AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #1 Skrevet 20. mars 2024 Noen som har blitt ufør eller sykemeldt over tid på grunn av belastning med barn med spesielle behov? Hva slags diagnose og oppfølging fikk dere? Anonymkode: e42f3...346 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #2 Skrevet 20. mars 2024 Man blir da virkelig ikke noen av delene. Man søker hjelp til avlasting. Spør kommunen om hjelp. All kreditt til deg som stiller opp forresten. Anonymkode: 4133c...27b 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #3 Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Noen som har blitt ufør eller sykemeldt over tid på grunn av belastning med barn med spesielle behov? Hva slags diagnose og oppfølging fikk dere? Anonymkode: e42f3...346 Man kan bli sykmeldt hvis dette fører til at det går ut over egen psyke, men tviler på at man ender opp som ufør med det. Anonymkode: 76f45...b7b 12 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #4 Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Man blir da virkelig ikke noen av delene. Man søker hjelp til avlasting. Spør kommunen om hjelp. All kreditt til deg som stiller opp forresten. Anonymkode: 4133c...27b Du vet iallefall null. Anonymkode: 6d86b...3e3 13 5
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #5 Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Man kan bli sykmeldt hvis dette fører til at det går ut over egen psyke, men tviler på at man ender opp som ufør med det. Anonymkode: 76f45...b7b man kan selvfølgelig bli ufør av belastningene dette er etter mange år Anonymkode: 6d86b...3e3 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #6 Skrevet 20. mars 2024 Det er ikke vanlig å bli uføretrygdet basert på belastninger til barns sykdom. Da skal du være såpass syk at ingen behandling eller tiltak vil fungere. Du må igjennom flere år med utprøving og tiltak. Skjønner ikke hvorfor det er en tanke en gang? Fokuser heller på å få avlastning, og annen hjelp fra kommunen. Anonymkode: 90db1...536 10 4
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #7 Skrevet 20. mars 2024 Just now, AnonymBruker said: Du vet iallefall null. Anonymkode: 6d86b...3e3 Jepp. Men selv om jeg vet null så er det betraktelig mer enn deg Anonymkode: 4133c...27b 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #8 Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jepp. Men selv om jeg vet null så er det betraktelig mer enn deg Anonymkode: 4133c...27b Du påstår ting jeg av erfaring vet ikke er sant så slutt å påstå noe du vet null om AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Anonymkode: 6d86b...3e3 3 1
Sofakona Skrevet 20. mars 2024 #9 Skrevet 20. mars 2024 Først må du jo ha aap...og dette pga nedsatt arbeidsevne( ikke diagnosen)sp jeg vet ikke om du kan få aap pga barn du må hjelpe. Har du fått hjelp av kommunen? Hva med far?
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #10 Skrevet 20. mars 2024 Hvis barnet er inn under spesialist tjenesten kan du søke om pleiepenger. Hvis ikke så kan du nok søke om omsorgslønn og eventuelt avlasting fra kommunen. Er du utslitt av belastningene og trenger å ta bort noe for en periode så kan du gå til legen og få sykemelding. Flere blir utslitt av å stå i sånt over tid, men det er nok vanskelig å få uføretrygd på det grunnlaget. Det er også en tidskrevende prosess. Anonymkode: 37962...136 5 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #11 Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Man blir da virkelig ikke noen av delene. Man søker hjelp til avlasting. Spør kommunen om hjelp. All kreditt til deg som stiller opp forresten. Anonymkode: 4133c...27b Det er ikke akkurat lett å få hjelp… Kjemper jo det jeg kan! Anonymkode: e42f3...346 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #12 Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvis barnet er inn under spesialist tjenesten kan du søke om pleiepenger. Hvis ikke så kan du nok søke om omsorgslønn og eventuelt avlasting fra kommunen. Er du utslitt av belastningene og trenger å ta bort noe for en periode så kan du gå til legen og få sykemelding. Flere blir utslitt av å stå i sånt over tid, men det er nok vanskelig å få uføretrygd på det grunnlaget. Det er også en tidskrevende prosess. Anonymkode: 37962...136 Følges opp av Habu, er på delvis pleiepenger, men jeg jobber den tiden barnet er i tilrettelagt skole. Barnet har en alvorlig diagnose, som hen kan dø av. Omsorgen er så tung at jeg tenker det ville vært det beste. Jeg er helt på felgen. Hva skjer om man er sykemeldt over et år i en slik situasjon? Anonymkode: e42f3...346 16
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #13 Skrevet 20. mars 2024 Sofakona skrev (13 minutter siden): Først må du jo ha aap...og dette pga nedsatt arbeidsevne( ikke diagnosen)sp jeg vet ikke om du kan få aap pga barn du må hjelpe. Har du fått hjelp av kommunen? Hva med far? Far er ikke inne i bildet dessverre. Lite hjelp av kommunen, får en dag avlastning i måneden Anonymkode: e42f3...346 7
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #14 Skrevet 20. mars 2024 16 minutter siden, AnonymBruker said: Du påstår ting jeg av erfaring vet ikke er sant så slutt å påstå noe du vet null om Anonymkode: 6d86b...3e3 Du vet at erfaringen yil dere livets harde skole folk blir tatt litt med en klype salt? Dessuten påstår jeg ikke noe. Man søker kommunen om avlasting noe som er opplyst og vedtatt. Anonymkode: 4133c...27b
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #15 Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det er ikke vanlig å bli uføretrygdet basert på belastninger til barns sykdom. Da skal du være såpass syk at ingen behandling eller tiltak vil fungere. Du må igjennom flere år med utprøving og tiltak. Skjønner ikke hvorfor det er en tanke en gang? Fokuser heller på å få avlastning, og annen hjelp fra kommunen. Anonymkode: 90db1...536 Vet at det ikke er vanlig, lurte på erfaringer. Hvorfor sykemelding er en tanke? Fordi jeg blir helt utslitt av situasjonen. Måltider går med til sonde og spisetrening. Går ut over mine måltider (sammen med stress) i en slik grad at jeg nå veier 44 kg (undervekt). Barnet sover dårlig, slik at jeg sover kanskje 4 timer usammenhengende per natt. Føler meg influensa syk daglig. Så jeg må vel snart vurdere sykemelding. Hva skjer om det ikke er bedre om et år? AAP? Anonymkode: e42f3...346 1 13
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #16 Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du vet at erfaringen yil dere livets harde skole folk blir tatt litt med en klype salt? Dessuten påstår jeg ikke noe. Man søker kommunen om avlasting noe som er opplyst og vedtatt. Anonymkode: 4133c...27b Og når kommunen vedtar en avlastningsdag per måned grunnet dårlig økonomi, og man klager saken uten medhold? Anonymkode: e42f3...346 3 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #17 Skrevet 20. mars 2024 De aller fleste jeg kjenner som har barn med spesielle behov, spesielt når behovene er omfattende, har vært helt eller delvis sykemeldt i mange og lange perioder av yrkeslivet. En del har hatt pleiepenger. Tror mange undervurderer den enorme belastningen. Anonymkode: 85878...9a6 3 11 5
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #18 Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du vet at erfaringen yil dere livets harde skole folk blir tatt litt med en klype salt? Dessuten påstår jeg ikke noe. Man søker kommunen om avlasting noe som er opplyst og vedtatt. Anonymkode: 4133c...27b Det kan være en helt enorm påkjenning å ha et barn med store utfordringer. Jeg har selv blitt sykemeldt i perioder da det har vært så mye møter, oppfølging og behandling at jeg nesten ikke hadde tid til å stå i jobb, og hvor jeg bukket under da jeg innså at mitt barn aldri vil bli som andre, vil aldri få seg en livspartner eller ekte venner. Hvis du tror at livet med et sykt barn er helt fint bare man får en avlastningshelg f eks 4 ganger i året, så er du trolig i behov av diagnostisering selv. Anonymkode: e1a13...7f6 1 14 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #19 Skrevet 20. mars 2024 For å få ufør, så må man ha varig nedsatt inntektsevne/ arbeidsevne, og barn med spesielle behov er jo ikke varig da barnet kan få tilrettelagt bolig når hen blir voksen og kommunen tar over ansvaret. Så din inntektsevne/ arbeidsevne er nedsatt til barnet blir 18 år. Anonymkode: d0875...073 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #20 Skrevet 20. mars 2024 Du kan bare bli sykmeldt på grunn av egen sykdom. Men hvis du har for høy belastning over tid vil du bli syk, og dermed sykmeldt. Om legen da gir deg diagnose utmattelse, depresjon eller noe annet det er ikke så viktig. Poenget er at du ikke har krefter til å jobbe. Når du har vært sykmeldt i over 1 år, må du søke AAP. Dette kan du få innvilget for 3 år. Når AAP går ut er det tid for å søke om uføretrygd. Inntil da skal det være testet ut ulike tiltak. Det er enkelt og greit for andre å si at dette ikke er veien å gå, men dette blir dessverre ofte utfallet når man er nærmeste pårørende til noen som krever mye. Søk hjelp hos en god lege og få veiledning der. Anonymkode: 66f7f...e1c 9 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå