AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #21 Skrevet 20. mars 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Er det andre apper det ikke er lov å ha? Anonymkode: 2fe13...dd5 Spørs HELT på arbeidsplassen din. Noen gir totalt faen. Andre tenker på sikkerhet, der jeg jobber kan vi ikke ha telegram eller tiktok. (Telegram er russisk, og tiktok er kinesisk) Anonymkode: 0e2e2...733 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #22 Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg er i en situasjon hvor jeg kan velge om jeg vil ha en egen jobbtelefon eller at arbeidsgiver overtar mitt nummer og jeg får dekket ny telefon gjennom jobb. Noen som har valgt det ene eller det andre. Hva er fordeler / ulemper? Anonymkode: 2fe13...dd5 Jeg er også i samme situasjon i min nye jobb. Men jeg har sakt jeg ikke ville ha noen av delene og heller betale abonnementet mitt selv. Fordi jeg vil ikke de skal ta over nummeret mitt. Og da fikk jeg et annet abonnement slik at mobildata må fylles på når jeg har brukt det opp, istedenfor det jeg har nå hvor jeg har ubegrenset. Også er det jo noe med det når du skal slutte. Har blitt fortalt at du må få nytt nummer da, har Ihvertfall hørt andre som måtte få seg nytt nummer. Anonymkode: 24dfd...47c
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #23 Skrevet 20. mars 2024 På min arbeidsplass så betyr det når dem tar over nr mitt at dem betaler den. Jeg må koble meg opp på appen for å få inn jobb samtaler. Ser veldig godt hvem som ringer meg privat og hvem som ringer gjennom jobb. Har jeg fri og ferie. Så kobler jeg meg bare av appen. Da kommer ingen samtaler gjennom jobben. Så ingen stress synes jeg da. Har fri når jeg har fri. Anonymkode: 2e4ee...463
Bygdetulling Skrevet 20. mars 2024 #24 Skrevet 20. mars 2024 Fikk jobbtelefon i min forrige jobb. Brukte i starten 2 telefoner, men då eg kjøpte ny privat mobil var det plass til 2 SIM-kort brukte eg kun min private. Hadde et billig abonnement privat, jobben hadde et abonnement med fri bruk. Skatta 200,- i mnd.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #25 Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er også i samme situasjon i min nye jobb. Men jeg har sakt jeg ikke ville ha noen av delene og heller betale abonnementet mitt selv. Fordi jeg vil ikke de skal ta over nummeret mitt. Og da fikk jeg et annet abonnement slik at mobildata må fylles på når jeg har brukt det opp, istedenfor det jeg har nå hvor jeg har ubegrenset. Også er det jo noe med det når du skal slutte. Har blitt fortalt at du må få nytt nummer da, har Ihvertfall hørt andre som måtte få seg nytt nummer. Anonymkode: 24dfd...47c Jeg har fått beskjed om at jeg fortsatt vil eie nummeret mitt, og får det tilbake når jeg slutter Anonymkode: 2fe13...dd5
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #26 Skrevet 20. mars 2024 Jeg jobber i staten, og skatter ikke av mobilen som jeg bruker både privat og på jobb. Fordelen gis som skattefri gave u/5000kr. Fordelen er da heller ikke pensjonsgivende. https://www.sticos.no/fagstoff/fri-telefon-som-gave?hs_amp=true Fordeler: Slipper å kjøpe ny iphone selv, får ny hvert 2,5-3. år. Får gratis reparasjon eller ny tlf hvis den blir ødelagt. Kan kjøpe ut den gamle billig og gi til en av barna eller selge den med fortjeneste. Fri bruk. Jeg sparer ganske mange tusen på å ha fri telefon. Ulemper: En viss risiko for at noen ringer når jeg har fri. Regler for hvilke land man får ha den med seg til. Man kan få lånetelefon om man skal til et «ulovlig» land, så det er ikke noe stort problem. Får ikke lov å ha tiktok eller telegram, apper jeg uansett aldri har hatt. Så det er egentlig lite ulemper for meg. Anonymkode: 608dc...c94
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #27 Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): På min arbeidsplass så betyr det når dem tar over nr mitt at dem betaler den. Jeg må koble meg opp på appen for å få inn jobb samtaler. Ser veldig godt hvem som ringer meg privat og hvem som ringer gjennom jobb. Har jeg fri og ferie. Så kobler jeg meg bare av appen. Da kommer ingen samtaler gjennom jobben. Så ingen stress synes jeg da. Har fri når jeg har fri. Anonymkode: 2e4ee...463 Er det begrensninger på hva du kan ha på telefonen? Anonymkode: 2fe13...dd5
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #28 Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg jobber i staten, og skatter ikke av mobilen som jeg bruker både privat og på jobb. Fordelen gis som skattefri gave u/5000kr. Fordelen er da heller ikke pensjonsgivende. https://www.sticos.no/fagstoff/fri-telefon-som-gave?hs_amp=true Fordeler: Slipper å kjøpe ny iphone selv, får ny hvert 2,5-3. år. Får gratis reparasjon eller ny tlf hvis den blir ødelagt. Kan kjøpe ut den gamle billig og gi til en av barna eller selge den med fortjeneste. Fri bruk. Jeg sparer ganske mange tusen på å ha fri telefon. Ulemper: En viss risiko for at noen ringer når jeg har fri. Regler for hvilke land man får ha den med seg til. Man kan få lånetelefon om man skal til et «ulovlig» land, så det er ikke noe stort problem. Får ikke lov å ha tiktok eller telegram, apper jeg uansett aldri har hatt. Så det er egentlig lite ulemper for meg. Anonymkode: 608dc...c94 Det høres ut som at jeg er i ganske lik situasjon som deg. jeg har en ganske ny iPhone som jeg er fornøyd med, jeg lurer på om jeg kan starte med å bruke den, så overføres nummeret mitt til dem. Så kan jeg få telefon gjennom dem etterhvert🤔 Anonymkode: 2fe13...dd5
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #29 Skrevet 20. mars 2024 7 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg jobber i staten, og skatter ikke av mobilen som jeg bruker både privat og på jobb. Fordelen gis som skattefri gave u/5000kr. Fordelen er da heller ikke pensjonsgivende. https://www.sticos.no/fagstoff/fri-telefon-som-gave?hs_amp=true Anonymkode: 608dc...c94 Hva kan grunnen være til at ikke alle statlige bedrifter gjør det slik? Hos oss må vi skatte. Anonymkode: 95891...f93
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #30 Skrevet 20. mars 2024 Helt ærlig har jeg ikke bestilt telefon gjennom jobben; 1. de tilbur ikke de nyeste, eller beste telefonen. De kan tilby iPhone, men ikke proversjoner og alltid 1 gen bak den nyeste. 2. Jeg orker ikke sette meg inn i alt som inngår av skatt med dette. Jeg vet at man må skatte av det, men ikke noe mer om hvordan det fungerer, hvor mye, eller hvordan jeg legger det inn. Og helt ærlig gidder jeg ikke lære. Er nok punkter å sjekke opp om i skattemeldingen, om jeg ikke skal måtte tenke på enda en ting 😅 Anonymkode: 0714a...edc 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #31 Skrevet 20. mars 2024 Jeg har egent jobbnummer, og kunne hatt en egen telefon som jeg legger igjen på jobben. Men jeg har avtale med min leder at jeg benytter min private telefon med to simkort, og ringer kun med jobbnr i arbeidstiden. Da kan jeg la være å ta telefonen, eller slå av simkortet når jeg har fri, for jeg har ingen krav om å svare på min fritid. Jeg skattes derfor heller ikke av telefonen, da jeg benytter mitt private telefonnr på alt som skjer etter arbeidstid. Anonymkode: 9f625...a4f 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #32 Skrevet 20. mars 2024 Jeg har jobbtelefon, med mitt nummer. - Får nummer tilbake om jeg slutter. - Får nyeste iPhone hvert til annethvert år. - Lønner seg veldig økonomisk. Særlig for meg som bruker mye data, og reiser mye. - Jeg er lite stresset av meg. Kommer det en jobbtelefon det ikke passer meg å ta så ignorerer jeg, eller tekster "ringer i morgen". Har ikke push på mail og apps, men sjekker dersom jeg føler for det uten at det stresser meg på noen måte. Anonymkode: df30c...655
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #33 Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): 2. Jeg orker ikke sette meg inn i alt som inngår av skatt med dette. Jeg vet at man må skatte av det, men ikke noe mer om hvordan det fungerer, hvor mye, eller hvordan jeg legger det inn. Og helt ærlig gidder jeg ikke lære. Er nok punkter å sjekke opp om i skattemeldingen, om jeg ikke skal måtte tenke på enda en ting 😅 Anonymkode: 0714a...edc Det skjer av seg selv. En post som ikke har kostet meg en kalori. Kom inn med fordelsbeskatning på 3000 og noe i år, en hundrelapp per måned eller noe i kostnad. Mye lavere enn hva jeg måtte betalt om jeg skulle kjøpt telefon+abonnement+data+roaming i utland, privat. Anonymkode: df30c...655
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå