Gå til innhold

Hva ville du sagt til 12 år gamle deg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis den nåværende, voksne versjonen av deg kunne reise tilbake i tid - hva ville du sagt til den 12 år gamle versjonen av deg selv?

Jeg ville sagt:

«Vær mer disiplinert med lekser og skoleoppgaver, fordi foreldrene dine er ikke disiplinerte nok med deg. Senere vil du innse hvor viktig det er.»

«Folk misliker deg ikke så mye som du tror.»

«Du fortjente ikke mesteparten av behandlingen søsteren har gitt deg. Mishandlingen hun selv har opplevd av faren sin gav henne mange problemer og mye sinne, som hun dessverre projiserte på 11 år yngre deg. Alle de vanlige tabbene du begikk som 3, 4, 5, 6, 7 år var helt vanlige og fortjente ikke den mengden med kjeft og kald skulder.». 

«Bare fordi foreldrene dine avfeier følelsene dine - positive og negative - så betyr det ikke at de er ugyldie.»

«Du kommer til å bli stresset over å passe inn med de andre elevene på ungdomsskolen. Fuck det. Fokuser heller på å finne snille, ordentlige venner.»

«Du kommer til å plutselig forelske deg for første gang når du er 14. Det kommer til å være en av samme kjønn. Ikke stress, bare nyt forelskelsen.»

Anonymkode: 8b340...842

• Liker 2
  • Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer til å gå bra, selv de gangene du er overbevist om at det ikke gjør det.

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Fortsett å tro på deg selv, og gå for drømmen din selv om andre sier du aldri kommer til klare det. 

(Jeg gikk for drømmen min og ble det jeg ville.) 😊

Anonymkode: f1ec2...4ae

• Liker 1
Skrevet

Alle de guttene du digger nå er nobody om 10 år. De slutta skolen, rusa seg og endte i fengsel. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

"Tipp eurojackpot uken før potten på 1.3 milliartder går, med tallene x....x....xx...xx...xx...x"

Anonymkode: 680c4...6f2

• Liker 6
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp mengder med Bitcoin, og ikke selg før de er verdt minst 600 000 NOK pr stk. 

Ikke start med nikotinprodukter. Du klarer aldri å komme deg av det, og dyrt vil det bli med årene.

Ikke start med medisin [x]. Den vil fucke ting opp for deg.

Lev i nuet og nyt videregående. Det vil være den beste tiden i ditt liv med alle vennene dine.

Dropp idrett. Du er ikke så god som du tror, og du vil aldri bli noe. Det er en altoppslukende idrett i dine viktigste år i livet, som ikke er verdt det. Innerst inne så vet du det også.

Når du går på skole og studerer: les mindre, men les smart. Pugg på det viktigste, og drit i 95% av pensum.

Ikke slå i et vindu. Du kommer til å knuse det med barhånda di.

Ikke bli sammen med [x]. Vær singel, og lev livet til du er minst 25 år. Du vil få plenty med muligheter uansett, selv om du ikke tror det.

Senk skuldrene ti hakk og pust skikkelig, det vil bli bra! 

Anonymkode: 6788b...472

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hvis den nåværende, voksne versjonen av deg kunne reise tilbake i tid - hva ville du sagt til den 12 år gamle versjonen av deg selv?

Kjøp Microsoftaksjer når de kommer. Så Apple og Tesla.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Den beste tiden er forbi. Alt går nedover fra nå av.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Si fra! Snakk med en voksen og fortell alt! Ville jeg ha sagt til meg selv… 

Anonymkode: b871d...170

• Liker 1
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Bare avslutt det nå, det blir bare verre.

Anonymkode: 84905...477

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Bare fortsett akkurat slik du gjør det. Livet vil bli veldig bra. Du vil lykkes med skolen, med venner, med jobb, og finne en fantastisk mann. Selv om tenårene og starten på voksenlivet til tider vil være krevende. 

Anonymkode: 13899...d8b

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

"Du er god nok"

Anonymkode: 6fce2...d1f

• Liker 1
  • Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

Bind boliglånsrenta når den er på 2-tallet. 
Kjøp aksjer tidlig i Apple og Tesla, og sitt på dem, 

Ikke vent for lenge med å ta den masteren. 
Få kun ett barn. 

Anonymkode: 00777...f1e

AnonymBruker
Skrevet

1) Som barn skjønte jeg aldri dette med lekser. Trodde jeg var for dum til å lære meg fagene så jeg prøvde heller aldri å lære meg fagene. Hadde fortalt 12 år gamle meg at jeg ikke er for dum, bare for udisiplinert. Og fortalt at jeg burde jobbe med skolen om ikke annet for å øke selvtilliten min og se at jeg kan om jeg vil. 

2) Samme gjelder med den fysiske formen. Jeg skjønte ikke at formen var dårlig fordi jeg ikke drev med noe fysisk aktivitet. Skjønte ikke at jeg var dårligst i idrett fordi jeg ikke trente noe idrett. Hadde fortalt meg selv at jeg burde begynne med idrett for å øke selvtilliten. For jeg følte meg som en dritt i gymtimene når jeg alltid ble valgt sist. 

3) Du er venneløs delvis fordi du er for sjenert til å spørre folk om å finne på ting og for sjenert til å gå bort til de i klassen. Jeg trodde at jeg var venneløs fordi jeg var for dum til å ha venner. 

4) En av grunnene til at du ikke skjønner det alle andre skjønner er fordi du har autisme. Det er derfor du føler deg annerledes alle andre og føler du ikke får livet de andre har. Men du er ikke verre rammet enn at du kan kan få et greit liv om du følger de 3 rådene overfor. Det er ikke slik du må sitte alene i alle lunsjpausene eller alene hjemme hver kveld. Det er heller ikke slik at du trenger å grue deg til timene fordi du er for dum til å skjønne fagene. Du kan lære deg dem. Du kommer aldri til å bli best i idrett, men du trenger ikke være den dårligste om du faktisk begynner å trene.  Kanskje kan kampsport være en ide slik at du får litt selvtillit og slipper å frykte å bli banket opp. MEN det er faktisk ingen som ønsker å banke deg opp. Det sitter bare i hodet ditt. 

Er forresten mann på 40 og da jeg var barn så ble få med autisme fanget opp med mindre man var så hardt rammet at man  ikke kunne ha vanlig undervisning. 

Anonymkode: e4e74...ea7

• Liker 2
  • Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet

Du kommer til å bli mer vellykket enn de som mobber deg. Guttene som spytter på deg og kaller deg stygg, sjekker deg plutselig opp på byen. Hold ut, livet blir bedre etter tenårene! 

Anonymkode: 84300...508

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

1) Som barn skjønte jeg aldri dette med lekser. Trodde jeg var for dum til å lære meg fagene så jeg prøvde heller aldri å lære meg fagene. Hadde fortalt 12 år gamle meg at jeg ikke er for dum, bare for udisiplinert. Og fortalt at jeg burde jobbe med skolen om ikke annet for å øke selvtilliten min og se at jeg kan om jeg vil. 

2) Samme gjelder med den fysiske formen. Jeg skjønte ikke at formen var dårlig fordi jeg ikke drev med noe fysisk aktivitet. Skjønte ikke at jeg var dårligst i idrett fordi jeg ikke trente noe idrett. Hadde fortalt meg selv at jeg burde begynne med idrett for å øke selvtilliten. For jeg følte meg som en dritt i gymtimene når jeg alltid ble valgt sist. 

3) Du er venneløs delvis fordi du er for sjenert til å spørre folk om å finne på ting og for sjenert til å gå bort til de i klassen. Jeg trodde at jeg var venneløs fordi jeg var for dum til å ha venner. 

4) En av grunnene til at du ikke skjønner det alle andre skjønner er fordi du har autisme. Det er derfor du føler deg annerledes alle andre og føler du ikke får livet de andre har. Men du er ikke verre rammet enn at du kan kan få et greit liv om du følger de 3 rådene overfor. Det er ikke slik du må sitte alene i alle lunsjpausene eller alene hjemme hver kveld. Det er heller ikke slik at du trenger å grue deg til timene fordi du er for dum til å skjønne fagene. Du kan lære deg dem. Du kommer aldri til å bli best i idrett, men du trenger ikke være den dårligste om du faktisk begynner å trene.  Kanskje kan kampsport være en ide slik at du får litt selvtillit og slipper å frykte å bli banket opp. MEN det er faktisk ingen som ønsker å banke deg opp. Det sitter bare i hodet ditt. 

Er forresten mann på 40 og da jeg var barn så ble få med autisme fanget opp med mindre man var så hardt rammet at man  ikke kunne ha vanlig undervisning. 

Edit: Hadde det vært enda tidligere så hadde jeg også sagt at jeg burde begynne på fotball. Ikke fordi jeg kom til å bli noe god. Men fordi svært mye av det sosiale for gutter skjer gjennom fotball. Jeg sluttet med fotball etter førsteklasse på barneskolen fordi jeg var dårligst og aldri fikk spille kamp. Men hadde jeg levd livet igjen så hadde jeg fortalt meg selv at jeg burde fortsette å spille  organisert fotball pga det sosiale. Nærmest alt det sosiale på barneskolen etter skoletid var organisert fotball og løkkefotball og når jeg ikke var med i organisert fotball fikk jeg ikke med meg det sosiale der i tillegg falt jeg lenger og lenger bak de andre i fotballferdigheter og da var det jo enda mindre gøy å spille løkkefotball. Hadde også fortalt meg selv at om jeg gikk på treningene og spilte løkkefotball så ville jeg bli god nok til at jeg ikke var dårligst og at det ville hjelpe på selvtilliten. 

Skrevet

Bortsett fra alt i teksten til "everybody's free to wear sunscreen"!! Jeg elsket den sangen da den kom ut i 99 og den innfrir og er like aktuell den dag i dag

Så ville jeg kanskje sagt: nyt det siste året du har sammen med faren din, ikke vær så trassig mot han, stå opp på søndsgsmorningen for å spis frokost sammen med han. Tilbring hvert sekund du kan med han. Du har resten av livet på å savne han, og det kommer du til å gjøre så nyt de fine far-datter stundene mens du kan. Du har et år på å virkelig ta alle de mentale Kodak øyeblikkene du kan få, start NÅ! Sorgene kommer rundt neste sving og før du er klar for det så ta vare på det året du har foran deg for det er det aller siste året av barndom du har. 

• Hjerte 10
Skrevet

Du kommer til å klare deg uansett hva du måtte føle og deale med ❤️ 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du blir en feit jævel, ta helsa på alvor. Du er skolelei, men du er smart. Velg allmennfag med universitetets utdanning i stedet for yrkesfag. Ikke begynn å røyke, drikk mindre. Det aller viktigste jeg ville fortalt min yngre selv, dum snille stiller sist i køen, ta for deg.

Anonymkode: 36dae...81f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sagt "det du opplever er omsorgssvikt, det faren din gjør er vold. Nå skal du stikke av og bo i en hytte i skogen, og det kommer til å gå bra. Du vil få det bedre der. Jeg er lei meg for at ingen beskyttet deg mot volden du har levd med i 6 år. Jeg er lei meg for at du har vært helt alene. Jeg elsker deg". 

Anonymkode: 97d7e...275

• Liker 1
  • Hjerte 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...