Gå til innhold

Muskelrykninger/leamus

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært plaget av leamus/muskelrykninger eller fascikulasjoner over lang tid (2,5 år). Det er den siste mnd blitt betydelig verre hvor det er konstante rykninger. Noen har vedvart over flere uker på samme sted, samtidig er det rykninger som forflytter seg (rygg, legger, armer, fingre, fotbuen, tærne). Jeg har vært undersøkt flere ganger med blodprøver. Alt fint. Likevel forsøkt å bruke magnesium. Har fine nivåer av B12, d-vitamin, jern. Jeg har vært undersøkt på nevrologisk for en tid tilbake uten funn, men det er nå blitt betydelig endring. Får imidlertid avslag på nye undersøkelser og er veldig redd.

Er det noen der ute som har hatt like mye leamus som meg (altså konstante rykninger spredd i hele kroppen og noen varig over tid på samme sted), og som enten ble kvitt det, fant ut av det (ikke ALS som jeg jo virkelig frykter). Håper å høre fra noen som har erfart det samme! Gjerne historier med håp om ufarlig sykdom.

Anonymkode: f2b1e...000

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt mye leamus. Og bare i forhold til ALS. Det er vanlig med leamus der ja, men ETTER at det er muskelsvikt. Leamus kommer ikke først. 

For min del hadde magnesium ingen effekt, men etter at jeg startet å drikke melk ble det borte. Tar også d-vitamin. Kalsium er høyt på lista over det som kan avhjelpe leamus. 

Anonymkode: 097dc...ecf

Skrevet

Jeg får det mest når jeg er dehydrert. La veldig merke til dette når jeg gikk på wegovy. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Leamus er ikke symptom på ALS i den forstand. Det er andre symptomer du vil kjenne på først hvis du får ALS, så kommer leamus lenge etterpå det igjen.

Vil tippe at rykningene dine øker med angst du har. Prøv å slå deg til ro med at du er grundig undersøkt. Spør eventuelt legen om du kan få noe hjelp for helseangst, det kan uansett ikke skade deg på noen måte.

Jeg har leamus av og til jeg og. Den siste måneden har det vært øyelokket. Kjæresten min hadde leamus i over 4 måneder, han ble til slutt også undersøkt på alle måter, men konklusjonen var stress - og det gikk over.

Anonymkode: d1d18...fdb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, har vært helt lik deg. Det gikk over når angsten slapp taket. 

Anonymkode: 705e6...40b

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar dere som har svart. Jeg skulle bare så gjerne hørt om noen som var like plaget over så lang tid. Hvor det liksom «tar helt av». Det er rykninger hele tiden. Altså ingen pauser. Nå både øyelokk og bak kneet konstant (i flere uker) i tillegg til spredte rykninger overalt i kroppen. 

Skrevet (endret)

Jeg hadde masse leamus over hele kroppen en periode for mange, mange år siden, som jeg fikk umiddelbart etter eksperimentering med noen hallusinogene plantefrø, som bl.a. inneholdt stoffet LSA og diverse (usunne?) alkaloider. Under opplevelsen hadde jeg mye kramper i kroppen, lignende en ergot-forgiftning. Etter dette hadde jeg heftig leamus i et halvt år, og mye angst knyttet til dette. Da våren kom begynte jeg å løpe fast i skogen, kanskje jeg også forsøkte å tenke mindre på det, for uansett forsvant leamusen ganske kjapt etterpå, og har ikke bekymret meg eller dukket opp siden.

Ja, rar historie – og kanskje ikke helt relevant for ditt tilfelle – men muligens oppløftende å høre at det kunne forsvinne for meg? Av hvilke grunner vet jeg fortsatt ikke helt. Har for øvrig også fått med meg at magnesium kan hjelpe mot slikt, uten at jeg vet om det stemmer.

Endret av Furuskog
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Takk for svar dere som har svart. Jeg skulle bare så gjerne hørt om noen som var like plaget over så lang tid. Hvor det liksom «tar helt av». Det er rykninger hele tiden. Altså ingen pauser. Nå både øyelokk og bak kneet konstant (i flere uker) i tillegg til spredte rykninger overalt i kroppen. 

Jeg svarte deg lenger opp, og sa jeg var helt lik deg- popcornmaskin over laaaaang tid. Ble borte når angsten slapp taket…. 

Anonymkode: 705e6...40b

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mye i legger og føtter. Verre etter trening og mye gåing. Jeg slapper aldri helt av for jeg er redd for sykdom. 

Anonymkode: a37f6...4bd

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med det samme, masse leamus. Det kommer ei boble her og en boble der, rundt omkring på hele kroppen. Har vært til flere utredninger. Dem finner ikke noe galt. Blodprøvene er også fine. He hjulpet noe med magnesium dråper kjøpt på sunkost. Men kjenner det mest når jeg skal legge meg. 
sliter du fortsatt, eller fant du ut av det?

Anonymkode: a6d8f...e54

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det mye før, og en del fortsatt. Mye overalt egentlig. Var hos nevrolog som utelukket nevrologisk sykdom, men kalte dem funksjonelle fasikulasjoner. Altså ikke- nevrologiske. Dette var i 2018 og har ikke andre symptomer.

Anonymkode: 79032...e3d

AnonymBruker
Skrevet

Min mor har als, så jeg blir livredd bare det rykker et sted😓 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så leit å høre 😢. Men, er det ikke slik at det i 90% av tilfellene er sporadisk og ikke arvelig? Har du noen mulighet til å genteste deg, så du kanskje slapper litt mer av?

Anonymkode: 354dc...86b

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det var trist 😭 på hvilken måte oppførte hennes leamus seg? Hvis det er lov å spørre? 

AnonymBruker
Skrevet
tinaandreassen2009 skrev (1 time siden):

Det var trist 😭 på hvilken måte oppførte hennes leamus seg? Hvis det er lov å spørre? 

Det er verre en vanlig leamus. Det er 24/7, og "bølger" seg liksom oppover og nedover armer og bein. 

Det stemmer at 90% er sporadisk. Det startet med droppfot hos mamma, rykningene kom etterhvert. Jeg kan visst ikke bare genteste meg. Hvis jeg har leamus en dag blir jeg helt ute. Vil nok alltid ligge en redsel der.

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.3.2024 den 14.50):

Jeg har vært plaget av leamus/muskelrykninger eller fascikulasjoner over lang tid (2,5 år). Det er den siste mnd blitt betydelig verre hvor det er konstante rykninger. Noen har vedvart over flere uker på samme sted, samtidig er det rykninger som forflytter seg (rygg, legger, armer, fingre, fotbuen, tærne). Jeg har vært undersøkt flere ganger med blodprøver. Alt fint. Likevel forsøkt å bruke magnesium. Har fine nivåer av B12, d-vitamin, jern. Jeg har vært undersøkt på nevrologisk for en tid tilbake uten funn, men det er nå blitt betydelig endring. Får imidlertid avslag på nye undersøkelser og er veldig redd.

Er det noen der ute som har hatt like mye leamus som meg (altså konstante rykninger spredd i hele kroppen og noen varig over tid på samme sted), og som enten ble kvitt det, fant ut av det (ikke ALS som jeg jo virkelig frykter). Håper å høre fra noen som har erfart det samme! Gjerne historier med håp om ufarlig sykdom.

Hvordan går det, har det blitt bedre? 

Anonymkode: a6d8f...e54

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...