AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #61 Del Skrevet 20. mars 2024 Jeg stod på venteliste i noen år og en gang i året ble det lagt ut hytter til salgs. Etter å ha vært på noen visninger la jeg fra meg drømmen da disse hyttene var så falleferdige og lite trivelige at jeg ikke lenger ville ha dem. Innså også at man skal være i overkant sosial for å være en del av det kollektivet. Anonymkode: b70ee...544 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hraff Skrevet 20. mars 2024 #62 Del Skrevet 20. mars 2024 (endret) Riv de hyttene og bygg boliger! I 1910 da det tok tid å dra ut av byen og folk trengte å dyrke litt mat selv var det behov for kolonihagene. I dag kan de som dyrker blomster der enklelt dra ut av byen for å dyrke. Samtidig er det er tusener som trenger bolig i Oslo. Endret 20. mars 2024 av hraff 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #63 Del Skrevet 20. mars 2024 Gliffy skrev (1 time siden): jeg logget meg inn nå og sjekket, det er 8825 søkere på listen nå. For noen år siden hadde Dagsavisen en artikkel om ventelistene for kolonihagene i Oslo. Da var det færre på venteliste enn i dag. Avisen regnet seg frem til at sistemann på listen risikerte en ventetid på 140 år før han eller hun fikk kjøpe hytte. Anonymkode: 4f500...8c7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #64 Del Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg stod på venteliste i noen år og en gang i året ble det lagt ut hytter til salgs. Etter å ha vært på noen visninger la jeg fra meg drømmen da disse hyttene var så falleferdige og lite trivelige at jeg ikke lenger ville ha dem. Innså også at man skal være i overkant sosial for å være en del av det kollektivet. Anonymkode: b70ee...544 Ja, en del av dem er trekkfulle og i dårlig stand. Et vennepar av meg ønsker ikke å sove eller lage mat i hytta på grunn av at det er så mye mus der. Tenker at mange som står på lista kanskje ikke har sett hyttene på innsiden, og tror at standarden er en helt annen. Om disse folka hopper av ventelisten gjør det meg ingenting… Anonymkode: 4f500...8c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #65 Del Skrevet 20. mars 2024 hraff skrev (21 minutter siden): Riv de hyttene og bygg boliger! I 1910 da det tok tid å dra ut av byen og folk trengte å dyrke litt mat selv var det behov for kolonihagene. I dag kan de som dyrker blomster der enklelt dra ut av byen for å dyrke. Samtidig er det er tusener som trenger bolig i Oslo. Jeg ser poenget ditt med at vi trenger boliger, men litt nysgjerrig på hvor de skal dyrke blomster og grønnsaker utenfor Oslo? Jeg var selv så heldig og arve en hytte i oslofjorden, men om ikke hadde jeg satt meg på venteliste på kolonihage fordi jeg ikke vet hvor jeg skulle dyrket ellers? ( hadde ikke hatt råd til og kjøpe meg hytte med prisene som er nå) jeg fatter ikke at vi ikke kan ta litt av marka og bygge boliger og beholde kolonihagene, men hvis det står fast ved absolutt uaktuelt ser jeg det litt usosiale ved at noen skal ha både bolig og kolonihage imens andre ikke har plass til og bo. Veldig trist, selvom kolonihage ikke er et behov for meg, er de en hyggelig del av byen. Anonymkode: e9ae3...bc7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #66 Del Skrevet 20. mars 2024 20 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, en del av dem er trekkfulle og i dårlig stand. Et vennepar av meg ønsker ikke å sove eller lage mat i hytta på grunn av at det er så mye mus der. Tenker at mange som står på lista kanskje ikke har sett hyttene på innsiden, og tror at standarden er en helt annen. Om disse folka hopper av ventelisten gjør det meg ingenting… Anonymkode: 4f500...8c7 Standarden varierer veldig. Det er størst sjanse for å få de i dårlig stand Anonymkode: 2f563...0bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 20. mars 2024 #67 Del Skrevet 20. mars 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Standarden varierer veldig. Det er størst sjanse for å få de i dårlig stand Anonymkode: 2f563...0bf jeg tror det er sånn at de prioriterer innad i kolonihagen først, så om man tar en shabby hytte er det grei sjanse for å få oppgradert om noen år. De fineste går derfor til de som allerede bor i kolonihagen og legges ikke ut. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 20. mars 2024 #68 Del Skrevet 20. mars 2024 28 minutter siden, AnonymBruker said: For noen år siden hadde Dagsavisen en artikkel om ventelistene for kolonihagene i Oslo. Da var det færre på venteliste enn i dag. Avisen regnet seg frem til at sistemann på listen risikerte en ventetid på 140 år før han eller hun fikk kjøpe hytte. Anonymkode: 4f500...8c7 Ikke sant. Da er det jo ganske misvisende at det står "mer enn 10 år" på nettsiden. De burde være transparente på at det er svært sannsynlig at man betaler 300 i året for aldri å få mulighet til hytte. Siden ventelisteplass ikke går i arv utenom til ektefelle/samboer kommer det man har betalt inn heller ikke barna til gode (hvis man har noen). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Sitron Skrevet 20. mars 2024 #69 Del Skrevet 20. mars 2024 14 minutter siden, Gliffy said: Ikke sant. Da er det jo ganske misvisende at det står "mer enn 10 år" på nettsiden. De burde være transparente på at det er svært sannsynlig at man betaler 300 i året for aldri å få mulighet til hytte. Siden ventelisteplass ikke går i arv utenom til ektefelle/samboer kommer det man har betalt inn heller ikke barna til gode (hvis man har noen). Går det ikke i arv? Har en kamerat som fortsatt bruker hytta på solvang som egentlig tilhørte hans ekssvigers. Mener han sa de arvet den, men at den ikke ville gå videre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #70 Del Skrevet 20. mars 2024 1 minutt siden, Rosa Sitron said: Går det ikke i arv? Har en kamerat som fortsatt bruker hytta på solvang som egentlig tilhørte hans ekssvigers. Mener han sa de arvet den, men at den ikke ville gå videre Ventelisteplass går ikke i arv. Hytte kan gå i arv til eget barn, ektefelle, registert partner eller samboer i parforhold man har hatt felles bostedsadresse med i mer enn 2 (to) år. Anonymkode: 4fe7a...5a9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Sitron Skrevet 20. mars 2024 #71 Del Skrevet 20. mars 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: Ventelisteplass går ikke i arv. Hytte kan gå i arv til eget barn, ektefelle, registert partner eller samboer i parforhold man har hatt felles bostedsadresse med i mer enn 2 (to) år. Anonymkode: 4fe7a...5a9 Ah, leste litt fort. Beklager den. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #72 Del Skrevet 20. mars 2024 Gliffy skrev (1 time siden): Ikke sant. Da er det jo ganske misvisende at det står "mer enn 10 år" på nettsiden. De burde være transparente på at det er svært sannsynlig at man betaler 300 i året for aldri å få mulighet til hytte. Siden ventelisteplass ikke går i arv utenom til ektefelle/samboer kommer det man har betalt inn heller ikke barna til gode (hvis man har noen). Det er sant. Jeg har tenkt på det samme. Dersom det er kolonihagene som gir informasjon om 10-12 års ventetid til avisene, er det sannsynligvis veldig misvisende, ettersom de som får hytte nå satte seg på venteliste en den gangen ventelistene var mye kortere. Og så blir man stående i kø. Da betaler man tilsynelatende deler av gildet for de som allerede har fått hytte, og som kan la den gå i arv til barn og barnebarn. Dersom jeg mot formodning klarer å karre til meg en hytte når jeg er 106 år (eller noe i den dur…) kan jeg la den gå i arv. Dersom jeg dør av alderdom som nummer 1 på lista, går kanskje 70 års ansiennitet i graven sammen med meg. Min venninne sto i kø i flere år, men sluttet å betale på den fordi hun så hvor få hytter som ble omsatt. Etter flere år hadde hun knapt beveget seg fremover på lista. Hun følte at dette var som et slags absurd spill, der de som allerede satt på hytter fortalte at «ventelisten beveger seg mye raskere enn du tror», samtidig som de sendte ut fakturaer til alle som står på vent. Kanskje kolonihagene burde ha samme køsystem som Lånekassen: «Din estimerte ventetid er 133 år, 4 dager og 22 minutter» 😂 Anonymkode: 4f500...8c7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #73 Del Skrevet 20. mars 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg stod på venteliste i noen år og en gang i året ble det lagt ut hytter til salgs. Etter å ha vært på noen visninger la jeg fra meg drømmen da disse hyttene var så falleferdige og lite trivelige at jeg ikke lenger ville ha dem. Innså også at man skal være i overkant sosial for å være en del av det kollektivet. Anonymkode: b70ee...544 Når de er prisregulert til kraftig underpris så er det ikke så rart at folk ikke gidder å pusse dem opp like før man selger dem. Det er jo penger ut av vinduet. Mine foreldre har en kolonihytte i Oslo, men de bruker den knapt. De har kun beholdt den siden de tenkte at barna deres(meg og mine søsken) ville bruke den når vi fikk barn. Det er jo flott for meg. Men synes det burde vært strengere krav om bruk. Kanskje et krav om at man ikke selv hadde hage på primærboligen. Grunnen til at mine foreldre ikke bruker hytta er fordi de kjøpte den da de bodde i leilighet, men sluttet å bruke den da de fikk seg enebolig med hage. Hyttene var jo ment for at folk som bodde i leiligheter i Oslo skulle kunne ha en liten hageflekk. Når det først er evig lang venteliste burde man prioritert de som bor i leilighet. Anonymkode: 9e084...305 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #74 Del Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Når de er prisregulert til kraftig underpris så er det ikke så rart at folk ikke gidder å pusse dem opp like før man selger dem. Det er jo penger ut av vinduet. Mine foreldre har en kolonihytte i Oslo, men de bruker den knapt. De har kun beholdt den siden de tenkte at barna deres(meg og mine søsken) ville bruke den når vi fikk barn. Det er jo flott for meg. Men synes det burde vært strengere krav om bruk. Kanskje et krav om at man ikke selv hadde hage på primærboligen. Grunnen til at mine foreldre ikke bruker hytta er fordi de kjøpte den da de bodde i leilighet, men sluttet å bruke den da de fikk seg enebolig med hage. Hyttene var jo ment for at folk som bodde i leiligheter i Oslo skulle kunne ha en liten hageflekk. Når det først er evig lang venteliste burde man prioritert de som bor i leilighet. Anonymkode: 9e084...305 Det er jo synd at underreguleringen fører til forfall. Det er en veldig dårlig investering å legge penger i hyttene. Anonymkode: 7caf9...dc7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #75 Del Skrevet 20. mars 2024 4 hours ago, AnonymBruker said: Jeg stod på venteliste i noen år og en gang i året ble det lagt ut hytter til salgs. Etter å ha vært på noen visninger la jeg fra meg drømmen da disse hyttene var så falleferdige og lite trivelige at jeg ikke lenger ville ha dem. Innså også at man skal være i overkant sosial for å være en del av det kollektivet. Anonymkode: b70ee...544 Glemte å legge til i forrige innlegg at da mine foreldre fikk sin hytte var en vanlig strategi å skaffe seg en falleferdig hytte og bruke den til å bytte til seg en hytte i bedre stand siden de som har kolonihagehytte har førsterett på hytter som skal selges. Så det er ikke slik at man MÅ pusse opp hytten sin om man har tid til å vente og heller prøve å bytte til seg en bedre hytte. Slik var i hvert fall tidligere. Men det er lenge siden jeg var fulgte med på disse hyttene. Jeg vet ikke om reglene fortsatt er de samme i dag og jeg vet ikke om det er noen pene hytter å bytte seg til. Men en av grunnene til at du kun fikk falleferdige hytter kan jo ha vært at de som allerede bodde i kolonihagen har benyttet seg av forkjøpsretten og skaffet seg hytte som var fin i bytte mot en falleferdig hytte. 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er jo synd at underreguleringen fører til forfall. Det er en veldig dårlig investering å legge penger i hyttene. Anonymkode: 7caf9...dc7 Ja, det er synd. Men man kan ikke få i pose og sekk. Om hyttene ikke var prisregulert så hadde jo aldri vanlige folk hatt råd til dem. Og noe investering i hytta er jo lønnsomt for bokvaliteten om man skal bo i hytta lenge. Er jo bedre å bo i en pen hytte i 25 år enn å bo i et vrak. Men man får som sagt ikke igjen pengene ved videresalg så det er jo begrenset hvor mye man gidder å investere i hytta. Anonymkode: 9e084...305 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #76 Del Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Glemte å legge til i forrige innlegg at da mine foreldre fikk sin hytte var en vanlig strategi å skaffe seg en falleferdig hytte og bruke den til å bytte til seg en hytte i bedre stand siden de som har kolonihagehytte har førsterett på hytter som skal selges. Så det er ikke slik at man MÅ pusse opp hytten sin om man har tid til å vente og heller prøve å bytte til seg en bedre hytte. Anonymkode: 9e084...305 Tror at dette har endret seg. Anonymkode: 4f500...8c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #77 Del Skrevet 21. mars 2024 Vet noen om det går an å overdra plassen på ventelisten til barna sine? Tenker på de som har ventet lenge og kanskje ikke har utsikter til å få plass i egen levetid, kan de gi plassen videre så barn eller barnebarn har en sjanse på hytte? Anonymkode: ebd0e...180 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #78 Del Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Vet noen om det går an å overdra plassen på ventelisten til barna sine? Tenker på de som har ventet lenge og kanskje ikke har utsikter til å få plass i egen levetid, kan de gi plassen videre så barn eller barnebarn har en sjanse på hytte? Anonymkode: ebd0e...180 Siterer en annen bruker fra tråden: AnonymBruker skrev (23 timer siden): Ventelisteplass går ikke i arv. Hytte kan gå i arv til eget barn, ektefelle, registert partner eller samboer i parforhold man har hatt felles bostedsadresse med i mer enn 2 (to) år. Anonymkode: 4fe7a...5a9 Har forstått det på samme måte som brukeren over: Dersom man får hytte, kan den gå i arv. Ventelisteplassen er personlig, og kan ikke overdras. Det går visst ganske fort fremover dersom du står bakerst på lista, fordi folk foran deg skjønner at det er nytteløst og melder seg ut. Men de som har en reell sjanse (la oss si: de første tusen på lista) gjør jo ikke det. Så de aller fleste betaler nok for noe de aldri får benyttet seg av, eller kan overdra. Det er greit at det «bare» koster 300,- i året, men når man begynner å nærme seg 10 000 stykker på ventelista kan du selv gjøre regnestykket. Det er ikke en sjans i havet for at det koster nesten 3 millioner i året for et billig datasystem som sender ut én automatisk faktura på 300 kr på e-post til de som står på venteliste hvert år. Dette må jo være en massiv inntektskilde for kolonihagene, samtidig som ingen kommuniserer hvor lang ventetiden egentlig er. Noen skrev tidligere i tråden at man må investere for å høste gevinst. Men jeg tror at det er mer sannsynlig å vinne en stor premie i Lotto, enn at jeg får kolonihytte i Oslo i min levetid. Og jeg er fremdeles ung Anonymkode: 4f500...8c7 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #79 Del Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Glemte å legge til i forrige innlegg at da mine foreldre fikk sin hytte var en vanlig strategi å skaffe seg en falleferdig hytte og bruke den til å bytte til seg en hytte i bedre stand siden de som har kolonihagehytte har førsterett på hytter som skal selges. Så det er ikke slik at man MÅ pusse opp hytten sin om man har tid til å vente og heller prøve å bytte til seg en bedre hytte. Slik var i hvert fall tidligere. Men det er lenge siden jeg var fulgte med på disse hyttene. Jeg vet ikke om reglene fortsatt er de samme i dag og jeg vet ikke om det er noen pene hytter å bytte seg til. Men en av grunnene til at du kun fikk falleferdige hytter kan jo ha vært at de som allerede bodde i kolonihagen har benyttet seg av forkjøpsretten og skaffet seg hytte som var fin i bytte mot en falleferdig hytte. Ja, det er synd. Men man kan ikke få i pose og sekk. Om hyttene ikke var prisregulert så hadde jo aldri vanlige folk hatt råd til dem. Og noe investering i hytta er jo lønnsomt for bokvaliteten om man skal bo i hytta lenge. Er jo bedre å bo i en pen hytte i 25 år enn å bo i et vrak. Men man får som sagt ikke igjen pengene ved videresalg så det er jo begrenset hvor mye man gidder å investere i hytta. Anonymkode: 9e084...305 Ja, du har nok rett i det. De lange ventelistene er også noe man må finne seg i for å få en ekstremt billig hytte. Selv om den er falleferdig, er det likevel billigere enn en falleferdig hytte koster på veldig usentrale steder. Anonymkode: 7caf9...dc7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #80 Del Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 20.3.2024 den 20.16): Det er jo synd at underreguleringen fører til forfall. Det er en veldig dårlig investering å legge penger i hyttene. Anonymkode: 7caf9...dc7 AnonymBruker skrev (På 20.3.2024 den 20.31): Glemte å legge til i forrige innlegg at da mine foreldre fikk sin hytte var en vanlig strategi å skaffe seg en falleferdig hytte og bruke den til å bytte til seg en hytte i bedre stand siden de som har kolonihagehytte har førsterett på hytter som skal selges. Så det er ikke slik at man MÅ pusse opp hytten sin om man har tid til å vente og heller prøve å bytte til seg en bedre hytte. Slik var i hvert fall tidligere. Men det er lenge siden jeg var fulgte med på disse hyttene. Jeg vet ikke om reglene fortsatt er de samme i dag og jeg vet ikke om det er noen pene hytter å bytte seg til. Men en av grunnene til at du kun fikk falleferdige hytter kan jo ha vært at de som allerede bodde i kolonihagen har benyttet seg av forkjøpsretten og skaffet seg hytte som var fin i bytte mot en falleferdig hytte. Ja, det er synd. Men man kan ikke få i pose og sekk. Om hyttene ikke var prisregulert så hadde jo aldri vanlige folk hatt råd til dem. Og noe investering i hytta er jo lønnsomt for bokvaliteten om man skal bo i hytta lenge. Er jo bedre å bo i en pen hytte i 25 år enn å bo i et vrak. Men man får som sagt ikke igjen pengene ved videresalg så det er jo begrenset hvor mye man gidder å investere i hytta. Anonymkode: 9e084...305 Jeg tror i hvert fall noen kolonihager har regler for å forhindre forfall. Jeg leste inne på nettsidene til en at før salg ble hytta gått gjennom av takstmann og selger, og en rapport med nødvendige utbedringer ble laget. For å få lov til å kjøpe hytta måtte man så forplikte seg til å utbedre det som stod på listen. Anonymkode: f9f1b...09d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå