Gå til innhold

Har billån hos santander og trenger fortsette med dette ved bilbytte.. Hvordan vet jeg hvilke forhandlere som samarbeider med Santander?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Trenger råd. 

Kjøpte helt ny bil for to år siden. Den kan jeg i dag få en innbyttepris på til ca 320k. 

Grunnet samlivsbrudd og mye dårligere økonomi ønsker jeg kjøpte en annen, eldre bil, som gjør at jeg går ut i pluss og kan betale noe ned på billånet hos santander. Har eu Lån der på 200k. 

Jeg kan ikke selge privat, for hvis jeg gjør det så står jeg med cash i hendene som ikke er mine, dvs ca 120k vil være mine og det er ikke nok. Resten må innfris hos santander. 

Kjøper jeg hos forhandler, så finner jeg kanskje en bil til 250k, får 320k for min og kan dermed sette de 70k som går i overskudd, inn på lånet - og igjen da få mindre månedsbeløp å betale. 

Dette er ikke lett. Jeg trenger jo å vite hvilke forhandlere som har samarbeid med Santander. Og det bør jeg vite før jeg begynner prøve biler. Sukk.... 

Råd rundt dette? Har ikke nåla i veggen og kan ikke tulle med lån her og der..... 

Anonymkode: 4f5c6...221

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du må innfri lånet du har, da Santander har pant i bilen. Ellers vil ingen kjøpe den.

Så må du evt ta opp nytt lån på ny bil. 

Anonymkode: 8c025...66e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du går ikke i ovetskudd på noen måte med det opplegget du skisserer der.

Anonymkode: b462e...4b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du går ikke i ovetskudd på noen måte med det opplegget du skisserer der.

Anonymkode: b462e...4b9

Hvis jeg får 320 i innbytte og jeg kjøper en bil til 250? Hvordan kan det ikke gå i min favør? Har fått tilbud om 320 i innbytte hos forhandler og de har en bil jeg mulig vil ha til 250....skjønner ikke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du må innfri lånet du har, da Santander har pant i bilen. Ellers vil ingen kjøpe den.

Så må du evt ta opp nytt lån på ny bil. 

Men hvis den blir tatt som innbytte hos forhandler som bruker santander da? Da blir det vel bare en slags revurdering av lånet? 

Hadde ikke tenkt å selge den privat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
newman01 skrev (1 time siden):

Kjøpe en bil til 40k? 

Nei takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men hvis den blir tatt som innbytte hos forhandler som bruker santander da? Da blir det vel bare en slags revurdering av lånet? 

Spiller ingen rolle, Santander har pant i bilen din, når du selger må du innfri lånet helt.

Da sitter du evt med et overskudd du kan skyte inn i ny bil/nytt lån.

Anonymkode: ef9e6...ff2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sliter litt med å forstå hva du mener med både det første innlegget ditt og med revurdering av lånet som du sier over her.
Hvis dette er et tradisjonelt billån med pantesikkerhet i bilen, så er det dermed knyttet til akkurat denne bilen. Dvs. at hvis du selger eller bytter den inn, så må lånet innfris først, og evt. overskytende utbetales til deg (eller kan brukes som egenkapital i kjøp av ny bil.) Hvis du får 320k for bilen, så går 200k til innfrielse av lånet og du sitter igjen med 120k. 

Eller sagt på en annen måte: Et opplegg der du kvitter deg med bilen mens det eksisterende lånet videreføres, er ikke mulig.

Anonymkode: cae8f...dc6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo ingen som sier forhandler må bruke Santander, det står deg fritt å kontakte Santander direkte og spørre om finansiering på den til 250.000 dersom du innfrir det eksisterende lånet. 
Så drar du til forhandler og bytter 320.000kr bilen din i en billigere. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spiller ingen rolle, Santander har pant i bilen din, når du selger må du innfri lånet helt.

Da sitter du evt med et overskudd du kan skyte inn i ny bil/nytt lån.

Anonymkode: ef9e6...ff2

Sliter litt med å forstå hva du mener med både det første innlegget ditt og med revurdering av lånet som du sier over her.
Hvis dette er et tradisjonelt billån med pantesikkerhet i bilen, så er det dermed knyttet til akkurat denne bilen. Dvs. at hvis du selger eller bytter den inn, så må lånet innfris først, og evt. overskytende utbetales til deg (eller kan brukes som egenkapital i kjøp av ny bil.) Hvis du får 320k for bilen, så går 200k til innfrielse av lånet og du sitter igjen med 120k. 

Eller sagt på en annen måte: Et opplegg der du kvitter deg med bilen mens det eksisterende lånet videreføres, er ikke mulig.

Anonymkode: cae8f...dc6

Det er jo ingen som sier forhandler må bruke Santander, det står deg fritt å kontakte Santander direkte og spørre om finansiering på den til 250.000 dersom du innfrir det eksisterende lånet. 
Så drar du til forhandler og bytter 320.000kr bilen din i en billigere. 

Aha! Da skjønner jeg!.... Tror jeg. Er tross alt dame som ikke har så peil, da...😅 

Så da kan jeg jo likevel selge bilen privat da...det er kanskje det smarteste her? For så å innfri lånet, bruke det jeg får til overs i en ny bil-og evt ta opp et nytt lån et helt annet sted da? Er det sånn å forstå? 

🤔

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Aha! Da skjønner jeg!.... Tror jeg. Er tross alt dame som ikke har så peil, da...😅 

Så da kan jeg jo likevel selge bilen privat da...det er kanskje det smarteste her? For så å innfri lånet, bruke det jeg får til overs i en ny bil-og evt ta opp et nytt lån et helt annet sted da? Er det sånn å forstå? 

🤔

Ja. Kjøper betaler inn på lånekontoen din hos Santander, og betaler ut det som er til overs til deg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bromance

🤔

Hadde aldri tatt sjansen på å selge bilen privat. kjøper har 2 års reklamasjonsrett for skjulte feil og mangler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

ville heller brukt nettbil.no enn å selge privat. Jeg føler det er så stor risiko ved å selge selv. Men om bilen er så ny at det fortsatt er igjen 2 år garanti så er det kanskje ikke like stor risiko.
God erfaring med å bruke nettbil. Kjapt og enkelt. Mulig man får noe mindre enn å selge privat, men gjerne noe bedre eller lik pris som innbytte.

Anonymkode: aafa1...363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bromance skrev (4 minutter siden):

Hadde aldri tatt sjansen på å selge bilen privat. kjøper har 2 års reklamasjonsrett for skjulte feil og mangler. 

Ja, for det skjer jo aldri at noen selger bilen privat.... 

De har ikke 2 års reklamasjonsrett på hva som helst, er bilen i bra stand, går det helt fint å selge bilen. Reklamasjonsretten gjelder ikke hva som helst og det skal også bevises at kjøper visste om dette skal man vinne fram. 

Bare ikke jug på deg en bedre stand på bilen enn det virkelig er. 

Anonymkode: a0f84...712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (23 minutter siden):

Dette er en 2 år gammel bil. Den har (minst) 3 års gjenværende garanti. Dermed minimal risiko. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Bromance
-jk- skrev (4 minutter siden):

Dette er en 2 år gammel bil. Den har (minst) 3 års gjenværende garanti. Dermed minimal risiko. 

Det er sant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bromance
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ja, for det skjer jo aldri at noen selger bilen privat.... 

De har ikke 2 års reklamasjonsrett på hva som helst, er bilen i bra stand, går det helt fint å selge bilen. Reklamasjonsretten gjelder ikke hva som helst og det skal også bevises at kjøper  (selger) visste om dette skal man vinne fram. 

Bare ikke jug på deg en bedre stand på bilen enn det virkelig er. 

Anonymkode: a0f84...712

Selvfølgelig skjer det. Jeg sier bare at jeg ikke ville gjort det. Du trenger ikke være så spydig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ok. Det funker sånn st når du selger/bytter inn bilen din går pengene til santander. Så vis du har 200000 i lån der og du får 320000 for bilen har du et overskudd på 120000. Du kan ta søke et nytt billån med egenandel på 120000kr hos hvem du vil. 

Anonymkode: 524f4...8e1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bromance skrev (1 time siden):

Har 7 års garanti på bilen og det gjenstår 5....alle servicer fulgt, så er ikke så redd....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...