Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her som har uføretrygd eller annen svært lav inntekt (rundt 20.000 netto i mnd), men likevel greier å eie bil?

Hvor mye bør settes av i måneden til servicer, vedlikehold, reparasjoner?

Hvor ofte må man kjøpe nye dekk?

Sett bort ifra billån, drivstoff og bom/parkering, er det andre utgifter man må huske på ved å eie bil?

Anonymkode: 63b77...5ee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foruten prisen på selve bilen (som avdrag på lån) og drivstoff, går det rundt 500 kroner i måneden i forsikring. Vi setter også av 1500 kroner per måned per bil til dekk og service. Det går ca to dekk per bil per år.

Så et regnestykke for en av våre biler er per måned ser omtrent slik ut:
4000 i lån
500 i forsikring
1500 til dekk og service
= 6000,-

I tillegg kommer drivstoff og bom, men den er så variabel at den tar jeg ikke med. 

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det noen her som har uføretrygd eller annen svært lav inntekt (rundt 20.000 netto i mnd), men likevel greier å eie bil?

Hvor mye bør settes av i måneden til servicer, vedlikehold, reparasjoner?

Hvor ofte må man kjøpe nye dekk?

Sett bort ifra billån, drivstoff og bom/parkering, er det andre utgifter man må huske på ved å eie bil?

Anonymkode: 63b77...5ee

Ja går fint å eie bil. Men det kommer veldig an på hvilke andre utgifter du har.

Jeg setter av ca 1500 - 2000 per måned til vedlikehold, service. Hvor ofte du må kjøpe dekk kommer an på hvor mye du kjører.  Kjøper nye dekk cirka hvert 3 år.

Anonymkode: 7f4cd...cf8

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bor på bøgda og må ha bil. Så da prioriterer man det før mye annet da, ikke problem. Utbetalt langt under 20000 i mnd. 

Anonymkode: 547fc...493

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det handler ikke om å ha råd til. Men å prioritere å eie bil.

Er bil så viktig for deg at det er verdt en del titusener i året så er det jo greit. Går det ut over andre ting som er verdt mer for deg er det ikke greit. 

Anonymkode: 95024...d48

  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Hensatt skrev (58 minutter siden):

Foruten prisen på selve bilen (som avdrag på lån) og drivstoff, går det rundt 500 kroner i måneden i forsikring. Vi setter også av 1500 kroner per måned per bil til dekk og service. Det går ca to dekk per bil per år.

Så et regnestykke for en av våre biler er per måned ser omtrent slik ut:
4000 i lån
500 i forsikring
1500 til dekk og service
= 6000,-

I tillegg kommer drivstoff og bom, men den er så variabel at den tar jeg ikke med. 

2 dekk per bil per år er ganske mange, det er full utskiftning hvert 4 år. 

Jeg har selv de siste 5 årene vært veldig heldig med min bil og så å si kun hatt verdifall på grunn av alder/kjørelengde.  har eid samme bil alle 5 årene. Bilen er nå 10 år totalt, hvor jeg har eid den de 5 siste.

jeg tror jeg har brukt under 30 000 på rep/service/dekk,  Det eneste jeg har gjort ut over normale service/eukontroll er 1 bytte av frontrute, 1 bytte av bremseskiver og 1 bytte av bremseklosser. kjøp av 2 nye dekk, (6 av de dekkene jeg bruker nå er de jeg fikk med bilen) bilen har falt ca 80 000 i verdi fra jeg kjøpte den jeg har brukt under 30 000 på forsikring, (kun ansvar) og har kjørt 80 000 km.   

Normal tommelfingerregel er at man bruker 4 kr per km, men dette er ikke sant ved lave kjørelengder. 

litt usikker på hvor mye jeg har brukt på strøm men kanskje 25 000, har ingen god oversikt, 80 000 km burde tilsvare 16000 kwh hvis man bruker 1 kwh per 5 km, noe som er ganske vanlig, men jeg føler at bilen min har spist mer enn det. 

Har ikke brukt mye på bompenger/ferge,  (under 2000 kr) 

totalt sette har jeg nok brukt ca 170 000 kr, på å kjøre 80 000 km, noe som gjør meg veldig heldig. 

Når man kjøper brukte biler er det ekstremt stor forskjell, men generelt sett vil jeg si at økonomisk så vil sannsynligvis en 5 år gammel leaf være mye billigere i drift enn en 10 år gammel mercedes/bmw som koster like mye.  

Anonymkode: 883e3...d1f

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Bor på bøgda og må ha bil. Så da prioriterer man det før mye annet da, ikke problem. Utbetalt langt under 20000 i mnd. 

Anonymkode: 547fc...493

Hva har du i bo utgifter i mnd? Bor du alene siden du klarer deg greit på under 20 000 kr i mnd? 

Anonymkode: 60ac3...f0a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva har du i bo utgifter i mnd? Bor du alene siden du klarer deg greit på under 20 000 kr i mnd? 

Anonymkode: 60ac3...f0a

Var det ikke bil vi snakka om her da? 

Anonymkode: 547fc...493

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er det noen her som har uføretrygd eller annen svært lav inntekt (rundt 20.000 netto i mnd), men likevel greier å eie bil?

Hvor mye bør settes av i måneden til servicer, vedlikehold, reparasjoner?

Hvor ofte må man kjøpe nye dekk?

Sett bort ifra billån, drivstoff og bom/parkering, er det andre utgifter man må huske på ved å eie bil?

Anonymkode: 63b77...5ee

Hvor mye man kjører er ett viktig moment. 
Det spiller ikke bare inn på drivstoff, men også på servicebehov, dekkslitasje og forsikring. 
Jeg kjører såpass lite at dekkene holder 4-5 sesonger, og har kun forsikring for 8000km i året. 

Service og vedlikehold varierer veldig fra bil til bil, jeg har e-up fra 2016, en vanlig liten service får jeg ned i tusenlappen, men hvis det er feil på bilen så går tusenlappene. Fikset bremser i fjor, da gikk det 10 000,- i ordinær pris. 
EU kontroll er annet hvert år, og der varierer prisen fra 1000 til 2000 etter hvor du velger ta kontrollen. 

For en liten bybil, som ikke brukes mye, og er i grei stand, så ville jeg budsjettert med 2-3000 pr måned. 
Jeg budsjetterer med 2000,- pr måned på min, men jeg betaler ikke for lading, og får billigere service og dekk. 

Anonymkode: d25b9...eea

  • Liker 1
Skrevet

Ja, det er mulig. Men er det lurt?

Mange glemmer eller ser bort fra å budsjettere tilstrekkelig sparing. Det gjelder både langsiktig og kortsiktig.

Hvor mye har du til overs når alt er betalt og når du har gjennomført sparingen?

Er det et beløp igjen, så kan du vurdere å ta inn bil i budsjettet.

Schmuhu

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja må der jeg bor. Avhengig av bil. Går ikke buss der det er lege eller butikker. Kun til skolen.

Har ikke lån på bil, forsikring 1000kr mnd, ca 2000kr i mnd på drivstoff.  Hos meg kan jeg fint kjøre 3 sesonger på dekkene , men alt har med type bil og slitasje.  En så lenge har jeg kun hatt behov for bytt av olje.

Bildeler kjøper jeg på nett og så har jeg sønn som skifter

Anonymkode: e80b4...90e

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en 15 år gammel bil som jeg kjøpte for 26000kr. Forsikring er 550kr i måneden. Har hatt bilen i 4 år, har skiftet batteri (1200kr) og eksospotte (2500kr). Har aldri kjøpt dekk, men betaler noen for å bytte til sommerdekk og vinterdekk (400kr). EU-kontroll annethvert år koster i underkant av 2000kr. Bilen fungerer utmerket og gir meg mye glede. Kjører rundt på ferie i hele Norge hver sommer. Om vinteren bruker jeg den mindre, fyller bensin ca en gang annenhver måned. Om større reparasjoner dukker opp, vil jeg nok skrape bilen i stedet for å bruke veldig mye penger å å fikse den ettersom den er såpass gammel. Småreparasjoner er fortsatt verdt det. 

Hvis du er litt smart mtp hvilken bil du velger å kjøpe, kan du få en bil uten lån som er billig i drift og som fungerer bra og kan holde lenge. Gamle biler er større risiko med tanke på hvilke reparasjoner som kan dukke opp, men forsikringen er også mye rimeligere.

Jeg kjøpte en liten, gammel konebil som hadde hatt garasjeplass hele sitt liv (=lite rust) og hadde kjørt rundt 130 000km. Gå for Toyota :):) 

 

Anonymkode: cd214...314

  • Liker 1
Skrevet

Skulle gjerne hatt bil men etter nye utlånsregler i 2023 så får jeg ikke billån fordi jeg har huslån. Før disse reglene så hadde jeg bil. Nå er det første gang på tredve år jeg er uten… 

Er ufør å vurderer å selge leiligheten for å kunne ha bil da det er av høy verdi her på bygda. Nå sitter jeg bare hjemme å det er meningsløst. 
Om det er verdt det å eie bil må bli en vurdering hver og en tar siden det tar mesteparten av inntekten… Men lav inntekt blir det jo ofte kun mulig å kjøpe en billig bil og en billig bli må hele tiden repareres… 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...