Gå til innhold

PCOS men lavt testosteron-nivå?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har en del symptomer på PCOS som økt hårvekst i ansikt (særlig hake), legger lett på meg, lange menssykluser på 30-35 dager. Boen ganger i året har jeg sykluser opptil 42 dager. Noe lavt stoffskifte. Napper mørke hår på hake daglig. Er ellers mørkeblond og lys i huden. Har tatt blodprøver hos lege som viste lave nivåer av testosteron på 0,6. Han ville ikke ta flere hormonprøver enn testosteron. Har også tatt ultralyd hos fastlege som sa alt så fint ut. Regner med at han hadde sett cyster dersom jeg hadde det, eller må man til gynekolog for å se dette? Kan man ha PCOS til tross for lave nivåer av testosteron? 

Anonymkode: 7e9de...730

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå til gynekolog! Gynekologen vil kunne se antall cyster, og eventuelt annet, som er en del av diagnosekriteriene. Min gynekolog tok utvidede hormonprøver av meg nå for et par måneder siden. Testosteron 1,5 (ref <1,9). Jeg hadde andre hormoner som var helt ute og kjøre og fikk melding av gynekologen at resultatene var typisk en med pcos. Ham sa ikke noe om testosvaret. Nå tok jeg ikke blodprøvene for å få diagnosen, for den har jeg hatt i mange år, men hormonkrøllet har virkelig begynt å plage meg så vi ville sjekke.

Uansett, dra til gynekolog! En fastlege har ikke den samme kompetansen som en gynekolog. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...