Gå til innhold

Tidlig overgangsalder. Måtte dere ha gynekologisk undersøkelse for å få resept på hormonbehandling?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Men du må jo ta celleprøve osv, så da kan du jo ta dette i samme slengen?

Anonymkode: 66e52...413

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

TS her. Jeg skal ta ny blodprøve hos fastlegen neste uke. Jeg fikk anbefalt en GU lege fra frisøren min.

Men, det med allergiene mine dreper meg nå. Det har aldri vært så ekstremt som det er nå. Leppene er hovne og knusktørre, jeg prøver å væte de med vann men det blir bare verre. Jeg har tatt 5 allergipiller, men jeg skjønner bare ikke hva jeg reagerer på. Halve ansiktet virker hovent. Og knusktørt.

Er dette grunn til å gå til legevakten? Jeg har blitt avvist 2 ganger på legevakten tidligere pga allergier, de kunne ikke gjøre noe sa de. Men det var mange år siden.

Anonymkode: 35d46...e44

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.4.2024 den 14.10):

Trening, kosthold og vitaminer lindrer overgangsalder. Styrketrening og svetting. Vinterbading og mindre sukker. En må ikke settes på hormoner.

Anonymkode: 7afea...529

Du har virkelig ikke opplevd hvilke plager overgangsalderen kan føre med seg.

Anonymkode: 45f64...f2a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her. Jeg var visst allergisk mot appelsinene jeg hadde her i stuen. Det har aldri skjedd før. Jeg har så klart kastet de, nå venter jeg bare til huden kommer tilbake i ansiktet mitt. Herregud for noe dritt. Mildt sagt. Og jeg stinker. Det kommer så rar lukt, uansett om jeg har dusjet. Jeg skal kontakte privat GU neste uke, håper hun tar utvendig undersøkelse som flere av dere har snakket om.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ts her. Jeg var visst allergisk mot appelsinene jeg hadde her i stuen. Det har aldri skjedd før. Jeg har så klart kastet de, nå venter jeg bare til huden kommer tilbake i ansiktet mitt. Herregud for noe dritt. Mildt sagt. Og jeg stinker. Det kommer så rar lukt, uansett om jeg har dusjet. Jeg skal kontakte privat GU neste uke, håper hun tar utvendig undersøkelse som flere av dere har snakket om.

Hvordan fant du ut dette? Prøvde du å spise en appelsin?

Du trenger definitivt henvisning til en dermatolog, og du bør få gått igjennom en utvidet allergitesting så snart som råd. 

Anonymkode: 959ea...456

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.4.2024 den 14.10):

Trening, kosthold og vitaminer lindrer overgangsalder. Styrketrening og svetting. Vinterbading og mindre sukker. En må ikke settes på hormoner.

Anonymkode: 7afea...529

Det er faktisk ikke bevist noen effekt mot plagene av dette. Trening er bra for å motvirke muskelsvinn og benskjørhet, men virker ikke på plagene. Ei heller sukkerfobi. Hormonene motvirker også mange alvorlige sykdommer så har man plager eller er ung når det starter anbefales det absolutt. 

AnonymBruker skrev (På 1.4.2024 den 15.59):

Ja, men alle disse sykdommene som ble ramset opp, da? Har jeg stor sjanse for få disse dersom jeg ikke får hormonbehandling? Ble jo litt bekymret nå.

Anonymkode: ddde1...bf8

Ja, man har visst økt kjangs for noen sykdommer uten behandling, men "vanlig praksis" her er jo at man ikke tar medisiner uten plager. Selv har jeg lest mye etter å ha havnet i tidlig overgangsalder med rikelig plager, og vet med 100% sikkerhet at jeg ville tatt hormoner uansett. Anbefaler gruppen FEMIpositiv på facebook  og dokumentarene "sex, skal og overgangsalder" og "hjernen i overgangsalder" på NRK.

Anonymkode: 80f37...b86

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...

Annonse

Merket dere og lukt? At dere har en voldsom lukt liksom? Jeg lukter som min mor. Det stinker rart. 

Jeg har brun ekkel utflod, ekstrem slimete utflod, og jeg stinker! Nå er det ca 7 uker siden siste mens.

Jeg har bestilt noe vitaminer fra Vita nå, jeg får ikke noe resepter fra fastlegen siden den forrige blodprøven var helt fin. Men det er ikke noe tvil om at jeg er i overgangsalderen.

Femarelle og NovaVita Overgangsalder. Jeg håper dette hjelper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.3.2024 den 17.17):

Hei. Jeg har kommet i overgangalderen i en alder av 37. Jaja, sånn er det bare.

