Gå til innhold

Sparer man strøm med eko program på vaskemaskinen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Satte på en 60 graders vask i dag og den tar over 4 t, i motsetning til vanlig 60 vask som tar drøyt 2 t.

Sparer man egentlig strøm?

Anonymkode: 96bfd...f9e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har jeg og lurt på. Jeg bruker altid 60 programet, da er nå klærne ferdig løpet av 1.5 time. Mens ECO 5 timer

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min maskin har et økoprogram som kun tar en time, kan ikke vaske varmere enn 40 på det.. Sparer hvertfall på min tid. Ble helt overrasket da jeg hørte om de økoprogrammene som tar flere timer. 😆 Jeg skjønner ikke noe av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det korteste programmet bruker mest ja strøm, fordi det vasker like rent på kortere tid.

Anonymkode: 47a7c...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke lest bruksanvisningen på vaskemaskinen men på oppvaskmaskinen sto det at øko programmet brukte halvparten av vann og strøm i fht tilsvarende vaskeprogram som brukte halve tiden.

Anonymkode: 4171d...751

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det korteste programmet bruker mest ja strøm, fordi det vasker like rent på kortere tid.

Anonymkode: 47a7c...632

bruker mest strøm MENS DET STÅR PÅ som er myekortere tid, sum a summarum ikke sikkert det spares så mye når alt kommer til alt.. Det du sparer mest på er å vaske når prisen er lav.. 

Anonymkode: 2b20a...12e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min vaskemaskins eco program har ikke noe med strøm å gjøre, men med vannmengde..  Mindre vannforbruk pr vask, selv om vasken i timer er lengre.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eco-program sparer både strøm og vann. 
Ett standardprogram bruker mer strøm og vann fordi den bytter ut mer vann, og dermed også må bruke mer energi på oppvarming av vann. 

Anonymkode: 1f030...989

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nesten sammenlignes med å kjøre bil. Bruker man mer bensin/strøm på å kjøre fra Oslo til Kristiansand på 2 timer eller 5 timer? 

Når maskinen kjører i eco lar den klærne ligge rolig lenge i vann for bløtlegging, så såpe, litt rulling og til slutt skylling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den bruker mindre vann, så da går det mindre strøm på å varme vannet. 
Hilsen hun som kjører hurtigprogram 😆

Anonymkode: bffde...1de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (51 minutter siden):

Det kan nesten sammenlignes med å kjøre bil. Bruker man mer bensin/strøm på å kjøre fra Oslo til Kristiansand på 2 timer eller 5 timer? 

Når maskinen kjører i eco lar den klærne ligge rolig lenge i vann for bløtlegging, så såpe, litt rulling og til slutt skylling. 

Og hva er svaret ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Og hva er svaret ditt?

Svaret er åpenbart ja. Man bruker mer bensin på å kjøre så mye fortere.

Anonymkode: 59610...878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...