Gå til innhold

Sykdom og sosialt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så redd barnet mitt skal falle utenfor det sosiale. Barnet har flere kroniske sykdommer som gjør at det er mye fravær. Det går litt opp og ned, men har nå hatt en lang periode hvor det har vært dårlig. 

Klarer ikke gjennomføre hele skoledagen, går det så blir det kun en time eller max to på sfo før barnet må hentes (pga.  sykdom). 

Ikke ofte barnet blir spurt av andre om noe på fritiden men når det først skjer blir det ofte nei. Vi spør når vi tror det skal gå fint ( gjerne kort frist så det øker sannsynligheten) og stortsett finner vi noen som kan komme. 

Er så redd andre barn ikke vil være med barnet da det er nye sykdom og er mye borte fra skole. Har vært en periode nå hvor barnet også har blitt utestengt, men ser ut som det ordner seg igjen. 

Er det noe man bør gjøre for å prøve og bevare vennskap? Er det sant man mister venner om man er mye borte, eller kan det gå fint? 

Barna går i 2. klasse. 

Anonymkode: 2ccbc...c60

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du havner dessverre fort utenfor dersom du er mye borte fra skolen på den alderen. Vennskap utvikler seg fort og de finner stadig nye venner og nye aktiviteter som er populære. Jeg hadde definitivt gjort noe for å opprettholde kontakten, for eksempel vært med andre barn i klassen på fritiden eller meldt barnet på fritidsaktiviteter som andre barn i klassen går på. Mvh 2. klasse lærer.

Anonymkode: 907c6...701

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du havner dessverre fort utenfor dersom du er mye borte fra skolen på den alderen. Vennskap utvikler seg fort og de finner stadig nye venner og nye aktiviteter som er populære. Jeg hadde definitivt gjort noe for å opprettholde kontakten, for eksempel vært med andre barn i klassen på fritiden eller meldt barnet på fritidsaktiviteter som andre barn i klassen går på. Mvh 2. klasse lærer.

Anonymkode: 907c6...701

Ts

Ja går på flere aktiviteter men ofte syk fra de også. Prøver å invitere så mye vi bare kan men det er vanskelig da formen svinger så fort. 

Men hvis det svinger fort, gjør det at man fort kan komme inn i det også? 

Vanskelig det her! Vi får dessverre ikke gjort stort med sykdommene 😥

Anonymkode: 2ccbc...c60

Skrevet

Jeg ville vært åpen med både klassen og foreldrene om problemstillingen. Be om å få ordet på neste foreldremøte og fortell hvordan barnet har det og hvor vanskelig det er å komme inn i det sosiale når man er mye borte fra skolen og appeller til de andre foreldrene slik at de er bevisst på å inkludere barnet ditt. Kanskje kan lærer ha en lignende samtale med klassen slik at elevene også blir mer bevisste på å inkludere barnet ditt, be det med på ting eller dra på besøk. Jeg tenker det er lurt å involvere de andre litt i dette selv om det nok er dere som må gjøre det meste av jobben med å opprettholde barnets sosiale liv.

Kanskje er det også greit å ikke ha for høye forventninger til hva barnet skal gjøre sammen med venner når de er på besøk. Foreldre til friske barn har naturligvis luksusen av å kunne si at barna må legge vekk skjerm når de har besøk og heller leke og være aktive, men for ditt barn er det viktigste å være med venner og ikke hva de gjør så å invitere noen til å f.eks. ligge på sofaen og spille Playstation kan være akkurat slike ting som gjør det mulig for barnet å ha kontakt med venner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...