AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #41 Del Skrevet 20. mars 2024 Du får ønske deg litt penger til bursdag og jul, TS, så får du råd til å stå på venteliste. Husk å spare til oppussing og møblering av hytta også. Anonymkode: 2a1ee...0eb 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 20. mars 2024 #42 Del Skrevet 20. mars 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det er kostnader med å håndtere søknader og en venteliste, og det mest matirlige er at denne kostnaden belastes de som står både venteliste. Selv om 300 kr i 30 år blir 9000 kr, er det få som er så lenge i en etabøerings- eller småbarnsfase. Anonymkode: d3b12...8d5 Jeg syns prisen er helt grei for sånne som meg som er såpass langt fram at det er realistisk å få hytte, men det er ugreit å ta de pengene fra folk som høyst sannsynligvis aldri vil få noe tilbud. De burde i det minste opplyse om det slik at folk vet at de mest sannsynlig ikke vil få noen ting igjen for pengene, før de bestemmer seg for å sette seg på listen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #43 Del Skrevet 20. mars 2024 1 minutt siden, Gliffy said: Jeg syns prisen er helt grei for sånne som meg som er såpass langt fram at det er realistisk å få hytte, men det er ugreit å ta de pengene fra folk som høyst sannsynligvis aldri vil få noe tilbud. De burde i det minste opplyse om det slik at folk vet at de mest sannsynlig ikke vil få noen ting igjen for pengene, før de bestemmer seg for å sette seg på listen. Fra siden deres: De fleste som har fått tildelt parsell/hytte de siste årene har stått på ventelisten i minst 10 år. Hytter som er i dårlig tilstand og som krever omfattende påkostninger/renoveringer er mindre attraktive og går gjerne til søkere med lavere ansiennietet. De lurer ingen Anonymkode: fc2d5...d3a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #44 Del Skrevet 20. mars 2024 Et familie medlem sto på venteliste i 10 år før vedkommende fikk kolonihage hytte. kjempefin, treb Anonymkode: 4b06b...5c2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 20. mars 2024 #45 Del Skrevet 20. mars 2024 Just now, AnonymBruker said: Fra siden deres: De fleste som har fått tildelt parsell/hytte de siste årene har stått på ventelisten i minst 10 år. Hytter som er i dårlig tilstand og som krever omfattende påkostninger/renoveringer er mindre attraktive og går gjerne til søkere med lavere ansiennietet. De lurer ingen Anonymkode: fc2d5...d3a ventelisten har blitt lengre og lengre, ventetiden er langt mer en 10 år, spesielt dersom man ikke har små barn. Jeg har selv vært på listen i 10 år og er langt fra å få noen hytte, og listen er mye lengre nå, enn da jeg meldte meg på. Som sagt rykker jeg fram ca 100 plasser per år, og når det nå er 8825 personer på venteliste sier det seg selv at ikke alle disse vil få tilbud. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #46 Del Skrevet 20. mars 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, men hvorfor skal man avse 9000 kroner til dette dersom det er lite sannsynlig at man noen sinne får tilbud om hytte? Anonymkode: 4f500...8c7 Det er det jo helt frivillig om man synes det er verdt eller ikke. På samme måte som det meste annet man velger å bruke penger på. Skal man tenke slik er det mye som koster. "Er det virkelig verdt det å kjøpe en sekspakning kvikklunsj til påsken til 40 kroner? På 50 år blir jo dette 2000 kroner, og man sitter kun igjen med ekstra kalorier?" Anonymkode: 7079a...d4d 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #47 Del Skrevet 20. mars 2024 trengtes ikke gjøres tort, etter ca 3 år fikk vedkommende tilbud om ern større og finere hytte, bedre og større hage og beliggenhet. Så koselig å dra på besøk Anonymkode: 4b06b...5c2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 20. mars 2024 #48 Del Skrevet 20. mars 2024 Synes ikke det er dyrt i det hele tatt. Man må huske på at man betaler 300 kr årlig for å stå på så mange ventelister man ønsker. Jeg står på ventelister til 8 ulike kolonihager i Oslo. Så skal det sies at man kan komme før i køen hvis man f.eks har barn eller andre ting som gjør at sammensetningen blir som ønsket i kolonihagen (dvs at de kan prioritere barnefamilier osv). Jeg ser ikke helt hva det er å reagere på. Jeg har vært på venteliste siden 2014. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 20. mars 2024 #49 Del Skrevet 20. mars 2024 For øvrig, ventelisten er mye mer enn 10 år. Bare for å illustrere, siden jeg faktisk har vært på venteliste i 10 år: 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 20. mars 2024 #50 Del Skrevet 20. mars 2024 Just now, SPOCA said: For øvrig, ventelisten er mye mer enn 10 år. Bare for å illustrere, siden jeg faktisk har vært på venteliste i 10 år: Men da du meldte deg på var det vel ca 2000 på listen (er det jeg husker fra da jeg satte meg opp på ca samme tid). Og det er fortsatt 4/5 år igjen til du kan regne med å få tilbud. Det har ikke kommet noen flere hytter siden den gang, og de som melder seg på listen nå har 8825 foran seg i køen. Det er en ganske annen situasjon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 20. mars 2024 #51 Del Skrevet 20. mars 2024 Gliffy skrev (Akkurat nå): Men da du meldte deg på var det vel ca 2000 på listen (er det jeg husker fra da jeg satte meg opp på ca samme tid). Og det er fortsatt 4/5 år igjen til du kan regne med å få tilbud. Det har ikke kommet noen flere hytter siden den gang, og de som melder seg på listen nå har 8825 foran seg i køen. Det er en ganske annen situasjon Ja, og? Jeg klager ikke. Hvis man ikke ønsker å vente lenge, så er det jo bare å se hvor man er på lista og eventuelt revurdere. Jeg synes ikke de lurer noen som helst. Alle jeg kjenner som har kjennskap om kolonihytte vet at det er lang ventetid. Det er bare slik det er. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 20. mars 2024 #52 Del Skrevet 20. mars 2024 1 minutt siden, SPOCA said: Ja, og? Jeg klager ikke. Hvis man ikke ønsker å vente lenge, så er det jo bare å se hvor man er på lista og eventuelt revurdere. Jeg synes ikke de lurer noen som helst. Alle jeg kjenner som har kjennskap om kolonihytte vet at det er lang ventetid. Det er bare slik det er. Jeg syns de lurer folk når det står "minst 10 år" på hjemmesiden. Det er det samme som det sto da jeg satte meg opp og ventelisten var på 2000 personer. Av tallene vi ser så rykker man fram ca 100 plasser per år, og hvis det da er 8800 på venteliste vil jo det si 88 år før man får tilbud om hytte. "minst 10 år" er jo teknisk sett korrekt, men det er villedende, siden den som setter seg på liste nå sannsynligvis aldri vil få tilbud om plass i sin levetid. De burde regne ut sannsynilg ventetid og publisere på nettsiden slik at folk får fullstendig informasjon før de melder seg opp. Det er ganske lett å regne ut, de har jo tallene for antall på listen og hvor mange plasser det rykker frem per år. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 20. mars 2024 #53 Del Skrevet 20. mars 2024 Gliffy skrev (14 minutter siden): Jeg syns de lurer folk når det står "minst 10 år" på hjemmesiden. Det er det samme som det sto da jeg satte meg opp og ventelisten var på 2000 personer. Av tallene vi ser så rykker man fram ca 100 plasser per år, og hvis det da er 8800 på venteliste vil jo det si 88 år før man får tilbud om hytte. "minst 10 år" er jo teknisk sett korrekt, men det er villedende, siden den som setter seg på liste nå sannsynligvis aldri vil få tilbud om plass i sin levetid. De burde regne ut sannsynilg ventetid og publisere på nettsiden slik at folk får fullstendig informasjon før de melder seg opp. Det er ganske lett å regne ut, de har jo tallene for antall på listen og hvor mange plasser det rykker frem per år. Da får vi være enige om å være uenige. Jeg kjenner ingen på ventelista som forventer å skulle få en hytte innen 10 år, de fleste vet det er 15-20-25 års ventetid. Det er jo en kjentsak, og det har vært slik siden "tidenes morgen". Det var slik da mine foreldre var unge, og det er sånn nå. Min tante sto på liste i 18 år. Så dette er ikke akkurat noe nytt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 20. mars 2024 #54 Del Skrevet 20. mars 2024 3 minutter siden, SPOCA said: Da får vi være enige om å være uenige. Jeg kjenner ingen på ventelista som forventer å skulle få en hytte innen 10 år, de fleste vet det er 15-20-25 års ventetid. Det er jo en kjentsak, og det har vært slik siden "tidenes morgen". Det var slik da mine foreldre var unge, og det er sånn nå. Min tante sto på liste i 18 år. Så dette er ikke akkurat noe nytt. Men det er ikke 25 år. Det er 88! syns du ikke de burde opplyse om det? 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 20. mars 2024 #55 Del Skrevet 20. mars 2024 (endret) Gliffy skrev (3 minutter siden): Men det er ikke 25 år. Det er 88! syns du ikke de burde opplyse om det? Nei, jeg ser virkelig ikke problemet. Man kan jo følge med på ventelisteplassen sin hvert eneste år. Og det stemmer ikke det du skriver her, jeg har fått tilbud om hytte flere ganger, men de er i såpass dårlig stand at jeg ikke har ønsket dem. Ergo er det jo helt rett som de skriver. Jeg forstår ikke problemet jeg altså. De kan også prioritere etter sammensetning i kolonihagen, f.eks de med barn, ergo kan man få hytte mye før. Det er blir helt umulig å stadfeste noe som helst. Minst ti år, betyr minst ti år. Det betyr ikke at man er garantert det når det har gått 10 år. Endret 20. mars 2024 av SPOCA 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #56 Del Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg tror ikke at du har fått med deg hva som var hensikten med disse hyttene i utgangspunktet. De skulle nettopp være et tilbud til folk med lav økonomi. Anonymkode: 4f500...8c7 De er jo det. Folk som har god råd kjøper seg hytter utenfor Oslo. Problemet er at det ikke er nok av dem fordi vi har hatt en enorm vekst av innbyggere, men de er fortsatt for at folk med dårlig råd skal få feriefølelsen og dyrke egne grønnsaker i Oslo. De var ment for arbeiderklassen, og det er de fortsatt, har du ikke råd til 300 kr i måneden er du ikke interessert nok. Anonymkode: e9ae3...bc7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 20. mars 2024 #57 Del Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De er jo det. Folk som har god råd kjøper seg hytter utenfor Oslo. Problemet er at det ikke er nok av dem fordi vi har hatt en enorm vekst av innbyggere, men de er fortsatt for at folk med dårlig råd skal få feriefølelsen og dyrke egne grønnsaker i Oslo. De var ment for arbeiderklassen, og det er de fortsatt, har du ikke råd til 300 kr i måneden er du ikke interessert nok. Anonymkode: e9ae3...bc7 Det er faktisk bare 300 kr per år. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #58 Del Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Nei, men hvorfor skal man avse 9000 kroner til dette dersom det er lite sannsynlig at man noen sinne får tilbud om hytte? Anonymkode: 4f500...8c7 Det er et valg. Det er ingen tvang å stå på en slik liste. Kolonihytte er uansett et tilbud til de få. Anonymkode: d3b12...8d5 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #59 Del Skrevet 20. mars 2024 SPOCA skrev (2 minutter siden): Det er faktisk bare 300 kr per år. Ja det er det, jeg skrev feil. Anonymkode: e9ae3...bc7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 20. mars 2024 #60 Del Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Nei, men hvorfor skal man avse 9000 kroner til dette dersom det er lite sannsynlig at man noen sinne får tilbud om hytte? Anonymkode: 4f500...8c7 Fordi noen av oss har en drøm om kolonihytte. For meg har det alltid vært en drøm. Det sagt, det kan hende det bare blir med drømmen, og det er faktisk egentlig helt greit. Jeg velger å se på det som støttemedlemskap, hvor jeg støtter det kolonihyttene/hagene står for. Jeg liker å besøke dem når de har åpen dag, og jeg ser på det som noe veldig flott som gir litt ekstra magi i byen jeg så innmari glad i. 6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå