AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #1 Skrevet 20. mars 2024 Lurer på dette, min venn har mottat barnetrygd og bidrag i noen år fra nav hun ikke hadde rett på. Da sønnen ble kidnappet av faren Hun slet mye i ettertid og brukte lang tid på å prøve få barnet tilbake. Hun har hatt angst for å fortelle nav / melde ungen ut av landet for om barnet skulle komme tilbake mister alle sine rettigheter. Hun angrer veldig og vil kontakte kan og si hun har fått penger hun ikke hatt rett på. Vil hun bli fengslet? Anonymkode: 1c887...683 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #2 Skrevet 20. mars 2024 Skal ikke si det helt sikkert men en far som kidnapper ett barn har ikke rett på barnetrygd ol så da er det mor som er rett mottaker. Anonymkode: 35846...21b 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #3 Skrevet 20. mars 2024 Just now, AnonymBruker said: Skal ikke si det helt sikkert men en far som kidnapper ett barn har ikke rett på barnetrygd ol så da er det mor som er rett mottaker. Anonymkode: 35846...21b Han påstår fikk foreldreansvaret i utlandet. Men hun kan ikke motta trygd om barnet ikke bor med henne? Anonymkode: 1c887...683
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #4 Skrevet 20. mars 2024 Rart at NAV ikke vet det allerede. Når barn ikke dukker opp igjen på skolen pleier skolene å melde i fra til NAV. Anonymkode: d9c49...59d 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #5 Skrevet 20. mars 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Rart at NAV ikke vet det allerede. Når barn ikke dukker opp igjen på skolen pleier skolene å melde i fra til NAV. Anonymkode: d9c49...59d Fordi moren meldte fra barnet som bortført til staten. Og gjennom Haag konvensjonen Anonymkode: 1c887...683
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #6 Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fordi moren meldte fra barnet som bortført til staten. Og gjennom Haag konvensjonen Anonymkode: 1c887...683 Da er det jo rart nav ikke vet dette. Anonymkode: 6f2d0...3c2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #7 Skrevet 20. mars 2024 Just now, AnonymBruker said: Da er det jo rart nav ikke vet dette. Anonymkode: 6f2d0...3c2 Hun meldte aldri fra til nav og mottok. Anonymkode: 1c887...683
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #8 Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hun meldte aldri fra til nav og mottok. Anonymkode: 1c887...683 Hun meldte fra til staten ? denne saken er så spesiell, at jeg tror ikke det vil dukke opp noen i tråden som har opplevd det samme og kan dele sine erfaringer. Det er soningskø i Norge, og hun kommer ikke i fengsel. Kan hun ikke bare kontakte nav og høre om det var riktig at hun mottok disse pengene? Anonymkode: 6f2d0...3c2 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #9 Skrevet 20. mars 2024 Hvis barnet er født og oppvokst i Norge, altså Norsk statsborger, så hjelper det ikke at far har fått omsorg for barnet i utlandet så lenge mor har omsorgen for barnet i Norge. Andre land har ikke noe med våre lover og kan derfor ikke endre lovene her i landet fra utlandet. Hvis far har sendt inn dokumentasjon fra utlandet på at han har omsorgen og nav har betalt penger til han, så stiller det seg kanskje annerledes. Men, dette høres helt rart ut. Og nav burde isåfall visst om det og ikke betalt noe til mor. Dette høres veldig merkelig ut hele greia. Anonymkode: 7bba6...1b1 1
luxifine Skrevet 20. mars 2024 #10 Skrevet 20. mars 2024 Helt på siden av innlegget: Min mor kidnappet meg fra hjemlandet mitt og mottok barnetrygd for meg frem jeg fylte 18. Ingen her i Norge brydde seg om hvordan jeg kom til landet da mamma var norsk statsborger. 🤷♀️ 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #11 Skrevet 20. mars 2024 11 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis barnet er født og oppvokst i Norge, altså Norsk statsborger, så hjelper det ikke at far har fått omsorg for barnet i utlandet så lenge mor har omsorgen for barnet i Norge. Andre land har ikke noe med våre lover og kan derfor ikke endre lovene her i landet fra utlandet. Hvis far har sendt inn dokumentasjon fra utlandet på at han har omsorgen og nav har betalt penger til han, så stiller det seg kanskje annerledes. Men, dette høres helt rart ut. Og nav burde isåfall visst om det og ikke betalt noe til mor. Dette høres veldig merkelig ut hele greia. Anonymkode: 7bba6...1b1 Feil. Slutt med livets harde skole juss. Anonymkode: d182e...ce1 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #12 Skrevet 20. mars 2024 Barnet bodde i Norge fram til hun var 11 år og ble bortført ved en ferie i utlandet Anonymkode: 1c887...683
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #13 Skrevet 20. mars 2024 7 minutter siden, luxifine said: Helt på siden av innlegget: Min mor kidnappet meg fra hjemlandet mitt og mottok barnetrygd for meg frem jeg fylte 18. Ingen her i Norge brydde seg om hvordan jeg kom til landet da mamma var norsk statsborger. 🤷♀️ Hva er dette? Barnet er norsk og født i Norge og faren fra utlandet. Ved ferie opphold overlot mor pass til faren i god tro og ble aldri sendt igjen hjem til skole og familie? Anonymkode: 1c887...683
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #14 Skrevet 20. mars 2024 14 minutter siden, AnonymBruker said: Hun meldte fra til staten ? denne saken er så spesiell, at jeg tror ikke det vil dukke opp noen i tråden som har opplevd det samme og kan dele sine erfaringer. Det er soningskø i Norge, og hun kommer ikke i fengsel. Kan hun ikke bare kontakte nav og høre om det var riktig at hun mottok disse pengene? Anonymkode: 6f2d0...3c2 Eller forhøre seg med advokat først? Anonymkode: 1c887...683
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #15 Skrevet 20. mars 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Feil. Slutt med livets harde skole juss. Anonymkode: d182e...ce1 Det er helt sant. Om faren får omsorgen i utlandet er han pliktig å kontakte Norge og endte adresse og statsborgerskap med dokumenter. Hvorvidt noe aldri skjedde i denne saken. Moren kan ikke melde ut et barn uten at andre foreldrene i utlandet gjør det først Anonymkode: 1c887...683
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #16 Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Eller forhøre seg med advokat først? Anonymkode: 1c887...683 Om hva? Om hun skal melde fra eller ikke? Ja, det kan hun jo gjøre, men hvis hun har fått pengene utbetalt ved en feil er det sjans for at det blir oppdaget uansett. Anonymkode: 6f2d0...3c2
luxifine Skrevet 20. mars 2024 #17 Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva er dette? Barnet er norsk og født i Norge og faren fra utlandet. Ved ferie opphold overlot mor pass til faren i god tro og ble aldri sendt igjen hjem til skole og familie? Anonymkode: 1c887...683 Som jeg skrev: litt på siden av ts sitt innlegg, men jeg opplevde å bli kidnappet fra mitt hjemland til Norge så jeg opplevde hvordan de forskjellige landene fraskriver seg ansvar. Når et barn blir kidnappet tenker vi ofte at landene samarbeider for å få barnet hjem, men realiteten er at det gjør de ikke. Far kan ha mottatt barnetrygd fra sitt hjemland for de bryr seg ikke om hvordan barnet kom dit. Sannheten er at mor kan straffes for å ha tatt i mot barnetrygd uten at barnet bodde hos henne, er ikke sikkert Norge tar hensyn til at han ble kidnappet, kun om at mor ikke sa i fra.
Rotemor Skrevet 20. mars 2024 #18 Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hun meldte fra til staten ? denne saken er så spesiell, at jeg tror ikke det vil dukke opp noen i tråden som har opplevd det samme og kan dele sine erfaringer. Det er soningskø i Norge, og hun kommer ikke i fengsel. Kan hun ikke bare kontakte nav og høre om det var riktig at hun mottok disse pengene? Anonymkode: 6f2d0...3c2 Soningskø et ikke aldri et argument for ikke å sette kriminelle i fengsel! . Med trygdesvindel avhenger det av summen man har snyltet til seg.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #19 Skrevet 20. mars 2024 2 minutter siden, luxifine said: Som jeg skrev: litt på siden av ts sitt innlegg, men jeg opplevde å bli kidnappet fra mitt hjemland til Norge så jeg opplevde hvordan de forskjellige landene fraskriver seg ansvar. Når et barn blir kidnappet tenker vi ofte at landene samarbeider for å få barnet hjem, men realiteten er at det gjør de ikke. Far kan ha mottatt barnetrygd fra sitt hjemland for de bryr seg ikke om hvordan barnet kom dit. Sannheten er at mor kan straffes for å ha tatt i mot barnetrygd uten at barnet bodde hos henne, er ikke sikkert Norge tar hensyn til at han ble kidnappet, kun om at mor ikke sa i fra. Det er vondt men kanskje sant. Anonymkode: 1c887...683
Rotemor Skrevet 20. mars 2024 #20 Skrevet 20. mars 2024 Det er ikke sikkert hun har gjort noe ulovlig da hun fortsatt hadde forsørgeransvaret. Jeg kan ikke den delen av jussen spesielt godt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå