AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #1 Del Skrevet 20. mars 2024 Planlegger mitt første bittelille oppussingsprosjekt noensinne. En liten del som skal males med vannbasert interiørmaling. Gjør research på hva man skal gjøre med pensler, hvordan vaske, eller bare kaste etterpå. Hva gjør dere i praksis? Det er så mange metoder og motstridende råd, trenger å vite hva som er realistisk og vanlig. Anonymkode: 60d7f...4e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #2 Del Skrevet 20. mars 2024 Selvfølgelig skal du vaske de, ikke kaste?! Vannbasert maling får du lett av i vann, ev. varmt vann om det har størknet noe. Jeg har en utslagsvask jeg vasker pensler i, men før da jeg bodde i leilighet vasket jeg de i kjøkkenvasken. Anonymkode: cedef...60d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svartkatt Skrevet 20. mars 2024 #3 Del Skrevet 20. mars 2024 Skyller ut malingen før den tørker, så kan de brukes igjen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #4 Del Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Selvfølgelig skal du vaske de, ikke kaste?! Vannbasert maling får du lett av i vann, ev. varmt vann om det har størknet noe. Jeg har en utslagsvask jeg vasker pensler i, men før da jeg bodde i leilighet vasket jeg de i kjøkkenvasken. Anonymkode: cedef...60d svartkatt skrev (13 timer siden): Skyller ut malingen før den tørker, så kan de brukes igjen. Men alle steder står det at man ikke kan skylle ut, fordi det ødelegger miljøet. Enten må man kjøre vannet man har skylt penslene i til spesialhåndtering, eller oppbevare vannet til sommeren, og sette det ut slik at vannet fordamper og malingen blir igjen i beholderen eller noe sånt.. Hvis det er så enkelt som at man bare kan skylle det, så gjør jeg selvfølgelig det. Anonymkode: 60d7f...4e6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #5 Del Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men alle steder står det at man ikke kan skylle ut, fordi det ødelegger miljøet. Enten må man kjøre vannet man har skylt penslene i til spesialhåndtering, eller oppbevare vannet til sommeren, og sette det ut slik at vannet fordamper og malingen blir igjen i beholderen eller noe sånt.. Hvis det er så enkelt som at man bare kan skylle det, så gjør jeg selvfølgelig det. Anonymkode: 60d7f...4e6 Det gjelder spesialmaling. Vannbasert interiørmaling er ikke noe problem å skylle ned i vanlig avløp. Men pass på å la vannet renne godt og lenge, slik at malingen ikke ligger igjen i rørene dine. Anonymkode: 4b8ae...c46 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #6 Del Skrevet 21. mars 2024 Jeg foretrekker bruk og kast når det kommer til malerpensler. Det er ikke sånn at jeg maler flere ganger i året og har høyt forbruk. Har jeg flere prosjekter på gang, hvor det ene kommer like etter det andre (som da jeg skulle male alle soverommene ila jula), så vasker jeg dem (både rulle og pensel). Jeg tørka først mest mulig av dem, deretter skylte jeg dem i varmt/lunka vann, og la dem til å tørke før neste bruk. Da jeg var ferdig med soverommene gikk de i søpla. Neste prosjekt har jeg ikke engang i sikte, men forhåpentligvis før jul. Barnas pensler er gjenbruk på høyt nivå 😉 Anonymkode: 6a3ac...46b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #7 Del Skrevet 21. mars 2024 Jeg kaster. Det går en stund mellom hver gang. Så lenge oppussingen pågår bruker vi vann/plast. Anonymkode: e60c7...0e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #8 Del Skrevet 21. mars 2024 Jeg pakker de inn i plast til jeg er ferdig. Etterpå lar jeg de tørke, også kaster jeg dem. Det er mange år siden jeg vasket en pensel. Anonymkode: ff168...b3f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #9 Del Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det gjelder spesialmaling. Vannbasert interiørmaling er ikke noe problem å skylle ned i vanlig avløp. Men pass på å la vannet renne godt og lenge, slik at malingen ikke ligger igjen i rørene dine. Anonymkode: 4b8ae...c46 Nei, du tar feil. Det handler om miljøskadelige stoffer, ikke om å beskytte rørene. Vannbasert maling skal ikke skylles av i vasken. https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/17934083/unnga-a-skylle-maleverktoyet-i-vasken?publisherId=17847924 Anonymkode: 451d1...c2a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #10 Del Skrevet 21. mars 2024 Vi maler så sjeldent at jeg hiver penslene når vi er ferdige med et prosjekt. Gidder ikke å ha sånne ting liggende. Anonymkode: 9878d...23c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #11 Del Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, du tar feil. Det handler om miljøskadelige stoffer, ikke om å beskytte rørene. Vannbasert maling skal ikke skylles av i vasken. https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/17934083/unnga-a-skylle-maleverktoyet-i-vasken?publisherId=17847924 Anonymkode: 451d1...c2a Det med å passe på at vannet renner var mest en påminning om at malingen skal få renne helt bort så det ikke tettes, ikke om malingen er farlig eller ikke… hadde den vært farlig skulle den jo ikke i avløpet uansett. Jeg sier det samme til de som heller melk i vasken og. La vannet renne godt etterpå. Ikke fordi jeg tror st melken er farlig i avløpet, men fordi man kan få ubehagelige opplevelser om man lar være… 😂 Anonymkode: 4b8ae...c46 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frida Skrevet 21. mars 2024 #12 Del Skrevet 21. mars 2024 Skyller dem godt og bruker dem om igjen. Skikkelige pensler har blitt rådyre, så jeg tar godt vare på dem. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eneri Skrevet 21. mars 2024 #13 Del Skrevet 21. mars 2024 Rengjør godt og bruker om igjen. Setter evt en strikk rundt busten på ren pensel så den ikke begynner å sprike med busten. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 21. mars 2024 #14 Del Skrevet 21. mars 2024 Skyller de godt og bruker de om igjen. Jeg har Jordan-koster jeg har brukt i sikkert 10-15 år. Dette er et veldig rart spørsmål. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #15 Del Skrevet 22. mars 2024 On 3/21/2024 at 8:33 AM, AnonymBruker said: Det gjelder spesialmaling. Vannbasert interiørmaling er ikke noe problem å skylle ned i vanlig avløp. Men pass på å la vannet renne godt og lenge, slik at malingen ikke ligger igjen i rørene dine. Anonymkode: 4b8ae...c46 Kødder du? Vannbasert maling er største grunn til mikroplast. På andre plass er bildekk. 😬 jeg kjøper billige koster og KASTER dem. Ja, jeg fant ut at å kjøpe dyre koster og vaske de, ikke har noe for seg. Det er vanskelig å bli kvitt avfallet, kostene blir aldri så gode som nye uansett. Virker som det er både enklere og mer miljøvennlig, å kjøpe billige koster på Clas Ohlson og kaste de. Anonymkode: bca84...372 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #16 Del Skrevet 22. mars 2024 Kast dem!!! Maling er plast! Som blir mikroplast i havet. Pakk i pose mens du holder på, og kast etterpå. Anonymkode: ff194...18c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ivy Skrevet 22. mars 2024 #17 Del Skrevet 22. mars 2024 (endret) Person jeg kjenner ville spare på de billige malerkostene hen kjøpte på biltema. Så da var den opplagte løsningen å hive de i oppvaskmaskinen full i beis. Don't do that. Throw 'em away. Endret 22. mars 2024 av Ivy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #18 Del Skrevet 22. mars 2024 Jeg kaster de. Anonymkode: e5261...a7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 22. mars 2024 #19 Del Skrevet 22. mars 2024 Jeg kjøper billige pensler. Så bruker jeg penslene til det ene prosjektet jeg går i gang med, og kaster dem når jeg er ferdige. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #20 Del Skrevet 22. mars 2024 Det er jo ikke så veldig miljøvennlig med bruk og kast! Jeg vasker de i vann. Anonymkode: ba6de...109 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå