Anonym92j Skrevet 12. september #41 Del Skrevet 12. september AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det har jeg ikke lest noe om, hvordan endrer de seg? Og har du noe peiling om når dette skjer? Er avklart eller er det bare forslag om endring ift opptak? Anonymkode: 617c0...760 Vet ikke så mye om det, men er fra 2027. Fant noen artikler til deg om det Nye reglar for opptak til høgare utdanning – vil ha folk raskare i gang med studiane - regjeringen.no Regjeringen vil fjerne nesten alle tilleggspoeng til høyere utdanning (khrono.no) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september #42 Del Skrevet 12. september AnonymBruker skrev (På 29.3.2024 den 23.01): Her var det jammen mange tullesvar i tråden.. Å komme med råd når man ikke engang vet hva en psykolog er eller gjør, eller kan noe om jobbmarkedet, da kan man kanskje la være å skrive noe.. Jeg er psykolog som tok bachelor ved UiO/NTNU og gikk videre med kandidatstudiet i København. Jobbet to år med lisens ved norsk sykehusavdeling, og fikk deretter autorisasjon. Det var den gang vanskelig å komme inn på studiet i Danmark, og enda vanskeligere er det nå. Det har også vært uforutsigbarhet og endringer for autorisasjon for psykologutdannelser fra utlandet, så forhør deg med både Psykologforeningen og Statens autorisasjonskontor for helsepersonell. Det er nok mulig at det er vel så greit å jobbe deg mot å ta hele utdannelsen i Norge. Velger du Danmark er du akkurat like attraktiv på jobbmarkedet, og du får to faglige fordypninger, men ikke like mye klinisk erfaring. Hyggelig å studere i Danmark, men professorer o.a er mye tøffere der, etter min erfaring. Høye krav til engasjement. Anonymkode: ed3d3...3f6 Jeg gjorde det samme som det personen over her skriver; både NTNU og deretter DK. Det er mange år siden nå, og jeg har hørt kravene er endret. Min måte å komme inn på var et utvekslingsår i DK, hvor jeg tok fag jeg visste jeg måtte ha for å komme inn videre på master (feks personlighetspsykologi 2, sosialpsykologi 2 etc). Sikkert andre navn på de fagene nå, da dette gjaldt for 12-15 år siden. Generelt opplevde også jeg at det var mye høyere krav enn i Norge, og man er blant ‘elitestudenter’. Det har i ettertid absolutt ikke vært problematisk å få jobb i Norge, arbeidsgivere er kun interessert i om du har autorisasjon eller ikke . Det var heller ikke vanskelig å få jobb på lisens, men du må kanskje søke noe utfor de største byene for akkurat de to årene. Anonymkode: 95a1a...5b4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september #43 Del Skrevet 12. september Anonym92j skrev (41 minutter siden): Vet ikke så mye om det, men er fra 2027. Fant noen artikler til deg om det Nye reglar for opptak til høgare utdanning – vil ha folk raskare i gang med studiane - regjeringen.no Regjeringen vil fjerne nesten alle tilleggspoeng til høyere utdanning (khrono.no) 5.juni i år ble det vedtatt av Stortinget at alderspoeng forsvinner om tre år ja. Kun to poeng for realfag og ett poeng for avtjent verneplikt vil bestå. Anonymkode: b479a...d6e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september #44 Del Skrevet 12. september Anonym92j skrev (1 time siden): Vet ikke så mye om det, men er fra 2027. Fant noen artikler til deg om det Nye reglar for opptak til høgare utdanning – vil ha folk raskare i gang med studiane - regjeringen.no Regjeringen vil fjerne nesten alle tilleggspoeng til høyere utdanning (khrono.no) AnonymBruker skrev (23 minutter siden): 5.juni i år ble det vedtatt av Stortinget at alderspoeng forsvinner om tre år ja. Kun to poeng for realfag og ett poeng for avtjent verneplikt vil bestå. Anonymkode: b479a...d6e Vet noen av dere om hvordan det funker med 23/5 regelen etter disse nye opptaksreglene blir igangsatt? Kan man fortsatt søke med 23/5 ? Anonymkode: 617c0...760 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september #45 Del Skrevet 12. september AnonymBruker skrev (4 timer siden): 5.juni i år ble det vedtatt av Stortinget at alderspoeng forsvinner om tre år ja. Kun to poeng for realfag og ett poeng for avtjent verneplikt vil bestå. Anonymkode: b479a...d6e Tenker dette bare er positivt. Poenggrensene vil senkes🥳 Anonymkode: 4ea5f...27b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september #46 Del Skrevet 12. september AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vet noen av dere om hvordan det funker med 23/5 regelen etter disse nye opptaksreglene blir igangsatt? Kan man fortsatt søke med 23/5 ? Anonymkode: 617c0...760 Endringer i opptaksreglene til høyere utdanning fra 2027. Da vil 23/5-regelen avvikles, og erstattes med 23/6-regelen. Endringen går ut på at du ikke lenger må dokumentere 5 års praksis, men du må være 23 år eller eldre, og ha bestått de 6 fellesfagene. Anonymkode: 571a9...995 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september #47 Del Skrevet 12. september For oss som vurderer å studere til psykolog, er den enkleste veien å gå via HINN så UIO(master)? Tenker da klinisk retning og for arbeid i etterkant. Jeg har barn og har nettopp fullført en annen master, men tenker nå nytt i arbeidslivet og ser ikke at jeg er villig til å flytte på barna eller meg selv, så vurderer om det i det hele tatt er mulig å gjennomføre. Er det noen her som har studert og kan svare på det? Anonymkode: 381b7...49a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september #48 Del Skrevet 12. september AnonymBruker skrev (37 minutter siden): For oss som vurderer å studere til psykolog, er den enkleste veien å gå via HINN så UIO(master)? Tenker da klinisk retning og for arbeid i etterkant. Jeg har barn og har nettopp fullført en annen master, men tenker nå nytt i arbeidslivet og ser ikke at jeg er villig til å flytte på barna eller meg selv, så vurderer om det i det hele tatt er mulig å gjennomføre. Er det noen her som har studert og kan svare på det? Anonymkode: 381b7...49a Jeg har ikke studert, men skal du utdanne deg i Norge må du gå profesjonsstudiet i oslo, bergen, trheim eller tromsø. Vist du tar bachelor på HINN kan du søke deg til master i klinisk psykologi i Danmark. Man får ikke studert klinisk psykologi på master nivå i Norge dessverre 😕 Anonymkode: 617c0...760 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå