Gå til innhold

Jobbtelefon

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er i en situasjon hvor jeg kan velge om jeg vil ha en egen jobbtelefon eller at arbeidsgiver overtar mitt nummer og jeg får dekket ny telefon gjennom jobb. 

Noen som har valgt det ene eller det andre. Hva er fordeler / ulemper?

Anonymkode: 2fe13...dd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg overførte nr mitt til arbeidsgiver og fikk dekket ny telefon.  Gadd ikke styre med to telefoner eller skifte nr... 

Anonymkode: f0f1d...b52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jobben min tok over nr mitt og jeg får telefon gjennom jobben. Jeg får jo med meg nr når jeg slutter. Så jeg kan ikke tenke meg at det en ulempe. Jeg skatter av at jeg har fri mobil. 

Anonymkode: 2e4ee...463

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkedykker

Ulempen er vel den dagen du av ulike årsaker slutter i den jobben. De vil vel da fremdeles ha nummeret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må skatte av det.

Hva skjer hvis du slutter i jobben? Er det en klar plan for det tilfellet?

Anonymkode: ea731...e82

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har alltid hatt jobbtelefon. For det første skal den legges igjen på jobben. Da er du ikke tilgjengelig 24/7. Det gir bedre liv/jobb-balanse. I tillegg fordelsbeskattes man tjenestetelefon (altså som også brukes privat). Den skatten kostet dobbelt av hva mitt abonnement koster i måneden. Jeg er ikke interessert i å betale masse penger for å alltid være tilgjengelig for jobben.

Anonymkode: 69473...bbb

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg var i samme situasjon for 2 år siden, valgte å få nytt nummer, så jeg kunne starte på nytt :)

Er ikke så dumt å bytte nummer en gang hvert 10'ende år. Mange folk som får tilgang til nummeret ditt over tid, og greit å kvitte seg med rælet. 

Anonymkode: 0e2e2...733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har alltid hatt jobbtelefon. For det første skal den legges igjen på jobben. Da er du ikke tilgjengelig 24/7. Det gir bedre liv/jobb-balanse. I tillegg fordelsbeskattes man tjenestetelefon (altså som også brukes privat). Den skatten kostet dobbelt av hva mitt abonnement koster i måneden. Jeg er ikke interessert i å betale masse penger for å alltid være tilgjengelig for jobben.

Så du har abonnement til under hundrelappen i mnd? 
For det er hvor mye man skatter. 
Jeg ble opplyst av min nye sjef at dekket telefon man skatter av, også er pensjonsgivende. 

Anonymkode: 3dc7e...c30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg trenger ikke å legge den igjen. Jeg bare kobler meg av appen. Jeg skatter ikke mye så for meg så tjener jeg på det. Og jeg får med meg nr når jeg slutter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette stemmer ikke. Har hatt jobbtelefon i 10 år i ulike jobber. Mitt nr som arbeidsgiver overtar og jeg får tilbake når jeg begynner i ny jobb. Bruker telefonen som vanlig og skatter av fordelen.

Anonymkode: 96514...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har egen jobbtelefon. Er fantastisk å kunne skille jobb og privat, og bruke min egen telefon lik jeg ønsker 

Anonymkode: bdfd8...c8c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jobben min tok over nr mitt og jeg får telefon gjennom jobben. Jeg får jo med meg nr når jeg slutter. Så jeg kan ikke tenke meg at det en ulempe. Jeg skatter av at jeg har fri mobil. 

Tenker jo at det ikke er ulempe, er det restriksjoner i apper  eller bruk av telefonen ? 

Ikke at jeg gjør noe spesielt med den. Men man har jo likevel litt apper som man «må» ha. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Jeg trenger ikke å legge den igjen. Jeg bare kobler meg av appen. Jeg skatter ikke mye så for meg så tjener jeg på det. Og jeg får med meg nr når jeg slutter. 

Ok. Regelen for å unngå skatten er at den skal være utilgjengelig på fritiden.

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Så du har abonnement til under hundrelappen i mnd? 
For det er hvor mye man skatter. 
Jeg ble opplyst av min nye sjef at dekket telefon man skatter av, også er pensjonsgivende. 

Jeg har alltid blitt skattet godt over det før jeg har klart å overbevise lønn om at jeg skulle ha jobbtelefon. Men uansett. Ja, jeg bruker nesten ingenting på telefon, så det er ikke langt unna hundrelappen, nei. Også slipper jeg å bli oppringt i helger/kvelder og ferier for jobbting. Da sparer jeg heller de pensjonskronene selv. Det er snakk om ubetydelige summer når man sitter på elendig innskuddsordning fra før.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ok. Regelen for å unngå skatten er at den skal være utilgjengelig på fritiden  

Sier ikke at jeg har unngått skatt. Jeg sier den er veldig lav skatten. Så det jeg trekkes i skatt er mindre enn det abonnement koster hver mnd. Og jeg kobler meg av jobb telefonen når jeg har fri og ferie. Så det går fint.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min bror har jobbtelefon på sitt eget nummer.

Fordel: han slipper to telefoner.

Ulempe: han har aldri 100% fri. Det ringer på ferier og det ringer når han er syk. Han vet ikke om ett ukjent nummer er en privatsak eller arbeidsrelatert, og kan derfor ikke blank avvise ukkente numre heller. Han ser også mail og meldinger selv om han har fri, slik at han ender opp med å tenke på det likevel.

Min mann nekter å bruke privatnummeret sitt. Han har dermed 2 telefoner.

Fordel: når han ikke er på jobb, får han fred. Jobbtelefonen skrus på lydløs og ligger i arbeidsbuksa når han er hjemme. Sjekkes ikke før arbeidsdagen starter. Med unntak av når han har vakt, da har han den selvfølgelig på lyd og i rommet han oppholder seg i.

Ulempe: Han må ha to telefoner med seg når han er på jobb (ikke ett reelt problem, privattelefonen ligger stort sett i jakkelommen i arbeidstid).

At noen velger å kun ha en telefon er for meg uforståelig. Vi ser jo bare når vi er på ferie med broren min hvor mye forstyrrelser det faktisk er…

Anonymkode: b162c...ce5

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Har 2 telefoner. Dette av flere årsaker; man kan ikke ha tiktok på jobbtelefon, jeg ønsker work life balance (vi har mange eksterne som ringer i tide og utide), og jeg ønsker ikke å bli overvåket. Deilig å ha «min» telefon, som ikke kan assosieres med jobben. 

Anonymkode: 4a038...7b2

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har 2 telefoner. Dette av flere årsaker; man kan ikke ha tiktok på jobbtelefon, jeg ønsker work life balance (vi har mange eksterne som ringer i tide og utide), og jeg ønsker ikke å bli overvåket. Deilig å ha «min» telefon, som ikke kan assosieres med jobben. 

Anonymkode: 4a038...7b2

Er det andre apper det ikke er lov å ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Der jeg jobber nå har jeg egen jobbtelefon. Får ikke kolleger/sjef tak i meg på den, ringer de privatnummeret mitt. 

Holder på med jobbytte nå og går for at de overtar nr mitt. Regner med jeg får det tilbake om jeg slutter! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har jobbtelefon, og tar med nummeret mellom arbeidsplasser. Er veldig god på å sile samtaler og ved ferie setter jeg opp er sentralbord så kunder blir satt over til en annen. Skrur av varsler når jeg ikke vil være tilgjengelig. Syns det fungerer bra og jeg hadde blitt svett om jeg måtte ha to telefoner. 

Anonymkode: c989d...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...