AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #1 Skrevet 20. mars 2024 Når vi havner i krangel blir kranglen så unødvendig kompliser, da jeg må krangle med meg “selv” samtidig jeg må krangle med henne. Hun hører ikke på et ord jeg sier og svarer spørsmål hun har til meg, selv. Hvordan kan jeg få henne til å høre på det jeg sier, uten å hun konkluderer in i granskogen feil det jeg bokstavlig sier. Hjelp! Anonymkode: f3abc...522 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #2 Skrevet 20. mars 2024 Unngå å krangle. Voksne mennesker snakker sammen og lytter på hverandre. Går ikke det, så gå unna og vent til det har roet seg. Anonymkode: 68915...447
Trek Skrevet 20. mars 2024 #3 Skrevet 20. mars 2024 Hva med å si høyt at du vil hun skal lytte til alt du har å si uten å avbryte deg? Hvis ikke det går får dere ta en pause til begge to er klare til å lytte og prate. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #4 Skrevet 20. mars 2024 Det er vel sånn krangler ofte er, at man ikke skjønner hva den andre vil si eller ikke er så villig til å høre. Vi krangler heldigvis ikke så mye men min kjære blir fort usaklig om han er opprørt. Han har måttet øve på å lytte til meg og akseptere at vi ikke alltid tenker likt om ting. Anonymkode: 7756a...3f8 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #5 Skrevet 20. mars 2024 La henne snakke, lytt og vent. Så når hun har øst ut av seg det verste så er hun nok roligere og er mer mottakelig for å ta imot hva du har å si. Anonymkode: 3ba32...2c7 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #6 Skrevet 20. mars 2024 Lag regler for diskusjib/krangling. Når den ene snakker skal den andre lytte å det skal gå begge veier. Anonymkode: e7865...d2a 3
TomSawyer Skrevet 20. mars 2024 #7 Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Når vi havner i krangel blir kranglen så unødvendig kompliser, da jeg må krangle med meg “selv” samtidig jeg må krangle med henne. Hun hører ikke på et ord jeg sier og svarer spørsmål hun har til meg, selv. Hvordan kan jeg få henne til å høre på det jeg sier, uten å hun konkluderer in i granskogen feil det jeg bokstavlig sier. Hjelp! Anonymkode: f3abc...522 Hvis hun avbryter deg for andre gang bare gå, og kom ikke tilbake på leeenge.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #8 Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Lag regler for diskusjib/krangling. Når den ene snakker skal den andre lytte å det skal gå begge veier. Anonymkode: e7865...d2a Diskusjon Anonymkode: e7865...d2a
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #9 Skrevet 20. mars 2024 Min eks påstod at jeg gjorde det samme. Men han snakket så mye svada, at før jeg kunne svare i en diskusjon måtte jeg få klarhet i hva han mente. Og måtte da spørre om "når du sier xx og cc, mener du da at mmm?". Ofte visste han ikke helt hva jeg mente, og ble heller sur og sa at jeg påstod å vite bedre enn han hva hans tanker var. Så jeg ville aller først se på meg selv, om det er noen grunn til at hun trenger å definere meningene dine slik Anonymkode: 71408...335 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #10 Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Min eks påstod at jeg gjorde det samme. Men han snakket så mye svada, at før jeg kunne svare i en diskusjon måtte jeg få klarhet i hva han mente. Og måtte da spørre om "når du sier xx og cc, mener du da at mmm?". Ofte visste han ikke helt hva jeg mente, og ble heller sur og sa at jeg påstod å vite bedre enn han hva hans tanker var. Så jeg ville aller først se på meg selv, om det er noen grunn til at hun trenger å definere meningene dine slik Anonymkode: 71408...335 Var det slik med deg og eksen selvom du ikke sliter med tillitsproblem? Anonymkode: f3abc...522
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #11 Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Min eks påstod at jeg gjorde det samme. Men han snakket så mye svada, at før jeg kunne svare i en diskusjon måtte jeg få klarhet i hva han mente. Og måtte da spørre om "når du sier xx og cc, mener du da at mmm?". Ofte visste han ikke helt hva jeg mente, og ble heller sur og sa at jeg påstod å vite bedre enn han hva hans tanker var. Så jeg ville aller først se på meg selv, om det er noen grunn til at hun trenger å definere meningene dine slik Anonymkode: 71408...335 Det er en veldig dårlig måte å diskutere på, enten på nett eller med partner. Bruker man en slik debattteknikk på nettet, så får man fort høre at man er uredelig, og det med god grunn, for det virker definitivt som man putter ord i munnen på folk Anonymkode: f3440...f5b 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #12 Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Når vi havner i krangel blir kranglen så unødvendig kompliser, da jeg må krangle med meg “selv” samtidig jeg må krangle med henne. Hun hører ikke på et ord jeg sier og svarer spørsmål hun har til meg, selv. Hvordan kan jeg få henne til å høre på det jeg sier, uten å hun konkluderer in i granskogen feil det jeg bokstavlig sier. Hjelp! Anonymkode: f3abc...522 Hva er poenget å være i et forhold når man ikke greier å kommunisere med hverandre? Anonymkode: 33840...d02 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #13 Skrevet 20. mars 2024 Det er en vanlig felle å gå i under diskusjoner/krangler. Både mannen min og jeg gjør det samme. Men vi forsøker å skjerpe oss slik at vi lytter mer til hverandre. Anonymkode: 51492...75d 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 21. mars 2024 #14 Skrevet 21. mars 2024 Grunnleggende kommunikasjon er så viktig. Vi har ikke kranglet enda. Vi har hatt litt opphetede diskusjoner, men vi er klar på at vi må lytte til hverandre. Er det noe vi er usikker på og føler ikke kom klart frem prater vi om det på en rolig måte. Det aller viktigste er hvordan en tar opp noe. «Jeg føler» er viktig. Ikke «Du er, jeg synes du» Siste er en angripende måte å ta opp ting på, noe som ofte fører til at en blir defensiv og går i fight modus. Så når vi har noe vi vil ta opp forklarer vi hva og hvordan vi føler og tenker. Så er den andre med på å lytte og validere de tankene og følelsene for å så prate om det og evt oppklare misforståelser. Og vi er alltid åpen for om vi har sagt eller gjort noe vi kunne gjort annerledes. Og vi sier ALLTID unnskyld om vi har gjort eller sagt noe som er feil eller urettferdig ovenfor den andre.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #15 Skrevet 21. mars 2024 Vent til hun har roet seg og be henne sette seg ned å lese om dårlige mentaliseringsevner. Det handler om hvordan vi tillegger andre mennesker intensjoner de ikke har fordi vi farger egne fortolkninger med egen forståelse og egne erfaringer, men glemmer å f.eks bare spørre andre om hvorfor de gjør som de gjør og hva de ønsker å oppnå for å kunne korrigere egen fortolkning med virkeligheten. Anonymkode: 72f5a...752 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #16 Skrevet 21. mars 2024 Mennesker som din kone hjelper det ikke diskutere med, du kan gjenta det selv gang på gang uten hell.. Det beste er ofte å si "dette er ikke en givende samtale så jeg forlater den nå" og så gå derfra. Både samtalen, kranglene og om nødvendig relasjonen. Evt gå i terapi og lær hvordan en sunn dialog foregår. Anonymkode: cb8e8...a4e
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #17 Skrevet 24. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 21.3.2024 den 7.33): Vent til hun har roet seg og be henne sette seg ned å lese om dårlige mentaliseringsevner. Aldri i livet om den hun har kranglet med, skal komme å fortelle henne noe om forbedring og selvutvikling. Det må komme fra en tredjeperson. Jeg foreslår terapi, med fokus på å finne ut hvorfor de havner i krangel, og å finne måter å kommunisere på. Anonymkode: e1081...b18
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå