Pipaluk Skrevet 19. mai #21 Del Skrevet 19. mai Bachelor og 2 år med klinisk studie i Danmark. Hvordan stiller det seg sammenliknet med det norske profesjonsstudiet. Hvor mye klinisk praksis er det der? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai #22 Del Skrevet 23. mai Pipaluk skrev (På 19.5.2024 den 23.22): Bachelor og 2 år med klinisk studie i Danmark. Hvordan stiller det seg sammenliknet med det norske profesjonsstudiet. Hvor mye klinisk praksis er det der? Akkurat dette har jo ikke jeg et helt godt svar på, da jeg foreløpig ikke har gått på profesjon. Men på profesjon kommer vel praksisen særlig de to (?) siste årene der også. Men dette må noen andre svare på som har gått der, jeg har ikke undersøkt akkurat det kjempenøye da jeg først og fremst må komme meg inn på "veien" for å få tatt utdanning som psykolog, enten det blir sånn eller sånn... Min venninne som gikk i Danmark var for øvrig veldig fornøyd og mente at kvaliteten på studiet var veldig høy i København, jeg vet da ikke om hun sammenlignet med andre hun kjente som gikk i Norge på samme tid. Men hun var iallefall fornøyd, jobbet i Danmark en tid etter endt studie og er nå tilbake i Norge og jobber her. Jeg har ihvertfall fått tid til å sette meg ned nå og sender mailer til de danske universitetene for å få klarhet i adgangskriteriene til kandidat, og skal også ringe psykologforeningen og HINN, blant annet. Fra UiO har jeg allerede fått litt "generell" info, men trenger mer klarhet før jeg tar et valg selv nå om hva jeg burde prioritere i søknaden min ... begynne på bachelor eller (mest sannsynlig) fortsette å ta opp fag (ekstrafag) for å fortsette å prøve å få innpass på profesjon... Oppdaterer med svar, kanskje andre kan ha nytte av det senere! Dere som har svart i tråden tidligere, er det lenge siden dere tok kandidat i Danmark, og hvilket universitet i Norge tok dere bachelor ved først? ts Anonymkode: 9896d...203 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Osmias Skrevet 21. august #23 Del Skrevet 21. august Styr unna UiO hvis du vil inn i Danmark. Det står opptakskrav på de fleste nettsidene til danske universitetet under 'kandidatstudier'. Går selv på UiO og må ta tre fa ved ONH. Null hjelp fra UiO. Trengte fag fra UiO til å komme inn på klinisk master, men fikk ikke plass til tross for at jeg er psykologi student, siden profesjonsstudenter har prioritet på faget. Som bachelorstudent får man brødsmulene som er igjen etter at profesjonstilbud er gitt. Har du mulighet - begynn i en annen by eller HIINN. Evt ta de fag du mangler ved privatskole og bruk umenneskelig mye tid på å krangle med psykologisk institutt om at de skal godkjenne fagene du trenger i din bachelorgrad. Virker som om de er sterkt motvillig til at deres studenter skal dra til Danmark. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august #24 Del Skrevet 21. august Osmias skrev (2 timer siden): Styr unna UiO hvis du vil inn i Danmark. Det står opptakskrav på de fleste nettsidene til danske universitetet under 'kandidatstudier'. Går selv på UiO og må ta tre fa ved ONH. Null hjelp fra UiO. Trengte fag fra UiO til å komme inn på klinisk master, men fikk ikke plass til tross for at jeg er psykologi student, siden profesjonsstudenter har prioritet på faget. Som bachelorstudent får man brødsmulene som er igjen etter at profesjonstilbud er gitt. Har du mulighet - begynn i en annen by eller HIINN. Evt ta de fag du mangler ved privatskole og bruk umenneskelig mye tid på å krangle med psykologisk institutt om at de skal godkjenne fagene du trenger i din bachelorgrad. Virker som om de er sterkt motvillig til at deres studenter skal dra til Danmark. Sterk proteksjonisme innen psykologi profesjon, ja. De mener de står i en særstilling i verden. Anonymkode: 9fb86...309 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august #25 Del Skrevet 25. august Osmias skrev (På 21.8.2024 den 13.52): Styr unna UiO hvis du vil inn i Danmark. Det står opptakskrav på de fleste nettsidene til danske universitetet under 'kandidatstudier'. Går selv på UiO og må ta tre fa ved ONH. Null hjelp fra UiO. Trengte fag fra UiO til å komme inn på klinisk master, men fikk ikke plass til tross for at jeg er psykologi student, siden profesjonsstudenter har prioritet på faget. Som bachelorstudent får man brødsmulene som er igjen etter at profesjonstilbud er gitt. Har du mulighet - begynn i en annen by eller HIINN. Evt ta de fag du mangler ved privatskole og bruk umenneskelig mye tid på å krangle med psykologisk institutt om at de skal godkjenne fagene du trenger i din bachelorgrad. Virker som om de er sterkt motvillig til at deres studenter skal dra til Danmark. Tusen takk for svar! Jeg har kommet inn på profesjon, så jeg trenger heldigvis ikke å tenke mer på dette. Men kanskje noen andre kan få nytte av det! AnonymBruker skrev (På 21.8.2024 den 16.14): Sterk proteksjonisme innen psykologi profesjon, ja. De mener de står i en særstilling i verden. Anonymkode: 9fb86...309 Det er veldig trist at det er sånn. ts Anonymkode: 9896d...203 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august #26 Del Skrevet 25. august Gratulerer med studieplass! Anonymkode: 9fb86...309 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august #27 Del Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (21 timer siden): Gratulerer med studieplass! Anonymkode: 9fb86...309 Tusen takk❤️ Anonymkode: 9896d...203 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #28 Del Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (På 25.8.2024 den 10.50): Tusen takk for svar! Jeg har kommet inn på profesjon, så jeg trenger heldigvis ikke å tenke mer på dette. Men kanskje noen andre kan få nytte av det! Det er veldig trist at det er sånn. ts Anonymkode: 9896d...203 Gratulerer med studieplass ☺️ kan jeg spørre deg hvor gammel du er? Og hvor mange år du har drevet på å tatt opp igjen fag? jeg sitter her selv med en psykologdrøm som 24 år med 4,7 i snitt og vurderer å begynne å ta opp igjen fag siden ingen andre yrker gir mening.. men det vil jo ta veldig mange år bare å komme meg inn på studiet vil jeg tro. Sitter med et veldig urealistisk håp om at studiet skal bli mindre populært og snittet skal synke men tviler sterkt på at det skjer, hehe.. Anonymkode: 617c0...760 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 10. september #29 Del Skrevet 10. september GRATULERER TS❤️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #30 Del Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Gratulerer med studieplass ☺️ kan jeg spørre deg hvor gammel du er? Og hvor mange år du har drevet på å tatt opp igjen fag? jeg sitter her selv med en psykologdrøm som 24 år med 4,7 i snitt og vurderer å begynne å ta opp igjen fag siden ingen andre yrker gir mening.. men det vil jo ta veldig mange år bare å komme meg inn på studiet vil jeg tro. Sitter med et veldig urealistisk håp om at studiet skal bli mindre populært og snittet skal synke men tviler sterkt på at det skjer, hehe.. Anonymkode: 617c0...760 Trenger ikke ta så lang tid, 1-2 år kanskje avhengig av hva du må gjøre i tillegg. Sett opp et enkelt Excel skjema over karakterer og tilleggspoeng, så ser du fort hvor det er muligheter og hva som er lurt. Begynn å les nå, meld deg opp til eksamen innen fristene, og så er du i gang. Anonymkode: bc224...34d 1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #31 Del Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Trenger ikke ta så lang tid, 1-2 år kanskje avhengig av hva du må gjøre i tillegg. Sett opp et enkelt Excel skjema over karakterer og tilleggspoeng, så ser du fort hvor det er muligheter og hva som er lurt. Begynn å les nå, meld deg opp til eksamen innen fristene, og så er du i gang. Anonymkode: bc224...34d Jaa, jeg driver på å tar påbygg som privatist nå og er ferdig med det våren 2025. Tror ikke jeg får til å ta mer enn 2 fag i semesteret, da jeg er avhengig av min fulltidsjobb vedsiden av. Usikker på hva som evt er lettest å øke snittet med - ta opp igjen gamle fag (med flest 3’ere og 4’ere) eller begynne å ta nye fag for å få realfagspoeng. Har heller ikke mulighet til å forbedre alle karakterene mine da noen av de er i yrkesfag, vet ikke om det går ant å gjøre om på hele vitnemålet sitt for å få et vitnemål tilsvarende 3-årig allmenn, for å få vekk disse middels karakterene fra yrkesfag.. hmm mye å tenke på Anonymkode: 617c0...760 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #32 Del Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jaa, jeg driver på å tar påbygg som privatist nå og er ferdig med det våren 2025. Tror ikke jeg får til å ta mer enn 2 fag i semesteret, da jeg er avhengig av min fulltidsjobb vedsiden av. Usikker på hva som evt er lettest å øke snittet med - ta opp igjen gamle fag (med flest 3’ere og 4’ere) eller begynne å ta nye fag for å få realfagspoeng. Har heller ikke mulighet til å forbedre alle karakterene mine da noen av de er i yrkesfag, vet ikke om det går ant å gjøre om på hele vitnemålet sitt for å få et vitnemål tilsvarende 3-årig allmenn, for å få vekk disse middels karakterene fra yrkesfag.. hmm mye å tenke på Anonymkode: 617c0...760 Legger til at når jeg skrev i første kommentar at jeg har snitt på 4,7 mente jeg heller 47 konkurransepoeng, snittet er på 3,9 + 8 alderspoeng Anonymkode: 617c0...760 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #33 Del Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jaa, jeg driver på å tar påbygg som privatist nå og er ferdig med det våren 2025. Tror ikke jeg får til å ta mer enn 2 fag i semesteret, da jeg er avhengig av min fulltidsjobb vedsiden av. Usikker på hva som evt er lettest å øke snittet med - ta opp igjen gamle fag (med flest 3’ere og 4’ere) eller begynne å ta nye fag for å få realfagspoeng. Har heller ikke mulighet til å forbedre alle karakterene mine da noen av de er i yrkesfag, vet ikke om det går ant å gjøre om på hele vitnemålet sitt for å få et vitnemål tilsvarende 3-årig allmenn, for å få vekk disse middels karakterene fra yrkesfag.. hmm mye å tenke på Anonymkode: 617c0...760 23/5 er din venn. Da reduseres antallet fag du må ta opp betraktelig! Alt fra yrkesfag forsvinner. Anonymkode: 9fb86...309 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #34 Del Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (6 minutter siden): 23/5 er din venn. Da reduseres antallet fag du må ta opp betraktelig! Alt fra yrkesfag forsvinner. Anonymkode: 9fb86...309 Hva mener du? Gjelder denne regel også vist jeg har påbygg i tilegg til yrkesfag årene? orker du å utdype litt om reglene på dette, eller har du evt link til noe jeg kan lese om dette? Takk! Anonymkode: 617c0...760 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september #35 Del Skrevet 11. september AnonymBruker skrev (På 10.9.2024 den 16.55): Gratulerer med studieplass ☺️ kan jeg spørre deg hvor gammel du er? Og hvor mange år du har drevet på å tatt opp igjen fag? jeg sitter her selv med en psykologdrøm som 24 år med 4,7 i snitt og vurderer å begynne å ta opp igjen fag siden ingen andre yrker gir mening.. men det vil jo ta veldig mange år bare å komme meg inn på studiet vil jeg tro. Sitter med et veldig urealistisk håp om at studiet skal bli mindre populært og snittet skal synke men tviler sterkt på at det skjer, hehe.. Anonymkode: 617c0...760 Tusen takk!❤️ Jeg er mange år eldre enn deg, så du har god tid☺️ Jeg tok opp fag over mange år delvis med vilje grunnet andre forpliktelser i livet. Så det var måten jeg fikk det til på. Men hvis du satser på 23/5-regelen og bruker 2-3 år på å ta opp fag ved siden av jobb, så er du fortsatt ikke (langt ifra!) for gammel til å starte på studiet etter det. 23/5-fagene man tar opp er matte 1P og 2P, naturfag, norsk, engelsk, samfunnsfag, historie. Jeg ville ha begynt der og så heller vurdert ekstrafag senere i forløpet. Kanskje kan du klare det uten ekstrafagene. Hvis du virkelig vil inn på studiet så er mitt beste råd at da må du bare bestemme deg for at det er det du vil. Få klarhet i hvordan du skal ta opp fag, hva det vil koste, hvordan du skal gjøre det, og sett i gang. Ikke overtenk, bare gå i gang👌 Og du er jo så ung! Du har tiden på din side. Lykke til! TS Anonymkode: 9896d...203 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym92j Skrevet 11. september #36 Del Skrevet 11. september (endret) AnonymBruker skrev (På 10.9.2024 den 16.55): Gratulerer med studieplass ☺️ kan jeg spørre deg hvor gammel du er? Og hvor mange år du har drevet på å tatt opp igjen fag? jeg sitter her selv med en psykologdrøm som 24 år med 4,7 i snitt og vurderer å begynne å ta opp igjen fag siden ingen andre yrker gir mening.. men det vil jo ta veldig mange år bare å komme meg inn på studiet vil jeg tro. Sitter med et veldig urealistisk håp om at studiet skal bli mindre populært og snittet skal synke men tviler sterkt på at det skjer, hehe.. Anonymkode: 617c0...760 Husk at reglene endrer seg snart ift opptak Endret 11. september av Anonym92j 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september #37 Del Skrevet 11. september AnonymBruker skrev (På 10.9.2024 den 16.55): Gratulerer med studieplass ☺️ kan jeg spørre deg hvor gammel du er? Og hvor mange år du har drevet på å tatt opp igjen fag? jeg sitter her selv med en psykologdrøm som 24 år med 4,7 i snitt og vurderer å begynne å ta opp igjen fag siden ingen andre yrker gir mening.. men det vil jo ta veldig mange år bare å komme meg inn på studiet vil jeg tro. Sitter med et veldig urealistisk håp om at studiet skal bli mindre populært og snittet skal synke men tviler sterkt på at det skjer, hehe.. Anonymkode: 617c0...760 Få gratis uforpliktet veiledning av bjørknes. Både gode tips og du får et excel ark som du kan eksperimentere andre fag-kombinasjoner med. Mange privatist-skoler tilbyr slik veiledning som gir bedre råd enn du sannsynligvis får her Husk også å søke lån på lånekassen for disse fagene selv om du ikke trenger pengene. Pengene kan du investere. Anonymkode: 574e6...044 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september #38 Del Skrevet 12. september Anonym92j skrev (16 timer siden): Husk at reglene endrer seg snart ift opptak Det har jeg ikke lest noe om, hvordan endrer de seg? Og har du noe peiling om når dette skjer? Er avklart eller er det bare forslag om endring ift opptak? Anonymkode: 617c0...760 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september #39 Del Skrevet 12. september AnonymBruker skrev (17 timer siden): Tusen takk!❤️ Jeg er mange år eldre enn deg, så du har god tid☺️ Jeg tok opp fag over mange år delvis med vilje grunnet andre forpliktelser i livet. Så det var måten jeg fikk det til på. Men hvis du satser på 23/5-regelen og bruker 2-3 år på å ta opp fag ved siden av jobb, så er du fortsatt ikke (langt ifra!) for gammel til å starte på studiet etter det. 23/5-fagene man tar opp er matte 1P og 2P, naturfag, norsk, engelsk, samfunnsfag, historie. Jeg ville ha begynt der og så heller vurdert ekstrafag senere i forløpet. Kanskje kan du klare det uten ekstrafagene. Hvis du virkelig vil inn på studiet så er mitt beste råd at da må du bare bestemme deg for at det er det du vil. Få klarhet i hvordan du skal ta opp fag, hva det vil koste, hvordan du skal gjøre det, og sett i gang. Ikke overtenk, bare gå i gang👌 Og du er jo så ung! Du har tiden på din side. Lykke til! TS Anonymkode: 9896d...203 Takk❤️ vurderer sterkt å bare gjøre det. hvordan inntrykk har du av studiet så langt? Skoleåret har jo knapt startet, men fikk du noe sjokk mtp. mengde pensum? Eller var det som forventet? Jeg har ADHD og kan ikke bruke medisin, så det er jo også en bekymring. Tilfelle jeg skal bruke flere år på å komme meg inn på studiet - for så å finne ut at det er for vanskelig for meg😅 Anonymkode: 617c0...760 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september #40 Del Skrevet 12. september AnonymBruker skrev (16 timer siden): Få gratis uforpliktet veiledning av bjørknes. Både gode tips og du får et excel ark som du kan eksperimentere andre fag-kombinasjoner med. Mange privatist-skoler tilbyr slik veiledning som gir bedre råd enn du sannsynligvis får her Husk også å søke lån på lånekassen for disse fagene selv om du ikke trenger pengene. Pengene kan du investere. Anonymkode: 574e6...044 Takk for tips😄 Anonymkode: 617c0...760 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå