Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er mest en frustrasjonspost.

Jeg er så forbanna drittlei av måten man blir møtt av helsevesenet for tiden. «Ta en paracet». 

Det er ikke smertenivået jeg kontaktet dere for, men okey… 

Når man tar kontakt grunnet ÅRSAKEN til smertene. Gikk i 10år med magesmerter, fikk beskjed om å ta paracet. Viste seg å være cøliaki. I prosessen har jeg ødelagt leveren.

Gikk i 2 år me problemer med å bevege armen etter ett fall, fikk beskjed om å ta vimovo (nsaids), selv om jeg forklarte at problemet er å bevege armen, ikke smertenivået. Fikk magesår jeg sliter med å bli kvitt (er 10år siden nå, fortsatt problemer med magesår). Hadde brudd i albuen som grodde skjevt og vil aldri få full funksjon i armen igjen.

Nå har jeg skada ankelen. Fikk beskjed om å ta smertestillende. Prøvde å forklare at problemet ikke er smertenivået, men at jeg ikke klarer å bevege foten skikkelig. Det ble oppfulgt med beskjed om at jeg ikke kan få hjelp hvis jeg nekter å ta smertestillende.

Og altså, ikke missforstå meg her. Selvfølgelig er det ofte godt nok å lindre smertene en periode, og så går ting over. Problemet er at man ikke blir møtt med så mye som ett snev av medfølelse, man blir ikke utredet, man blir ikke trodd. Man blir bare møtt med «ta en paracet» uten videre undersøkelser.

Det virker som om at systemet er bygd opp på «be alle om å ta en paracet, og så ser vi hvem som kommer tilbake i verre tilstand på sikt. Da slipper vi å undersøke folk før det er SKIKKELIG ille»

Anonymkode: 4b0ff...13d

• Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er akkurat slik systemet er lagt opp. Og tenk deg hvor mange som tar kontakt om ting som løser seg ved å vente litt, evt ta noe smertestillende og sove på det.

Tenk hvor mange tusen mennesker som møter opp på legevaktene og hos legen sin hver eneste bidige dag, som egentlig ikke har ett problem, de trenger bare å klage på noe. 

Anonymkode: 1a855...5a6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mistet helt troen på helsevesenet.. 

Hadde så mye blod I urinen etter en operasjon at maskina his fastlegen ikke en gang klarte å analysere urinen. Ble derfor sendt på Ahus. På Ahus så de ikke noe på CT av nyra, de ville derfor ta ul for å se om det kunne være noe med livmora. Som om jeg tisser for livmora. Kommer du med problemer som kvinne er det ALLTID livmora som får skylda.. 

Anonymkode: 4f447...fba

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Sant så sant... Jeg gikk et halvt år med skikkelig ille betennelse i hele endetarm og tykktarm uten å vite hva som var galt og opplevde det samme når jeg oppsøkte hjelp for å finne ut hva det var som gjorde at jeg var så syk og hadde så mye smerter. "Ta paracet og drikk vann, fikser seg sikkert på en uke skal du se" "prøv å kombiner paracet og ibux" "Ta denne antibiotika kuren i 1 uke og kom tilbake hvis du ikke blir bedre" "Jeg vet ikke hva som feiler deg, men jeg kan gi deg naproxen mylan for smertene" 

Heldigvis tok jeg ikke så mye ibux og tok aldri den naproxen mylan jeg fikk. For når de endelig henviste meg til sykehus for å få ordentlige undersøkelser fant de ut at det var betennelse i hele endetarm og tykktarm. Husker overlegen for gastro så lettet ut når jeg sa jeg aldri hadde tatt den naproxen mylan jeg hadde resept på, og så forklarte han til meg at jeg ALDRI må ta ibux eller naproxen mylan eller noe som helst annen NSAID.

Anonymkode: 9da5e...24d

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er dessverre mange som ringer lege og legevakt for tulleting som går over. Derfor "ta en paracet". Så du må bare si at du har tatt en paract og det hjalp ikke. Overdriv litt og vær helt tydelig på hva plagene er og hvor lenge de har vart.

Anonymkode: fac5d...09d

AnonymBruker
Skrevet

Helt enig. 
Husker jeg ringte legevakta etter en medisinsk abort en gang. Jeg hadde store smerter i magen, problemer med å gå skikkelig og jeg skjønte at noe ikke var som det skulle. Fikk beskjed om å ta Paracet, så skulle det nok gå over. Jeg tok Paracet, i tre runder (altså seks Paracet tilsammen), så jeg ringte de på nytt. Igjen fikk jeg beskjed om å ta Paracet, dette går over for det er vanlig med smerter etter en abort. Gjorde som de sa, tok Paracet. Da det fortsatt ikke var bedre, et døgn etter første kontakt, ringte jeg enda en gang. Igjen så sier de «ta en Paracet, det går over». Når jeg forteller dem at jeg har tømt ei hel pakke med Paracet på et døgn, og derfor ikke synes det er forsvarlig å ta flere, presterer hun på legevakta å si at det er helt trygt, jeg kan fint ta noen til - men hvis jeg absolutt ville, så kunne jeg få en time. 

Jeg hadde betennelse i livmora, og idiotlegen som undersøkte presterte faktisk å si at jeg burde ha kommet inn tidligere. Da holdt det faktisk på å klikke for meg, men jeg fortalte han i stedet at kollegaene hans hadde bedt meg knaske Paracet til smertene ble borte. Da ble han overraska, og mente jeg måtte ha misforstått. 

Anonymkode: 33708...253

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Derfor jeg alltid tar en Paracet før jeg ringer legevakta bare for å ha gjort det når det spør. Til og med med migrene på fjerde eller femte +++++ dagen og alle migrenemedisiner og sterkere smertestillende er prøvd…. Paracet is da shit visstnok. 

Anonymkode: 537da...2d9

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ringte også en kveld for sterke mage smerter som hadde eskalert gjennom dagen. Skulle bare ta Paracet. Fastlegen sendte meg rett på sykehuset neste morgen… 

Anonymkode: 537da...2d9

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror problemet er at helsevesenet møter på ekstremt mange hypokondere hver eneste dag. Har de logger på dette? Slik at hvis du aldri har ringt før, eller kun kommet for virkelig seriøse ting, så kan du bli behandlet annerledes enn de som renner ned legevakten?

Husker da jeg skulle føde. Jeg fikk aller nådigst komme inn for en sjekk, men måtte regne med å dra hjem igjen. Da jeg kom viste det seg at jeg hadde 10 cm åpning, og det var bare å kaste meg inn på en fødestue. Synes det er litt skummelt at helsevesenet ikke virker å være rigget for de med høy smerteterskel.

Anonymkode: b0b6c...d31

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Helt enig. 
Husker jeg ringte legevakta etter en medisinsk abort en gang. Jeg hadde store smerter i magen, problemer med å gå skikkelig og jeg skjønte at noe ikke var som det skulle. Fikk beskjed om å ta Paracet, så skulle det nok gå over. Jeg tok Paracet, i tre runder (altså seks Paracet tilsammen), så jeg ringte de på nytt. Igjen fikk jeg beskjed om å ta Paracet, dette går over for det er vanlig med smerter etter en abort. Gjorde som de sa, tok Paracet. Da det fortsatt ikke var bedre, et døgn etter første kontakt, ringte jeg enda en gang. Igjen så sier de «ta en Paracet, det går over». Når jeg forteller dem at jeg har tømt ei hel pakke med Paracet på et døgn, og derfor ikke synes det er forsvarlig å ta flere, presterer hun på legevakta å si at det er helt trygt, jeg kan fint ta noen til - men hvis jeg absolutt ville, så kunne jeg få en time. 

Jeg hadde betennelse i livmora, og idiotlegen som undersøkte presterte faktisk å si at jeg burde ha kommet inn tidligere. Da holdt det faktisk på å klikke for meg, men jeg fortalte han i stedet at kollegaene hans hadde bedt meg knaske Paracet til smertene ble borte. Da ble han overraska, og mente jeg måtte ha misforstått. 

Anonymkode: 33708...253

Herregud!... Man skulle tro en sykepleier som jobber på legevakt vet at en vanlig pakke med paracet inneholder 10 gram paracetamol totalt (20 tabletter x 500mg) og at vanlig DØGNDOSE for en voksen person er 4 gram!!!

Anonymkode: 9da5e...24d

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...