Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2006 #1 Skrevet 31. januar 2006 kastrere eller sterilisere katter bør ikke skje før katten er et år . det har med utviklingen å gjøre . en katt regnes som voksen katt etter 10mnd.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2006 #2 Skrevet 31. januar 2006 kastrere eller sterilisere katter bør ikke skje før katten er et år . det har med utviklingen å gjøre . en katt regnes som voksen katt etter 10mnd. ← Hva bygger du denne påstanden på? Det er ikke sant at katter ikke kan kastreres tidligere. Faktisk anbefaler både huskattforeningen og dyrebeskyttelsen kastrering i ung alder, dvs fra 5-6 mnds alder. Både for kattens beste, eierens beste og ikke minst for å bekjempe antall hjemløse katter! Les her: tidligkastrering
Gjest Varg-Menja Skrevet 3. februar 2006 #3 Skrevet 3. februar 2006 kastrere eller sterilisere katter bør ikke skje før katten er et år . det har med utviklingen å gjøre . ← Dette er det veldig delte meninger om. Selv vil jeg helst vente til katten er 8-10 måneder gammel, men de fleste dyrleger utfører inngrepet fra katten er 6 måneder, uten at det fører til problemer. Så dette blir det opp til hver enkelt katteeier å vurdere.
Dødspingvinen Skrevet 3. februar 2006 #4 Skrevet 3. februar 2006 Det kommer jo veldig an på katten og. Katten min måtte steriliseres når ho var seks måneder, pga verdens heftigste løpetid som holdt på å gjøre både ho og oss gale. Stakkars jenta var så frustrert at ho ikke sov på ei uke og bare jamra seg. Ellers kjenner jeg til mange katter, både hanner og hunner, som ikke ble sterilisert før i voksen alder. og som er veldig trygge og rolige dyr. Både tidlig sterilisering og sen sterilisering har både positive og negative sider ved seg, så det må bli en individuell vurdering rundt når man skal gjøre det.
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2006 #5 Skrevet 3. februar 2006 Både tidlig sterilisering og sen sterilisering har både positive og negative sider ved seg, så det må bli en individuell vurdering rundt når man skal gjøre det. ← Kan du nevne de negative sidene med tidligkastrering da? Jeg har vær med å tidligkastrere mange, mange katter, og ikke sett noen negative bivirkninger av det. Tvert i mot! Når forskning i tillegg støtter min empiri, lurer jeg på hva det er som er så negativt ved å kastrere katten før den får muligheten til å formere seg.
Dødspingvinen Skrevet 4. februar 2006 #6 Skrevet 4. februar 2006 Jeg har hørt om en del katter som ved tidlig kastrering er blitt utrygge og agressive. Så det setter jeg som det negative ved det. Men som sagt, min katt er også tidlig kastrert. Jeg har også hørt at særlig hannkatter kan få problemer med å bli godtatt som katt av andre katter ved tidlig kastering, pga manglende hormener etc. Hvorvidt disse tingene stemmer eller ikke, vet jeg ikke sikkert, men det får folk vurdere selv. Det er en sak som er fullstendig opp til eierene av katten og dyrlegen. Noen dyrleger gjør kastrering fra de er ett halv år, andre fra når katten er ett år. Det er veldig delte meninger om temaet.
Gjest Varg-Menja Skrevet 8. februar 2006 #7 Skrevet 8. februar 2006 Det jeg ser som det viktigste argumentet mot tidligkastrering for mine katter er at jeg kjenner til en del tilfeller hvor hunnkatter ikke har vært nok utviklet når de kommer til dyrlegen, slik at de ikke har fått tatt ut alt under operasjonen. Dette medfører gjerne at katten får løpetid senere, må opereres på nytt, og i noen tilfeller kan dette også medføre svangerskap utenfor livmoren osv. Med hannkatter tenker jeg mest på at de skal utvikle seg før kastrering for å få det typiske gemyttet og utseendet hannkatter skal ha. (Hos noen katteraser anbefales det ikke tidligkastrering av hannkatter dersom man skal stille dem ut, av samme grunn.) Fordelen med å kastrere tidlig er som gjest sier at katten da ikke får mulighet for å formere seg, men det kan man løse på annet vis. Selv gir jeg hunnkattene mine p-piller fra de nærmer seg kjønnsmoden alder, og frem til sterilisering i ett-årsalderen.
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2006 #8 Skrevet 8. februar 2006 Det jeg ser som det viktigste argumentet mot tidligkastrering for mine katter er at jeg kjenner til en del tilfeller hvor hunnkatter ikke har vært nok utviklet når de kommer til dyrlegen, slik at de ikke har fått tatt ut alt under operasjonen. Dette medfører gjerne at katten får løpetid senere, må opereres på nytt, og i noen tilfeller kan dette også medføre svangerskap utenfor livmoren osv. Med hannkatter tenker jeg mest på at de skal utvikle seg før kastrering for å få det typiske gemyttet og utseendet hannkatter skal ha. (Hos noen katteraser anbefales det ikke tidligkastrering av hannkatter dersom man skal stille dem ut, av samme grunn.) Fordelen med å kastrere tidlig er som gjest sier at katten da ikke får mulighet for å formere seg, men det kan man løse på annet vis. Selv gir jeg hunnkattene mine p-piller fra de nærmer seg kjønnsmoden alder, og frem til sterilisering i ett-årsalderen. ← Jeg savner fortsatt dokumentasjon.. Hvor mange hunnkatter et du helt sikkert at dette har skjedd med? Jeg har som tidligere nevnt vært med å kastrere flere katter, kastrerer gjerne hunnkattene tidligere enn hannkattene. Har snakket med mange veterinærer om dette, og de sier alle at med hunnkattene er det iallefall ikke noe problem med å ta dem tidlig. Hvis veterinæren ikke klarer å finne livmor, eggstokker og eggleder på en ung katt, ville jeg satt tvil om denne veterinærens dyktighet. Da ville jeg aldri latt denne veterinæren få kastrere katten min i utgangspunktet. Det jeg tror du referer til er hvis vetrerinæren kun steriliserer katten i stedet for å kastrere. Det er forskjell på å kastrere og å sterilisere. Ved sterilisering fjerner man ikke alt (man kutter kun eggleder), og katten vil få løpetid som vanlig. Det er sterkt å fraråde å kun sterilisere katten, da det er en teoretisk mulighet for at eggleder kan vokse sammen igjen (sikkert et slikt tilfelle du referer til). Dette er umulig ved kastrering, da hele eggstokk og livmor fjernes. En livmor eller eggstokk kan ikke vokse ut etter den har blitt fjernet! Det du beskriver er medisinske mirakler som vil revolusjonere legevitenskapen (hvis du altså mener de tilfellene du beskriver har skjedd med kastrerte katter). Betyr det at lunger som er fjernet også kan vokse ut igjen? Tvert i mot har forskning vist at kastrering før første løpetid reduserer faren for pattekreft til nærmest lik null. Jeg har faktisk lest om et tilfelle der katten fortsatte å ha løpetid også etter kastrering. Dette er svært sjelden, men vet dere hvorfor hun fortsatt å løpe etter kastreringa? Fordi hun var så gammel da hun ble kastrert at løpetida hadde blitt en del av hennes vanemønster. Det er fint å ha egne meninger, men alle seriøse fagfolk jeg vet om anbefaler tidligkastrering: dyrebeskyttelsen, de aller fleste veterinærer i Oslo, norges eneste speialiserte katteklinikk, huskattforeningen mm. På veterinærhøyskolen der de utdanner morgendagens veterinærer kastrerer de katter fra 5 mnd. Når disse veterinærene går ut i arbeidslivet vil de ta med seg den kunnskapen de får på skolen. Så det er snakk om et generasjonsskifte her. Norge henger etter på dette orådet i forhold til alle andre land. Den store fordelen med tidligkastrering er altså at det fjerner muligheten for at katten skal bli drektig. Hvis du har sett kattunger som har fått kattunger skjønner du sikkert at dette er svært uheldig for både kattemor og ungene hun får. P-piller er heller ikke heldig, og ikke et 100% sikkert prevensjonsmiddel (hvis katten forsvinner risikerer nhun å føde kattunger ute som blir til villkatter).
Gjest Varg-Menja Skrevet 10. februar 2006 #9 Skrevet 10. februar 2006 Det jeg tror du referer til er hvis vetrerinæren kun steriliserer katten i stedet for å kastrere. Det er forskjell på å kastrere og å sterilisere. ← Jeg vet forskjellen på disse tingene, og det er ikke det jeg snakker om. Når det gjelder dokumentasjon vet jeg om fire konkrete tilfeller, men har ingen undersøkelser ol å vise til, og ikke har jeg noen interesse av det heller. Den eneste grunnen til at jeg nevnte dette var at noen spurte etter negative sider ved tidligkastrering, ikke at dette er ett synspunkt jeg ønsker å markedsføre på noen måte. At det er en dårlig jobb fra dyrlegen er jeg enig i, men hvor dyktig en dyrlege er vet man desverre ikke før man har prøvd vedkommende, eller har førstehånds referanse å gå etter. Dermed velger jeg å være forsiktig med dette, når jeg kastrerer mine hunnkatter. Så får andre gjøre som de ønsker.
Sniglå Skrevet 11. februar 2006 #10 Skrevet 11. februar 2006 (endret) Jeg har faktisk lest om et tilfelle der katten fortsatte å ha løpetid også etter kastrering. Dette er svært sjelden, men vet dere hvorfor hun fortsatt å løpe etter kastreringa? Fordi hun var så gammel da hun ble kastrert at løpetida hadde blitt en del av hennes vanemønster. ← Slik var det med gamle-pus, hun ble kastrert da hun var 8 fordi hun hadde cyster på eggstokkene, men løpetid hadde hun likevel. Ellers så har jeg en hannkatt som ble kastrert ved 3 mnd alder, han har ingen problemer med gemyttet, han og min fertile hankatt er bestekompiser, og når han er i kontakt med andre katter går også dette problemfritt. I tillegg har han gjort det bra på utstillinger. Kanskje det bare er jeg som er "heldig" og at dette ikke er tilfellet for andre, hvem vet. Endret 11. februar 2006 av Sniglå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå