Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har snart vært på aap i 3 år. De første 2 årene jobbet jeg mellom 50% og 60%, stortsett opp mot 60%. Det siste året har jeg jobbet mellom 60% og 80%, vil tippe snittet har vært på i overkant av 75%.

Nå nærmer det seg maks dato, og jeg er ikke klar for 100% enda.

Har nylig, etter snart 4 år som syk, endelig fått en årsak og diagnose. Er nylig startet på medisin, som behandler mener det kan ta noen måneder før jeg får skikkelig effekt. Jeg tror og jobber mot at jeg skal bli 100% arbeidsfør igjen. Men når dette skjer vet jeg ikke.

Er det noen som vet om jeg kan søke forlenget aap når jeg det siste året har hatt opptrappingsvedtak? Eller utgår muligheten da?

Anonymkode: 47c1b...88f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Har snart vært på aap i 3 år. De første 2 årene jobbet jeg mellom 50% og 60%, stortsett opp mot 60%. Det siste året har jeg jobbet mellom 60% og 80%, vil tippe snittet har vært på i overkant av 75%.

Har nylig, etter snart 4 år som syk, endelig fått en årsak og diagnose. Er nylig startet på medisin, som behandler mener det kan ta noen måneder før jeg får skikkelig effekt. Jeg tror og jobber mot at jeg skal bli 100% arbeidsfør igjen. Men når dette skjer vet jeg ikke.

Er det noen som vet om jeg kan søke forlenget aap når jeg det siste året har hatt opptrappingsvedtak? Eller utgår muligheten da?

Hææ? Trodde ikke man kunne jobbe over 50% og fortsatt beholde aap? Kan man seriøst det? 

Anonymkode: de2b4...a24

AnonymBruker
Skrevet

Kravet er jo at man er minst 50% arbeidsufør for å få AAP.... så hvordan kan du jobbe helt opp til 80% og beholde AAP? 

Anonymkode: 861af...905

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hææ? Trodde ikke man kunne jobbe over 50% og fortsatt beholde aap? Kan man seriøst det? 

Anonymkode: de2b4...a24

Fra nav.no:

Du kan jobbe og samtidig beholde AAP:

Hvis du jobber, vil NAV redusere utbetalingen din på AAP ut fra hvor mye du jobber.

Hvis du jobber mer enn 60 prosent, får du som hovedregel ikke utbetalt AAP.

Når du er nær ved å begynne i full jobb kan du arbeide inntil 80 prosent, og fremdeles få AAP for de resterende prosentene. Denne perioden kan vare i inntil 12 måneder.

Du kan bare benytte denne muligheten én gang i AAP-perioden. Dette gjelder også ved opptrappingsperioder som er kortere enn 12 måneder.

Opptrappingsperioden må være en del av aktivitetsplanen din.

Anonymkode: eac80...d67

AnonymBruker
Skrevet

Når du har hatt opptrappingsvedtak så blir ikke saken din forlenget, da premisset for å få det er at du er i ferd med å avslutte tiden på AAP og er på vei over i jobb.  Men om du har blitt vesentlig sykere kan du søke på nytt, men da må arbeidsevnen være nedsatt med minst 50% igjen, og det høres ikke sånn ut.

Det er kanskje egne forsikringsordninger som er mest aktuelt?

Anonymkode: a8928...d7b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan søke om forlengelse, men du kan kun ha opptrappingsvedtak i inntil 12 måneder. Sen en melding til veilederen din i dialogen, spør om dere kan ha en samtale om veien videre. Det går nok bra ❤️

Anonymkode: eac80...d67

AnonymBruker
Skrevet

Skriv gjerne her hvordan det går, ts. Jeg frykter å havne i samme situasjon. Å bli nesten frisk, men ikke helt.

Hvis man bare klarer å jobbe 65% etter at AAP er over, får man ingenting fra NAV og må overleve på 65% lønn. Man er da for frisk til både AAP og uføretrygd, men for syk til å jobbe fullt.

Anonymkode: e944e...9ab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...