Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og kjæresten snakker om å flytte sammen om noen år, etter barna er flyttet ut.  Vi har mellomstore barn på hver vår kant nå og har ikke/skal ikke ha felles barn.

Jeg eier enebolig (ca 2 mill i gjeld), han leilighet. 

Min eiendom er en slektseiendom med odel, så det er mest naturlig at den følger min side av familien. 

Hvis han flytter inn til meg, hvordan tenker dere det er mest naturlig at han bidrar økonomisk? Dele renteutgifter og løpende utgifter? Blir unaturlig at han skal kjøpe seg inn i en bolig som er odel på synes jeg🤔

Anonymkode: 41e11...fdd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han bør være med på å betale løpende utgifter som strøm, kommunaleutgifter osv, men synes ikke du skal blande han inn i dine renteutgifter. Hvis summen av løpende utgifter delt på to blir veldig lav, så kan du heller ta litt i husleie.

Anonymkode: 7edd4...647

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er vel også unaturlig at han skal betale renter på et lån han ikke har? Og han har jo heller ikke en sjanse i havet på en eierandel.

Så her synes jeg han bør betale halvparten av boutgiftene og mat, eventuelt litt husleie. 

Tror jeg hadde tenkt meg om to ganger om jeg var din samboer, eventuelt leid ut eget bosted om han har det. 

Anonymkode: 520bf...544

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hei.

Det vanlige i en slik situasjon, hvor du skal ha særeie, at fellesutgifter og andre utgifter, som ikke medgår til å øke din formue deles på 2. Dvs. at avdrag på lånet/ene ikke skal tas med i utgiftsdelingen, da betaling på avdrag er med på å øke din formue, og ikke samboers.

Dette er vanlig utgiftsdeling bl.a under en gjeldsordning.

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
TBergh skrev (14 minutter siden):

Hei.

Det vanlige i en slik situasjon, hvor du skal ha særeie, at fellesutgifter og andre utgifter, som ikke medgår til å øke din formue deles på 2. Dvs. at avdrag på lånet/ene ikke skal tas med i utgiftsdelingen, da betaling på avdrag er med på å øke din formue, og ikke samboers.

Dette er vanlig utgiftsdeling bl.a under en gjeldsordning.

Med vennlig hilsen

TBergh

Skjønner, takk.

Dere som sier han ikke skal betale noe av renteutgifter, jeg skjønner ikke helt det. Han selger sin leilighet og sitter med ca 1 mill i egenkapital der. Også skal jeg med én inntekt betjene huslån mens han bor «gratis» med kun å betale halve strømmen og kom.avgifter? Skulle gjerne ha delt lån osv med han, er bare det med arv til mine barn som blir vanskelig der. Hvis ikke de da klarer å kjøpe han ut f.eks. Men selvfølgelig skal hans barn også arve etter han.. kinkig.

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skjønner, takk.

Dere som sier han ikke skal betale noe av renteutgifter, jeg skjønner ikke helt det. Han selger sin leilighet og sitter med ca 1 mill i egenkapital der. Også skal jeg med én inntekt betjene huslån mens han bor «gratis» med kun å betale halve strømmen og kom.avgifter? Skulle gjerne ha delt lån osv med han, er bare det med arv til mine barn som blir vanskelig der. Hvis ikke de da klarer å kjøpe han ut f.eks. Men selvfølgelig skal hans barn også arve etter han.. kinkig.

ts

Selvfølgelig skal han betale mer enn halvparten av løpende utgifter. Jeg synes ikke det skal relateres til renter du betaler, for egenkapital har også en kostnad og hvor mye gjeld du har er ikke så relevant. Halv markedsleie med samboerrabatt tenker jeg.

Anonymkode: 35801...c2a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skjønner, takk.

ts

En annen løsning er at han beholder egen bolig, og leier den ut. Så fordeler dere overskuddet av utleien. Du betaler da alle utgifter for egen bolig. Driftsutgifter, som strøm, deler dere.

Ingen fornuftige mennesker bør akseptere at felles bolig er den andres særeie ved ekteskap. Heller ikke ved langvarig samboerskap. 

Anonymkode: 9d385...bf4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Skjønner, takk.

ts

Vi er flere som skiver at du kan ta husleie i tillegg, men renter og lån er ditt ansvar.

Anonymkode: 7edd4...647

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...