Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har studert i 6 år med studielån, fulgt Lånekassens nedbetalingsplan og har nå ca 63 000 kr igjen på studielånet. Renta fra mai'24 vil være på 5,128%. Dvs om denne renta holder seg, vil jeg betale ca 3200 kr i renter før lånet er nedbetalt. Jeg har ingen annen gjeld. Bør jeg betale ut dette lånet nå eller fortsette å følge nedbetalingsplanen? Har 2 millioner+ i EK, så jeg har muligheten. Økonomi er ikke min streke side, så tar gjerne i mot innspill

Anonymkode: 10385...3a1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler deg å fortsette å følge tilbakebetalingsplanen. Av de 3200 så har du 22% fradrag, så i teorien betaler du mye mer. Også er det over noen år tipper jeg, så inflasjonen kommer til å gjøre lånet mindre verdt om noen år. Det er økonomisk mere gunstig å bruke pengene på egenkapital i bolig eller fond.

Anonymkode: a3b66...f7e

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg anbefaler deg å fortsette å følge tilbakebetalingsplanen. Av de 3200 så har du 22% fradrag, så i teorien betaler du mye mer. Også er det over noen år tipper jeg, så inflasjonen kommer til å gjøre lånet mindre verdt om noen år. Det er økonomisk mere gunstig å bruke pengene på egenkapital i bolig eller fond.

Unnskyld, her skulle det selvfølgelig stå at du betaler mindre ikke mer :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk, stemmer, blir litt avdrag på skatten. Husker ikke hvor mye. Har bare hørt at lån alltid er et tap. Men ja, om jeg investerer i fond eller bolig, så kan jeg se fordelen. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er snakk om småpenger, så om det gir deg ro å betale ut lånet gjør du det. 

Anonymkode: 2f186...67f

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er snakk om småpenger, så om det gir deg ro å betale ut lånet gjør du det. 

Det som teller for å kvitte meg med det, ja. Såpass lite at det er bare greit å få det ut av ligningen

AnonymBruker
Skrevet

Kvitt deg med det. Mulig ikke det absolutt smarteste, men du har råd til det og tenk så deilig å bare fokusere fremover, spare opp det du ellers betaler og glemme hele lånekassen. Det skal ikke undervurderes. 

Anonymkode: 72b01...60d

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

62 000 er småpenger. Ja det vil bli fjernet om flere år etter du blir sykemeldt ett år, går på AAP i 5 år og så blir ufør.

Kvitt deg med det. Gjør lykke for sjelen. Jeg kvittet meg med det i alder 40+. Er nå 56 og på vei til sykemelding og aap. Jeg ville ikke vunnet på å vente med nedbetaling på studielån. Utrolig glad jeg ble kvitt det og kunne fokusere på nedbetaling av boliglån og sparing til barna.

Du har ingen andre lån? Kun 62000 igjen i studielån? Over 5% rente på det og penger til å betale ned i tillegg til 2 mill i EK? 

Kvitt deg med det og kjøp en flaske bobler for å feire gjeldfrihet og minne studietiden.

Gratulerer!

Anonymkode: 8c0c1...740

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

62 000 er småpenger. Ja det vil bli fjernet om flere år etter du blir sykemeldt ett år, går på AAP i 5 år og så blir ufør.

Kvitt deg med det. Gjør lykke for sjelen. Jeg kvittet meg med det i alder 40+. Er nå 56 og på vei til sykemelding og aap. Jeg ville ikke vunnet på å vente med nedbetaling på studielån. Utrolig glad jeg ble kvitt det og kunne fokusere på nedbetaling av boliglån og sparing til barna.

Du har ingen andre lån? Kun 62000 igjen i studielån? Over 5% rente på det og penger til å betale ned i tillegg til 2 mill i EK? 

Kvitt deg med det og kjøp en flaske bobler for å feire gjeldfrihet og minne studietiden.

Gratulerer!

Anonymkode: 8c0c1...740

Jeg har allerede avtalt boblefest med en studievenninne som har siste avdrag samme måned som meg! 🎉🎉 Studielånet er jo egentlig det siste lånet man betaler tilbake. Selv har jeg 50k igjen, og betaler ikke noe ekstra. Men sletting hvis man dør, mulig sletting ved uførhet etc har jo størst betydning hvis lånet er stort. Det er ikke feil å betale det ned nå, men selv ville jeg ikke gjort det. Hvis jeg dør i morgen, får ungene mine 50k ekstra i stedet for at statskassen får 50k mer. 

Anonymkode: 7acd4...01f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skal du ta mer lån i fremtiden boliglån/billån/forbrukslån?

Viss ja så er det ikke lurt å betale ned det mest gunstige lånet du vil få i livet først ned.

Viss nei, kanskje. Kommer ann på om du har tenk å invistere 63k+ i fond/høyrentekonto/osv som gir høyere avkastning enn studielånrenta.

Men på generell basis er det ikke lurt å betale ned fortere på studielånet.

Anonymkode: 782ba...c6f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker said:

Skal du ta mer lån i fremtiden boliglån/billån/forbrukslån?

Viss ja så er det ikke lurt å betale ned det mest gunstige lånet du vil få i livet først ned.

Viss nei, kanskje. Kommer ann på om du har tenk å invistere 63k+ i fond/høyrentekonto/osv som gir høyere avkastning enn studielånrenta.

Men på generell basis er det ikke lurt å betale ned fortere på studielånet.

Anonymkode: 782ba...c6f

Ikke billån eller forbrukslån, men boliglån om 2-3 år - og da vil studielånet være forsvinnende lite

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mye mer i studielån men velger å beholde det kun i det scenarioet jeg dør så det blir mer igjen til barn/mann. 

Anonymkode: 74ebf...229

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har mye mer i studielån men velger å beholde det kun i det scenarioet jeg dør så det blir mer igjen til barn/mann. 

Anonymkode: 74ebf...229

Pt har jeg "kun" kjæreste, men det er et godt poeng :) 

AnonymBruker
Skrevet

Æh, jeg var i en lignende situasjon (nok egenkapital og 80 000 igjen på studielånet) og betalte det ut. Gadd ikke å spekulere på hva som ville skje om jeg skulle bli invalid eller dø liksom, det var ikke det som var fremtidsplanen min. Og jeg er litt risikoavers, så jeg hadde ikke investert de pengene i aksjer heller. Hverdagsøkonomien ble romsligere når jeg slapp de tusenlappene til lånekassa hver måned, og jeg kunne fokusere på annen sparing. Og det var superdeilig å bli kvitt lånet, og å tenke på alle pengene jeg slapp å betale grunnet renta. 
Verdt det for min del.  

Anonymkode: abeb0...cc6

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er ikke sikkert. Det er inntektsgrenser. Jeg fikk kun slettet deler av lånet, og måtte betalte omtrent 100k av det opprinnelige lånet. Så om TS har en relativt god inntekt (selv under 6g), er det ikke sikkert at hun vil få slettet noe i det hele tatt siden det kun er 62k igjen.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke sikkert. Det er inntektsgrenser. Jeg fikk kun slettet deler av lånet, og måtte betalte omtrent 100k av det opprinnelige lånet. Så om TS har en relativt god inntekt (selv under 6g), er det ikke sikkert at hun vil få slettet noe i det hele tatt siden det kun er 62k igjen.

Forstår jeg det riktig, at om man blir sykemeldt i ett år og har dårlig inntekt, oss si 300 000 i året, så kan man få studielånet slettet? Etter kun ett år? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Forstår jeg det riktig, at om man blir sykemeldt i ett år og har dårlig inntekt, oss si 300 000 i året, så kan man få studielånet slettet? Etter kun ett år? 

Du kan søke om å få slette renter det året og utsette betalingen. Det er kun ved varig ufør at du kan søke om å slette lånet eller deler av lånet. Så det er nok ikke å enkelt som du tror nei. og heldigvis for det.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tja. Jeg var ferdig med nedbetaling av studielånet i fjor. Rentefradraget var særdeles lite de siste årene (sånn er det jo med annuitetslån), og selv om terminbeløpet kun utgjorde en drøy tusenlapp, var det jaggu deilig å slippe den ekstra kostnaden! (Jeg har nesten to millioner i boliglån også, så med økende renter der setter man jo pris på alt man kan spare inn på).

Anonymkode: 4066c...f07

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...