AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #1 Skrevet 20. mars 2024 Jeg vet virkelig ikke hva jeg kan gjøre med det. Jeg er 40+ i år, og har ikke vært plaget med dette tidligere. Antar det er naturlig endring pga alder og hormoner (?)- men det hjelper meg lite.. Ila det siste året har plagene bare blitt verre og verre. Ikke fysisk, men psykisk. Jeg overtenker, overanalyserer, blir sjalu, er egoistisk, er frekk og til tider slem mot samboer, har null tålmodighet, til tider litt angst, og er generelt veldig veldig sliten, trøtt og nedstemt!! Sist gang hadde jeg konkrete selvmordstanker, mer enn tidligere, og dette skremmer meg!! For når mensen kommer så løsner alt. Og jeg går tilbake til å være meg selv. Og jeg er IKKE en suicidal person! Men jeg skammer meg så i ettertid.. både pga hvordan jeg har vært mot samboer, ting jeg har sagt, og ikke minst tankene mine. Jeg sier undskyld, og han har forståelse. Virker som han er verdens mest tålmodige mann.. og jeg blir så lei meg fordi han fortjener ikke å oppleve meg slik. Jeg virkelig hater disse periodene. Gråter hele tiden. Kan begynne å gråte på jobb, i dusjen, mens jeg pusser tenner. Gråter meg i søvn, og klarer såvidt beherske meg så jeg ikke bryter ut i gråt forann barna under middagen eller fotballtreningen.. Jeg har vært inne på tanken om å kontakte lege. Men jeg er redd de kun vil «normalisere» dette, og det er det siste jeg trenger! Jeg blir jo oppriktig bekymret for å skade meg når det står på som verst! Og da hjelper det lite å høre at dette kun er knyttet til hormoner. Noen med erfaring eller gode tips? Føles seriøst som jeg blir gal i disse periodene, og i etterkant er jeg fysisk UTSLITT!! Anonymkode: a9cd3...663
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #2 Skrevet 20. mars 2024 Har pms selv, det er helt jævlig! Føles som å kjempe mot demoner en gang i måneden. Blir sliten, men har ingen tips. Jeg har valgt å forbli singel da. Orker ikke dårlige samvittigheten etterpå i tillegg. Anonymkode: fc45e...70b
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #3 Skrevet 20. mars 2024 Jeg har pmdd.. dette høres ganske likt ut. Når du nærmer deg perimenopausen som kommer mange år før overgangsalderen er det vanlig at dette forsterkes. Det finnes hormonbehandling. P-piller med drospirenon er blitt anbefalt av min gynekolog. Dette forutsetter at du tåler p-piller . Men det finnes også andre hormon behandlinger. Ta blodprøve hos legen og be om å måle alle hormon verdier. Og Google pmdd behandling før du drar til legen. Ikke alle leger er opplyste. Men små doser hormon Jan hjelpe 🥰 Anonymkode: f289f...405
svartkatt Skrevet 20. mars 2024 #4 Skrevet 20. mars 2024 Tenker også det er perimenopause som har gjort det verre. Opplevde det selv, men særlig når andre ting tærte på psyken. Nå merker jeg mest en forverring av hudplager før og under mens. Psyken har blitt bedre av å øke antidepressiva, og kutte ned på folk og ting som skaper irritasjon osv.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #5 Skrevet 20. mars 2024 Jeg har hatt PMS plager i 40 årene. Opplever at dette regulerer seg selv, dersom jeg legger inn ca 3 harde treningsøkter (løping) på en uke. Da kommer kroppen i vater. Psyken blir bedre. Ømhet i brystene forsvinner. Litt dårlig søvn akkurat rundt oppstart av mens, men ellers bare bra. En lege ville gi meg syklusavhengige antidepressiver en gang da jeg beskrev problemer med PMS. Jeg valgte trening. Funket for meg. Men tipper legen kan skrive ut antidepressiver som du kan ta fra ca midt i syklusen til oppstart av mens. Hilsen K47 Anonymkode: 975a8...fc2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #6 Skrevet 20. mars 2024 Jeg har slitt med det samme i flere år, og begynte tilslutt på antidepressiva for snart to år siden. Det er som en annen verden - jeg kan fortsatt i blant ha sykluser som er verre enn andre, men de verste syklusene jeg har nå, er likevel bedre enn de minst ille syklusene jeg hadde før jeg startet på AD. For meg hjelper verken trening, sunt kosthold eller noe som helst. Dvs, godt mulig det hadde vært enda verre hvis jeg ikke hadde trent og spist sunt - det vet jeg ikke. Men jeg har trent mye hele livet, og løper 30-40 km i uka + trener mye styrke - PMS’en er like fullt helt grusom uten antidepressiva Anonymkode: d8827...e4a
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #7 Skrevet 20. mars 2024 Kan anbefale deg PMDD Norge - Støttegruppe på facebook. Der er det mange som deler erfaringer med forskjellig type behandlig. Mye nyttig informasjon. Anonymkode: 35a7a...f05
lille my 36 Skrevet 2. april 2024 #8 Skrevet 2. april 2024 Anbefaler 4her kosttilskudd, hormonal balance 🙂
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #9 Skrevet 2. april 2024 AnonymBruker skrev (På 20.3.2024 den 13.53): Jeg vet virkelig ikke hva jeg kan gjøre med det. Jeg er 40+ i år, og har ikke vært plaget med dette tidligere. Antar det er naturlig endring pga alder og hormoner (?)- men det hjelper meg lite.. Ila det siste året har plagene bare blitt verre og verre. Ikke fysisk, men psykisk. Jeg overtenker, overanalyserer, blir sjalu, er egoistisk, er frekk og til tider slem mot samboer, har null tålmodighet, til tider litt angst, og er generelt veldig veldig sliten, trøtt og nedstemt!! Sist gang hadde jeg konkrete selvmordstanker, mer enn tidligere, og dette skremmer meg!! For når mensen kommer så løsner alt. Og jeg går tilbake til å være meg selv. Og jeg er IKKE en suicidal person! Men jeg skammer meg så i ettertid.. både pga hvordan jeg har vært mot samboer, ting jeg har sagt, og ikke minst tankene mine. Jeg sier undskyld, og han har forståelse. Virker som han er verdens mest tålmodige mann.. og jeg blir så lei meg fordi han fortjener ikke å oppleve meg slik. Jeg virkelig hater disse periodene. Gråter hele tiden. Kan begynne å gråte på jobb, i dusjen, mens jeg pusser tenner. Gråter meg i søvn, og klarer såvidt beherske meg så jeg ikke bryter ut i gråt forann barna under middagen eller fotballtreningen.. Jeg har vært inne på tanken om å kontakte lege. Men jeg er redd de kun vil «normalisere» dette, og det er det siste jeg trenger! Jeg blir jo oppriktig bekymret for å skade meg når det står på som verst! Og da hjelper det lite å høre at dette kun er knyttet til hormoner. Noen med erfaring eller gode tips? Føles seriøst som jeg blir gal i disse periodene, og i etterkant er jeg fysisk UTSLITT!! Anonymkode: a9cd3...663 Hei. Dette er forferdelig. Snakk med legen og se om du kan få noe anti deprisiv du kan ta de dagene hver mnd. Anonymkode: 0511c...733
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå