Gå til innhold

Levere egenmelding for sykt barn, selv om jeg jobbet hjemme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I går jobbet jeg hjemmefra en del, og var tilgjengelig hele arbeidsdagen selv om jeg var hjemme med sykt barn. Nå mener arbeidsgiver at jeg tok en "sykt barn"-dag, selv om jeg jobbet hjemme. Hva blir rett her? 

Anonymkode: eb764...4a1

AnonymBruker
Skrevet

Du kan være hjemme for «nødvendig tilsyn med sykt barn». 

Om du jobber litt mens du ikke trenger å ha tilsyn, betyr ikke dette at du jobbet full dag. og du var ikke på arbeidsplassen. 

Du er ikke vernet mot å jobbe på sykt barn-dager slik du er når du selv er syk. 

Arbeidsgiver har rett. Selv om jeg forstår at du synes arbeidsgiver er kjip. 

Anonymkode: dc5e8...24a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hadde verken jobbet eller vært tilgjengelig for arbeidsgiver ved neste sykt barn. Når du møtes med så lite fleksibilitet kan du svare med samme mynt.

Anonymkode: a613b...c6c

• Liker 30
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

I går jobbet jeg hjemmefra en del, og var tilgjengelig hele arbeidsdagen selv om jeg var hjemme med sykt barn. Nå mener arbeidsgiver at jeg tok en "sykt barn"-dag, selv om jeg jobbet hjemme. Hva blir rett her? 

Da er ikke arbeidsgiver særlig fleksibel og det straffer seg i lengden.

Men derfor er det greit å avklare slikt før situasjonene oppstår. NB: Man kan også ha halv omsorgsdag.

AnonymBruker
Skrevet

Da ville jeg avspasert noen timer en annen dag tror jeg. På min arbeidsplass kan man føre sykt barn på timebasis så da ville jeg i din situasjon ført noen timer jobb og noen timer sykt barn. Å "være tilgjengelig" er ikke å jobbe i min jobb så akkurat det ville ikke telt som arbeid. Ville hørt med arbeidsgiver (eller HR) om dere i det minste har mulighet for å føre halv dag sykt barn, det er veldig vanlig å kunne. Da har man en halv dag til en annen gang. 

Anonymkode: fc701...a76

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

😮 Hos oss jobber vi hjemmefra hvis vi har småsyke barn, da slipper vi å ta ut sykt barn-dag, og det er inneforstått at vi ikke er hundre prosent til stede, at vi jobber litt av og på den dagen. Er det ting som krever at man er tilstede for barnet hele tiden, tar man selvfølgelig ut sykt barn-dag. Men er barne baret litt småforkjølet, gjelder dette.

Når du vet hvordan arbeidsgiver er, tar du full sykt barn-dag neste gang det skjer, og koser deg med barnet den dagen selv om formen til barnet er såpass grei at du strengt tatt kunne jobbet.

Anonymkode: 40957...ab3

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det høres ut som en kjip leder. Hvis du jobbet full dag (altså da regner jeg med du jobber inn den tiden det tar å f. eks lage mat til barnet) så har du jo vært på jobb, bare ikke fysisk. Mannen min har en sånn ordning, han kan jobbe hjemme hvis barnet stort sett klarer seg selv, så er han heller igjen på kontoret en time ekstra dagen etter for å komme helt a jour. Men lederen din har jo loven på sin side da 😕 

Anonymkode: 38edb...cae

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min mann har mulighet til å jobbe hjemmefra, så han jobber når han er hjemme med sykt barn. Så vurderer han hvor mye han klarte å jobbe, og fører noen timer jobb og resten sykt barn. Dette er vinn-vinn for både oss og arbeidsgiver. Hans arbeidsgiver tillater at sykt barn deles opp i timer. Hvis arbeidsgiver bare hadde akseptert halve dager ville min mann tilpasset jobbingen til det.

Dersom arbeidsgiveren din ikke aksepterer at du deler opp sykt barn dagene må du bare la være å jobbe når du er hjemme med sykt barn.

Anonymkode: 8d8ec...831

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når barnet på 7 år er syk tar jeg sykt barn dag. Barnet kan fort forstyrre telefonsamtaler o.l, så da får jeg ikke vært produktiv uansett. Når barn 11 år er syk med feber/ influensa jobber jeg stort sett hjemmefra. Barnet klarer seg selv og er fornøyd bare jeg er hjemme. Da ordner jeg frokost til barnet før jeg setter i gang arbeidet, også fikser jeg lunsj til barnet når det er lunsjtid. 

Anonymkode: 353f5...acc

AnonymBruker
Skrevet

Stort sett så gir jeg beskjed om at jeg er hjemme med sykt barn, men jobber det jeg kan. Arbeidsgiver setter da ikke sykt barn. Det er ingen som gjør mine arbeidsoppgaver, så kanskje må jeg hente inn litt ekstra dagen etter når det er pappaens tur til å være hjemme (og det jeg må hente inn er naturligvis ikke noe jeg da fører avspasering på, det er for å gjøre opp gårsdagen).

Om barnet har vært sykt, og jeg selv har vært småsyk, og jeg ikke orker styret med å sjonglere imellom, så gir jeg evt beskjed om jeg er hjemme med sykt barn, og logget av for dagen (og bruker da naturligvis sykt barn dag).

Siden din arbeidsgiver ikke virker spesielt fleksibel, så hadde jeg bedt om at det kun ble ført en halv omsorgsdag da du gjorde x og y. Hadde han nektet det så hadde jeg logget meg av fullstendig neste dag. Fleksibilitet skal ikke bare gå en vei!

Anonymkode: 50008...833

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får lov å føre sykt-barn-timer, men det er et gode for arbeidsgiver har rett til å kreve at man bruker en hel syktbarndag selv om man har jobbet 80% av timene.. Men jeg kan også ta hele sykt barn dager om jeg vil det altså, ingen presses til å jobbe med syke barn rundt beina.

Anonymkode: 238de...857

AnonymBruker
Skrevet

Sykt dårlig av arbeidsgiver! Foreslår at neste gang du har sykt barn logger du helt av. Alt på jobb må vente til ungene er frisk og du er tilbake. Så kan de bare ha det så godt. 

Sykt glad for at min og min manns arbeidsgiver er fleksible der. 

Anonymkode: a26da...8e7

• Liker 2
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Om du bare tok en "hjemmearbeidsdag" uten å avklare med arbeidsgiver er det jo helt klart du må bruke sykt barn. Var det avtalt at du skulle jobbe hjemme, så selvsagt ikke. 

AnonymBruker
Skrevet

Var du bare tilgjengelig eller jobbet du aktivt gjennom dagen? Jeg fører ikke sykt barn-dag dersom jeg sitter i videomøter, skriver etc. Dersom jeg bare et tilgjengelig, tenker jeg det ikke er aktiv jobbing og da er det vanlig sykt barn-dag i mine øyne.  Jeg synes man må forvente at kollegaer som er hjemme m sykt barn, kan nås dersom man trenger å oppklare noe ang arbeidsoppgaver som andre må overta (dersom man selv er veldig syk, er det kanskje annerledes). Hos oss vurderer vi egentlig selv hvordan det føres, så jeg bruker litt skjønn. Tar jeg et par korte telefonsamtaler, fører jeg dagen som sykt barn. Jobber jeg mer enn halvparten av dagen, fører jeg gjerne vanlig arbeidsdag.

Anonymkode: 6413e...8c6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 3/20/2024 at 1:20 PM, AnonymBruker said:

Hva gjorde du? Jobbet du med oppgaver? Jeg tenker man kan godt ha litt slack på slike dager, at man kan bli borte en time for å pleie barnet og spise med det, eller forsvinne i et kvarter eller halvtime her og der, men om man bare satt og var tilgjengelig er det noe annet. 

Anonymkode: ef041...450

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...