Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp fått symaskin, og den vil jeg gjerne begynne å bruke. Men jeg aner ikke hva jeg skal "lage"... :)

Kanskje teppe? Eller dukkeklær?

hmm, er det noen som har gode tips til nybegynnere?? Evnt en side med oppskrifter?

Har masse stoff liggende på loftet, og masse lyst, men null kreativitet akkurat nå. hehehe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dra på biblioteket og spør etter bladet "Håndarbeide" eller "Ingerlise" eller hva det heter. Pleide alltid å bli inspirert av dem :)

I tillegg kan du jo se på http://www.stoffogstil.no/ og evt. bestille katalogen deres.

Skrevet

Hei! Det er kjempegøy å sy - bare pass på at du ikke starter med for vanskelige ting!

Grytekluter, kjøkkenhåndklær, duker og puter er veldig takknemlig å sy - det blir raskt ferdig, og det blir så fint!

Hvis du skal sy et teppe, så er det veldig artig å lage lappeteppe av fine restestoffer. Det behøver ikke være veldig avansert patch-work, men vær nøye med trådretninger i stoffet, mål bredder og lengder og sørg for at det blir likt på begge sider. Du kan kjøpe ferdig vattert forstoff, vrangsy det mot forsiden, og du har et kjempefint teppe.

Jeg ville ikke anbefale deg å begynne med dukketøy - det er smått og knotete og blir lett fiasko-prosjekter. Stikk innom en stoff-forretning og let gjennom mønsterbøkene - se spesielt etter "easy" eller "simplicity"-mønsterne. Morgenkåpe, skjørt el.l kan være greit å begynne med. Finn stoffer som ikke er for tynne og glatte - de snor seg unna mens du syr :sinna:

Kjøp en riktig god saks, og bruk den bare til stoff. Pass på at du har (spisse) knappenåler, og så er det lurt å tråkle sammen stoffstykkene de første gangene du syr, til du får litt erfaring.

Lykke til, det blir kjempegøy!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...