Gå til innhold

Hva slags tak skal jeg velge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Skal skifte tak på enebolig og holder på å hente inn tilbud fra håndtverkere. De vil gjerne vite hva slags tak jeg ønsker, og lurer på om noen her vet om gode nettsider med informasjon om ulike tak? Jeg har fått en hel liste over ulike leverandører, men skjønner det er veldig mye å sette seg inn i mht materialer etc og jeg har i utgangspunktet ingen peiling på tak...

Anonymkode: bcfad...2d4

Skrevet

Du må se på hva slags hus du har og hva som kan passe. Google bilder og vurder det opp mot økonomi og tilbudene du får. Er takstolene dimensjonert for vekten av tung takstein eller må du gå for et lettere decra-tak?

AnonymBruker
Skrevet
Sunshade83 skrev (6 minutter siden):

Du må se på hva slags hus du har og hva som kan passe. Google bilder og vurder det opp mot økonomi og tilbudene du får. Er takstolene dimensjonert for vekten av tung takstein eller må du gå for et lettere decra-tak?

Jeg har ingen tekniske kunnskaper om huset og vet knapt hva takstoler er. Firmaet som skal gi meg tilbud på jobbe ga meg en liste på følgende navn og spurte hvilke jeg foretrekker:
Icopal, Isola, Alvåg etc. Så jeg ville egentlig bare høre her om noen har erfaringer med å bytte tak og hva slags taktyper de har gått for og hvorfor. 

Jeg skal klare å google meg frem til en del, men som sagt hadde vært artig å høre andres erfaringer også.

Anonymkode: bcfad...2d4

Skrevet

Vet du ingenting om takstolene, hva de er dimensjonert for, ingen planer og ingen kan estimere hva de kan tåle så er decra og lignende tak både bedre og billigere. Ekte fagfolk går på befaring hos deg, innhenter informasjon og deretter kan du velge ut i fra det (og gjerne ut i fra deres anbefalinger, levetid og reklamasjoner). Du bør be om referanser, se taket i en butikk eller i virkeligheten, tenke over hvor mye jobben vil koste og selve taket for deretter å bestemme deg. Selve leggeprosessen er forskjellig fra tak til tak, og velger du et komplisert tak (f. eks stein) må du passe på at anbudene er rettet mot dette. Få en fastpris og i avtalen må det stå om deres forsikringer, hva skal skje økonomisk om de ikke fullfører i tide (altså ferdig jobb til avtalt tid) i form av dagsbøter o.l. Hvordan sikrer de bygget om det regner eller blir uvær er også en faktor og hvem skal gjenvinne eller kaste taket som er der i dag?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takstein er det som holder lengst og bråker minst ved kraftig regn. Vi har hatt plater, så ut som takstein på avstand, og det bråkte veldig. Er taket dimensjonert for takstein så velg det. Ta en tur opp på taket og se hva du har i dag, du ser om det er stein, plater eller singel.

Anonymkode: fe41c...11b

AnonymBruker
Skrevet

Tak hvor snøen sklir av selv og som er vedlikeholdsfri. Utsende er ikke nøye.

Anonymkode: a81a8...1fc

Skrevet

Takstein med innebygde solceller. Skal man uansett bytte hele taket kan man vurdere å tjene penger på det. 
man kan antagelig få støtte av Enova også?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilket tak har du i dag da? Og hvilken hustype/ byggeår?

Er i samme prosess selv og skal ha Plannja Trend svart.

Anonymkode: 656c9...f92

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk god veiledning av de som skulle legge taket. Hva som ville holde seg best, hva som passet huset best, hva som passet i nabolaget, sett mot prisklasser. Vi endte med klassisk sort, glasert taksten. 

Første huset der vi byttet tak valgte vi en mye rimeligere variant. VI visste vi skulle selge innen få år. Og ble rådet til at folk så på hvor nytt taket var, aldri hvilken kvalitet det hadde. 

Anonymkode: aad6f...ec3

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (På 21.3.2024 den 8.16):

Takstein med innebygde solceller. Skal man uansett bytte hele taket kan man vurdere å tjene penger på det. 
man kan antagelig få støtte av Enova også?

Vi har fått tilbud på det. Kostet 200 000,- mer enn vanlig tak. Besparelsen i strømforbruk tilsvarer bare ca rentene hvis man låner 200 000 i banken (evt tapt avkastning hvis man må selge fondsandeler for å skaffe de 200 000) Solceller produserer mest når strømprisen er lav og man sparer lite, mens når strømprisen er høy produsere de nesten ingenting så man sparer lite da også. Ergo vil man i praksis aldri klare å tjene noe på det, man sparer ikke nok.

Anonymkode: 41aca...24f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi gikk for flat takstein (Skarpnes flat), men det var til hus med moderne stil. Ville ikke passet til et tradisjonelt hus.

Anonymkode: e7ece...431

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har fått tilbud på det. Kostet 200 000,- mer enn vanlig tak. Besparelsen i strømforbruk tilsvarer bare ca rentene hvis man låner 200 000 i banken (evt tapt avkastning hvis man må selge fondsandeler for å skaffe de 200 000) Solceller produserer mest når strømprisen er lav og man sparer lite, mens når strømprisen er høy produsere de nesten ingenting så man sparer lite da også. Ergo vil man i praksis aldri klare å tjene noe på det, man sparer ikke nok.

Anonymkode: 41aca...24f

Koble til et ombygd utdatert elbilbatteri som man gjør på hytter da? Med 30kWh batteri har man mulighet til å flytte produksjon og forbruk noe. 
Tesla powerwall er også mulighet. 
Regnet med enova?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...