Gå til innhold

Jyllands-Posten sa nei til Jesus-karikatur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dagbladet

I april 2003 sendte tegneren Christoffer Zieler inn flere satiriske tegninger av Jesu oppstandelse til avisen.

Men avisen takket nei, og svarte at tegningene kunne skape negative reaksjoner.

«Jeg tror ikke, at Jyllands-Postens lesre vil more seg over tegningen. Faktisk tror jeg, at den ville utløse et ramaskrik. Derfor vil jeg ikke bruke den,» svarte avisens søndagsredaktør Jens Kaiser i en epost som Dagbladet.no har fått se."

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/02/05/456857.html

Videoannonse
Annonse
Skrevet

«Jeg tror ikke, at Jyllands-Postens lesre vil more seg over tegningen. Faktisk tror jeg, at den ville utløse et ramaskrik. Derfor vil jeg ikke bruke den,» svarte avisens søndagsredaktør Jens Kaiser i en epost som Dagbladet.no har fått se."

Jasså. Men å fornærme en annen religion er helt greit... Det sier jo sitt...

Skrevet

stikk fingern i jorda :roll:

Hadde jyllandsposten trykket disse tegningene hadde vi uansett ikke sett en reaksjon som er i nærheten av det vi ser nå. Tror dere virkelig extreme kristne hadde satt fyr på jyllandsposten og at extreme kristne grupperinger i feks usa hadde gått av skaftet og angrepet norske intersser der borte?

Dersom dere virkelig tror dette seriøst så foreslår jeg at dere tar med dere krekar og flytter til deres likesinnede helst så langt vekk fra staten Norge som overhodet mulig!

Skrevet

med dette så får jyllandsposten et enda større forkjlaringsproblem

Skrevet

Samme hva den bakenforliggende årsaken var for de avisene, så er reaksjonene som kommer symptomene på hvor syk verden er. Det ville eksplodert før eller siden uansett. Bedre at det skjer før enn siden.

Iallfall med tanken på å ende opp med en fredlig løsning.

Verden er et ektepar som ikke kommuniserer. Det er bedre at dama eksploderer og får ut sin frustrasjon etter to år, enn at hun pakker sakene sinne i stillhet og forlater ekteskapet etter 20. Det førstnevnte kan iallfall gi muligheter for forsoning.

Skrevet
stikk fingern i jorda  :roll:

Hadde jyllandsposten trykket disse tegningene hadde vi uansett ikke sett en reaksjon som er i nærheten av det vi ser nå. Tror dere  virkelig  extreme  kristne hadde satt fyr  på jyllandsposten og at extreme kristne grupperinger  i feks usa hadde gått av skaftet og angrepet norske intersser der borte?

Dersom dere virkelig tror dette seriøst så foreslår jeg at dere  tar med dere  krekar og flytter til deres likesinnede  helst så langt vekk fra staten Norge som overhodet mulig!

Hva har det med saken å gjøre da? Poenget er Jyllandspostens ekstremse dobbeltmoral, hvor yringsfrihet og "humor" mot andre er svært viktig i et moderne demokrati, mens de ikke klarer å være det minste selvironiske over sin egen religion. Da er sensur plutselig svært viktig og ytringsfrihet kommer i andre rekke.

Skrevet

Hadde jyllandsposten trykket disse tegningene hadde vi uansett ikke sett en reaksjon som er i nærheten av det vi ser nå. Tror dere  virkelig  extreme  kristne hadde satt fyr  på jyllandsposten og at extreme kristne grupperinger  i feks usa hadde gått av skaftet og angrepet norske intersser der borte?

Dersom dere virkelig tror dette seriøst så foreslår jeg at dere  tar med dere  krekar og flytter til deres likesinnede  helst så langt vekk fra staten Norge som overhodet mulig!

Ah, flytt til Bush du først som sist. Dere ser jo ut til å være like arrogante.

Skrevet
Samme hva den bakenforliggende årsaken var for de avisene, så er reaksjonene som kommer symptomene på hvor syk verden er. Det ville eksplodert før eller siden uansett. Bedre at det skjer før enn siden.

Iallfall med tanken på å ende opp med en fredlig løsning.

Verden er et ektepar som ikke kommuniserer. Det er bedre at dama eksploderer og får ut sin frustrasjon etter to år, enn at hun pakker sakene sinne i stillhet og forlater ekteskapet etter 20. Det førstnevnte kan iallfall gi muligheter for forsoning.

En støre håndfull enn tilsvarende reaksjoner fra den andre siden.

Men gjesten du siterte hadde et gått poeng. Muslimer HAR et imageproblem i verden, og hvis de vil gjøre noe med det så må den tause majoriteten ta et standpunkt. Ellers kan de bli tatt for å være sympatisører. Hvorfor ser du aldri mange muslimer som demonstrerer mot den urett muslimer driver mot seg selv?

Hvorfor går mange tusen nordmenn i demo-tog mot rasisme?

Skrevet
Ah, flytt til Bush du først som sist. Dere ser jo ut til å være like arrogante.

Vel av valget mellom bush og en eller annen allatoyah så er valget for mitt vedkommende ihvertfall veldig klart.

Godt valg!

Skrevet

Selv setter jeg stor pris på allslags blasfemi.

Men, man skal ikke glemme at Mohammed-karikaturene kom i en sammenheng, etter at et forlag sa nei til å trykke helt ordinære bilder av Muhammed. Bildene av Jesus ville ikke ha den samme aktualiteten, noe som er et krav til mediene i dag.

Og uansett er det helt sant som det sies ovenfor at det hadde neppe blitt like store opptøyer.

Skrevet

Det må være det største idiot-innlegget jeg har sett på lenge. Ta Petter Nome først, han fikk ikke lenger være programleder for sommeråpent p.g.a. NrK sin policy om at man ikke kan ha meninger om kontroversielle saker.

"Antirasisten", eller rettere sagt vestlige rasisten ble kanskje arrestert for å ha gjort noe voldelig? "Antirasistiske" demonstrasjoner er vel ikke kjent for å være særlig fredelige. Hvis du skrev det iinnlegget der, burde du skamme deg!

Skrevet

Det er ikke reaksjonene det settes fingeren på her, men holdningen til redaktøren i nevnte avis.

Skrevet
Det er ikke reaksjonene det settes fingeren på her, men holdningen til redaktøren i nevnte avis.

Hvilke motiver redaktøren hadde til å trykke muhammedbildene og ikke jesus bildene er egentlig urelevant. Selvfølgelig burde han trykket jesusbildene også.

Men det redaktøren av jyllandsposten har vist oss nå er at mange av de fordommene vi har hatt mot muslimer og islam er bekreftet til fulle og vel så det. Kanksje myndighetene nå slutter med den snillistiske politikken den har hatt overfor disse gruppene. Og for all del. Kutt hver eneste bistandskrone til nevnte land for å statuere et eksempel.

Av den grunn så fortjener jyllandsposten :dagens-rose:

Skrevet
Hvilke motiver redaktøren hadde til å trykke muhammedbildene  og  ikke  jesus bildene er egentlig urelevant. Selvfølgelig burde han trykket jesusbildene også.

Men det redaktøren av jyllandsposten har vist oss nå er at mange av de fordommene vi har hatt mot muslimer og islam er bekreftet til fulle og vel så det. Kanksje myndighetene nå slutter med den snillistiske politikken den har hatt overfor disse gruppene. Og for all del. Kutt hver eneste bistandskrone til nevnte land for  å statuere et eksempel.

Av den grunn så fortjener jyllandsposten  :dagens-rose:

Det er nettopp en slik holdning Magazinet og Jyllands posten ønsker at vi skal ha.

Ved å provosere rundt et tema som er ekstremt følsomt klarer de å få frem en overeaksjon som rasistene senere skal kunne bruke for å vise dårlige sider ved andre enn oss selv.

For meg synes det som at det ligger klart som dagen at dette er en provokasjon som er nøye planlagt. Religiøse tidskrifter kjenner godt til de uskrevne regler blandt andre religioner. Å trykke tegningene er derfor et overtramp av dimensjoner for å føre europa inn i en ny krig.

Skrevet
Det er nettopp en slik holdning Magazinet og Jyllands posten ønsker at vi skal ha.

Ved å provosere rundt et tema som er ekstremt følsomt klarer de å få frem en overeaksjon som rasistene senere skal kunne bruke for å vise dårlige sider ved andre enn oss selv.

For meg synes det som at det ligger klart som dagen at dette er en provokasjon som er nøye planlagt. Religiøse tidskrifter kjenner godt til de uskrevne regler blandt andre religioner. Å trykke tegningene er derfor et overtramp av dimensjoner for å føre europa inn i en ny krig.

Og du skyter over mål når du kaller folk rasister når de viser sunn skepsis til andre religioner. Å trykke tegningene var jo uklokt har vi jo sett, men det som er en OVERTRAMP AV DIMENSJONER er reaksjonene som de krenkede har vist i ettertid.

Man skulle da for F... tro at man i det misnt var skuls nå som de har brent ørten antall norske/danske flagg, riksvåpenet vårt og stormet ambassader( som faktisk er norsk territorium i de landene dette har foregått)

Skrevet
Og du skyter  over  mål når du kaller folk rasister når de viser sunn skepsis til andre religioner. Å trykke  tegningene var jo uklokt har vi jo sett, men det som er en OVERTRAMP AV DIMENSJONER er reaksjonene som de krenkede har vist i ettertid.

Man skulle  da for F... tro at man i det misnt var skuls nå som de har brent ørten antall norske/danske flagg, riksvåpenet vårt og stormet ambassader( som faktisk er norsk territorium i de landene dette har foregått)

Det du burde merke deg er norske muslimers avstandstagen fra disse reaksjonene. De, som oss, er meget klar over hvor avhengig Norge er av fred.

Skrevet
Det du burde merke deg er norske muslimers avstandstagen fra disse reaksjonene. De, som oss, er meget klar over hvor avhengig Norge er av fred.

javel? jeg har tilgode å se en muslimsk massemønstring i oslos gater hvor de går i tog MOT brenningen av norges ambassade. Hvorfor ser vi ikke at det blir tatt initiativ til en slik protestaksjon?

Vi etniske nordmenn flyr jo i tog straks en mørkhudet blir umotivert offer for noe pga hudfarge. Hvorfor se vi aldri det motsatte?

jeg venter med spennning på svaret ditt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...