AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #1 Skrevet 20. mars 2024 Mye problemer på trinnet. 3-4 stykker har en del uakseptabel atferd. Det blir sendt ut stadige meldinger fra lærerne på gererell basis men alle vet hvem dette er. Foreldrene er kontaktet. Det er gaming til 5 på morgenen på skoledager, de møter opp på skolen langt ute på dagen, det er innbrudd, rasisme, mobbing på nett, trakassering av medelever. Listen er lang. Hvordan blir dette fulgt opp, blir PPT koblet inn eller barneverntjenesten? Spør fordi det ødelegger skolehverdagen til et helt trinn, og jeg håper disse guttene får hjelp før de ødelegger hele ungdomtiden sin. Anonymkode: bb70c...a30
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #2 Skrevet 20. mars 2024 Greit å skrive hva dem gjør galt. Er utrolig mange Psyke lærere og foreldre der ute.... Anonymkode: eddd0...249 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #3 Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mye problemer på trinnet. 3-4 stykker har en del uakseptabel atferd. Det blir sendt ut stadige meldinger fra lærerne på gererell basis men alle vet hvem dette er. Foreldrene er kontaktet. Det er gaming til 5 på morgenen på skoledager, de møter opp på skolen langt ute på dagen, det er innbrudd, rasisme, mobbing på nett, trakassering av medelever. Listen er lang. Hvordan blir dette fulgt opp, blir PPT koblet inn eller barneverntjenesten? Spør fordi det ødelegger skolehverdagen til et helt trinn, og jeg håper disse guttene får hjelp før de ødelegger hele ungdomtiden sin. Anonymkode: bb70c...a30 Her trenger nok foreldrene vel så mye oppfølging og støtte som barna. Barna er barn med problemer og utfordringer - ikke problembarn. Foreldrene må på banen og de må få hjelp og resurser til å ta tak i utfordringene. PPT har lite å bidra med med mindre barna har utfordringer som ppt kan hjelpe med, barnevernet er muligens koblet inn, men det betyr ikke at noe bedring er i noe umiddelbar nærhet. Anonymkode: dff03...af0 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #4 Skrevet 20. mars 2024 Du må spørre kontaktlærer, som sikkert ikke vil svare ang enkeltelever, men kan si noe om tiltak som miljøarbeidere inn i klassen/på trinnet, ekstra assistenter, om sosiallærer/inspektør følger situasjonen ol. Anonymkode: 01e36...451
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #5 Skrevet 20. mars 2024 Her vil ikke rektor eller kontaktlærere svare på noe og henviser til taushetsplikten. Vet at barnevernet/politi har blitt involvert for ungdommene har postet på sosiale medlemmer og forsøke å latterligjøre politi/barnevernet. Men noen tiltak har det blitt. Skolen har utvist elever for kortere perioder, forbudt dopauser uten «vakt», ansatt miljøarbeider for å få stemningen opp på skolen, Har møtt foreldrene mange ganger og de mener ungdom skal klare seg selv når de kommer på ungdomsskolen og gir f. Anonymkode: f5f04...368
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #6 Skrevet 20. mars 2024 Skolen kobler nok ikke inn barnevern dersom det ikke er snakk om annen omsorgssvikt hjemme. Du kan opprette 9A sak ned skolen pga at det dårlig klassemiljøet går ut at ditt barn, kontakte helsesøster, og ringe barnevernet selv. Anonymkode: d1365...e4f
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #7 Skrevet 20. mars 2024 Opprett 9A sak. Da har du krav på å få vite hvilke konkrete tiltak som settes i gang for å sikre ditt barn en trygg skolehverdag Anonymkode: 2d82f...24b
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #8 Skrevet 20. mars 2024 Gaming til 5 om morgenen? Her må foreldrene på banen! Foreldrene har ansvar for at barn får søvnen de trenger. De må være uthvilt til skolen begynner. Anonymkode: 4e873...90a 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #9 Skrevet 20. mars 2024 Her så sa rektor rett ut til oss jeg har ikke mer verktøy i kassa å bruke. Det var da snakk om elever i 8 og 9 klasse som drakk alkohol på skolen, gjorde hærverk , voldelig mot andre elever. Var 20 stk som ødela for mange. De stengte kantina. Fikk ikke lov å være inne i gangen lenger,. De ble utvist gang på gang. Men kunne kun utvise 3 dager av gangen. Elevene stod å slo og sparket på andre som hadde fylt 16 og sa rett ut : du kan ikke ta igjen for du er gammel nok til å bli fengslet, så vi kan gjøre som vi vil. Politiet begynte å være på skolen i perioder, hørte rykter om at bv skulke inn. Men da sluttet vårt barn på skolen Anonymkode: 56471...97e 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #10 Skrevet 20. mars 2024 Det er kjempevanskelig og lite hjelp å få er min opplevelse. Har selv en ungdom som utfordrer med å først og fremst ikke dra på skolen. Men når det er på skolen ved å ikke ta imot beskjeder, gå ut av klasserommet uten avtale, dra fra skolen, nekte å samarbeide med utvalgte andre som ikke er "bra nok", ikke gjøre skolearbeid, svare frekt og sove i timene. Vi har også mange utfordringer på hjemmebane. Denne oppførselen eskalerte etter oppstart på ungdomsskolen. Vi har virkelig prøvd det meste med å følge opp, sette grenser, bygge relasjoner, ramme inne, dialog osv her hjemme. Det er en ungdom det er vanskelig å nå inn til. Og vi har søkt hjelp overalt, mange ganger, men får bare beskjed om at så lenge ungdommen ikke ønsker hjelp og får god omsorg, så kan de ikke hjelpe. PPT var en av plassene vi henviste for hjelp, de gjorde ingenting annet enn å konstatere at ungdommen har dysleksi, skrev et notat med ting skolen skulle gjøre som skolen selvfølgelig ikke har resurser til og så lukket de saken. En grunn er jo at dagens skolesystem skaper tapere. Ungdom som ikke opplever mestring eller at de er verd noe, lager bøll, for det kan de jo iallefall. Så dere programet på nrk "gatta på randen"? der mestring og bedre oppfølging nesten forvandlet guttene fra pøbler til å hige etter å få gjort Matte, der de lærte mer på to uker enn de hadde gjort på 9år. Her hjemme prøver vi virkelig, og det er også virkelig tøft å stå i det. Jeg tar meg i å angre på å bli foreldre.. Føler oss alene og det er ikke noe lag rundt barnet som det så fint heter det skal være.. Anonymkode: c956e...3f7 4
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #11 Skrevet 20. mars 2024 Det er lite hjelp å få når barnet selv ikke ønsker hjelp. Har prøvd ppt,bup og barnevern. Skolen er fullstendig krise. Telefoner daglig fra skolen,barnet bryr seg ikke. Hjemme er det fullstendig krise,følger ikke en eneste regel. Vi er ressursterke foreldre som gjør absolutt ALT. Søsken oppfører seg normalt. Jeg kjenner at jeg ønsker å gi opp hele foreldrerollen.. Anonymkode: 1e594...e57 4
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #12 Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er lite hjelp å få når barnet selv ikke ønsker hjelp. Har prøvd ppt,bup og barnevern. Skolen er fullstendig krise. Telefoner daglig fra skolen,barnet bryr seg ikke. Hjemme er det fullstendig krise,følger ikke en eneste regel. Vi er ressursterke foreldre som gjør absolutt ALT. Søsken oppfører seg normalt. Jeg kjenner at jeg ønsker å gi opp hele foreldrerollen.. Anonymkode: 1e594...e57 AnonymBruker over, vår situasjon er nokså lik og vil bare si at jeg forstår og sender gode tanker og ønsker om ting må bli bedre etterhvert. ❤️ Opplever at de som ikke har stått i lignende situasjon ikke evner å forstå, og ser ofte på oss som dårlige foreldre, ettergivende og grenseløs. Men det er ikke tilfelle, det er bare at grenser ikke fungere for disse ungdommene på samme måte. Må innrømme jeg ikke hadde forståelse for dette før jeg stod i situasjonen selv. Det er svært vanskelig situasjon å være i, tære på hele familien og selvtilliten som foreldre. Anonymkode: c956e...3f7 4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #13 Skrevet 21. mars 2024 Pleier desverre å ende i en eller annen alvorlig ulykke så noen skjerper seg og noen ikke. Anonymkode: 6de53...ce4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #14 Skrevet 21. mars 2024 Bar ett av de barna som ble rampete/ utagerende som fjortenåring. Drakk sprit, røyka hasj osv. hadde noen samtaler med sosionom på bup. Hun var bare opptatt av spising og hvorfor jeg gikk ned 30 kg i niende klasse. Mine foreldre er høyt utdannet( jeg også har master). For de med rike foreldre går det vel greit. Har mistet noen venner til selvmord og rus. Ikke gi opp som foreldre❤️ Kjærlighet/ si jeg elsker/ er glad i deg! Det savnet jeg Anonymkode: 433ee...3ad 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #15 Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Bar ett av de barna som ble rampete/ utagerende som fjortenåring. Drakk sprit, røyka hasj osv. hadde noen samtaler med sosionom på bup. Hun var bare opptatt av spising og hvorfor jeg gikk ned 30 kg i niende klasse. Mine foreldre er høyt utdannet( jeg også har master). For de med rike foreldre går det vel greit. Har mistet noen venner til selvmord og rus. Ikke gi opp som foreldre❤️ Kjærlighet/ si jeg elsker/ er glad i deg! Det savnet jeg Anonymkode: 433ee...3ad Det har ikke noe å si om foreldrene driter penger eller ei. Noen klarer ikke å finne seg selv og skjerpe seg uansett. Tror du alt kan kjøpes for penger? Anonymkode: 6de53...ce4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #16 Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): AnonymBruker over, vår situasjon er nokså lik og vil bare si at jeg forstår og sender gode tanker og ønsker om ting må bli bedre etterhvert. ❤️ Opplever at de som ikke har stått i lignende situasjon ikke evner å forstå, og ser ofte på oss som dårlige foreldre, ettergivende og grenseløs. Men det er ikke tilfelle, det er bare at grenser ikke fungere for disse ungdommene på samme måte. Må innrømme jeg ikke hadde forståelse for dette før jeg stod i situasjonen selv. Det er svært vanskelig situasjon å være i, tære på hele familien og selvtilliten som foreldre. Anonymkode: c956e...3f7 All sympati til dere ❤️ dette er ikke lett 🥺 og jeg kan bare tenke meg påkjenningen av å bli stemplet som «dårlige» foreldre/oppdragere osv rundt omkring fra alle mulige selutnevnte eksperter (og ofte også lærere/bhg personell🥺) Kjenner på det selv når jeg leser på facebook og andre nettsteder, enda mine barn «bare» har lese/skrivevansker, ikke er så teoretisk flinke, urolige på skolen, gjør mye tull og fantestreker osv 😬 Men - dere har kanskje vært i kontakt med ppt- og / eller bup? Har dere lest/hørt/ blitt gjort oppmersom på ODD (oppositional defiant disorder) eller CD (conduct disorder)? det er nevroutviklingsforstyrrelser som gir utslag i opposisjonell og «utagerende» atferd- disse diagnosene blir veldig lite kommunisert om, og det er lite kunnskap i skole og blandt lærere dessverre (og veldig forunderlig mtp alle medieoppslagene om utagerende elever, vold og trusler i skolen osv🤷🏻♀️) Jeg aner ikke om dette er noe som angår dere, og jeg beklager hvis det føles litt som at jeg påpeker ting for dere som dere allerede har sjekket ut, eller overhode ikke passer for dere 😬 Jeg savner bare at fakta, forskning og kunnskap kommer ut til befolkningen - slik at både elever, barn og foreldre skal slippe denne evinnelige dømmingen og stigmatiseringen overalt 🥺 Man skyldte på foreldrene (særlig mødrene) for Downs syndrom, Autisme, dysleksi, og ADHD før også …….. 🙄 Anonymkode: 06b26...092 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #17 Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Det er kjempevanskelig og lite hjelp å få er min opplevelse. Har selv en ungdom som utfordrer med å først og fremst ikke dra på skolen. Men når det er på skolen ved å ikke ta imot beskjeder, gå ut av klasserommet uten avtale, dra fra skolen, nekte å samarbeide med utvalgte andre som ikke er "bra nok", ikke gjøre skolearbeid, svare frekt og sove i timene. Vi har også mange utfordringer på hjemmebane. Denne oppførselen eskalerte etter oppstart på ungdomsskolen. Vi har virkelig prøvd det meste med å følge opp, sette grenser, bygge relasjoner, ramme inne, dialog osv her hjemme. Det er en ungdom det er vanskelig å nå inn til. Og vi har søkt hjelp overalt, mange ganger, men får bare beskjed om at så lenge ungdommen ikke ønsker hjelp og får god omsorg, så kan de ikke hjelpe. PPT var en av plassene vi henviste for hjelp, de gjorde ingenting annet enn å konstatere at ungdommen har dysleksi, skrev et notat med ting skolen skulle gjøre som skolen selvfølgelig ikke har resurser til og så lukket de saken. En grunn er jo at dagens skolesystem skaper tapere. Ungdom som ikke opplever mestring eller at de er verd noe, lager bøll, for det kan de jo iallefall. Så dere programet på nrk "gatta på randen"? der mestring og bedre oppfølging nesten forvandlet guttene fra pøbler til å hige etter å få gjort Matte, der de lærte mer på to uker enn de hadde gjort på 9år. Her hjemme prøver vi virkelig, og det er også virkelig tøft å stå i det. Jeg tar meg i å angre på å bli foreldre.. Føler oss alene og det er ikke noe lag rundt barnet som det så fint heter det skal være.. Anonymkode: c956e...3f7 ❤️❤️❤️ jeg skrev et svar til noen andre rett over her 😊 det nrk-programmet burde vært pensum på alle lærerutdanninger, ppt utdanninger i tillegg burde ALLE skoler vist dette programmet, fremlagt ny forskning på mestring, pedagogikk, relasjonskompetanse osv for lærerne hver eneste høst ‼️ Anonymkode: 06b26...092
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå