Gå til innhold

Er elbillader noe som kan øke verdi/attraktivitet opp ved salg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vurderer å få installert elbillader og kjøpe meg elbil, men de skal fader meg ha 22.000 for herligheten!
Vi har faste, oppmerkede plasser utendørs, 12 min fra Bergen sentrum. 

Kan jeg forsvare å brenne 22.000 ved å håpe at leiligheten vil bli mer attraktiv ved salg? 
Jeg kan fylle MYE bensin og betale bom for de pengene… 

Anonymkode: baf2b...bb9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er absolutt et pluss og en av mange ting som er med på å trekke opp.

Anonymkode: b2d84...140

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi fikk beskjed om at en elbillader trakk opp prisen nesten 100000kr her for ca 3 år siden.

Borettslag med innendørs garasje i Oslo.

Jeg tviler sterkt på at det har fullt så mye verdi nå lenger, laderne installeres på bare noen dager og nesten alle har lader i mitt blrettslag men alt som er på plass i kjøpers øyne vil telle positivt så det kan være med på å vippe en kjøper til å bli med i budrunda. 

Anonymkode: f6b02...a55

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Vi fikk beskjed om at en elbillader trakk opp prisen nesten 100000kr her for ca 3 år siden.

Borettslag med innendørs garasje i Oslo.

Jeg tviler sterkt på at det har fullt så mye verdi nå lenger, laderne installeres på bare noen dager og nesten alle har lader i mitt blrettslag men alt som er på plass i kjøpers øyne vil telle positivt så det kan være med på å vippe en kjøper til å bli med i budrunda. 

Anonymkode: f6b02...a55

«Bare»100, ser i diverse nybygg i området at garasjeplass er over en halv mill…!!!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Viktigste er at det er mulig å installere. Hvis du vurderer å installere rett før et salg så kan du spare deg de pengene. Koster mer enn det smaker. 

Anonymkode: 1e4bc...b57

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har el-bil og er på boligjakt. Jeg skipper de aller fleste leiligheter som ikke har lademulighet.

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

«Bare»100, ser i diverse nybygg i området at garasjeplass er over en halv mill…!!!! 

Garasjeplass koster uansett, garasjeplass med elbil-lader koster mer.

Anonymkode: 4ae6c...335

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Garasjeplass i storbyer er dyrt uavhengig om det er lader eller ikke på plassen. Lademulighet er for mange et absolutt, og om det er ferdig installert er et pluss. 
men som kjøper hadde jeg ikke gitt 100k ekstra om lader var montert, om det kun kostet 22k å få en installert

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker vi er kommet dit at det er noe folk forventer er på plass. Så er ikke så stort pluss at det finnes, men minus at det ikke er der

Anonymkode: cbf0f...fea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Viktigste er at det er mulig å installere. Hvis du vurderer å installere rett før et salg så kan du spare deg de pengene. Koster mer enn det smaker. 

Anonymkode: 1e4bc...b57

Fikk beskjed om leveringstid på 2-12(!!) uker, da leverandør av boksen er ustabil på levering…

Jeg har ingen umiddelbare planer om å selge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Vurderer å få installert elbillader og kjøpe meg elbil, men de skal fader meg ha 22.000 for herligheten!

Kan jeg forsvare å brenne 22.000 ved å håpe at leiligheten vil bli mer attraktiv ved salg? 

22 000??? For hvilken lader er det?

Vi betalte 6000,- for lader + 3000-4000 for montering.. 

Anonymkode: c4d9c...070

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er i borettslag og man er låst til en spesifikk lader fra Defa, samt en spesifikk installatør. Den må monteres på et parkeringsdekk der vi har faste plasser, over en garasje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker said:

3-4K for montering hørtes lite ut. Ny kurs, kabling, vern, samsvarserklæring 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tja, jeg tenker at opplegg for lader er et pluss. Vi droppet en bolig fordi det ikke var opplegg for ladere i garasjerekken. Var ikke så nøye med selve laderen for oss. Da vi kjøpte ny elbil sist var lader inkludert i prisen.

Anonymkode: df5cc...68a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Viktigere at det er mulig å få installert lader på en grei måte (altså at det ikke blir særlig mye dyrere enn en standard montering) enn at det faktisk er gjort. 

Skulle jeg droppet alle hus uten elbillader da jeg kjøpte i fjor, ville det vært lite å velge i 😅 Har sett noen hus med "feil" lader montert, lavere ladehastighet enn mulig, osv. Hadde jeg funnet et attraktivt hus med Easee eller TWC installert på ønsket sted ville det vært positivt! Slike andre jalla ladere (inkludert Zaptec) ville ikke vært noe pluss, nesten tvert imot. I leilighetsbygg stiller det seg noe annerledes ettersom man vanligvis ikke kan velge helt selv uansett, så der ville det vært positivt, men igjen, viktigst at det faktisk går an å få det ordnet på en grei måte. Selve kostnaden for lader/installasjon er jo liten i den store sammenhengen ved et boligkjøp. 

Anonymkode: 2a0bf...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så lenge det er universale krav til ladeboks og du ikke har elbil hadde jeg ikke tatt meg bryet. Så lenge du har muligheten er det dette som er viktigst.

Anonymkode: 31c72...37c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.3.2024 den 16.01):

Mye og mye. Er det ikke ca. En tusenlapp per tank nå om dagen? Kanskje litt mindre, men så er det bom i tillegg. Tenker du tjener det fort inn jeg. 

Anonymkode: 1ddc1...02d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (På 21.3.2024 den 10.17):

3-4K for montering hørtes lite ut. Ny kurs, kabling, vern, samsvarserklæring 

Enig. Vi betalte 15, men 22 hørtes fremdeles dyrt ut. Må det kanskje graves grøft og strekkes kabler?

Anonymkode: 1ddc1...02d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på "mulighet for lader", "klart for lader" og "lader installert".

Når det er mulighet for lader så er det avklart at en har tillatelse til å montere dersom det er felles annlegg, og at det er kapasitet og mulighet for å få strøm ut på plassen. Men kostnaden med lader, installasjon og samsvarserklæring er fortsatt noe som må tas.

Når det er klart for lader så er det tilgang på egen strømkurs der du parkerer og den eneste kostnaden er installasjon av lader og samsvarserklæring. Ikke stor kostnad når man først skal kjøpe bolig. Blir fort ei pølse i slaktetida.

Lader installert er sånn sett åpenbart :)

Min erfaring er at om det er klart for lader så er det ikke vits i å installere lader før salg. Kostnaden for kjøper er minimal og det er like greit å ikke installere. Og er det mulighet for lader så er ofte det og godt nok for de fleste. Men om man ikke vet om det er mulighet for lader så er det mange (inkludert meg) som skygger banen. Alt fra at det er nei fra borettslag, alt for kostbart å grave kabel ut til parkering eller til at strømskapet er for gammelt eller ikke fysisk plass. Og da begynner kostnadene å rulle.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

22k er ikke dyrt, det er så mye en ladeboks og installasjon koster.

Men om du ikke trenger det selv, er det ikke sikkert at du vil få tilbake pengene ved salg. Jeg ville heller gjort planlegging og informert kjøper at det er mulig å installere og det koster ca 25k.

Anonymkode: 37d13...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...