AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #1 Skrevet 20. mars 2024 Jeg er en kvinne på straks 36. Har slitt med bulimi siden ungdomsskolen, på og av. Noen ganger går det måneder mellom hver periode, noen ganger kan det gå år. Andre ganger går det i ett. Er det noen som har tips til hvordan jeg kan endre tankegangen og forholdet mitt til mat? Er livredd for å spise mer enn et visst antall kalorier, og hvis jeg gjør det, så spiser jeg så mye at jeg må kaste opp. Jeg har null kontroll når disse binge-periodene står på. Jeg har gått i terapi, men jeg sliter med å holde meg sterk. Har noen noen gode teknikker? Anonymkode: 3cdd5...b13
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #2 Skrevet 20. mars 2024 Hatt bulimi i 9 år, tror faktisk ikke man kan bli frisk uten hjelp.. Anonymkode: fa905...dca
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #3 Skrevet 20. mars 2024 Jeg ble frisk av meg selv, men jeg var bare syk i 4 år, og jeg vet ikke helt selv hvordan jeg ble frisk. Jeg vekslet mellom å sulte meg og trene masse, og spise svære mengder for så å kaste det opp og ta avføringsmidler. Typ 4 uker det ene, så 4 uker med det andre. Dette var fra jeg var 13-17 år. Jeg er nå 40 år og har aldri hatt tilbakefall. For meg var sykdommen ikke relatert til at jeg tenkte jeg var tjukk eller knyttet til mat i det hele tatt. For meg var det rett og slett en form for selvskading knyttet til dårlig selvbilde. Da jeg startet på vgs fikk jeg nytt liv på mange måter, som økte selvtillit og dermed selvbilde. Jeg ble frisk "over natta". Noen mistenkte spiseforstyrrelser hos meg, men jeg klarte å overbevise både foreldre, venner og lærere at jeg var frisk, så jeg har aldri gått i noe terapi. Har hatt noen nedturer opp gjennom, men har likevel ikke hatt tilbakefall. Anonymkode: d5342...1d3
Matas Skrevet 20. mars 2024 #4 Skrevet 20. mars 2024 Kjære trådstarter, Jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få. Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym. Du kan også ta kontakt med Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. De kan du kontakte på både mail og telefon. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan være gode å snakke med når man er i en vanskelig situasjon, slik du beskriver. Snakk også gjerne med legen din eller noen du kjenner om problemene, det er vondt å sitte med slike ting alene. Hvis du synes det er vanskelig å ta opp, kan du vise dem det du har skrevet her. Håper du får hjelp til å bli frisk, ingen skal måtte ha det sånn som du har det nå. Med vennlig hilsen, Matas, mod.
Anbefalte innlegg