Gå til innhold

Youcca som mister blader

Anbefalte innlegg

Gjest gjest 0
Skrevet

Hva skjer med planten min? Vi har hatt den i over 4 år, og den har alltid stått i selvvanningspotte. Men de siste ukene har den begynt å få gule/tørre blader helt nederst. Det er tre topper som går ut av stammen.

Må jeg kutte den av og plante om toppene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er ikke uvanlig at Yucca får gule blader, særlig om vinteren.. Det er sånn den danner stamme. Men det betyr jo ikke at det skal være sånn.

Yucca har relativt lite og svakt rotsystem, og skal ikke ha for mye vann. Dvs: Den klarer mye vann om bare røttene får luft. Har du hatt planta stående i samme potte alle åra du har hatt den? Har du potta den om? Jeg gjetter på at jorda har "satt seg", så det er lite luft til røttene. Det skjer ofte med selvvanningspotter.

Jeg anbefaler deg å potte om planta. Fjern da så mye som mulig av den gamle jorda, og fjern også dårlige røtter. Om du velger å sette den tilbake i selvvanningspotte bør du dekke den perforerte plata i bunnen med tynt stoff, f.eks oppklipte strømpebukser, slik at hulla ikke tetter seg og/eller det kommer jord i vannreservoaret.

De bladene som har blitt gule er det bare å fjerne. De kommer seg ikke igjen. Om den blir for pjuskete kan du trygt beskjære planta. Det kommer nye skudd ganske fort, og de avkutta toppene kan du plante for seg sjøl.

OBS: Kjenn godt på stammen. Om den er myk og/eller virker hul er den råtten. Det skjer fra tid til annen, og er ikke noe å gjøre med.

Om stammen er dårlig ved rota kan du evt kappe den lenger oppe og sette den i ny, frisk jord. I så fall bør du også skjære bort toppene, så den klarer å sette røtter. Bladene vil trenge mer vann enn stammen klarer å trekke opp før den får satt nye røtter.

Endret av Mimir
Skrevet
De bladene som har blitt gule er det bare å fjerne. De kommer seg ikke igjen. Om den blir for pjuskete kan du trygt beskjære planta. Det kommer nye skudd ganske fort, og de avkutta toppene kan du plante for seg sjøl.

Om stammen er dårlig ved rota kan du evt kappe den lenger oppe og sette den i ny, frisk jord. I så fall bør du også skjære bort toppene, så den klarer å sette røtter. Bladene vil trenge mer vann enn stammen klarer å trekke opp før den får satt nye røtter.

Kjempefin beskrivelse av yuccapleie, men kan du forklare litt nærmere hvordan man beskjærer palmen. Jeg har en som er ganske ny med tre stammer. Den minste stammen har mistet alle bladene sine. Bør jeg beskjære den, fjerne den eller plante den for seg selv?

Skrevet

Skal du dele en stamme bør du bruke en skarp kniv. Er stammen svært tykk kan det hende du må bruke sag.

Toppen av stammen (snittstedet) må vokses etterpå. Du kan godt dryppe stearin over, evt bruke plantevoks eller syltevoks. stearin holder lenge.

Hvis du skal fjerne ei grein der bladene går helt ned til festet kan du rett og slett knekke den løs fra stammen. Greina har en naturlig svakhet der som du kan utnytte på den måten.

Hvis greina har blad i toppen av ei bladløs sidestamme ville jeg ha skåret den av, slik at du kan få flere nye skudd på den unge sidestammen. Du får nemlig atskillig raskere og friskere skudd på unge sidestammer enn på den grove hovedstammen.

Når du sier at den minste stammen har mista alle bladene gjetter jeg at den er ganske tynn og puslete i toppen?

I så fall skjærer du den av omtrent der den begynner å "gå innover", vokser snittet på morplanta, og kaster toppen. Pass på at det er frisk ved der du skjærer. Er det ikke det, så skjærer du vekk litt mer. Du kan prøve å plante den, men jeg tviler på om det går.

Du kan plante både toppskudd og stammedeler. Toppskudda setter du rett i fuktig jord. Stammedelene bør være minst ti centimeter for at du både skal få gode røtter og mulighet for flere nye stammer. I alle de gamle bladfestene ligger det anlegg for nye sideskudd og røtter.

Pass på at du setter stammedelene riktig vei, og vokser toppen, men ikke rotenden. Hvilken vei som er opp og ned? Når bladfesta smiler til deg (buen ned og endene opp) står den riktig vei.

Lykke til!

Alt som er sagt om Yucca her kan også brukes på alle Dracaena-arter.

Lykkebambus er forresten en dracaena-art som kan være spennende å plante. Putt den rett i jorda i stedet for vann. Røttene kommer fort.

Skrevet
Bør jeg beskjære den, fjerne den eller plante den for seg selv?

Jeg svarte muligens ikke helt klart på dette.

Beskjær eller fjern den. Sannsynligvis er stammen på sidegreina såpass svak at du vil få ei svak plante om du planter den for seg sjøl.

Skrevet

Det er ikke en sidegrein, men en egen stamme hvis du skjønner? Tre palmer i en potte. Skal jeg bare rive ut hele stammen?

Skrevet

Hvis stammen kjennes fast kan du bare la den stå.

Hvis stammen er myk kan du enten skjære bort det som er dårlig og la den stå, eller fjerne den helt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...