AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #1 Del Skrevet 20. mars 2024 Det er over 8000 stykker på venteliste, og jeg har hørt (ubekreftede) rykter om at det kun ble omsatt tolv hytter i fjor. Si at jeg er heldig, og at køen går raskere enn antatt (og jeg får tilbud om å kjøpe hytte etter 25 år). Da har jeg betalt over 7500 kr for å stå på venteliste, før jeg i det hele tatt får muligheten til å kjøpe en hytte. Dette forutsetter at ventelisteprisen ikke øker i mellomtiden. Dersom jeg har forstått det rett, kan man heller ikke få kjøpt hytte dersom vi flytter ut av byen (f.eks. til Lørenskog). Er dette egentlig greit? Jeg har svak økonomi og synes at totalprisen for å stå på venteliste virker helt horribel når man begynner å regne på det. Anonymkode: 4f500...8c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #2 Del Skrevet 20. mars 2024 Jeg tenker det er helt greit og et bra system. Hadde det ikke kostet noe å stå på venteliste, ville alt for mange som ikke helt vet om de vil ha, stå der. Da ville mye uforholdsmessig mye tid kunne bli kastet bort, ved at hytter ble tilbudt folk som ikke vil ha likevel. Man blir jo tilbudt og har litt betenkningstid, tenk om 10 på rappen ikke vil ha, det blir veldig mye unødvendig venting og administrasjon. Anonymkode: 4fe7a...5a9 23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #3 Del Skrevet 20. mars 2024 Dyrt er det jo, men heldigvis helt frivillig. Blir litt som å være støttemedlem i en organisasjon. Kanskje får du noe ut av det, kanskje ikke. Anonymkode: 7079a...d4d 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #4 Del Skrevet 20. mars 2024 Det er vel ni kolonihager i Oslo, og uten at jeg har sjekket så høres det lavt ut med totalt 12 omsatte hytter i 2023? Men til spørsmålet ditt om det er greit eller ei med dagens system: Ja, det synes jeg da virkelig. 300 kroner i året er jo fullstendig peanøtter i denne sammenhengen. Hvis det er "horribelt" som du skriver, så har du levd et behagelig liv. Kanskje er ikke en fremtidig kolonihagehytte, med de årlige kostnadene som det medfører, noe for deg? Og ellers så har du forstått det rett: Du er nødt til å være bosatt i Oslo når du søker, bosatt i Oslo mens du venter, og bosatt i Oslo mens du eier. Fair nok det. Anonymkode: af31d...e25 22 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #5 Del Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): … Hvis det er "horribelt" som du skriver, så har du levd et behagelig liv. Kanskje er ikke en fremtidig kolonihagehytte, med de årlige kostnadene som det medfører, noe for deg? Og ellers så har du forstått det rett: Du er nødt til å være bosatt i Oslo når du søker, bosatt i Oslo mens du venter, og bosatt i Oslo mens du eier. Fair nok det. Anonymkode: af31d...e25 Nei, jeg lever ikke et behagelig liv. Det er en rar antagelse basert på det jeg skriver. Man har jo allerede en kvotering i kolonihagene basert på alder, men ventelistesystemet er sosialt ekskluderende. Dersom man ender med å betale 8000-10.000 kroner å vente i flere tiår får man får tildelt en hytte, vil man jo risikere at de med lavest økonomi faller fra. I tillegg er det jo en risiko for at de med lavest økonomi må flytte ut av byen i en periode, på grunn av prispresset i Oslo. Dersom man virkelig blir strøket fra ventelisten fordi man flytter til Lørenskog, Strømmen, Rykkinn eller Ski i en periode, er det leit å ha betalt 7000-8000 kr og miste lang ansiennitet. I tillegg er jo kolonihagene ganske presset, og man risikerer at kommunen finner ut at de vil rive kolonihagene og bygge boliger. Da er det kjipt å ha betalt store summer for å stå på venteliste til noe som ikke er tilgjengelig lenger. Økonomi har jo også mye med livsfaser å gjøre. Det er nok mange som har dårlig økonomi pga. småbarn, etableringsfase, etc. som vil ha råd til å kjøpe og vedlikeholde en kolonihytte som godt voksen. Det er jo gratis å stå på venteliste for vanlig parsellhage, hvorfor skal man betale for å stå på venteliste til kolonihagene med hytte? Forstår det ikke. Anonymkode: 4f500...8c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #6 Del Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): for å stå på venteliste, før jeg i det hele tatt får muligheten til å kjøpe en hytte. Dette forutsetter at ventelisteprisen Hva er en kolonihytte? Har det noe med feriekoloni på 50- tallet at barn i byen ble sendt på landet i sommerferien for å bli feiret opp? Anonymkode: 17343...009 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #7 Del Skrevet 20. mars 2024 7 minutter siden, AnonymBruker said: Man har jo allerede en kvotering i kolonihagene basert på alder, men ventelistesystemet er sosialt ekskluderende. Dersom man ender med å betale 8000-10.000 kroner å vente i flere tiår får man får tildelt en hytte, vil man jo risikere at de med lavest økonomi faller fra. I tillegg er det jo en risiko for at de med lavest økonomi må flytte ut av byen i en periode, på grunn av prispresset i Oslo. Dersom man virkelig blir strøket fra ventelisten fordi man flytter til Lørenskog, Strømmen, Rykkinn eller Ski i en periode, er det leit å ha betalt 7000-8000 kr og miste lang ansiennitet. Anonymkode: 4f500...8c7 Som i livet ellers, de med dårlig økonomi får ikke kjøpt seg hytte, bil, får ikke bodd i de dyreste områdene osv. Det er vanskelig å se for seg noe alternativ til dette, selv hvis alle hadde nøyaktig like god råd kunne jo ikke alle bodd på samme sted. Kolonihagehytte står vel relativt lavt på listen over hva men trenger her i livet, men om det er noe man virkelig ønsker seg er vel ikke 300 i året noen drøy pris. Mange spiller lotto for mer i uka, uten å vite om de noen gang vinner. Men bare for å beholde drømmen. Anonymkode: 7079a...d4d 22 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #8 Del Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva er en kolonihytte? Har det noe med feriekoloni på 50- tallet at barn i byen ble sendt på landet i sommerferien for å bli feiret opp? Anonymkode: 17343...009 Du klarer ikke Google det selv? Anonymkode: f9f1b...09d 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #9 Del Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nei, jeg lever ikke et behagelig liv. Det er en rar antagelse basert på det jeg skriver. Man har jo allerede en kvotering i kolonihagene basert på alder, men ventelistesystemet er sosialt ekskluderende. Dersom man ender med å betale 8000-10.000 kroner å vente i flere tiår får man får tildelt en hytte, vil man jo risikere at de med lavest økonomi faller fra. I tillegg er det jo en risiko for at de med lavest økonomi må flytte ut av byen i en periode, på grunn av prispresset i Oslo. Dersom man virkelig blir strøket fra ventelisten fordi man flytter til Lørenskog, Strømmen, Rykkinn eller Ski i en periode, er det leit å ha betalt 7000-8000 kr og miste lang ansiennitet. I tillegg er jo kolonihagene ganske presset, og man risikerer at kommunen finner ut at de vil rive kolonihagene og bygge boliger. Da er det kjipt å ha betalt store summer for å stå på venteliste til noe som ikke er tilgjengelig lenger. Økonomi har jo også mye med livsfaser å gjøre. Det er nok mange som har dårlig økonomi pga. småbarn, etableringsfase, etc. som vil ha råd til å kjøpe og vedlikeholde en kolonihytte som godt voksen. Det er jo gratis å stå på venteliste for vanlig parsellhage, hvorfor skal man betale for å stå på venteliste til kolonihagene med hytte? Forstår det ikke. Anonymkode: 4f500...8c7 Kan du ikke bare konkludere med at dette ikke er noe for deg da? Lange ventelister tyder på at det er mange som vil ha, og jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du skal rykke fram i køen om du skal flytte til ski eller Rykkinn og hvis du ikke har råd til avgiften har du vel heller ikke råd til hytte? Anonymkode: e9ae3...bc7 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #10 Del Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva er en kolonihytte? Har det noe med feriekoloni på 50- tallet at barn i byen ble sendt på landet i sommerferien for å bli feiret opp? Anonymkode: 17343...009 Ja akkurat sånn, ts står på venteliste for og bli sendt til 50- talls feriekoloni for og bli feitet opp. Anonymkode: e9ae3...bc7 15 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #11 Del Skrevet 20. mars 2024 Har man ikke råd til 300,- året til venteliste har man ikke råd til hytte heller. Anonymkode: 737ee...afc 25 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #12 Del Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva er en kolonihytte? Har det noe med feriekoloni på 50- tallet at barn i byen ble sendt på landet i sommerferien for å bli feiret opp? Anonymkode: 17343...009 Det skulle være hytter som gjorde at «sliterne» / arbeiderne i Oslo også kunne få feriefølelsen, og mulighet for å dyrke egen mat. I dag tenker jeg at ordningen fungerer best for de med høy økonomi, fordi man tydeligvis kastes ut av ventelisten dersom man har bosted utenfor Oslo mens man står på ventelisten. Mange vil jo måtte vente svært lenge, og det er vanlig å flytte utenfor bygrensa i en etablerings- eller småbarnsperiode. Da risikerer man at man har betalt inn ganske mye til en ordning man aldri får brukt. I tillegg blir jo totalsummen for ventelisteplassen ganske høy, og det er stadig noen som foreslår å rive kolonihagene for å bygge boliger. Dersom man har dårlig økonomi kan det føles mer logisk å sette 300 kr i fond i stedet. Da vet man jo at man får noe igjen for pengene. Samtidig har parsellhagene (hageflekker uten hytte) gratis ventelister. Det holder visstnok også at man er bosatt i Oslo på det tidspunktet man får tildelt en parsell. Begge ordninger er avhengig av at godvilje fra kommunen, derfor forstår jeg ikke at kolonihagene har en betalingsløsning mens ventelistene til parsellhagene er åpne for alle. Anonymkode: 4f500...8c7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #13 Del Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Som i livet ellers, de med dårlig økonomi får ikke kjøpt seg hytte, bil, får ikke bodd i de dyreste områdene osv. Det er vanskelig å se for seg noe alternativ til dette, selv hvis alle hadde nøyaktig like god råd kunne jo ikke alle bodd på samme sted. Kolonihagehytte står vel relativt lavt på listen over hva men trenger her i livet, men om det er noe man virkelig ønsker seg er vel ikke 300 i året noen drøy pris. Mange spiller lotto for mer i uka, uten å vite om de noen gang vinner. Men bare for å beholde drømmen. Anonymkode: 7079a...d4d Jeg tror ikke at du har fått med deg hva som var hensikten med disse hyttene i utgangspunktet. De skulle nettopp være et tilbud til folk med lav økonomi. Anonymkode: 4f500...8c7 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #14 Del Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Kan du ikke bare konkludere med at dette ikke er noe for deg da? Lange ventelister tyder på at det er mange som vil ha, og jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du skal rykke fram i køen om du skal flytte til ski eller Rykkinn og hvis du ikke har råd til avgiften har du vel heller ikke råd til hytte? Anonymkode: e9ae3...bc7 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har man ikke råd til 300,- året til venteliste har man ikke råd til hytte heller. Anonymkode: 737ee...afc Hyttene er prisregulerte og ikke så veldig dyre. Dessuten er det forskjell på ulike livsfaser. Mange vil jo ha bedre økonomi som godt voksne enn når de er i etableringsfasen. Å betale 8000-10.000 kr for å stå på en venteliste de årene man er i etablerings- eller småbarnsfasen er en reell kostnad for mange. Å kjøpe og vedlikeholde hytte når man er i 50- og 60-årene er nok økonomisk oppnåelig for de fleste, spesielt ettersom det er et pristak på hyttene. Anonymkode: 4f500...8c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #15 Del Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Å betale 8000-10.000 kr for å stå på en venteliste de årene man er i etablerings- eller småbarnsfasen er en reell kostnad for mange. Det er snakk om 25 kroner i måneden. Anonymkode: f9f1b...09d 18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #16 Del Skrevet 20. mars 2024 Nei 300 kr i året er ikke urimelig. Et gebyr sikrer at listene ikke fylles av folk som egentlig ikke er interessert når det kommer til stykket. I tillegg er det helt innafor å ta et gebyr for det administrative. Alternativet er at det må betales over skatten. Det er også helt innafor at det er et krav at man bor i Oslo for å kunne stå på venteliste til en av de meget etterspurte kolonihagene i Oslo. Noe annet hadde vært urimelig. Anonymkode: 84e7f...0c5 16 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #17 Del Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Å betale 8000-10.000 kr for å stå på en venteliste de årene man er i etablerings- eller småbarnsfasen er en reell kostnad for mange. Anonymkode: 4f500...8c7 Du tenker man er i etablerings- og småbarnsfasen i 33 år? Her lager du mange høns ut av en puslete fjær. 300 kr i året er ingen ting, har man problemer med det har man på ingen måte råd til hytte, så da løser det seg jo selv. Dette er et gigantisk ikke-problem. Anonymkode: 6cb85...f53 15 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #18 Del Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det skulle være hytter som gjorde at «sliterne» / arbeiderne i Oslo også kunne få feriefølelsen, og mulighet for å dyrke egen mat. I dag tenker jeg at ordningen fungerer best for de med høy økonomi, fordi man tydeligvis kastes ut av ventelisten dersom man har bosted utenfor Oslo mens man står på ventelisten. Mange vil jo måtte vente svært lenge, og det er vanlig å flytte utenfor bygrensa i en etablerings- eller småbarnsperiode. Da risikerer man at man har betalt inn ganske mye til en ordning man aldri får brukt. I tillegg blir jo totalsummen for ventelisteplassen ganske høy, og det er stadig noen som foreslår å rive kolonihagene for å bygge boliger. Dersom man har dårlig økonomi kan det føles mer logisk å sette 300 kr i fond i stedet. Da vet man jo at man får noe igjen for pengene. Samtidig har parsellhagene (hageflekker uten hytte) gratis ventelister. Det holder visstnok også at man er bosatt i Oslo på det tidspunktet man får tildelt en parsell. Begge ordninger er avhengig av at godvilje fra kommunen, derfor forstår jeg ikke at kolonihagene har en betalingsløsning mens ventelistene til parsellhagene er åpne for alle. Anonymkode: 4f500...8c7 Men hvis du flytter utenfor bygrensen i en etablerings og småbarnsperiode, så flytter jo også mange til steder hvor de har tilgang til egen hage? Det er jo ofte det som er argumentasjonen jeg har hørt. At de får bedre plass og hage ved å flytte ut av byen. Og ettersom parsellhager og kolonihager var (og er?) ment for de som bor i små leiligheter i Oslo, for at de også skulle ha mulighet til hage og dyrking av egen mat. Det er jo også slik i flere av kolonihagene, at ventelistene går fortere enn man tror. (Noen venter på den perfekte hytta) Dessuten prioriteres barnefamilier i en del av kolonihavene. (Dette har jo særlig verdi når barna er små. ) Forstår ikke helt hvorfor det er viktig for deg å ha kolonihagehytte i Oslo, hvis du like gjerne kan flytte ut av byen og kjøpe deg hus/leilighet med hage der. Anonymkode: 103e8...163 10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #19 Del Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): I tillegg er det jo en risiko for at de med lavest økonomi må flytte ut av byen i en periode, på grunn av prispresset i Oslo. Dersom man virkelig blir strøket fra ventelisten fordi man flytter til Lørenskog, Strømmen, Rykkinn eller Ski i en periode, er det leit å ha betalt 7000-8000 kr og miste lang ansiennitet. Anonymkode: 4f500...8c7 Men dette stemmer jo tydeligvis ikke. Man kan bo utenfor Oslo mens man står på venteliste. Fra Kolonihageforbundet: For å sette seg på ventelisten må man være fylt 18 år og bo på folkeregistrert bostedsadresse i Oslo. Mens man står på ventelisten kan man bo utenfor Oslo. Når man melder interesse for kjøp og eventuelt etter kjøp av hytte/parsell, må man ha vedvarende folkeregistrert bostedsadresse i Oslo. Anonymkode: 6cb85...f53 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #20 Del Skrevet 20. mars 2024 Men så gjør det enkelt, kjøp deg hytte ett annet sted da... Hvis du synes 25 kr måneden er for mye for å vente på en hytte i oslo, så er det stort utvalg av hytter utenfor oslo der du ikke må stå på venteliste. At de tar en "medlemsavgift" for å administrere ventelisten synes jeg faktisk er helt rimelig... Anonymkode: 1f619...34b 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå