Gå til innhold

Barnemark vermox dose to, overnatting borte

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt barnemark i hus og hele familien tok dose en av vermox fredag morgen for snart to uker siden. Står at dose to av vermox skal tas etter 2 uker. Vil det da si fredag morgen igjen? Og har lest man skal kokvaske og skifte sengetøy, håndklær osv etter dose to. Vil det da si kun dagen etter siste dose? Eller må man fortsette med kokvasking, dusjing og strengt renhold videre etter dose to også? Når er man liksom "safe" igjen? 

Spør fordi barna egentlig skal på overnatting hos venner fra fredag til søndag, men ønsker jo ikke å legge ansvar for full vask osv. og fare for smitte på andre. Kan man eventuelt gi dose to en dag tidligere, feks torsdag kveld og så kokvaske alt fredag og sende barna på overnatting fredag kveld? 

Anonymkode: 23491...ec0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sengetøy må vaskes i runde to også. Jeg hadde IKKE sendt barn på overnatting, og jeg hadde ikke blitt blid hvis jeg hadde fått et barn på overnatting, uvitende om at det var under behandling for barnemark…

Anonymkode: 76ec9...ee0

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Dere dropper overnattingen, enkelt og greit!

Anonymkode: 164f6...f14

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dropp overnatting. Hva er det folk tenker med 😑

Anonymkode: 10053...5aa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det hadde garantert blitt siste gang de ungene hadde fått overnatte hos oss.

Anonymkode: 00069...010

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, vi dropper overnatting😊 Men har noen formening om når man ikke lenger er noen risiko da etter dose to med behandling? Trodde man i fleste tilfeller var kvitt marken etter andre runde piller/mikstur 

Anonymkode: 23491...ec0

AnonymBruker
Skrevet

Lag ny avtale for overnatting en annen helg. Og hold dere til oppsatt behandling. 

Anonymkode: cf04a...f42

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det hadde gått helt fint å ta dosen en dag tidligere og sende på overnatting. På apoteket sa de til oss ca to uker, trengte ikke være på dagen. 

Anonymkode: 23757...106

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg tror det hadde gått helt fint å ta dosen en dag tidligere og sende på overnatting. På apoteket sa de til oss ca to uker, trengte ikke være på dagen. 

Anonymkode: 23757...106

Jeg er enig i dette. Vi har hatt barnemark altfor mange ganger, og jeg tror det er mange som har det uten å vite det. Det er mye verre enn oss som faktisk passer på og tar behandling. Vi pleier å ta ny dose etter 10-14 dager, og kokvaske sengetøy og undertøy i 2-3 dager etter hver runde.

Ville sendt på overnatting to dager etter kur. Lite tips - vi pleier å ta en tredje runde for å være heeelt sikker på at det er borte, etter et par ganger hvor vi enten ikke var kvitt det helt (eller ble smittet på nytt). 

PS: leste en gang at 18 % av småskolebarn går rundt med barnemark, de fleste helt uvitende: https://www.nrk.no/livsstil/barnemark-fortsatt-vanlig---de-fleste-vet-ikke-at-de-har-det-1.12528075

Anonymkode: 668bb...c7f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...