AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #61 Del Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Man får veldig ulik behandling skjønner jeg av å lese her. Fikk du progesteron gel/krem? Jeg fikk beskjed om at jeg må sette inn hormonspiral fordi den gir progesteron. Jeg vil ikke sette inn noe som helst der nede. Men jeg tror jeg trenger østrogen. Jeg er 45. Gyn sa at blodprøvene var fine og at jeg fortsatt har mensen så jeg trenger ikke behandling. Anonymkode: 1e2b9...a3c Jeg er TS. Jeg fikk resept på Estrogel og Utrogest med en gang, jeg gikk til privat gynekolog og bare fortalte om alle symptomene mine. Ja Estrogel krem, som skal smøres på armen. Hvis du er i Bergensområdet så kan jeg anbefale denne gynekologen. Men da må du skrive med navn først da Anonymkode: 35d46...e44 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #62 Del Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg er TS. Jeg fikk resept på Estrogel og Utrogest med en gang, jeg gikk til privat gynekolog og bare fortalte om alle symptomene mine. Ja Estrogel krem, som skal smøres på armen. Hvis du er i Bergensområdet så kan jeg anbefale denne gynekologen. Men da må du skrive med navn først da Anonymkode: 35d46...e44 Jeg bor ikke i Bergen. Jeg gikk også privat. Gyn tok først en gyn undersøkelse og så ville ha ny time til å sette inn spiral. Kan prøve en annen. Anonymkode: 1e2b9...a3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #63 Del Skrevet 11. november 2024 Følger ingen bivirkninger med? Vi med auramigrene kan eller bør ikke ta hormonbehandling. Fortvilende og ikke kunne få noe hjelp. Anonymkode: 7afea...529 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #64 Del Skrevet 11. november 2024 Jeg er TS. Jeg har ennå ikke noen bivirkinger, bank i bordet. Anonymkode: 35d46...e44 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #65 Del Skrevet 11. november 2024 Herregud. Ta deg sammen. Er det mulig å være så innmari tafatt..? Anonymkode: 77c29...0b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #66 Del Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Herregud. Ta deg sammen. Er det mulig å være så innmari tafatt..? Anonymkode: 77c29...0b1 Regner med at du har postet i feil tråd? Anonymkode: 35d46...e44 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #67 Del Skrevet 11. november 2024 Stusser litt på at fastlegen din insisterer på GU når flere - inkludert meg - slapp dette for å finne ut om vi var i overgangsalderen. Du bør likevel jobbe med å kunne gjennomføre en GU med tanke på celleprøve. Men ta den gjerne privat hos en kvinnelig gynekolog med godt omdømme. Anonymkode: 8e5b7...ede Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #68 Del Skrevet 11. november 2024 Hadde blodprøver hos fastlegen først og så ble jeg henvist til gynekolog og undersøkelse. Jeg har gjennomgått endometriereseksjon og det handlet da om å få de rette tablettene. Anonymkode: 233e4...1ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #69 Del Skrevet 11. november 2024 Jeg er TS. Nå er det veldig mange som poster helt merkelige ting her. Dette er min tråd, jeg skriver oppdateringer osv. Anonymkode: 35d46...e44 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #70 Del Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (På 20.3.2024 den 18.19): Takk for svar. GU er helt utelukket. Jeg har tenkt det samme, full narkose. Men det skjer ikke, tviler på at noen leger gjør det. Håper virkelig ikke noen GU gjør sånt. Anonymkode: 35d46...e44 Hvorfor skulle man ikke utføre GU i narkose? Du sier ikke noe om hva som er problemet ditt. Er det fysisk eller mentalt? Er du redd for smerter kan du få bedøvelse. Er du redd for overgrep så kan flere være til stede. Er du redd for skam, rykter eller tilsvarende kan du få det utført et annet sted i landet. Anonymkode: 67907...e5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #71 Del Skrevet 11. november 2024 Er du redd for å få noe inn i kroppen men aksepterer en ytre undersøkelse? Virker som du må snakke mer med fastlegen om hva du takler og ikke. Det må da være mye bedre å tøffe seg gjennom en undersøkelse enn å bruke mindre effektive reseptfrie medisiner eller å ta risikoen på leve uten behandling og kanskje ha noe alvorlig som kunne bli holdt tilbake. Anonymkode: 67907...e5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #72 Del Skrevet 11. november 2024 Jeg fikk østrogen tabletter av min fastlege uten noen GU. Dette ble sett på blodprøver. Jeg gikk på den ett par måneder før jeg sluttet. Min kropp sa at den var i overgangsalderen, så jeg valgte å følge hva min kropp sa. Anonymkode: c8786...98a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #73 Del Skrevet 11. november 2024 Jeg har så mye og ofte migrene nå. Flere som opplever det? Anonymkode: 7afea...529 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #74 Del Skrevet 14. november 2024 TS her. Jeg har brukt gel og pille i 7 dager nå. Jeg er fortsatt knusktørr i underlivet, 0 kåthet og jeg er fortsatt like hårete som en ape i ansikt og på kropp (det har jeg vært i 30 år). Men huden min er bedre. Gynekologen sa det kunne ta ca 3 uker før jeg merket bedring. Så jeg håper fortsatt dette hjelper. Og så lurer jeg på om dere har erfaring med hjemmestest hpv fra fastlegen? Jeg klarer fortsatt ikke GU. Anonymkode: 35d46...e44 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #75 Del Skrevet 14. november 2024 AnonymBruker skrev (På 1.4.2024 den 20.22): Ok, skjønner. Kom i overgangsalderen for rundt tre år siden. Har ikke merket noen plager relatert til det. Så da føles det litt feil å ta hormoner. Er nok litt redd for økt brystkreftrisiko med hormoner også. Anonymkode: ddde1...bf8 Den risikoen er 1% bare, fortalte min lege meg da jeg uttrykte skepsis til å ta hormoner pga overgangsplagene. Så jeg bruker stikkpiller i skjeden og det funker som bare det. Alt lukter som det skal nå (ikke den tørre, mugne lukten og ekstreme sårheten lenger) og det er fuktig som det skal. Hvis du ikke har plager med tørrhet i skjeden heller, så er det jo ingen grunn til å ta noen erstatning. De fleste kvinner har en eller flere plager, men noen sklir igjennom overgangsalderen uten noe å klage på. De heldige 🙂 Anonymkode: 9e7be...e10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #76 Del Skrevet 14. november 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): TS her. Jeg har brukt gel og pille i 7 dager nå. Jeg er fortsatt knusktørr i underlivet, 0 kåthet og jeg er fortsatt like hårete som en ape i ansikt og på kropp (det har jeg vært i 30 år). Men huden min er bedre. Gynekologen sa det kunne ta ca 3 uker før jeg merket bedring. Så jeg håper fortsatt dette hjelper. Og så lurer jeg på om dere har erfaring med hjemmestest hpv fra fastlegen? Jeg klarer fortsatt ikke GU. Anonymkode: 35d46...e44 Jeg brukte stikkpillene i skjeden (Vagifem) i to måneder før jeg gikk til gynekologen. Da hadde de begynt å virke som de skal, og undersøkelsen gikk som smurt. Ikke som da jeg prøvde to måneder før hos fastlegen. Det var klin umulig å gjennomføre en underlivsundersøkelse da, for det var rett og slett så smertefullt. Det å føre inn spekelet, som var smurt som det skulle, føltes som om hun hadde stukket en spikerbesatt kjepp oppi der og røsket til. Umulig, for det var så tørt og sårt. Men to mnd senere med bruk av Vagifem var det altså null problem og overhodet ikke vondt lenger. Anonymkode: 9e7be...e10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #77 Del Skrevet 14. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg brukte stikkpillene i skjeden (Vagifem) i to måneder før jeg gikk til gynekologen. Da hadde de begynt å virke som de skal, og undersøkelsen gikk som smurt. Ikke som da jeg prøvde to måneder før hos fastlegen. Det var klin umulig å gjennomføre en underlivsundersøkelse da, for det var rett og slett så smertefullt. Det å føre inn spekelet, som var smurt som det skulle, føltes som om hun hadde stukket en spikerbesatt kjepp oppi der og røsket til. Umulig, for det var så tørt og sårt. Men to mnd senere med bruk av Vagifem var det altså null problem og overhodet ikke vondt lenger. Anonymkode: 9e7be...e10 Jeg er TS. Jeg har aldri hørt om Vagifem, er det noe du tar i tillegg til krem og andre piller? ER det reseptfritt? Tørrheten i skjeden plager meg mye. Men jeg er fortsatt tålmodig på at dette jeg bruker skal gjøre en endring til slutt da Anonymkode: 35d46...e44 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #78 Del Skrevet 14. november 2024 Jeg er fortsatt TS. Jeg har dessverre verken venner eller familie som jeg kan snakke om dette. Så jeg setter pris på alle svar, virkelig. Uansett hva jeg googler så kommer jeg til KG haha ☺️ Anonymkode: 35d46...e44 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #79 Del Skrevet 15. november 2024 TS her. Dette blir nesten som min dagbok haha. Men for første gang i år kom mensen på dagen den skulle, vanligvis kommer den 7-8 uker etter siste. Så noe fungerer ja. Dette er spennende, håper det fortsetter å bli bedre Anonymkode: 35d46...e44 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #80 Del Skrevet 15. november 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg er TS. Jeg har aldri hørt om Vagifem, er det noe du tar i tillegg til krem og andre piller? ER det reseptfritt? Tørrheten i skjeden plager meg mye. Men jeg er fortsatt tålmodig på at dette jeg bruker skal gjøre en endring til slutt da Anonymkode: 35d46...e44 Vagifem finnes også å få kjøpt reseptfritt, men da i mindre pakning og dyrere pris. Få den på resept, så blir det billigere og større pakning. Den kommer i form av en innføringshylse pr tablett, og det er veldig enkelt og raskt å innføre den. Og den begynner å gi resultater raskt! Underlivet ble normalisert på få uker. Tar ikke noe annet enn stikkpillene i skjeden, nei, ikke noe plaster, kremer e.l. Stikkpillene tas to ganger i uka. Oppstarten var det sånn at man skulle ta det litt hyppigere pr uke, men så skal man gå over til et par ganger i uka (iflg min fastlege og min gynekolog). Et lite tips; Det er ofte sånn at kvinner i overgangsalderen og senere lett begynner å få urinveisinfeksjoner oftere. Dette skyldes at også slimhinnene i urinveiene "tørker ut" og blir sårbare for infeksjoner. Disse Vagifem pillene virker på disse slimhinnene også og forebygger uv. infeksjoner! Dette opplyste gynekologen meg om, og sa at jeg skulle ta Vagifem livet ut. Og jeg har faktisk ikke hatt en eneste uv.inf. siden jeg begynte med pillene heller. Anonymkode: 9e7be...e10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå