AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #1 Skrevet 20. mars 2024 Han går på barneskole (5.) og er følsom. Han bryr seg om andre og er engasjert. Jeg er stolt av disse egenskaper. Men han slåss fysisk på skolen mot de han mener mobber andre. Han er i opposisjon til en gruppe. Jeg har blitt innkalt til noen samtaler angående slåssing. Jeg vet han kan havne i problemer hvis han fortsetter med dette som ungdom og voksen. Jeg og skolen har prøvd å forklare han at han må sifra til voksne og løse konflikter fredlig. Han sier men voksne ikke gjør noe med mobbing og det er noen som mobber hele tiden. Han har ett poeng strengt tatt, så jeg står i limbo. Anonymkode: 1ccd8...acd
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #2 Skrevet 20. mars 2024 Hvorfor har du en 5-åring på barneskolen i mars? Begynte han et år for tidlig på skolen. Eller troller du. Anonymkode: fe0ea...6b5
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #3 Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor har du en 5-åring på barneskolen i mars? Begynte han et år for tidlig på skolen. Eller troller du. Anonymkode: fe0ea...6b5 Han går i 5. klasse Ts Anonymkode: 1ccd8...acd
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #4 Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor har du en 5-åring på barneskolen i mars? Begynte han et år for tidlig på skolen. Eller troller du. Anonymkode: fe0ea...6b5 5. klasse betyr det vel. Ikke 5 år. Anonymkode: 384e3...17a
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #5 Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor har du en 5-åring på barneskolen i mars? Begynte han et år for tidlig på skolen. Eller troller du. Anonymkode: fe0ea...6b5 Les igjen.. Anonymkode: d789e...3ef
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #6 Skrevet 20. mars 2024 Jeg er lærer og har vært borti noe lignende. Elever som blander seg inn i andres konflikter. Hvis jeg forstår deg rett er det det handler om? Det hjelper å bare være helt ærlig og rett frem. Noen ganger er det faktisk vanskelig for de voksne å alltid gjøre noe med saken. De kan ikke fotfølge elever eller bære de rundt liksom. Og noen barn hører rett og slett ikke på voksne, de hører ikke på foreldrene sine en gang om skolen ringer hjem. Og da er det ikke din sønns problem. Be han tenke litt langsiktig på det. Det er mobberne som kommer verst ut av det til slutt siden de holder på sånn. Når de blir eldre blir sånn oppførsel slått hardere ned på. Det viktigste for din sønn er å ta gode valg for seg selv, også kan han heller hjelpe til med å trøste og støtte og inkludere de som blir mobbet. Å ta igjen på andres vegne hjelper ingen. Du kan jo be han reflektere litt over det selv hvis han ble plaget. Ønsker han at folk bryr seg om HAN og finner på hyggelige ting sammen med han, eller ønsker han at andre skal gi mobberne oppmerksomhet? Mange mobbere gjør også sånne ting for å skape drama og rabalder. De vil gjerne at andre skal blande seg så de har enda en grunn til å slåss og hevde seg. Og slik blir sønnen din lurt inn i slåsskamper av mobberne. Alle andre rundt som ønsker å støtte de som blir plaget må vise at de tar avstand fra voldelig oppførsel. Deltar man i slik oppførsel er man bare med på å opprettholde den. Nå vet jo ikke jeg hva deres skole gjør med problemet. Det kan hende de ikke gjør så mye. Men det betyr fremdeles ikke at hvem som helst kan prøve å ordne opp med vold. Da synker man ned på mobbernes nivå, og fortsetter man så får man like store konsekvenser for slik oppførsel senere. Han bør fortsette å si fra, og heller gjøre noe positivt mot de som blir plaget enn å ta hevn på mobberne. Man bør heller hjelpe de som trenger det og være positiv. Ikke gjøre ting verre. Det kan også hende at skolen er på saken, men de kommer ikke videre fordi sønnen din er med på å opprettholde og normalisere voldelige atferd. Kanskje vet mobberne at om de plager Per, så kommer sønnen din og blander seg. Og det er moro for dem. Det er bare å være helt ærlig. Anonymkode: 0c5fe...b6e
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #7 Skrevet 20. mars 2024 Vi jobbet mye med mantraet «let it go», at han ikke må være nærtagende, ikke ta ting personlig og ikke ta igjen fysisk selv om han er større, jobbet med vokabularet, la andre kjempe sine kamper og andre strategier. Hadde han vært typen som også klaget til lærerne hadde vi jobbet med at han forteller oss og ikke lærerne hele tiden. På ungdomsskolen har han selv gått over til «bryr meg ikke», dvs at han ikke lar seg trigge av noe lenger. Han er fortsatt følsom og blir veldig lei seg av nederlag, men gidder ikke krangle og om noen kjefter på han eller slenger dritt så bryr han seg ikke. Anonymkode: 90cd7...89c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå