AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #21 Del Skrevet 21. mars 2024 Tusen takk for alle svar! Jeg skal ta ny blodprøve om 1 mnd ca. Det var min fastlege som sa jeg måtte ha GU for å få resept. Jeg har ikke tatt noen medisiner eller reseptfrie ting ennå da jeg ikke vil ødelegge for blodprøven. Min fhs er på 33 og Østradiol er på 64. Huden min er så tørr nå at jeg ikke har hud igjen på leppene, det er bare åpne sår. Ser ut som jeg har herpes eller noe 😒. Men pga den ekstreme allergien jeg har så kan jeg kun bruke vaselin nå på leppene. Skjeden min er knusktørr, beina mine ser ut som sandpapir. Jeg drikker ca 5 liter vann for dagen, men huden er knusktørr Anonymkode: 35d46...e44 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #22 Del Skrevet 31. mars 2024 Ts her. Jeg har ekstrem allergi, kolofonium. Jeg har klart meg sånn ok siden jeg fikk diagnosen for ca 15 år siden. Men jeg har hatt ekstrem allergisk reaksjon de siste månedene, og når jeg googlet det så blir allergier verre når man er i overgangsalderen. Så er jeg allergisk mot klærne mine og. Viskose, det er i flere av klærne mine. Jeg er fullstendig oppgitt, nå kan jeg knapt nok bruke klær. Herregud. Jeg er "heldigvis" ufør, og alene hjemme. Jeg har og ekstrem hyperhidrose, dvs svette. Dette er livet mitt nå, 40 år igjen til jeg dør? Anonymkode: 35d46...e44 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #23 Del Skrevet 31. mars 2024 Jeg måtte ikke gjennom GU for å starte hormoner. Tok blodprøver, som var helt fine, men legen sa at hormonverdier kan variere fra dag til dag. Så lenge jeg hadde plagsomme symptomer, så fikk jeg starte på hormoner. Jeg strevde ekstremt med søvn (våken til 04-05 hver natt), og med hetetokter. Startet på hormoner for to mnd siden. K46. Anonymkode: 959ea...456 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #24 Del Skrevet 31. mars 2024 Jeg antar du trenger østrogen? På helsekost har de hormonkrem. Den jeg prøvde var progesteron. Jeg tåler ikke noe av hormoner, bare prøvde i desperasjon. Jeg tålte den dessverre ikke, så den hadde jo tydeligvis effekt. Anonymkode: 09b81...768 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #25 Del Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg antar du trenger østrogen? På helsekost har de hormonkrem. Den jeg prøvde var progesteron. Jeg tåler ikke noe av hormoner, bare prøvde i desperasjon. Jeg tålte den dessverre ikke, så den hadde jo tydeligvis effekt. Anonymkode: 09b81...768 På hvilken måte tålte du den ikke? Anonymkode: fdd34...323 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #26 Del Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): På hvilken måte tålte du den ikke? Anonymkode: fdd34...323 Jeg fikk forsterket plagene jeg allerede hadde, pluss noen nye plager. Jeg er midt i en veldig tøff overgangsalder, og når jeg ikke tåler hormoner, er det veldig lite hjelp å få. Anonymkode: 09b81...768 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #27 Del Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg fikk forsterket plagene jeg allerede hadde, pluss noen nye plager. Jeg er midt i en veldig tøff overgangsalder, og når jeg ikke tåler hormoner, er det veldig lite hjelp å få. Anonymkode: 09b81...768 Femarelle? Gevita She? Anonymkode: 7afea...529 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #28 Del Skrevet 1. april 2024 Jeg skal ta ny blodprøve iløpet av 2 uker. Merket dere og at dere lukter rart? Ikke nødvendigvis fra underlivet, men fra selve kroppen. Lukten minner meg om min mor noen ganger. Ikke direkte ekkelt, bare rar lukt. Og tusen takk til alle dere som har svart! Anonymkode: 35d46...e44 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #29 Del Skrevet 1. april 2024 Herregud så masse ting som skjer med kroppen. Blodig slimete avføring, er det vanlig og? Det har jeg hatt innimellom i noen år nå.Jeg kan gå dagesvis uten å spise da jeg ikke har appetitt, og da kommer det bare slim og blod ut Anonymkode: 35d46...e44 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #30 Del Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Herregud så masse ting som skjer med kroppen. Blodig slimete avføring, er det vanlig og? Det har jeg hatt innimellom i noen år nå.Jeg kan gå dagesvis uten å spise da jeg ikke har appetitt, og da kommer det bare slim og blod ut Anonymkode: 35d46...e44 Dette er det veldig viktig at du tar opp med legen din!! Ring i morgen tidlig, få en hastetime. Anonymkode: 959ea...456 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #31 Del Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Herregud så masse ting som skjer med kroppen. Blodig slimete avføring, er det vanlig og? Det har jeg hatt innimellom i noen år nå.Jeg kan gå dagesvis uten å spise da jeg ikke har appetitt, og da kommer det bare slim og blod ut Anonymkode: 35d46...e44 Hvorfor har du ikke appetitt? Anonymkode: fdd34...323 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #32 Del Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (På 20.3.2024 den 17.32): Da risikerer du hjerte og karsykdommer, demens, beinskjørhet mm. I oversikten spør du om folk måtte undersøkes. Jeg måtte ikke det. Samtale og blodprøver. Men hva om symptomene og hormonendringene skyldes noe annet som krever behandling? Vil du heller at sykdom utvikler seg enn å snakke med en gynekolog? Anonymkode: 5398e...4fd Og du er ikke under LITT påvirkning fra legemiddelindustrien, tror du?? Anonymkode: 7d9f1...d99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #33 Del Skrevet 1. april 2024 Trening, kosthold og vitaminer lindrer overgangsalder. Styrketrening og svetting. Vinterbading og mindre sukker. En må ikke settes på hormoner. Anonymkode: 7afea...529 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #34 Del Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (På 20.3.2024 den 18.19): Takk for svar. GU er helt utelukket. Jeg har tenkt det samme, full narkose. Men det skjer ikke, tviler på at noen leger gjør det. Håper virkelig ikke noen GU gjør sånt. Anonymkode: 35d46...e44 Hvorfor i alle dager håper du det? Det er en viktig tjeneste for enkelte som ikke kan ta GU i våken tilstand. Hvorfor vil du nekte andre den muligheten bar fordi du ikke vil benytte deg av den selv? Anonymkode: 58d2d...88d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #35 Del Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (På 20.3.2024 den 17.32): Da risikerer du hjerte og karsykdommer, demens, beinskjørhet mm. I oversikten spør du om folk måtte undersøkes. Jeg måtte ikke det. Samtale og blodprøver. Men hva om symptomene og hormonendringene skyldes noe annet som krever behandling? Vil du heller at sykdom utvikler seg enn å snakke med en gynekolog? Anonymkode: 5398e...4fd Må alle ha hormonbehandling for å unngå dette? Eller gjelder det bare for dem i tidlig overgangsalder, som Ts? Spør fordi jeg selv er i overgangsalderen, er 53. Jeg har ingen plager. Men ut fra det du skriver, så blir jeg jo bekymret fordi jeg ikke går på hormonbehandling. Bør alle det? Anonymkode: ddde1...bf8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #36 Del Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Må alle ha hormonbehandling for å unngå dette? Eller gjelder det bare for dem i tidlig overgangsalder, som Ts? Spør fordi jeg selv er i overgangsalderen, er 53. Jeg har ingen plager. Men ut fra det du skriver, så blir jeg jo bekymret fordi jeg ikke går på hormonbehandling. Bør alle det? Anonymkode: ddde1...bf8 Overgangsalder er ingen sykdom. De som har lite eller ingen plager trenger selvfølgelig ikke hormonbehandling. Men de som er veldig plaget kan velge behandling hvis de ønsker det. Anonymkode: 09b81...768 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #37 Del Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Overgangsalder er ingen sykdom. De som har lite eller ingen plager trenger selvfølgelig ikke hormonbehandling. Men de som er veldig plaget kan velge behandling hvis de ønsker det. Anonymkode: 09b81...768 Ja, men alle disse sykdommene som ble ramset opp, da? Har jeg stor sjanse for få disse dersom jeg ikke får hormonbehandling? Ble jo litt bekymret nå. Anonymkode: ddde1...bf8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #38 Del Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, men alle disse sykdommene som ble ramset opp, da? Har jeg stor sjanse for få disse dersom jeg ikke får hormonbehandling? Ble jo litt bekymret nå. Anonymkode: ddde1...bf8 Det er vel sånn at mangelen på østrogen har samme virkning på oss alle sammen, uansett når overgangsalderen kommer. Men man får jo ikke akutt beinskjørhet f.eks., så de som kommer i overgangsalderen tidlig får mange flere år på seg til å utvikle problemene, og dermed større sannsynlighet for å få dem over tid. Men om hormonbehandling kan være lurt eller riktig for akkurat deg er det bare du og legen din som kan finne ut av. Anonymkode: 58d2d...88d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #39 Del Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (På 20.3.2024 den 17.26): Jeg får kun resepter hvis jeg tar GU. Og det kan jeg ikke. Så jeg spør om hva som er reseptfritt som kan hjelpe. Som jeg skrev i HI Anonymkode: 35d46...e44 Du kan vel gå til gynekolog og ta blodprøver og samtale der? Det høres rart ut at de forlanger en gynekologisk underlivsundersøkelse for å finne ut dette, når det kan fastslås ved en blodprøve i stedet. Det er hormonnivået de finner svaret av. Jeg har i hvert fall ikke blitt bedt om å ta noen GU for å få hormoner. Jeg har resept på Vagifem, som er en tablett som innføres i skjeden to ganger pr uke. Holder ting velsmurt og fuktig der nede. Jeg har imidlertid ikke hatt de hudproblemene du nevner, så jeg vet ikke om Vagifem hjelper på det. Vagifem fås også reseptfritt, men da i en mye(!) dyrere pakning med mindre antall i hver pakke. Så best å få den på resept. Men du kan jo teste en pakke og lese bruksanv. og se om det bedrer dine andre problemer. Det fås som sagt også reseptfritt, så det er ikke noe farlig å prøve det. Funker det bra for deg, så be legen om resept på større pakning (som også er rimeligere). Anonymkode: 9e7be...e10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #40 Del Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er vel sånn at mangelen på østrogen har samme virkning på oss alle sammen, uansett når overgangsalderen kommer. Men man får jo ikke akutt beinskjørhet f.eks., så de som kommer i overgangsalderen tidlig får mange flere år på seg til å utvikle problemene, og dermed større sannsynlighet for å få dem over tid. Men om hormonbehandling kan være lurt eller riktig for akkurat deg er det bare du og legen din som kan finne ut av. Anonymkode: 58d2d...88d Ok, skjønner. Kom i overgangsalderen for rundt tre år siden. Har ikke merket noen plager relatert til det. Så da føles det litt feil å ta hormoner. Er nok litt redd for økt brystkreftrisiko med hormoner også. Anonymkode: ddde1...bf8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå