Gå til innhold

Psykologi bachelor UiO + kandidat Danmark…

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

… for å bli psykolog og kunne jobbe klinisk. Noen her som har tatt psykologi bachelor i Oslo og som deretter har søkt og blitt tatt opp på kandidatstudiet i Danmark? 

Jeg vet at bachelorprogrammet i Lillehammer (på HINN?) er «spisset mot» å kunne ta kandidat i Danmark etterpå, men pga livssituasjon ellers er det ikke aktuelt for meg å flytte til Lillehammer.

Så jeg lurer på om bachelor i Oslo kan kvalifisere til opptak på kandidat i Danmark så lenge jeg passer på å velge «riktige» emner?

Om noen vet og/eller har gjort det selv, så hører jeg gjerne fra dere! Har tatt opp fag i flere år for å komme inn på profesjon, men tviler på at jeg når opp til den ekstremt høye poenggrensa i år på UiO også (mangler noen desimaler på våropptaket…). Er lei av å «kaste bort tid» nå, så hvis bachelor gir meg en mulighet til å bli ferdig utdannet psykolog via å gå «veien om Danmark», så vil jeg heller gjøre det enn å fortsette å flikke på desimaler for å få høy nok poengsum…

Anonymkode: 9896d...203

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen som har råd/erfaring?🤓☺️

TS 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dytter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir du "ordentlig" psykolog ved å velge denne løsningen, eller blir du bare hun med bachelor og Danmark?  Vil du få jobbtilbud etterpå ?

Jeg synes du bør tenke over dette, om det du studerer er nok til å kompensere for at du mangler et år og ikke har gått profesjonsstudiet.  Det kan også skje at utdannelsen fra Danmark ikke lenger godkjennes. Da sitter du igjen med veldig lite du kan bruke den til.

Endret av Pipaluk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.3.2024 den 10.11):

Noen som har råd/erfaring?🤓☺️

TS 

Jeg ville kontakt norsk psykologforening.

Anonymkode: 083d7...02f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt bachelor i psykologi i Lillehammer og bodde i Oslo. Kjørte bare opp for å ta eksamen og noen få obligatorisk ting. Fulgte forelesningene på UiO. 

Man må jobbe i to år, før man får norsk autorisasjon. Så hver forberedt på å måtte forlate Oslo for å få autorisasjonen.

Anonymkode: fb56f...210

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat psykologi er risikabelt, det har skjedd før at folk har gått på en smell der og ikke fått autorisasjon likevel… Jeg ville nok tatt opp fag hvis du er helt nær. Lavere risiko.

Anonymkode: 9fb86...309

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har tatt bachelor i psykologi i Lillehammer og bodde i Oslo. Kjørte bare opp for å ta eksamen og noen få obligatorisk ting. Fulgte forelesningene på UiO. 

Man må jobbe i to år, før man får norsk autorisasjon. Så hver forberedt på å måtte forlate Oslo for å få autorisasjonen.

Hvor får man jobb etter den utdannelsen?

Anonymkode: 0150a...a3c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor får man jobb etter den utdannelsen?

Du kan få jobb alle steder de søker etter psykolog. Etter at man har fått autorisasjon er det lett å få jobb. Men mange har måttet ta jobber utenfor Oslo, de to første årene. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bachelor psykologi på UiO er ikke klinisk rettet, og vil ikke gi deg kompetanse for å jobbe klinisk. Det er mange som har forsøkt seg på ulike ting for å få psykologautorisasjon i Norge, og de fleste har ikke lykkes. Enten må du følge de få muligheten som er (f.eks Lillehammer), eller så må du ta opp fag for å komme inn i Norge. Du kan ikke regne med å få jobb i Oslo når du er ferdig og har en sånn halveisgrad heller, du må belage deg på å flytte et sted det mangler folk i en del år for å få erfaring. Så hvis du er en av de mange osloborgere som bare ikke kan forlate Oslo under noen omstendighet, så må du ta opp fag eller finne deg noe annet å gjøre. 

Anonymkode: 360aa...896

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har dessverre blitt vanskeligere med tiden. Svært få som går i Lillehammer får komme videre til Danmark nå. Det er enda vanskeligere for folk fra UiO grunnet fagsammensetning. Ville rett og slett ikke tatt sjansen på dette 

Dersom du vil studere klinisk psykologi kan dette gjøres online. Så kan du starte egen praksis, men ikke få statsstøtte eller sette diagnoser. Du kan heller ikke kalle deg psykolog, men hvem bryr seg om titler? Alternativt klinisk sosionom om du vil jobbe i det offentlige. Du kan kombinere det med kortet ned master i teologi i tillegg dersom du ønsker enda mer kompetanse. Klinisk sosionom+prest er nok en vel så bra samtalepartner som en psykolog

De færreste psykologene setter diagnoser uansett

Endret av Majer
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.3.2024 den 22.51):

Jobber du som psykolog i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i spesialisthelsetjenesten og der er det mange unge psykologer «på lisens» som har tatt masteren i Danmark og må jobbe 2 år for å få autorisasjon i Norge. Folk fremstiller det i tråden som at det er umulig å få jobb dersom man går den veien, men dette stemmer ikke. 

jeg jobber på Ahus, så nærme Oslo. 

Anonymkode: f3d3b...ae4

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg jobber i spesialisthelsetjenesten og der er det mange unge psykologer «på lisens» som har tatt masteren i Danmark og må jobbe 2 år for å få autorisasjon i Norge. Folk fremstiller det i tråden som at det er umulig å få jobb dersom man går den veien, men dette stemmer ikke. 

Jeg vet at det er mulig å studere profesjonsstudiet psykologi i Norge for så å ta master i Danmark. Da sparer de ett år på det, men må  jobbe to år på lisens.  Jeg vet om en som gjorde det, for å komme fortere i gang. 

Men å ta bachelor i psykologi pluss to år master i Danmark kan ikke jeg forstå er holdbart kvalitetsmessig. Det må være veldig mye praksis de går glipp av. I tillegg er det i Danmark, så de blir heller ikke kjent med norske behandlingssteder, som de ville gjort om de tok studiet i Norge 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det jammen mange tullesvar i tråden.. Å komme med råd når man ikke engang vet hva en psykolog er eller gjør, eller kan noe om jobbmarkedet, da kan man kanskje la være å skrive noe..

Jeg er psykolog som tok bachelor ved UiO/NTNU og gikk videre med kandidatstudiet i København. Jobbet to år med lisens ved norsk sykehusavdeling, og fikk deretter autorisasjon. Det var den gang vanskelig å komme inn på studiet i Danmark, og enda vanskeligere er det nå. Det har også vært uforutsigbarhet og endringer for autorisasjon for psykologutdannelser fra utlandet, så forhør deg med både Psykologforeningen og Statens autorisasjonskontor for helsepersonell. Det er nok mulig at det er vel så greit å jobbe deg mot å ta hele utdannelsen i Norge. Velger du Danmark er du akkurat like attraktiv på jobbmarkedet, og du får to faglige fordypninger, men ikke like mye klinisk erfaring. Hyggelig å studere i Danmark, men professorer o.a er mye tøffere der, etter min erfaring. Høye krav til engasjement.

Anonymkode: ed3d3...3f6

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (5 minutter siden):

Jeg vet at det er mulig å studere profesjonsstudiet psykologi i Norge for så å ta master i Danmark. Da sparer de ett år på det, men må  jobbe to år på lisens.  Jeg vet om en som gjorde det, for å komme fortere i gang. 

Men å ta bachelor i psykologi pluss to år master i Danmark kan ikke jeg forstå er holdbart kvalitetsmessig. Det må være veldig mye praksis de går glipp av. I tillegg er det i Danmark, så de blir heller ikke kjent med norske behandlingssteder, som de ville gjort om de tok studiet i Norge 

Du tar helt feil. Det er ingen som tar profesjonsstudiet i Norge for deretter å studere master i Danmark. Det man snakker om her er å ta bachelor i Norge (eller Danmark eller et annet land) og master/kandidatstudiet i Danmark, det blir det samme som profesjonsstudiet i Norge minus ett år, men man jobber da altså to år på lisens før endelig autorisasjon gis. Man er like mye psykolog og har tittelen psykolog, med denne utdannelsen.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Du tar helt feil. Det er ingen som tar profesjonsstudiet i Norge for deretter å studere master i Danmark. Det man snakker om her er å ta bachelor i Norge (eller Danmark eller et annet land) og master/kandidatstudiet i Danmark, det blir det samme som profesjonsstudiet i Norge minus ett år, men man jobber da altså to år på lisens før endelig autorisasjon gis. Man er like mye psykolog og har tittelen psykolog, med denne utdannelsen.

Det som er mulig, og har vært mulig, er å begynne på profesjonsstudiet i Norge  søke seg utveksling 4 studieår i Danmark. Etter ett år der tror jeg, så kan man jobbe på lisens her i Norge. Det er godt mulig at året er komprimert på noe vis.  En jeg kjenner tok den veien for å spare ett år med studier.  At psykologer jobber på lisens kan like så godt handle om denne veien, ikke bare bachelor og kandidatstudie i Danmark.

Ja de kan kalle seg psykologer etter å student bachelor og master i Danmark. Men om de får jobb på lik linje med de som har gått profesjonsstudiet hele veien er jeg i tvil om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Her var det jammen mange tullesvar i tråden.. Å komme med råd når man ikke engang vet hva en psykolog er eller gjør, eller kan noe om jobbmarkedet, da kan man kanskje la være å skrive noe..

Jeg er psykolog som tok bachelor ved UiO/NTNU og gikk videre med kandidatstudiet i København. Jobbet to år med lisens ved norsk sykehusavdeling, og fikk deretter autorisasjon. Det var den gang vanskelig å komme inn på studiet i Danmark, og enda vanskeligere er det nå. Det har også vært uforutsigbarhet og endringer for autorisasjon for psykologutdannelser fra utlandet, så forhør deg med både Psykologforeningen og Statens autorisasjonskontor for helsepersonell. Det er nok mulig at det er vel så greit å jobbe deg mot å ta hele utdannelsen i Norge. Velger du Danmark er du akkurat like attraktiv på jobbmarkedet, og du får to faglige fordypninger, men ikke like mye klinisk erfaring. Hyggelig å studere i Danmark, men professorer o.a er mye tøffere der, etter min erfaring. Høye krav til engasjement.

Enig. Men - å høre med disse to organisasjonene er av begrenset verdi, for de kan fortelle deg hvordan regelverket er NÅ. Både regelverk og tolkningen av det kan endres på kort varsel - og fem år er lang tid. Mye kan skje. Spør de som tok master i Ungarn - der ble det en endring over natta, og de har ikke kommet noen vei i retten. Jeg er stor tilhenger av å studere i utlandet, og har gjort det selv, men akkurat psykologi hadde jeg ikke turt å ta i utlandet. Risikoen er for stor. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle! Jeg skal komne tilbake i tråden med litt mer utdypende svar.

ts 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Pipaluk skrev (På 23.3.2024 den 22.29):

Blir du "ordentlig" psykolog ved å velge denne løsningen, eller blir du bare hun med bachelor og Danmark?  Vil du få jobbtilbud etterpå ?

Jeg synes du bør tenke over dette, om det du studerer er nok til å kompensere for at du mangler et år og ikke har gått profesjonsstudiet.  Det kan også skje at utdannelsen fra Danmark ikke lenger godkjennes. Da sitter du igjen med veldig lite du kan bruke den til.

Så vidt jeg vet blir jeg like ordentlig psykolog som de som har gått profesjon i Norge. Ei venninne av meg har gått i Danmark og er helt ordentlig psykolog, men lurer på om hun startet førsteåret på NTNU uten å komme videre der (kom ikke videre på andreåret på profesjon). Veien videre for henne ble da Danmark. Nå er dette en del år siden, så som folk skriver her, ting kan jo ha endret seg for hva som er mulig. Hun jobber i dag i Norge. Et par andre en bekjent nylig fortalte om da vi snakket om dette har gått bachelor på UiO og så kandidat i Danmark (Odense). Jobber i dag blant annet i BUP (den ene). Men igjen - det er nok noen år siden disse to utdannet seg.

AnonymBruker skrev (På 23.3.2024 den 22.43):

Jeg ville kontakt norsk psykologforening.

Anonymkode: 083d7...02f

Takk, det var smart, skal gjøre det.

AnonymBruker skrev (På 23.3.2024 den 22.51):

Er det mange år siden du gjorde det? Jeg har sendt HINN en mail og spurt om det er mulig å gjøre det slik, men ikke fått noe svar enda. Tenker jeg får ringe dem. Det gir litt håp å høre at du gjorde det slik, men samtidig blir jeg i tvil på om det vil gå an nå (2024) hvis dette er en stund siden?

AnonymBruker skrev (På 23.3.2024 den 23.49):

Akkurat psykologi er risikabelt, det har skjedd før at folk har gått på en smell der og ikke fått autorisasjon likevel… Jeg ville nok tatt opp fag hvis du er helt nær. Lavere risiko.

Ja, jeg ser hva du mener. Derfor det er så vanskelig å lande på noe. Jeg er nok nær, men har allikevel opplevd at poenggrensene har steget med sånn fart at det har føltes umulig å henge med. Jeg har snart tatt opp de fagene jeg kan ta opp etter 23/5-regelen, og har 6'ere i nesten alt. Eneste er matten som trekker litt ned, og der har jeg gitt det så mange forsøk at jeg kjenner at nå er det nok. Tar en eksamen til nå på tirsdag og får forhåpentligvis hevet en 5 i sidemål til 6, men da føler jeg vel at jeg er ferdig med å ta opp vgs-fag. Eneste måtte være hvis jeg skulle kaste meg på ekstrafag, med et ekstrafag pr halvår fram til neste vår så ville jeg klare å være oppe i 68 studiepoeng ... men det kjennes risikabelt det også. Vet aldri hvor mye poenggrensene stiger på Samordna Opptak fra år til år ...

AnonymBruker skrev (På 24.3.2024 den 11.31):

Bachelor psykologi på UiO er ikke klinisk rettet, og vil ikke gi deg kompetanse for å jobbe klinisk. Det er mange som har forsøkt seg på ulike ting for å få psykologautorisasjon i Norge, og de fleste har ikke lykkes. Enten må du følge de få muligheten som er (f.eks Lillehammer), eller så må du ta opp fag for å komme inn i Norge. Du kan ikke regne med å få jobb i Oslo når du er ferdig og har en sånn halveisgrad heller, du må belage deg på å flytte et sted det mangler folk i en del år for å få erfaring. Så hvis du er en av de mange osloborgere som bare ikke kan forlate Oslo under noen omstendighet, så må du ta opp fag eller finne deg noe annet å gjøre. 

Anonymkode: 360aa...896

Derfor jeg spør - er det jeg er redd for. Men jeg tror jo at det finnes en løsning på dette. Jeg er nok ikke en av de mange osloborgerne som ikke kan forlate Oslo, som du skriver, det er en annen grunn til at jeg foreløpig ikke kan flytte på meg. Om noen (få) år så kan jeg nok det, så da vil både det å flytte innenlands for å jobbe eller dra til Danmark for kandidat absolutt være mulig.

Majer skrev (På 24.3.2024 den 11.41):

Dette har dessverre blitt vanskeligere med tiden. Svært få som går i Lillehammer får komme videre til Danmark nå. Det er enda vanskeligere for folk fra UiO grunnet fagsammensetning. Ville rett og slett ikke tatt sjansen på dette 

Dersom du vil studere klinisk psykologi kan dette gjøres online. Så kan du starte egen praksis, men ikke få statsstøtte eller sette diagnoser. Du kan heller ikke kalle deg psykolog, men hvem bryr seg om titler? Alternativt klinisk sosionom om du vil jobbe i det offentlige. Du kan kombinere det med kortet ned master i teologi i tillegg dersom du ønsker enda mer kompetanse. Klinisk sosionom+prest er nok en vel så bra samtalepartner som en psykolog

De færreste psykologene setter diagnoser uansett

Takk for tips! Jeg vil gjerne også kunne kalle meg psykolog, men jeg ser hvor du kommer fra!

AnonymBruker skrev (På 29.3.2024 den 22.49):

Tusen takk for svar! Det gir litt håp om at det kan være mulig allikevel.

AnonymBruker skrev (På 29.3.2024 den 23.01):

Er din erfaring at man kan bytte mellom universitetene? Ser du skriver at du tok bachelor på både UiO og NTNU. Tusen takk for utfyllende svar!

AnonymBruker skrev (På 29.3.2024 den 23.58):

Enig. Men - å høre med disse to organisasjonene er av begrenset verdi, for de kan fortelle deg hvordan regelverket er NÅ. Både regelverk og tolkningen av det kan endres på kort varsel - og fem år er lang tid. Mye kan skje. Spør de som tok master i Ungarn - der ble det en endring over natta, og de har ikke kommet noen vei i retten. Jeg er stor tilhenger av å studere i utlandet, og har gjort det selv, men akkurat psykologi hadde jeg ikke turt å ta i utlandet. Risikoen er for stor. 

Tusen takk for utfyllende svar! Gir meg absolutt noe å tenke på.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...