-her-er-kanskje-synderen

For dem som ikke har, kan jeg si kort hva der står:

«Årsaken til den vonde lukta, er ofte at sluket har tørket ut fordi det ikke har kommet vann ned i det på en stund.

– I sluket er det montert en vannlås som hindrer kloakkgassene i å komme ut, men hvis vannlåsen tørker ut, vil stanken stige opp fra avløpet. Den kan forebygges ved å helle slukforsegler i sluket før du skal være borte lenge, forteller Endre Ulstrup i Lindesnes Rør.

Hvis lukta har kommet, er det ikke annet å gjøre enn å bøye seg ned og starte med å rense sluket for hår- og såperester.

Skrubb så langt ned i avløpet du kommer, men ikke så kraftig at du skader rørdeler.

– Forebygging av vond lukt er viktig. Det gjør du med jevnlig rens av sluket. 

Unngå etsende kjemikalier og kaustisk soda når du renser. Slike produkter kan skade plastrør og pakninger, og er heller ikke bra for miljøet.

– Aller verst er Plumbo i pulverform. Det har en tendens til å klumpe seg og kan bli som betong i røret, og i verste fall føre til lekkasje, advarer Endre.

– Og bruk gjerne en gammel oppvaskkost og et vaskemiddel beregnet på baderom. Jeg anbefaler biologisk, flytende avløpsrens. Skrubb så langt ned i avløpet du kommer, men ikke så kraftig at du skader rørdeler, sier Endre.

Til slutt spyler du godt med varmt vann fra dusjen. Hvis dusjslangen ikke rekker bor, fyller du en vaskebøtte eller to med så varmt vann du får fra krana og heller i sluket.

Hvis sluket er plassert under dusjkabinettet eller det frittstående badekaret, er det en litt større jobb – men like viktig. Har du et vaskerom, gjelder de samme reglene.

– Ofte samler såperester fra vaskemaskinen og lo seg her, og det kan gi tette rør og ubehagelig lukt.

Anonymkode: 20bcf...e93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg heller kokende varmt vann i rørene på vaskerommet jevnlig for å unngå lukt, fungere fint. Eddik fungerer også i vaskekammer på maskinen, vask inne maskinen godt først, rundt pakninger o.l. Bør gjøres jevnlig og husk å ha døren til maskinen åpen når den ikke er i bruk. 

Anonymkode: bde3f...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...