Men, jeg har store plager med huden min, den er knusk tørr og flasser. Det er helt ekstremt, alt fra hodebunn til tær er knusktørt og flasser, leppene mine er full av åpne sår og det er ikke noe hud igjen.

Og jeg har masse allergier, det er så vidt jeg tåler noe hudkrem. Legen min sier jeg må ha en gynekologisk undersøkelse for å evt resept på hormonbehandling. Dette kommer jeg ikke til å klare, ikke spør hvorfor, men det nekter jeg.

Er det noe som jeg kan kjøpe, reseptfritt, som kan hjelpe med alle plagene? Jeg har fått bekreftet via blodprøver at jeg er i overgangsalderen.

Jeg er også en av dem som nekter å ta gyn.undersøkelse, og lurer egentlig på det samme om det er noe reseptfritt der ute?

Anonymkode: 86777...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.3.2024 den 16.36):

Tusen takk for alle svar! Jeg skal ta ny blodprøve om 1 mnd ca. Det var min fastlege som sa jeg måtte ha GU for å få resept. Jeg har ikke tatt noen medisiner eller reseptfrie ting ennå da jeg ikke vil ødelegge for blodprøven. Min fhs er på 33 og Østradiol er på 64.

Huden min er så tørr nå at jeg ikke har hud igjen på leppene, det er bare åpne sår. Ser ut som jeg har herpes eller noe 😒. Men pga den ekstreme allergien jeg har så kan jeg kun bruke vaselin nå på leppene. Skjeden min er knusktørr, beina mine ser ut som sandpapir. Jeg drikker ca 5 liter vann for dagen, men huden er knusktørr

Pass på å ikke drikke mer enn ca 2 liter vann om dagen. Dette fikk jeg beskjed om var normal mengde av apoteket.

Anonymkode: 86777...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.3.2024 den 18.19):

Takk for svar. GU er helt utelukket. Jeg har tenkt det samme, full narkose. Men det skjer ikke, tviler på at noen leger gjør det. Håper virkelig ikke noen GU gjør sånt.

Jeg fikk GU i narkose på sykehus. Ingen annen grunn enn psykisk.

Anonymkode: b21f4...fd1

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Jeg har nå tatt motet til meg og bestilt time hos en privat gynekolog (som frisøren min anbefalte! Utrolig hva man snakker om hos frisøren, vi snakker om alt haha).

Nå er jeg spent, jeg har ikke fått bekreftet time ennå. Men vi får se hva som skjer. Håper virkelig jeg får noe medisin på resept (får ikke noe fra fastlegen, hvorfor skal det være så vanskelig å bli tatt alvorlig ang overgangalder?)

Frisøren min sier hun fikk en krem som hun smører på armen. Jeg kommer ikke til å ta GU, så jeg håper legen hjelper meg uansett. Jeg gleder og gruer meg, jeg skriver mer når dette er gjort. Wish me luck!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 4.10.2024 den 17.05):

Merket dere og lukt? At dere har en voldsom lukt liksom? Jeg lukter som min mor. Det stinker rart. 

Jeg har brun ekkel utflod, ekstrem slimete utflod, og jeg stinker! Nå er det ca 7 uker siden siste mens.

Jeg har bestilt noe vitaminer fra Vita nå, jeg får ikke noe resepter fra fastlegen siden den forrige blodprøven var helt fin. Men det er ikke noe tvil om at jeg er i overgangsalderen.

Femarelle og NovaVita Overgangsalder. Jeg håper dette hjelper. 

Utflod skal være klar eller lys gul. 

Anbefaler at du tar en celleprøve, og for meg så hører det ut som at det er lenge siden sist. Celleforandringer kan jo føre til kreft! Gynekologisk undersøkelse er ikke det værste man gjennomgår i livet, og jeg lover deg at har du livmorhalskreft, må du gjennom verre ting!  Er nok ikke uten grunn at legen din anbefaler dette.

Anonymkode: a8b1d...b75

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.3.2024 den 13.24):

Jeg fikk forsterket plagene jeg allerede hadde, pluss noen nye plager. Jeg er midt i en veldig tøff overgangsalder, og når jeg ikke tåler hormoner, er det veldig lite hjelp å få.

Anonymkode: 09b81...768

Nevrorefleksolog! Det hjelper ihvertfall mot svettetokter og hormonelt dårlig humør og søvn, så da bør det hjelpe på dine plager også!

Men hvis du vil ha hrt, og det fårstår jeg når det er så veldig ille, så gå til en privat gynekolog eller lege. Det er gammeldags å gå etter annet enn symtomer nå, så tror ikke det er vanskelig å få resept for deg.

Anonymkode: 74e72...c5d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt det du ramser opp av symptomer er svært viktig informasjon, hvor kroppen din prøver å fortelle deg noe og prøvd over tid. Det kan virke som om du har oversett denne informasjonen som dermed har gjort at det blir "overload" i kroppen som ligner på og samme reaksjon i kroppen som overgangsalderen eller fremskyndt det. 

Prøv å øk kunnskapen din om det. 😃 Prøv og feil litt. Lær deg om kroppen, vær nysgjerrig og åpen, lær om mangler, løsninger, sykluser og lær å kjenn din egen kropp og hode. Det er det aller beste du kan gjøre for deg selv i dag og fremover. Da vil du lettere kunne forstå det som skjer med kroppen, gjøre noe med det og skape en god og sunn balanse. 

Det finnes ikke en universal løsning som fungerer likt på alle, fordi vi har ulike ubalanser, mangler, kan reagere ulikt etc. 

Eksempel: Tørr hud kan være mangel på naturlige salter med nok vann eller andre mangler som vitaminer, fett, mineraler etc. Man behandler huden i hovedsakelig innenfra. Og huden gir ut ekstremt nyttig info om ståa i kroppen, bare man vet hvordan å tyde informasjonen. 

Vond kroppslukt (og dårlig ånde) kan være tegn på forhøyet kortisolnivå. Forhøyet kortisolnivå over tid påvirker også andre hormoner og funksjoner i kroppen. 

Allergier og kortisol henger sammen og påvirker hverandre, både positivt og negativt.

Allergier er når immunforsvaret reagerer på noe den ikke skal reagere på. En feil i immunforsvaret. En sunn og god tarmflorae er viktig for utviklingen og funksjonen til immunforsvaret. Det meste av immunforsvaret sitter i tarmene. 

Osv osv. 

Det mentale er også viktig. Kropp og hodet påvirker hverandre. Det er forståelig at alle disse endringene kan vekke mye følelser og tanker i en. Men viktig å fokusere på det man kan gjøre noe med akkurat nå, i stede for alt man ikke får gjort noe med nå eller endret som bare fører til frustrasjon og energi tapende tanker og følelser. Høres rart ut, men ta imot endringene med nysgjerrighet og åpenhet. Ta lærdom av det og øk din egen kunnskap og kontroll. 

Alle disse tingene hjelper ikke legen deg med. Kun noen få privatleger/klinikker. Eneste er eventuelt å gi deg medisiner som demper symptomene, men fjerner ikke årsaken eller problemet, eller reduserer de. 

Hormoner kan man balasenere med riktig kosthold, nok vitaminer og mineraler, sunn livsstil, reduksjon av stess etc. Men selvsagt, det bør jo være på plass før man kommer i overgangsalderen for å ha størst effekt. Noen ganger må man tilføre hormoner, men da med hjelp fra dyktige fagfolk. 

Anonymkode: 23af8...5e6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse

Oppdatering fra TS: Idag var jeg hos gynekologen jeg ble anbefalt, og det gikk superfint! Veldig skjønn lege, jeg fortalte alle symptomene og jeg har fått resept på 2 ting, en krem og noe kapsler. Jeg har ikke hentet de ut ennå, men jeg gleder meg. Hun anbefalte celleprøve, men det var noe jeg kunne gjøre hjemme, jeg kunne få et sånt kit fra fastlegen, så det skal jeg og gjøre. 

Dette gikk veldig fint, nå håper jeg dette hjelper. Jeg er spent på fortsettelsen

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Nå har jeg begynt på Estrogel og Utrogest. Ingen bivirkninger ennå, håper jeg snart føler meg bedre. Takk for all hjelp!

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering. Aner ikke om noen følger denne tråden lengre da. Men, jeg har brukt gel+pille i 5 dager nå. Huden min er silkemyk igjen! Før var den som knusktørr lær. Det er foreløpig det jeg har merket fysisk. Håper dette vedvarer ja! 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.11.2024 den 10.44):

Nå har jeg begynt på Estrogel og Utrogest. Ingen bivirkninger ennå, håper jeg snart føler meg bedre. Takk for all hjelp!

Man får veldig ulik behandling skjønner jeg av å lese her. Fikk du progesteron gel/krem? Jeg fikk beskjed om at jeg må sette inn hormonspiral fordi den gir progesteron. Jeg vil ikke sette inn noe som helst der nede. Men jeg tror jeg trenger østrogen. Jeg er 45. Gyn sa at blodprøvene var fine og at jeg fortsatt har mensen så jeg trenger ikke behandling.

Anonymkode: 1e2b9...a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...