AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #1 Skrevet 20. mars 2024 Har i flere år prøvd å gå ned i vekt. Jeg har gått på Grete Roede kurs, overvektsklinikken i fylket mitt, livsstilsendringskurs på Evjeklinikken, bruket Mysimba og Saxenda. Da jeg startet ved overvektsklinikken, veide jeg 105 kg, å nå veier jeg 116 kg 😮 I tillegg til at det er tungt og veie så mye, så er jeg også plaget med at jeg fort blir rød og sopp enkelte ganger i valkene, som under magen, lysken og under puppene. Det er mye jobb og holde de områdene tørre, men noen ganger kan sopp oppstå på null komma niks - selv om jeg er aldri så nøye med hygienen. Det holder mange ganger at jeg blir svett, også kommer plagene. Jeg har aldri sett på operasjon som noe alternativ da jeg er redd for å få mye plager og bivirkninger, men nå er jeg der at jeg har begynt å vurderer operasjon. Vil derfor høre andres erfaringer, både positive og negative. Anonymkode: 42dab...c02 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #2 Skrevet 20. mars 2024 Jeg er slankeoperert. Klarer du ikke å endre kosthold med hjelp av mysimba/saxenda/oppfølging fra overvektsklinikk, tror jeg at en slankeoperasjon kun vil hjelpe en stund. Man blir dessverre ikke operert i hodet. Du sier at det henger og du blir sår under hudfolder. Det blir ikke bedre av en slankeoperasjon, heller stikk motsatt. Og evnt plastikkoperasjoner ligger mange år frem i tid. Minst 2 år postoperativ/6 mnd vektstabil, flere krav som må innfris +flere år i kø. Anonymkode: 7e4bf...ca2 2
Bombasi Skrevet 20. mars 2024 #3 Skrevet 20. mars 2024 (endret) Jeg har ikke tatt det selv. Men jeg vet om 3 stk som har tatt det her jeg bor. Den ene gikk raskt ned i vekt. Faktisk nær 30 kg på noen måneder. Etter 2 år var vedkommende tyngre igjen enn noen gang. Den andre gikk sakte ned i vekt, stabiliserte seg over tid, men etter 5 år var det meste av vekten tilbake igjen. Den tredje gikk raskt ned i vekt, fikk mye løshud og betennelsesgreier rundt huden pga det, fikk drøssevis av helseplager, ble avhengig av mengder med vitaminer, måtte opererer noe greier i magen etterhvert, ble ufør tilslutt og har meget redusert livskvalitet nå, og har tilogmed lagt på seg en betraktelig del av vekten igjen. 3 tragiske utfall, der særlig èn er skikkelig tragisk. Utover det dømmer jeg hverken de eller deg. Hvis det er det du ønsker å gjøre så er det kanskje greit, og forhåpentligvis går det bra. Men operasjonen er bare en liten del av det. Det er en livsvarig endring du står for ovenfor, der operasjonen er startskuddet. Mine 3 eksempler tok ikke denne varigheten seriøst. Iallfall ikke seriøst nok. Så mitt inntrykk er at det slankekostholdet med lavkalori som er oppskriften på å gå ned i vekt, er det du må leve av når du har tatt operasjon også. Og lykkes du ikke med å gå ned i vekt gjennom kosthold nå, så tror jeg det er vanskelig for deg å holde deg på lav vekt når kroppen er ferdigjustert på vekta etter operasjonen. Jeg vet ikke. Bare gir deg perspektiver med å tenke høyt. Endret 20. mars 2024 av Bombasi 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #4 Skrevet 20. mars 2024 Jeg har selv gått ned fra BMI 32 til 23 med Wegovy. Kjenner to som har tatt slankeoperasjon for over 5 år siden, og begge har klart å holde og justere vekta. Vet ikke hva som gjør at noen lykkes, og andre mislykkes. Det eneste jeg kan si med sikkerhet er at det er tungt å være aktiv når man er veldig tung. Anonymkode: 193e0...15b 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #5 Skrevet 20. mars 2024 Takk for svar dere AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg er slankeoperert. Klarer du ikke å endre kosthold med hjelp av mysimba/saxenda/oppfølging fra overvektsklinikk, tror jeg at en slankeoperasjon kun vil hjelpe en stund. Man blir dessverre ikke operert i hodet. Du sier at det henger og du blir sår under hudfolder. Det blir ikke bedre av en slankeoperasjon, heller stikk motsatt. Og evnt plastikkoperasjoner ligger mange år frem i tid. Minst 2 år postoperativ/6 mnd vektstabil, flere krav som må innfris +flere år i kø. Anonymkode: 7e4bf...ca2 Mysimba ga så mange bivirkninger at jeg ikke kunne fortsette med de. Veldig synd da de hadde effekt. Saxenda ga ingen effekt hos meg, så da sluttet jeg med de i samråd med legen. Opplegget på Evjeklinikken var veldig lærerikt, og jeg har tatt med meg mange gode tips derfra, å jeg bruker endel av den lærdommen aktivt. I min gruppe var vi 24, og kun 2 av de har klart å gå ned i vekt. Resten er der vi var ved start, eller tyngre. Bombasi skrev (9 minutter siden): Jeg har ikke tatt det selv. Men jeg vet om 3 stk som har tatt det her jeg bor. Den ene gikk raskt ned i vekt. Faktisk nær 30 kg på noen måneder. Etter 2 år var vedkommende tyngre igjen enn noen gang. Den andre gikk sakte ned i vekt, stabiliserte seg over tid, men etter 5 år var det meste av vekten tilbake igjen. Den tredje gikk raskt ned i vekt, fikk mye løshud og betennelsesgreier rundt huden pga det, fikk drøssevis av helseplager, ble avhengig av mengder med vitaminer, måtte opererer noe greier i magen etterhvert, ble ufør tilslutt og har meget redusert livskvalitet nå, og har tilogmed lagt på seg en betraktelig del av vekten igjen. 3 tragiske utfall, der særlig èn er skikkelig tragisk. Utover det dømmer jeg hverken de eller deg. Hvis det er det du ønsker å gjøre så er det kanskje greit, og forhåpentligvis går det bra. Men operasjonen er bare en liten del av det. Det er en livsvarig endring du står for ovenfor, der operasjonen er startskuddet. Mine 3 eksempler tok ikke denne varigheten seriøst. Iallfall ikke seriøst nok. Så mitt inntrykk er at det slankekostholdet med lavkalori som er oppskriften på å gå ned i vekt, er det du må leve av når du har tatt operasjon også. Og lykkes du ikke med å gå ned i vekt gjennom kosthold nå, så tror jeg det er vanskelig for deg å holde deg på lav vekt når kroppen er ferdigjustert på vekta etter operasjonen. Jeg vet ikke. Bare gir deg perspektiver med å tenke høyt. Takk for info. Slankeoperasjon i seg selv gjør en jo ikke slank. Man må jobbe aktivt for det. Jeg kjenner også til flere tilfeller slankeopererte, og de fleste har lykkes, men to av de var veldig flinke i starten og gikk endel ned, men nå er de begge der de var før operasjonen. Anonymkode: 42dab...c02
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #6 Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har selv gått ned fra BMI 32 til 23 med Wegovy. Kjenner to som har tatt slankeoperasjon for over 5 år siden, og begge har klart å holde og justere vekta. Vet ikke hva som gjør at noen lykkes, og andre mislykkes. Det eneste jeg kan si med sikkerhet er at det er tungt å være aktiv når man er veldig tung. Anonymkode: 193e0...15b Så bra at du har klart å gå ned såpass For å lykkes så tenker jeg at man må være dedikert og følge en plan. Man kan ikke tro at selve operasjonen gjør jobben, men at operasjonen er et hjelpemiddel, men jeg vet jo ikke. Er enig i at det er tungt og være aktiv når man er overvektig. Å sammen med andre så er man en sinke, å man bærer jo endel mer vekt med seg enn normalvektige og slanke. Anonymkode: 42dab...c02
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #7 Skrevet 20. mars 2024 Ingen erfaring med medisiner eller operasjoner, men mye erfaring med slanking (hvis man kan kalle det erfaring) jeg har slitt med mat siden jeg var 16 år og er straks 40…. Siste årene etter barn osv har vekta vært for høy og nå føler jeg endelig jeg har funnet en måte å gå ned i vekt som er overkommelig. Jeg faster, foreløpig faster jeg 16 timer og spiser mellom 11 og 19. Og ja, det krever også viljestyrke, men føler det er mye enklere å bare holde seg unna alt etter 19, enn å spise «litt»:) For da er det på en måte blitt en vane å ikke raide kjøkkenet på kvelden og trøkke i seg et tungt måltid etter barna har lagt seg. Det sparer jeg masse kalorier på. Før 11 drikker jeg vann og sort kaffe, spiser en god frokost 11 som er knekkebrød, salat, kjøleskapsgrøt, smoothiebowl, wraps osv, spiser igjen ca 14/15, kan være samme som frokost eller middagsrester sov. Så spiser familien middag sammen ca 18.30:) Vanlig middag men jeg lager all mat fra bunnen av, ingen prosessert mat så langt det lar seg gjøre. Kanskje du kan prøve fasting og se om det funker? Jeg har gått ned 6 kg, ikke mye og det går ikke raskt for noen helger har jeg skeiet litt ut hvis det har skjedd noe sosialt, men det går riktig vei:) Anonymkode: 7ea22...3e7 1
Gjest Anonyme-meg Skrevet 21. mars 2024 #8 Skrevet 21. mars 2024 Hvis ikke hode er med er det vanskelig å slanke seg med eller uten hjelpemidler. For hjelpemidler som en slanke operasjon kan hjelpe, mange som har gode resultater. Men hvis hode er i veien for vektreduksjonen, vil det ikke fungere.
Amys Skrevet 21. mars 2024 #9 Skrevet 21. mars 2024 Har du reflektert over hva som gjør at du ikke klarer å gå ned? Jeg har ingen erfaring med slankeoperasjon eller medisiner, men har vært feit hele livet. For min del har problemet vært at jeg har vært sulten stort sett hele tiden (spiser, og så kjempesulten igjen etter en time), i tillegg til overspising på kvelden ("kos" i sofaen etter barna har lagt seg). Jeg har også prøvd Grete Roede, og gikk ned på det, men kiloene kom tilbake igjen de neste årene, når iveren etter å telle kalorier dalte (og den 200g sjokoladen jeg spiste på kvelden hadde uansett sneket seg unna kaloriregnskapet). Selv om jeg gikk ned, jeg husker ikke helt hvor mye, tror det var 6-8 kg, hjalp det ikke på cravings, isteden krevde det masse disiplin. For min egen del ville slankeoperasjon vært en midlertidig fiks, det ville ikke løst de egentlige problemene (og jeg gjetter på at kiloene ville kommet tilbake igjen sakte men sikkert ettersom årene gikk). Det som faktisk har hjulpet for meg har vært faste på kvelden søndag-fredag (fordi det er mye lettere å ikke spise noe som helst enn å bare spise litt, fordi plutselig blir litt til masse), og jeg hopper uansett over frokost. I tillegg prøver jeg å spise lite karbohydrater (men bryr meg ikke om kalorier). Jeg har gått ned 10 kg på et halvt år, så ikke superbra (startet på 106 kg), men jeg har ikke følelsen av å egentlig slanke meg. Spiser fortsatt sjokolade i helgen og kake i bursdager og vin til maten, men jeg har prøvd i finne ut hva som var de verste problemene og gjøre noe med det. Planen min var å involvere legen når jeg hadde fått ryddet opp i hodet, og eventuelt prøve medisiner, men enn så lenge har det gått bra uten.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #10 Skrevet 21. mars 2024 Jeg tok gbp Gått bed over 40 kilo, og holder vekta på 6.året. Det er det beste jeg har gjort for mrg selv noensinne! Anonymkode: 9f416...b4f 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #11 Skrevet 21. mars 2024 Jeg kjenner mange som har tatt slankeoperasjon. Noen er kjempefornøyde mens andre la på seg igjen, og noen fokk komplikasjoner. Vet om et kjærestepart som begge opererte seg, de har hatt masse støtte i hverandre. Om du velger å operere deg bør du være sikker på at du har tilgang på tett oppfølging i etterkant både medisinsk og mentalt. Mange som går raskt ned i vekt kan få andre type utfordringer, også psykiske. Plutselig er kroppen annerledes men ikke sikkert hodet henger med. Har du god innsikt i hva det er som opp igjennom åra har ført til vektoppgang? Medisinske årsaker, emosjonell spising? Dersom det er emosjonell spising bør du få hjelp med dette, hvis ikke vil med stor sannsynlig fremdeles "spise på følelelsene" etter en slankeoperasjon. Ser noen nevner faste. For noen fungerer dette, og da er det ingenting i veien med å bruke den medtoden for vektnedgang så lenge man får i deg de næringsstoffene man trenger. Vet samtidig at mange spiser for lite, og at det resulterer i godtesug om kvelden. Tåler selv faste dårlig, får lite energi og blir fort snoking i skuffer og skap om kvelden. Dersom jeg spiser små men flere måltider gjennom dagen unngår jeg godtesuget. Det gjør ikke under for vekta til å begynne med, men blir mer motivert til å spise sunt når jeg har energi. Spiser mer frukt og grønt, får lyst å teste ut sunne oppskrifter, og jammen meg frister det ikke med mer aktivitet også. Håper du finner ut hva som fungerer for deg❤️ Anonymkode: 44278...b20 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #12 Skrevet 21. mars 2024 Jeg er to år post-op i august, gastric bypass. Har gått ned totalt 60 kilo, og livskvaliteten min er totalt forandret. Psykisk har jeg det bedre enn noen ganger, og forsåvidt også fysisk. Var blant de heldige, for jeg hadde ingen fysiske helseplager i forbindelse med overvekt (bortsett fra smerter i vektbærende ledd), hos meg var det psyken som fikk gjennomgå som verst. Angrer ikke et eneste sekund, beste jeg har gjort for meg selv noensinne og skulle ønske jeg hadde gjort det før. Har ikke hatt noen komplikasjoner etter operasjon, bortsett fra en trøblete galleblære som følge av stor vektnedgang på kort tid. En slankeoperasjon er ikke risikofritt, så man må veie fordelene opp mot eventuelle ulemper. Jeg lever livet mitt i stor grad som før, kun noen få forandringer. Anonymkode: 35e49...aba 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #13 Skrevet 21. mars 2024 Jeg kjenner to som er slankeoperert. Den ene gikk ned mye og holder fremdeles vekta ca. 10 år etter. Det er en del ekstra hud. Men hun har mye plager og bivirkninger i tillegg til en fibro-diagnose. Hun andre gikk ikke ned like mye, men hun har mye plager, er ofte syk og er fremdeles ofte inn og ut av sykehus 7 år etter operasjon. Jeg synes det er så synd at ting blir så vanskelig, for jeg skulle ønske det var hjelp å få. Jeg tror hun første synes plagene hun har nå er bedre enn ved fedmen selv om hun er delvis ufør. Jeg har også ei venninne som har vært på evjeklinikken. Hun trener mye, har blitt veldig sterk og løper ultraløp og har gått laaangsomt ned 25 kg. Hun veier fremdeles mye, men har mindre plager. Anonymkode: 25df0...ed3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå