Gå til innhold

Hva skjer med at masse unge mennesker dør på Facebook?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Føler jeg har sett minst 5 døds-annonser på Facebook den siste måneden. Gjerne en bekjent fra tidligere som skriver at vedkommende brått mistet, tok farvel med eller at den og den personen gikk bort idag + tagge navnet. 

Alle har vært i 20- eller tidlig 30-årene. Noen som etterlater seg små barn.

Kjenner jeg blir skikkelig trist og lei meg selv om jeg ikke kjente de fleste av dem. Hva skjer med at så masse unge mennesker dør om dagen? Lei av at det skal dukke opp døds-innlegg på feeden min, blir så påvirket av det 😅😔

Anonymkode: 7db71...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det selvmord eller brå uventede dødsfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DelvisPresley skrev (1 minutt siden):

Jeg aner ikke, de skriver aldri veldig spesifikt om det. Tror på den ene personen skrev de at det var brått, mens på andre var det mer "i dag tok jeg farvel med..." og litt ulike varianter av det.

Kjenner jeg blir så trist, selv om jeg ikke kjenner personene. Vet ikke om det er sært å reagere som jeg gjør 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg aner ikke, de skriver aldri veldig spesifikt om det. Tror på den ene personen skrev de at det var brått, mens på andre var det mer "i dag tok jeg farvel med..." og litt ulike varianter av det.

Kjenner jeg blir så trist, selv om jeg ikke kjenner personene. Vet ikke om det er sært å reagere som jeg gjør 🙈

Det er helt vanlig å reagere følelsesmessig, selv om man ikke kjenner til avdøde godt.

Jeg ble knust, og var ut av meg sjæl i nesten 2 uker - etter at en 19-åring tok sitt eget liv for litt over en måned siden. Visste bare hvem han var, pga bekjentskaper - men kjente han ikke. Det skal sies at jeg også har mistet et søsken for 5 år siden i selvmord, og jeg har først nå i 2024 begynt å prosessere sorgen i terapi. Så mulig derfor reaksjonen ble så sterk.

Jeg hadde også en lignende opplevelse da Ari Behn døde, og han døde 5 månender etter mitt søsken. Merker at jeg blir berørt når folk tar sitt eget liv.

Anonymkode: 2251e...496

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DelvisPresley skrev (17 minutter siden):

Det er jo ofte det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (36 minutter siden):

Det er jo ofte det samme.

Jepp, dårlig formulert. Mente som i hjertestans, ulykker etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://vareminnesider.no

Her kan du søke på årganger og se hvor mange av den årgangen som har dødd. Du kan også søke på navn eller sted.

Endret av Grüner
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slik det er med statistikk, av og til vil ting klumpe seg sammen, det er ikke jevnt fordelt. Men jeg skjønner godt at det går inn på deg. Det er også derfor man kan gråte av en film, eller nyhetene, eller en fremmeds begravelse. Det vitner om empati og er en god egenskap for sosiale vesener. Det er lov å skru av Facebook og skru på gladmusikk og danse litt for å få opp humøret igjen 💃

Anonymkode: 38823...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...