AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #81 Del Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg tror i hvert fall noen kolonihager har regler for å forhindre forfall. Jeg leste inne på nettsidene til en at før salg ble hytta gått gjennom av takstmann og selger, og en rapport med nødvendige utbedringer ble laget. For å få lov til å kjøpe hytta måtte man så forplikte seg til å utbedre det som stod på listen. Anonymkode: f9f1b...09d Problemet ligger jo i at de som allerede eier en kolonihytte har manglende grunn til å bruke penger på å holde eiendommen vedlike. Med mindre de elsker å bruke penger på noe som de ikke vil få igjen ved et salg. Det eneste er at de får det hyggeligere. Når mange eier hytte i mange år, er det få punkter hvor noen kan pålegges utbedringer. Anonymkode: 7caf9...dc7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #82 Del Skrevet 21. mars 2024 Litt artig å dra parallell til boligmarkedet og leiemarkedet. Hva tror dere skjer om man tar bort pris som en avgjørende faktor der? Skal vi ha venteliste (bare gamle får bolig - du lå ha stått på venteliste siden du ble født)? Skal vi ha personlig vurdering fra den som leier ut til lav pris som kriterium (akkurat samme som i dag vil slite)? Hva skjer i andrehpndsmarkedet (se til Sverige)? Det var visst ikke så lett likevel gitt. Jeg står på venteliste, og synes absolutt at grønne lunger som kolonihagen er er et viktig element i en by som Oslo. Jeg borni enebolig i byen med hage - men regner ikke med at jeg får et kolonihagehus mens jeg bor her. Står på venteliste for mine barna skyld. Anonymkode: 8e2a0...eb0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #83 Del Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det er greit at det «bare» koster 300,- i året, men når man begynner å nærme seg 10 000 stykker på ventelista kan du selv gjøre regnestykket. Det er ikke en sjans i havet for at det koster nesten 3 millioner i året for et billig datasystem som sender ut én automatisk faktura på 300 kr på e-post til de som står på venteliste hvert år. Anonymkode: 4f500...8c7 Og så må listen forvaltes. Man må ha et system for hvem som får tilbud basert på plass i køen og øvrige kriterier. Tilbud sendes ut og man har kommunikasjon med alle de som til enhver tid får tilbud. Mange takker nei da de vil vente på plass et annet sted eller en annen hytte. Da må tilbud sendes på nytt til andre personer, de som takket nei er tilbake i køen og får senere tilbud om en annen hytte. Visninger, kontrakter, kjøp og salg må administreres. Det er nok ganske mye mer jobb enn bare en automatisk faktura i året. Anonymkode: 6cb85...f53 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #84 Del Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 20.3.2024 den 13.16): Hyttene er prisregulerte og ikke så veldig dyre. Dessuten er det forskjell på ulike livsfaser. Mange vil jo ha bedre økonomi som godt voksne enn når de er i etableringsfasen. Å betale 8000-10.000 kr for å stå på en venteliste de årene man er i etablerings- eller småbarnsfasen er en reell kostnad for mange. Å kjøpe og vedlikeholde hytte når man er i 50- og 60-årene er nok økonomisk oppnåelig for de fleste, spesielt ettersom det er et pristak på hyttene. Anonymkode: 4f500...8c7 Småbarnsfasen varer for de færreste i flere tiår. Anonymkode: 33e5f...a57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #85 Del Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Problemet ligger jo i at de som allerede eier en kolonihytte har manglende grunn til å bruke penger på å holde eiendommen vedlike. Med mindre de elsker å bruke penger på noe som de ikke vil få igjen ved et salg. Det eneste er at de får det hyggeligere. Når mange eier hytte i mange år, er det få punkter hvor noen kan pålegges utbedringer. Anonymkode: 7caf9...dc7 De som faktisk har kjøpt seg en kolonihagehytte billig, som de planlegger å bruke i mange 10-år fremover, som sommerhytte, er som oftest villige til å legge en del penger i å pusse opp hytta slik at den blir koselig å bruke. Ofte har de jo valgt å ikke kjøpe seg hus med hage, men bo billigere i en leilighet, og heller ha kolonihagehytta som "hage". Dermed kan de jo bruke en del penger på hytta for å få den i fin stand. Jeg kjenner flere som har kjøpt ganske falleferdige kolonihagehytter, pusset opp, fått inn ordentlig bad og fine forhold ute og inne. Og som nærmest bor på hytta fra det blir varmt i været til det blir for kaldt på høsten. Om hytta i tillegg går i arv til barn, så er det jo ingen grunn til å ikke bruke penger på å få seg et billig feriested. Jeg vil tro at i et langsiktig perspektiv, så er det billigere å pusse opp en eksisterende kolonihagehytte (Selv en skikkelig forfallen en) enn å kjøpe seg kliss ny hytte et annet sted, eller mye større bolig med hage i Oslo. Og en hytte du kan sykle eller ta T-banen til, er ganske mye enklere å bruke, enn en hytte du må kjøre bil til. Særlig om det er en hytte du kan bo på, og fortsatt gå på jobb på sommehalvåret. Hvorfor skal ikke folk holde hytta si ved like? Hva er vitsen med å eie en hytte i så dårlig forfatning at den ikke er brukende? Jeg tror et mye større problem er at mange sitter på hytta de ikke bruker, i tilfelle barna vil bruke den, og så forfaller den så mye fordi den ikke blir brukt, at barna ikke orker å bruke den, for den er så sliten. Anonymkode: 103e8...163 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #86 Del Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Og så må listen forvaltes. Man må ha et system for hvem som får tilbud basert på plass i køen og øvrige kriterier. Tilbud sendes ut og man har kommunikasjon med alle de som til enhver tid får tilbud. Mange takker nei da de vil vente på plass et annet sted eller en annen hytte. Da må tilbud sendes på nytt til andre personer, de som takket nei er tilbake i køen og får senere tilbud om en annen hytte. Visninger, kontrakter, kjøp og salg må administreres. Det er nok ganske mye mer jobb enn bare en automatisk faktura i året. Anonymkode: 6cb85...f53 Dette er jo ikke noe foretak, det er drevet på frivillighet. Det er jo derfor man får bruke kommunens tomter så billig. Jeg nekter å tro at denne listen koster flere millioner i året. Anonymkode: 4f500...8c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #87 Del Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Litt artig å dra parallell til boligmarkedet og leiemarkedet. Hva tror dere skjer om man tar bort pris som en avgjørende faktor der? Skal vi ha venteliste (bare gamle får bolig - du lå ha stått på venteliste siden du ble født)? Skal vi ha personlig vurdering fra den som leier ut til lav pris som kriterium (akkurat samme som i dag vil slite)? Hva skjer i andrehpndsmarkedet (se til Sverige)? Det var visst ikke så lett likevel gitt. Jeg står på venteliste, og synes absolutt at grønne lunger som kolonihagen er er et viktig element i en by som Oslo. Jeg borni enebolig i byen med hage - men regner ikke med at jeg får et kolonihagehus mens jeg bor her. Står på venteliste for mine barna skyld. Anonymkode: 8e2a0...eb0 …men medlemsskapet kan vel ikke arves? Anonymkode: 4f500...8c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #88 Del Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): …men medlemsskapet kan vel ikke arves? Anonymkode: 4f500...8c7 Nei. Medlemsskapet kan ikke arves. I OBoS kan du arve ansiennitet, men bare tilbake til egen fødselsdato. Bolig kan man arve. Anonymkode: 8e2a0...eb0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #89 Del Skrevet 22. mars 2024 Jeg synes det er for billig. Det burde kosteg 1000 kr i året for å redusere antall personer i kø. Anonymkode: d6249...94a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rabagast1 Skrevet 23. mars 2024 #90 Del Skrevet 23. mars 2024 Det er ekstremt viktig med en liten egenandel for å stå på liste. Hadde det vært gratis, ville alle satt seg på ventelisten (just in case), og ikke nok med det, de ville meldt inn barna sine også siden det ville vært en gratis opsjon som har en mye større verdi. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #91 Del Skrevet 23. mars 2024 Hvis man ikke synes at 300 kroner er mye for å stå på venteliste, betaler man i sammenligning 200 kroner årlig for medlemskap i OBOS. For denne prisen får man fortrinnsrett ved boligkjøp, OBOS-bladet i postkassen, og medlemsrabatt på en lang rekke tjenester. Hvis Ruter hadde satt en venteavgift for å vente på en bussholdeplass eller T-banen der man for eksempel betaler 2 kroner i minuttet for å simpelthen vente, ville det ha blitt penger av det òg - desto flere forsinkelser, desto mer penger. Anonymkode: 6834d...ac8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #92 Del Skrevet 24. mars 2024 Hvis det blir overskudd av de 300 kr folk betaler for å stå på venteliste går de pengene tilbake i felleskassen. Kan ikke se problemet med det. Beløpet er lite og det er helt frivillig. Anonymkode: 84e7f...0c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå