Gjest cæsar Skrevet 5. februar 2006 #1 Skrevet 5. februar 2006 Noen som har oppskrift på dette? Får gjester i kveld og har så lyst til å lage en sjokoladekake som ikke tar for lang tid å lage. Enkle ingredienser. Gjerne i rund form.
Arkana Skrevet 5. februar 2006 #2 Skrevet 5. februar 2006 Denne er veldig god, og lett å lage. Hvis du ikke har kokesjokolade så er den andre oppskriften med kakao også veldig god. Sjokoladekake 4 egg 2 dl sukker 200 g kokesjokolade 200 g smør 2 ½ dl hvetemel 1 ts bakepulver Pisk eggedosis av egg og sukker. Smelt sjokolade og smør sammen, og rør det inn i eggedosisen vekselvis med sammensiktet mel og bakepulver. Hell i smurt form (24 cm) og stek ved 225 grader i 20 minutter. Kaken skal være "rå" i midten. Kladdekake 3 dl sukker 1,5 dl hvetemel 1 ts vaniljesukker ½ ts bakepulver 3-4 ss kakao 2 egg 100 g smeltet smør Bland sukker, mel, vaniljesukker, bakepulver og kakao. Ha i egg og smeltet smør. Bland sammen til massen er fin. Hel massen i en smurt form (20 cm springform). Stekes på 175 grader i ca 35 minutter. Pynt til med siktet melis.
Gjest cæsar Skrevet 5. februar 2006 #3 Skrevet 5. februar 2006 tusen hjertelig. er det noe fyll til disse som passer godt?
Arkana Skrevet 5. februar 2006 #4 Skrevet 5. februar 2006 Dette er kaker som ikke skal fylles, fordi de er saftige og "rå" inni. De trenger ikke glasur heller. Jeg serverer dem bare med pisket fløte. Hvis du vil ha en sjokoladekake med fyll og glasur så er denne veldig god. Den kommer fra "Det Søte Liv", men jeg synes glasuren ble litt vel søt og ekkel med bare Nesquick så jeg brukte mest kakao og bare litt sjokoladepulver. Den inneholder rømme da, det er kanskje ikke noe alle har i huset til en hver tid. Chocolate Passion 200 g smør 2 dl vann 4 ss kakao 4½ dl sukker 4 dl hvetemel 1 ts natron 1 ts bakepulver 2 egg 1½ dl lettrømme 350 g smør 150 g melis 5 ss melk 2 dl Nesquick sjokoladepulver Kok opp smør og vann. Rør inn kakao og sukker. Rør inn det tørre og visp så inn egg og rømme. Hell i en 26 cm bakepapirkledt springform og stek midt i ovnen ved 180 grader i ca 1 time. Avkjøl helt i formen. Del kaken i to bunner. Pisk smør og melis luftig. Pisk inn sjokoladepulver og melk. Bre kremen mellom bunnene og oppå kaken.
Gjest Grønn Skrevet 5. februar 2006 #5 Skrevet 5. februar 2006 Denne er utrolig lett å lage og samtidig utrolig god! Kaken: 150 g smeltet smør 7,5 dl kefirmelk 6 dl sukker 1 ss natron 6 - 8 ss Nesquick pulver 10 dl hvetemel Glasur: 300 g melis 100 g smeltet smør 4 ss Nesquick pu7lver litt kaffe 3 ts vaniljesukker Bland alt sammen og hell i smurt langpanne. Stekes i 25 - 30 min ved 200 grader på nederste rille. Bland alle ingrediensene til glasuren godt sammen. Smør glasuren over kaken og pynt gjerne med kokos, non-stop eller strøssel.
Gjest cæsar Skrevet 5. februar 2006 #6 Skrevet 5. februar 2006 Nå har jeg laget den første du foreslo, arkana. hadde den inne i nesten 20 min, men den ser brent ut! sikker på at det var 20 min i ovnen? tror ikke den er rå inni.. skal smake snart
Gjest cæsar Skrevet 5. februar 2006 #7 Skrevet 5. februar 2006 Joda! den var kjempegod. litt brent på kantene ytterst bare, men rå inni. to minutter mindre og den hadde vært perfekt!!
Lealaus Skrevet 5. februar 2006 #8 Skrevet 5. februar 2006 Arkana: Har du en oppskrift på kladdkake for 24 cm. form? Jeg lagde en kladdkake for 20 cm. i går og ahum, det ble god kjeks for å si det slik ;-)
Arkana Skrevet 5. februar 2006 #9 Skrevet 5. februar 2006 cæsar: Du må passe på litt ja, dekke til med folie når du ser at overflaten har fin farge. Men godt at den var god likevel. Slike saftige og "rå" sjokoladekaker er mine favoritter. Lealaus: Den første kaken i tråden her er en form for kladdekake, bløt og saftig i midten og den skal være i 24 cms form.
Ginen Skrevet 6. februar 2006 #10 Skrevet 6. februar 2006 Dette hørtes bare sååååå godt ut! *ut å kikke i skapet etter ingredienser*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå