Gå til innhold

Får ikke til å henge tv opp på veggen. Hjelp!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som tittelen sier…

Jeg er kjempe dårlig på dette, så setter pris på om noen kunne forklart meg hvordan jeg må gjøre det. Veggen er en gippsvegg. Tv’en er 75 tommer. Veggfeste er kjøpt. 

Har prøvd å feste veggfeste med to forskjellige skruer, men likevel så er veggfeste løst? Altså Skruene er løse, selv om de er skrudd inn med skrumaskin. Jeg skjønner ingenting.. hjelp 😩 

C2EE93DB-A152-4B14-8863-BDA28131029C.jpeg

Anonymkode: c0b38...985

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må bruke kraftige gipsanker som ekspanderer bak plata. Men med tanke på vekta på en slik tv bør du nok konsultere noen som kan det. 

Anonymkode: 8a3df...f12

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du må enten bruke skikkelige gipsankre eller finne stendere å skru i.

Anonymkode: 2f8ff...39f

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. 
jeg kjøpte ganske kraftige gipsankre.. var jeg sikker på, spurte i kassen og han annbefalte disse jeg har i veggen. Fortsatt noe feil

AnonymBruker
Skrevet

Skru i stender, og med en så stor tv burde det ikke vre problem å finne to stendere siden dei stort sett står med 60cm mellomrom. Kun gipsanker og 75" så ramler tven ned før eller siden. 

Anonymkode: c43bc...3b5

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hvor mye veier tv'en? Ganske mye ikkesant. De gipsankerne der er dessverre ikke ment for store tunge ting som tv'er. Da må du nok gå grundigere til verks. Hvis du ikke finner noen stendere bak gipsen, må du nesten lage noe greier selv. Du må ha noe skikkelig solid som holder igjen på baksiden. Gjerne av en viss størrelse. Gipsplater i seg selv er jo sprø og tåler ikke såpass store belastninger.

Det vil si, det finnes en type gips kalt "robust" som er mye sterkere enn vanlige gipsplater, veier mye mer, er dyrere og relativt lite brukt. Tror mest på badrom. 

Endret av ThereGoesBob
AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri turt å feste 75tommers tv med gipsanker, yikes! Det må festes i stenderne under gipsen.

Anonymkode: 122d9...f27

• Liker 5
Skrevet

Det er risiko å feste tven i kun gipsanker. For meg ligner det litt på plugger du har brukt? Eller har du bare ikke fått gipsankeren til å ekspandere godt nok?

det aller beste er å feste tven i stender.. til nød kan man bruke flere gipsanker, de lettest å montere med gipsanker tang. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Takk for svar. 
jeg kjøpte ganske kraftige gipsankre.. var jeg sikker på, spurte i kassen og han annbefalte disse jeg har i veggen. Fortsatt noe feil

De som jobber i butikk har ikke peiling. Bruk din egen dømmekraft.

Skrevet

Hva slags gipsanker har du brukt? Et vanlig ekspanderende gipsanker holder fint 20kg pr stk. Castor Stella anker holder 38kg om det er riktig montert. Så 2-4 slike skal fint holde den tyngste 75" tv’n. 
Litt vanskelig å se hva TS har brukt, men det ser jo nesten ut som nylonplugg. Slikt brukes i betongvegg

AnonymBruker
Skrevet

Ikke noen hjelpsomme råd, men jeg betalte for levering og montering da jeg kjøpte tv.

Anonymkode: fb6c5...cb0

AnonymBruker
Skrevet

Her å du finne stenderne. Mål deg ut fra ene enden av veggen. Deretter skal det være 60 cm mellom hver stender. 

Anonymkode: 669b2...c74

Skrevet (endret)

TS, kan du legge ut flere bilder? Gjerne et tatt rett foran det vegghengte tv beslaget. Det er vel ikke slik at du kan svinge tv`en ut fra veggen vel? Da legger du veldig mye mer press på festene enn om tv`en kun sitter fastmontert på veggen. 

Edit: Mollyplugger finnes forøvrig for både enkel og dobbelgips vegger så man må vite dette før man kjøper ellers blir det feil. 

https://www.youtube.com/watch?v=UTMUbuN-OAg

Endret av ThereGoesBob
AnonymBruker
Skrevet
ThereGoesBob skrev (2 timer siden):

TS, kan du legge ut flere bilder? Gjerne et tatt rett foran det vegghengte tv beslaget. Det er vel ikke slik at du kan svinge tv`en ut fra veggen vel? Da legger du veldig mye mer press på festene enn om tv`en kun sitter fastmontert på veggen. 

Edit: Mollyplugger finnes forøvrig for både enkel og dobbelgips vegger så man må vite dette før man kjøper ellers blir det feil. 

https://www.youtube.com/watch?v=UTMUbuN-OAg

Oi, takk for video. Pinlig men ser nok ut som jeg ikke har skrudd inn de pluggene riktig heller… ikke har jeg festet den til en stender i veggen heller. Takk for alle svar!! Ikke rart den var løs 🫣

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Her å du finne stenderne. Mål deg ut fra ene enden av veggen. Deretter skal det være 60 cm mellom hver stender. 

Anonymkode: 669b2...c74

Det er ikke sikkert ts treffer på stenderne med denne metoden, dersom lengden på veggen ikke går opp i 60 cm, så vil det på den ene siden være mindre enn 60 cm.

Anonymkode: f97bc...440

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha satt et trepanel imellom to stendere og så satt tv'n i det. 

Anonymkode: 5009e...38d

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ville ha satt et trepanel imellom to stendere og så satt tv'n i det. 

Anonymkode: 5009e...38d

Hvorfor det? Så lenge tv’n skal henge flatt på veggen trenger man da ikke strender. En er kjekt om den er der, men det ser ikke spesielt pent ut om man skal skru opp en plankebit mellom to stendere og flytte tv’n flere cm ut fra veggen. 
Gipsanker tåler masse det, så lenge man gjør det riktig

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gipsanker må jo strammes opp med tang så de sitter skikkelig....4 anker skal være nok på denne. Den veier nok under 40kg.

Anonymkode: 77b16...d2a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...