Gå til innhold

Venteliste for kolonihytte i Oslo - er det ikke egentlig altfor dyrt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Nei, jeg lever ikke et behagelig liv. Det er en rar antagelse basert på det jeg skriver.

Antakelsen var basert på at du beskrev det som "horribelt" at ordningen er som den er... 😁

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Man har jo allerede en kvotering i kolonihagene basert på alder, men ventelistesystemet er sosialt ekskluderende.

Anonymkode: 4f500...8c7

Enkelte kolonihager i Oslo har egne kvoteringsordninger, andre har ingen. At det å stå på venteliste er sosialt ekskluderende faller på sin egen urimelighet. Det er jo i høyeste grad inkluderende! Det systemet har vært slik helt siden starten.

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

I tillegg er det jo en risiko for at de med lavest økonomi må flytte ut av byen i en periode, på grunn av prispresset i Oslo. Dersom man virkelig blir strøket fra ventelisten fordi man flytter til Lørenskog, Strømmen, Rykkinn eller Ski i en periode, er det leit å ha betalt 7000-8000 kr og miste lang ansiennitet.

Breaking news: livet er ikke risikofritt. Man må være villig til å satse for å høste gevinst.

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

I tillegg er jo kolonihagene ganske presset, og man risikerer at kommunen finner ut at de vil rive kolonihagene og bygge boliger. Da er det kjipt å ha betalt store summer for å stå på venteliste til noe som ikke er tilgjengelig lenger.

Det er null politisk vilje til noe slikt i Oslo, og ikke en eneste politiker eller byråkrat som engang har luftet en slik tanke. Det er tilnærmet utopisk at det vil skje. 

Ref. f.eks. https://www.aftenposten.no/oslo/i/8JlpeW/politikerne-slaar-ring-om-kolonihagene

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det er jo gratis å stå på venteliste for vanlig parsellhage, hvorfor skal man betale for å stå på venteliste til kolonihagene med hytte? Forstår det ikke. 

Som en annen tidligere i tråden påpekte: Hvis det skulle vært gratis å stå på venteliste så hadde det blitt et fullstendig kaos. Det kan umulig være vanskelig for deg å forstå vel?

Men: hele greia di koker altså ned til at du ikke synes det er greit å betale snaut ti øre dagen for å stå på venteliste i noen år. Deg om det. Igjen: En må være villig til å satse for å kunne høste gevinst. Livet består av en tilnærmet endeløs rekke prioriteringer.

Btw: Jeg TROR det alltid (dvs de siste 100 årene) har vært slik at du må betale en årsavgift for å å stå på venteliste. Det er liksom en del av ordningen...

Anonymkode: af31d...e25

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Nei, jeg lever ikke et behagelig liv. Det er en rar antagelse basert på det jeg skriver.

Man har jo allerede en kvotering i kolonihagene basert på alder, men ventelistesystemet er sosialt ekskluderende. Dersom man ender med å betale 8000-10.000 kroner å vente i flere tiår får man får tildelt en hytte, vil man jo risikere at de med lavest økonomi faller fra. 

I tillegg er det jo en risiko for at de med lavest økonomi må flytte ut av byen i en periode, på grunn av prispresset i Oslo. Dersom man virkelig blir strøket fra ventelisten fordi man flytter til Lørenskog, Strømmen, Rykkinn eller Ski i en periode, er det leit å ha betalt 7000-8000 kr og miste lang ansiennitet.

I tillegg er jo kolonihagene ganske presset, og man risikerer at kommunen finner ut at de vil rive kolonihagene og bygge boliger. Da er det kjipt å ha betalt store summer for å stå på venteliste til noe som ikke er tilgjengelig lenger.

Økonomi har jo også mye med livsfaser å gjøre. Det er nok mange som har dårlig økonomi pga. småbarn, etableringsfase, etc. som vil ha råd til å kjøpe og vedlikeholde en kolonihytte som godt voksen.

Det er jo gratis å stå på venteliste for vanlig parsellhage, hvorfor skal man betale for å stå på venteliste til kolonihagene med hytte? Forstår det ikke. 

Det er jo ikke «store summer» hvis det er 300kr i året. Hvis man ikke vil betale det, er man ikke interessert nok, og har heller ikke økonomi til å ha kolonihytte når man en gang får plass. 

Anonymkode: 7caf9...dc7

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men så gjør det enkelt, kjøp deg hytte ett annet sted da... 

Hvis du synes 25 kr måneden er for mye for å vente på en hytte i oslo, så er det stort utvalg av hytter utenfor oslo der du ikke må stå på venteliste. 
At de tar en "medlemsavgift" for å administrere ventelisten synes jeg faktisk er helt rimelig... 

Anonymkode: 1f619...34b

Dersom du har rett, tar de 2,4 millioner kroner i året for å «administrere ventelisten». Med tanke på hva som var intensjonen med disse hyttene tenker jeg at det er ganske hårreisende, ja.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Forstår ikke helt hvorfor det er viktig for deg å ha kolonihagehytte i Oslo, hvis du like gjerne kan flytte ut av byen og kjøpe deg hus/leilighet med hage der. 

Anonymkode: 103e8...163

Her bommer du ikke bare på ballen. Du bommer på banen.

Er selvsagt ikke bekymret for de som har råd til hus eller leilighet med hage rett utenfor Oslogrensa. De er relativt priviligerte. Jeg tenker på familier som bor i blokkleiligheter med dårlig plass inenndørs, som kanskje mangler uteareal.

Jeg ser nå at man kan bo utenfor Oslo når man står på ventelisten, jeg baserte meg på opplysninger fra en annen bruker i denne tråden.

Men likevel. Er det riktig at kolonihagene skal ha store inntekter på ventelistene? Med dagens omsetningshastighet er det jo trolig at mange av de som står på venteliste aldri får tilbud om hytte.

Og nei, kolonihagene har IKKE noen absolutt vern mot utbygging. Vi får se om politikerne er like prinsippfaste når boligmarkedet i Oslo blir enda mer presset.

Når dette skjer er det enda større behov for at slike tilbud treffer de med dårligst økonomi. De som ikke «bare» kan løse problemet med å kjøpe seg hus på Lørenskog eller hytte på Sørlandet.

De bør sette ned ventelisteprisen til den kostnaden de faktisk har til administrasjon, og kvotere inn personer med lav inntekt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Dersom du har rett, tar de 2,4 millioner kroner i året for å «administrere ventelisten». Med tanke på hva som var intensjonen med disse hyttene tenker jeg at det er ganske hårreisende, ja.

De bruker vel disse pengene til å administrere foreningen og kolonihagene. Jeg fatter ikke at det er mulig å hisse seg opp over et gebyr på 300 kroner i året. Det er en så liten sum at det ikke er merkbart for noen.

Anonymkode: b7d53...2fd

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg føler jo at du lever i en litt alternativ virkelighet her jeg da, og kanskje er den som bommer på både ball og bane?

Du startet med å klage over at du løp en risiko for nærmest kaste bort snaut ti øre dagen over x antall år ved å betale for å stå på venteliste, og har gitt uttrykk for at du ikke forstår hvorfor det skal koste noe som helst.

Nå argumenterer du for at ventelistene bør være til selvkost... Samtidig er det god grunn til å tro at du ikke har den ringeste aning om hva selvkost i dette tilfellet er.

Du hopper litt i argumentasjonen din her...

Det er ikke utenkelig at du ville uttrykt indignasjon over å betal for dette, uansett pris. 

Du betaler for et gode: det å få stå på ventelisten er et gode. 

Neida, kolonihagene har intet absolutt vern mot utbygging – i teorien. Men har du tenkt på hvordan en slik ekspropriasjon skulle foregått i praksis? Det skjer i alle fall ikke i noen av kg sine leseres levetid.

Kvotere inn personer med lav inntekt? 😂 Hvordan skulle det forgått da? Du kan vel ikke slenge ut av deg et slikt forslag uten å komme med et fornuftig forslag på hvordan det skulle foregå i praksis – uten elegant å bli omgått.

Nei, jeg synes du skal melde deg inn jeg, og ta denne fighten gjennom medlemsorganisasjonen på årsmøtene. Lykke til!

Anonymkode: af31d...e25

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Men likevel. Er det riktig at kolonihagene skal ha store inntekter på ventelistene? Med dagens omsetningshastighet er det jo trolig at mange av de som står på venteliste aldri får tilbud om hytte.

Og nei, kolonihagene har IKKE noen absolutt vern mot utbygging. Vi får se om politikerne er like prinsippfaste når boligmarkedet i Oslo blir enda mer presset.

Når dette skjer er det enda større behov for at slike tilbud treffer de med dårligst økonomi. De som ikke «bare» kan løse problemet med å kjøpe seg hus på Lørenskog eller hytte på Sørlandet.

De bør sette ned ventelisteprisen til den kostnaden de faktisk har til administrasjon, og kvotere inn personer med lav inntekt.

Jeg er enig med deg i dette. På den ene siden ser jeg at de må ha et gebyr av en stor nok størrelse til at det kun er de som virkelig er interessert som er på listen.  Men samtidig er det jo mange som aldri vil få tilbud som da gjør at de heldige som har fått seg hytte bare kommer enda bedre ut av det når mer av fasilitetene finansieres av de på ventelisten. 

Mange av hyttefeltene prioriterer unge med barn. Som vil si at de uten barn eller med store barn bare skyves enda mer bak i køen og kanskje aldri får hytte. Jeg er på listen selv, og jeg rykker vel fram kanskje 100 plasser i året i snitt ser det ut som (har vært på listen siden 2014, og er nå på plass 900 ca). Når ventlisten er på 8000 er det åpenbart mange som aldri vil få hytte. Jeg syns det er uetisk å ta betalt for de som er lengst bak som sannsynligvis ikke får tilbud om hytte i sin levetid. De burde kanskje heller stenge ventelisten, eller ta en langtlavere pris for de som er bakerst på listen eller noe sånt. For eksempel 20 kroner i året for alle på plass høyere enn 4000.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Det skulle være hytter som gjorde at «sliterne» / arbeiderne i Oslo også kunne få feriefølelsen, og mulighet for å dyrke egen mat. 

I dag tenker jeg at ordningen fungerer best for de med høy økonomi, fordi man tydeligvis kastes ut av ventelisten dersom man har bosted utenfor Oslo mens man står på ventelisten. Mange vil jo måtte vente svært lenge, og det er vanlig å flytte utenfor bygrensa i en etablerings- eller småbarnsperiode. Da risikerer man at man har betalt inn ganske mye til en ordning man aldri får brukt.

I tillegg blir jo totalsummen for ventelisteplassen ganske høy, og det er stadig noen som foreslår å rive kolonihagene for å bygge boliger. Dersom man har dårlig økonomi kan det føles mer logisk å sette 300 kr i fond i stedet. Da vet man jo at man får noe igjen for pengene.

Samtidig har parsellhagene (hageflekker uten hytte) gratis ventelister. Det holder visstnok også at man er bosatt i Oslo på det tidspunktet man får tildelt en parsell.

Begge ordninger er avhengig av at godvilje fra kommunen, derfor forstår jeg ikke at kolonihagene har en betalingsløsning mens ventelistene til parsellhagene er åpne for alle.

Men hva er vitsen med dette? Dyrke egen mat? Er det ikke bare å gå på butikken og kjøpe maten man skal ha? Vi bor ikke i Somalia liksom. Og disse hyttene, skal man bo der liksom? Jeg skjønner bare ikke hva dette går ut på. 

Anonymkode: 60665...6a3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøssenavn. Og jeg som trodde at jeg problematiserte ting innimellom!

Det står 7 600 personer på venteliste nå, hvor mange tror du det hadde vært om det hele var gratis? 

Jeg ser ingen grunn til at avgiften skal senkes. Som flere andre skriver; har du ikke 25 kroner i måneden, så har du ikke råd til hytte heller. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

De bruker vel disse pengene til å administrere foreningen og kolonihagene. Jeg fatter ikke at det er mulig å hisse seg opp over et gebyr på 300 kroner i året. Det er en så liten sum at det ikke er merkbart for noen.

Anonymkode: b7d53...2fd

Jeg hisser meg ikke opp, jeg lurer bare på om dette er en god praksis. 

Parsellhagene har jo gratis venteliste, og klarer seg fint.

For noen vil 300 kr i året være merkbart, og dersom man ser totalsummen for å stå på venteliste (noe man potensielt kan gjøre i flere tiår uten å få plass) er den ganske høy. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nysådd skrev (3 minutter siden):

Jøssenavn. Og jeg som trodde at jeg problematiserte ting innimellom!

Det står 7 600 personer på venteliste nå, hvor mange tror du det hadde vært om det hele var gratis? 

Jeg ser ingen grunn til at avgiften skal senkes. Som flere andre skriver; har du ikke 25 kroner i måneden, så har du ikke råd til hytte heller. 

Det står mye flere enn 7600 på venteliste. Hvor har du disse tallene fra? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Gliffy skrev (5 minutter siden):

Jeg er enig med deg i dette. På den ene siden ser jeg at de må ha et gebyr av en stor nok størrelse til at det kun er de som virkelig er interessert som er på listen.  Men samtidig er det jo mange som aldri vil få tilbud som da gjør at de heldige som har fått seg hytte bare kommer enda bedre ut av det når mer av fasilitetene finansieres av de på ventelisten. 

Mange av hyttefeltene prioriterer unge med barn. Som vil si at de uten barn eller med store barn bare skyves enda mer bak i køen og kanskje aldri får hytte. Jeg er på listen selv, og jeg rykker vel fram kanskje 100 plasser i året i snitt ser det ut som (har vært på listen siden 2014, og er nå på plass 900 ca). Når ventlisten er på 8000 er det åpenbart mange som aldri vil få hytte. Jeg syns det er uetisk å ta betalt for de som er lengst bak som sannsynligvis ikke får tilbud om hytte i sin levetid. De burde kanskje heller stenge ventelisten, eller ta en langtlavere pris for de som er bakerst på listen eller noe sånt. For eksempel 20 kroner i året for alle på plass høyere enn 4000.

Nettopp!

Og så mistenker jeg at mange av de som får tildelt hytte har høy inntekt. Det er ikke i tråd med intensjonen for ordningen. Dermed burde man vurdere en kvote for de med inntekt under visse summer. F.eks.: Under 500.000 for enkeltpersoner eller totalinntekt på under 850.000 for gifte eller samboende. Da vil de som har mest behov for tilgang til billig hytte blir prioritert. 

Det er mer demokratisk dersom flere får stå på ventelisten, til en lavere pris.

Og for den som problematiserte hva ventelisten kostet, kan jeg informere om at dette administreres av et datasystem som ser ganske billig ut. Det koster neppe 2,4 millioner i året.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Snakk om ilandsproblem. Du klager på å betale 300 for å stå i en kø for å kjøpe en hytte. Og din harme kommer av at du vil beskytte fattige? 

News flash, de med dårlig økonomi kjøper ikke hytter. Ikke i Oslo, ikke noen steder. 

Anonymkode: fc2d5...d3a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gliffy skrev (7 minutter siden):

jeg logget meg inn nå og sjekket, det er 8825 søkere på listen nå. 

Nettopp. Setter man seg på listen nå (som 35-40 åring), tror jeg at det er usannsynlig at man noen gang får tilbud om hytte. Det er helt bortkastet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hyttene er prisregulerte og ikke så veldig dyre. Dessuten er det forskjell på ulike livsfaser. Mange vil jo ha bedre økonomi som godt voksne enn når de er i etableringsfasen.

Å betale 8000-10.000 kr for å stå på en venteliste de årene man er i etablerings- eller småbarnsfasen er en reell kostnad for mange. Å kjøpe og vedlikeholde hytte når man er i 50- og 60-årene er nok økonomisk oppnåelig for de fleste, spesielt ettersom det er et pristak på hyttene. 

Det er kostnader med å håndtere søknader og en venteliste, og det mest matirlige er at denne kostnaden belastes de som står både venteliste.

Selv om 300 kr i 30 år blir 9000 kr, er det få som er så lenge i en etabøerings- eller småbarnsfase.

Anonymkode: d3b12...8d5

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Snakk om ilandsproblem. Du klager på å betale 300 for å stå i en kø for å kjøpe en hytte. Og din harme kommer av at du vil beskytte fattige? 

News flash, de med dårlig økonomi kjøper ikke hytter. Ikke i Oslo, ikke noen steder. 

Jeg skjønner ikke hvorfor du snakker om «harme». 

Jeg lurer bare på om dette er riktig, dersom man ser på hva som faktisk var intensjonen med disse hyttene? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er kostnader med å håndtere søknader og en venteliste, og det mest matirlige er at denne kostnaden belastes de som står både venteliste.

Selv om 300 kr i 30 år blir 9000 kr, er det få som er så lenge i en etabøerings- eller småbarnsfase.

Anonymkode: d3b12...8d5

Nei, men hvorfor skal man avse 9000 kroner til dette dersom det er lite sannsynlig at man noen sinne får tilbud om hytte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nettopp. Setter man seg på listen nå (som 35-40 åring), tror jeg at det er usannsynlig at man noen gang får tilbud om hytte. Det er helt bortkastet.

Kanskje like greit. Ser gjennomsnittlig pris i 2016 var 157.000 for en hytte. 

Hvis 300 i året velter lasset er ikke hytte realistisk. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...