AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #1 Skrevet 20. mars 2024 Jeg er ung voksen, men har en alvorlig kronisk sykdom som gjør at spesialister som har ansvar for behandlingen anbefaler meg å ta influensavaksine og koronavaksine hvert år. Tok begge ifjor som vanlig. Koronavaksinen kunne ikke settes av mitt legesenter denne gangen, så måtte gjøre det ved et annet i samme kommune. Ser nå i ettertid at dette legesenteret har sjekket både kritisk info og legemiddelinfo i kjernejournalen min flere ganger. Hva kan være grunnen til det? Anonymkode: 0b757...ac9
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #2 Skrevet 20. mars 2024 At de skal dobbeltsjekke at de ikke gir til en pasient som ikke skal ha av ulike grunner? Anonymkode: 7e476...f8f 3 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #3 Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): At de skal dobbeltsjekke at de ikke gir til en pasient som ikke skal ha av ulike grunner? Anonymkode: 7e476...f8f Skal ikke helsepersonell (utenom fastleger) ha samtykke først? De kunne ha fått henvisning fra fastlegen hvis de ønsket det. Anonymkode: 0b757...ac9
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #4 Skrevet 20. mars 2024 Det kan være mange ting, sikkert ting jeg ikke vet om også. Det kan ha med sikkerheten din å gjøre mtp. at de skal være forberedt på at alle kan få en allergisk reaksjon og være klare til å kunne behandle det. Det kan handle om at de stusset over at ung voksen skulle ha vaksinen og dobbeltsjekket at det var riktig. Anonymkode: ea943...634 3 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #5 Skrevet 20. mars 2024 De sjekker som en del av helsepersonellets rolle. Om du ikke liker det får du legge inn sperre. Anonymkode: 61e63...39f 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #6 Skrevet 20. mars 2024 Det ville jeg sett på som naturlig jeg, før de tok ansvaret for å vaksinere deg. Anonymkode: bb11b...77a 6
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #7 Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): De sjekker som en del av helsepersonellets rolle. Om du ikke liker det får du legge inn sperre. Anonymkode: 61e63...39f Hvordan legger jeg inn sperre? Anonymkode: 0b757...ac9
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #8 Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvordan legger jeg inn sperre? Anonymkode: 0b757...ac9 Helsenorge.no og åpne Kjernejournal, deretter "hvordan endre opplysninger og begrense hvem som får tilgang til kjernejournalen din." Nederst der får du opp innstillinger hvor du kan begrense/sperre enkeltpersoner eller alle osv. Anonymkode: 61e63...39f 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #9 Skrevet 20. mars 2024 I dagens saksøkingssamfunn må man nesten forsikre seg i huet og ræva før man foretar seg noe og hvertfall før man gir behandling. Hvis du reagerer på at noen åpner Kjernejournalen din, hvordan tror du at du ville reagert hvis du fikk en uventet alvorlig allergisk reaksjon på vaksinen? Snakk om å lage storm i vannglass🙄 Anonymkode: 0e8d4...f66 4 8
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #10 Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg er ung voksen, men har en alvorlig kronisk sykdom som gjør at spesialister som har ansvar for behandlingen anbefaler meg å ta influensavaksine og koronavaksine hvert år. Tok begge ifjor som vanlig. Koronavaksinen kunne ikke settes av mitt legesenter denne gangen, så måtte gjøre det ved et annet i samme kommune. Ser nå i ettertid at dette legesenteret har sjekket både kritisk info og legemiddelinfo i kjernejournalen min flere ganger. Hva kan være grunnen til det? Anonymkode: 0b757...ac9 Er kun lege som har tilgang til kjernejournal. Helsesekretærer har ikke mulighet. Anonymkode: df701...185
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #11 Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er kun lege som har tilgang til kjernejournal. Helsesekretærer har ikke mulighet. Anonymkode: df701...185 Det var sykepleiere som åpnet kjernejournalen. Jeg kan se hvem og hva som er åpnet. For de av dere som mener jeg skaper bråk: for det første har jeg ikke foretatt meg noe ang. dette. Søker bare mer info. For det andre, har jeg opplevd i nære omkretser at privat helseinformasjon er blitt delt med andre. Altså at taushetsplikten ikke er blitt overholdt. Jeg er ikke åpen om min kroniske sykdom og dette gjelder et lite sted der alle kjenner hverandre. Anonymkode: 0b757...ac9
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #12 Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det var sykepleiere som åpnet kjernejournalen. Jeg kan se hvem og hva som er åpnet. For de av dere som mener jeg skaper bråk: for det første har jeg ikke foretatt meg noe ang. dette. Søker bare mer info. For det andre, har jeg opplevd i nære omkretser at privat helseinformasjon er blitt delt med andre. Altså at taushetsplikten ikke er blitt overholdt. Jeg er ikke åpen om min kroniske sykdom og dette gjelder et lite sted der alle kjenner hverandre. Anonymkode: 0b757...ac9 Men nå har jeg forklart deg hvordan du legger inn de tilgangene du ønsker, så da bør det ordne seg. Anonymkode: 61e63...39f 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #13 Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det var sykepleiere som åpnet kjernejournalen. Jeg kan se hvem og hva som er åpnet. For de av dere som mener jeg skaper bråk: for det første har jeg ikke foretatt meg noe ang. dette. Søker bare mer info. For det andre, har jeg opplevd i nære omkretser at privat helseinformasjon er blitt delt med andre. Altså at taushetsplikten ikke er blitt overholdt. Jeg er ikke åpen om min kroniske sykdom og dette gjelder et lite sted der alle kjenner hverandre. Anonymkode: 0b757...ac9 Poenget er at du kan ikke forvente at andre skal påta seg ansvaret for deg og din behandling hvis man ikke har tilstrekkelig informasjon om deg. Du kan reservere deg mot innsyn i KJ, men vil allikevel få spørsmål om din helsetilstand. En bivirkning av saksøkingssamfunnet som det er vi pasienter som har skapt, er at det bare kommer til å bli mer og mer fokus og tidsbruk på å holde ryggen fri fra helsepersonells side. Tenk deg hvor mye tid det ville tatt hvis man skulle innhente skriftlig samtykke før man gikk inn i alle pasienters Kjernejournal? Tenk på flyten i et stort akuttmottak? Dette kommer bare til å stjele mer og mer tid fra det pasientrettede arbeidet fremover 💪 Anonymkode: 0e8d4...f66 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #14 Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det var sykepleiere som åpnet kjernejournalen. Jeg kan se hvem og hva som er åpnet. For de av dere som mener jeg skaper bråk: for det første har jeg ikke foretatt meg noe ang. dette. Søker bare mer info. For det andre, har jeg opplevd i nære omkretser at privat helseinformasjon er blitt delt med andre. Altså at taushetsplikten ikke er blitt overholdt. Jeg er ikke åpen om min kroniske sykdom og dette gjelder et lite sted der alle kjenner hverandre. Anonymkode: 0b757...ac9 Altså det er jo ikke umulig at det er snoking. Selvfølgelig kan det være det. Men vil tro at siden du har vært der for en spesifikk ting så vil de ha ryggen fri. Anonymkode: ea943...634 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #15 Skrevet 21. mars 2024 Siden du har registrert kritisk info i kjernejournal er det forståelig at dette ble sjekket av helsepersonell før vaksine satt. Anonymkode: e0d4f...794 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #16 Skrevet 21. mars 2024 Snoking..rapporter el anmeld el be om srsak til at de var i journalen din.4 Anonymkode: 3f84f...e06
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #17 Skrevet 21. mars 2024 Vi sjekket dette for å se om det var registrert allergier og/eller annen kritisk info som var relevant for vaksineringen. Anonymkode: becb9...5d6 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #18 Skrevet 22. mars 2024 Jeg må bare si at det er ekstremt dumt av deg å sperre for innsyn til helsepersonell når du har en kronisk sykdom. Kjernejournalen er jo nettopp en begrenset journal, men med viktig info når man feks. blir behandlet andre plasser akutt der personellet ikke har tilgang til din sykdomshistorikk hos fastlegen. Det er for å sikre å kunne gi deg den beste og korrekt behandling. Det er ikke bare allergier som står feks., men også hva slags medisiner du går på, dette er viktig info om man akutt havner på legevakten, pasienten ikke er kontaktbart eller har ikke helt kontroll på egen medisinbruk, og det vurderes medisinsk behandling. Feks. dersom man er på blodfortynnende, så må det tas hensyn etc. Jeg har feks. inflammatorisk tarmsykdom og det står i kjernejournalen, det betyr at jeg ikke skal ha NSAID, noke som er viktig at helsepersonell får med seg da Ibux feks. er vanlig behandling mot smerter i kombinasjon med annen smertestillende Det at en sykepleier leser journalen vil jeg vurdere som helt normalt. Sykepleier har ofte godt overoppsyn over de små detaljene som er viktig at de formidler til behandlende lege. Sykepleiere er viktige assistenter for legen. Leger er ofte svært travle, så sperrer du mot at sykepleier skal lese journalen så risikerer du at behandlende lege ikke får med seg viktig info. Anonymkode: 114d4...d0f 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #19 Skrevet 22. mars 2024 Hvem har lagt inn info i deres kjernejournal? I min står kun legemidler, ingen annen info. Jeg har en alvorlig psykisk lidelse som sikkert burde stått der Anonymkode: c8871...314
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #20 Skrevet 22. mars 2024 Sjekke for evt allergier eller andre grunner ting som gjør til at du såfall ikke skal ha den. Anonymkode: 47e55...ef9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå