Gå til innhold

Påskelunsj på barneskolen ble først til vårlunsj, men den er nå flyttet fordi det er barn som faster grunnet ramadan!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Påskelunsj på barneskolen ble først til vårlunsj, men den er nå flyttet fordi det er barn som faster grunnet ramadan.

Altså, hæ?!

Inkludering er helt greit det. Skolen korrigerer og tilrettelegger etter den store gullmedalje til barn som tilhører islam på skolen vår. Det heter ikke påskelunsj lengre. Det heter nå vårlunsj/gul lunsj (skolen bruker begge begrepene). 

I mat og helse har det stått på månedsplanen at barna lager mat til denne felles lunsjen som skulle funnet sted før påskeferien starter. 
Men nå kom det jaggu at hele felleslunsjen fjernes! Grunnen er at det er flere barn som faster på trinnet.
Så da får ikke de andre barne hatt felles lunsj pga ramadan. 

Er ikke dette litt VEL voldsomt til «inkludering»? Hvem kan det være som ha klaget på dette? Er det foreldrene til barna, eller er det lærerne som selv plutselig har fått for seg at det KAN være krenkende for noen? 

Anonymkode: 4c06d...c26

• Liker 41
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her tror jeg kanskje barnehagen har misforstått noe. Barn skal som regel ikke faste. De er unntatt og flere islamske råd fraråder små barn å faste, men sier at de KAN forsøke seg en dag eller to under Ramadan. 
Så jeg tviler vel sterkt på at flere muslimske foreldre har krevd at lunsjen skal flyttes pga Ramadan. 

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Islam er nå styrende religion i Norge. Barn som skal spise om natta istedenfor om dagen, og så kaller de det "faste"..

Anonymkode: ac01b...e1f

• Liker 16
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ler.

Det er jo obvious at den økte innvandringen gradvis, litt etter litt, vil forandre samfunnet.

Når man advarte om dette for 20-30 år siden ble man møtt med at man overdrev. Nå kommer det stadig ting her og der som forandres grunnet nye kulturer. Dette er fremtiden, og det vil komme mye mye mye mer av dette i fremtiden.

Anonymkode: 61506...1e5

• Liker 23
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

På min datters skole har de påskefrokost i dag, selv med praktiserende muslimer i klassen. Så her har det heldigvis ikke gått så langt som hos dere. Ramadan er ikke en norsk tradisjon, ei heller er den kristne fasten, så merkelig om skolen plutselig skal begynne å endre ting pga sånt.

Anonymkode: 2cb78...69c

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg håper virkelig det du skriver, er ren bullshit. 

Om ikke, illustrerer teksten din den totale falitterklæring her i Vesten. Jeg blir kvalm.

1. Barn skal aldri faste 

2. Islam skal IKKE ha innflytelse på vårt samfunn 

3. INGEN ANDRE religioner blir hensyntatt på denne måten 

Kjenner jeg er så jævlig rasende over denne sinnssyke utviklingen. 

Anonymkode: 401b9...e90

Jeg må bare beklage, med ingenting av det jeg skrev i hovedinnlegger er bullshit. Dette er helt reelt! Og jeg ble mildt sagt sjokkert!

Dette er en skole i Moss. 

• Liker 10
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er trist å høre, barn bør få lære om tradisjonene og jeg husker selv hvor stas jeg syntes det var med påskelunsj da jeg gikk på barneskolen 😕 det samme skjer jo med julefeiring, fases gradvis ut og omtales heller som «vinterfest». 

For all del, vi skal jo respektere andres religioner også! Og legge til rette for at de skal kunne utøve det :) men det bør ikke gå på bekostning av vår påskefeiring. Det blir som å bannlyse brødskiver fordi en elev har glutenallergi. Det går jo ikke

Anonymkode: d722a...41c

• Liker 13
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

På min datters skole har de påskefrokost i dag, selv med praktiserende muslimer i klassen. Så her har det heldigvis ikke gått så langt som hos dere. Ramadan er ikke en norsk tradisjon, ei heller er den kristne fasten, så merkelig om skolen plutselig skal begynne å endre ting pga sånt.

Følger du med i timen, eller sover du? 

SELVFØLGELIG blir ramadan en del av det norske når vi har mange nok som tilhører den religionen. 

Det er jo dette vi kommer til å få langt mer av fremover. Det forstår du vel?

Anonymkode: 42002...136

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ler.

Det er jo obvious at den økte innvandringen gradvis, litt etter litt, vil forandre samfunnet.

Når man advarte om dette for 20-30 år siden ble man møtt med at man overdrev. Nå kommer det stadig ting her og der som forandres grunnet nye kulturer. Dette er fremtiden, og det vil komme mye mye mye mer av dette i fremtiden.

Anonymkode: 61506...1e5

Ja, de vil forandre det til å ligne på shithole-landene de kommer fra. 

Snakke om å bombes tilbake til før steinalderen 🤢

Å tekkes islam, er det største overgrepet mot egen befolkning vestlige land har gjort. 

• Liker 20
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Barn skal jo ikke faste? Vi bor et veldig multikulturelt sted, hvor mange faster disse dager, men ingen på barneskolen faster her. Noen kan faste i helgene, men de ikke. I ukedagene spiser de normalt.

Det er påskefrokost på menyen her i dag 🙂

Anonymkode: 3a64e...3c8

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg håper virkelig det du skriver, er ren bullshit. 

Om ikke, illustrerer teksten din den totale falitterklæring her i Vesten. Jeg blir kvalm.

1. Barn skal aldri faste 

2. Islam skal IKKE ha innflytelse på vårt samfunn 

3. INGEN ANDRE religioner blir hensyntatt på denne måten 

Kjenner jeg er så jævlig rasende over denne sinnssyke utviklingen. 

Mulig denne tråden er inspirert av en annen tråd her inne om samme tema. 

Det er jo ganske enkelt å lage mer misnøye og hat rundt muslimer og at det liksom tilrettelegges på bekostning av kristendommen i offentlige arenaer. Om skoler gjør dette, er det uansett ikke muslimene sin skyld, men dessverre er det dem hatet går utover. Det ser man særlig i kommentarfelt under avisartikler som skriver om denne type tema. 

Anonymkode: a0b90...786

• Liker 9
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ganske enkelt å lage mer misnøye og hat rundt muslimer og at det liksom tilrettelegges på bekostning av kristendommen i offentlige arenaer. Om skoler gjør dette, er det uansett ikke muslimene sin skyld, men dessverre er det dem hatet går utover. Det ser man særlig i kommentarfelt under avisartikler som skriver om denne type tema. 

Om det er en annen lignende tråd om dette vet jeg ikke. Jeg er bare sjokkert over meldingen skolen her i Moss nå sendte ut. Og jeg liker det ikke. 

Å spre hat er selvsagt ikke intensjonen, derfor presiserer jeg også i innlegget at det kan være flere årsaker til hvorfor dette har skjedd. 

Men jeg synes ikke at man IKKE skal få ytre sin bekymring rundt dette. Det er synd om man skal bli mistenkt for å lage misnøye kun ved å statuere fakta om hva som har skjedd. Om ikke annet er det jo skolen som legger til rette for misnøye. 
Vi foreldre har jo ikke noe vi skulle ha sagt. Sier jeg i fra om dette til skolen nå, så er jeg ganske sikker på at i alle fall jeg kommer dårlig ut av det. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Alle trinnene på barneskolen vår har påskelunsj iløpet av denne uken. Er muslimer i de fleste klassene. Husker datteren min i fjor i 7.klasse at noen prøvde å faste litt. 

I klassen hennes kom det flyttende våren før skolestart i 1.klasse. De var fra et asiatisk land, men er muslimer. De kunne ikke ta imot is når det var ramadan eller klappe hunden vår pga religion/kultur. 

Anonymkode: 18668...260

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men det er jo sant.

Det finnes ikke en mer uintegrerbar og krevende gruppe enn muslimer. 

Uansett hvor godt utdannet de måtte være ("ALI-fagene"), så sitter islam som støpt i ryggmargen på dem. Holdningene og handlingene forblir de samme, no matter what.

• Liker 11
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Angelheart2 skrev (22 minutter siden):

Her tror jeg kanskje barnehagen har misforstått noe. Barn skal som regel ikke faste. De er unntatt og flere islamske råd fraråder små barn å faste, men sier at de KAN forsøke seg en dag eller to under Ramadan. 
Så jeg tviler vel sterkt på at flere muslimske foreldre har krevd at lunsjen skal flyttes pga Ramadan. 

Barnehagen?

Anonymkode: 1bbe4...aa3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

En av de siste dagene før jul er det vanlig at skolen besøker kirken. At noen ikke ønsker å delta på dette er helt greit, da blir de igjen på skolen med en alternativ samling.

Ønsker noen pga religion ikke vøre med på påskefrokost er det helt greit, da går de i et grupperom med et alternativ arrangement. Å forandre navn og tidspunkt er helt feil.

Å forandre på den måten skolen til TS gjør er ikke tilpassing, det er forandring av norske vaner og tradisjoner. 

Anonymkode: a72f8...659

• Liker 14
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal vi ta hensyn den veien? Mens man kan knapt snakke om kristendom i skolene i dag for og ikke støte netopp muslimer. Tror ikke vi kunne dratt ned dit og krevd det samma i landende dem har flyktet fra. Vi ferierer påske og at den i år ramlet under ramadan så kan man vel ha splittet opplegg. Barn som går i skolen bør ikke faste og er selvvalgt da dem har fritak. 

Anonymkode: 88405...fb9

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Følger du med i timen, eller sover du? 

SELVFØLGELIG blir ramadan en del av det norske når vi har mange nok som tilhører den religionen. 

Det er jo dette vi kommer til å få langt mer av fremover. Det forstår du vel?

Anonymkode: 42002...136

Overreaksjon much?

Det er ikke noen selvfølge, nei. Venstresiden ønsker nemlig å få bort religion fra skolen, og det har blitt langt mindre kristendom i skolen nå enn for eksempel for 30 år siden. Religionsnøytral skole hadde vel egentlig vært det beste, i hvert fall i mine øyne. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal vi ta hensyn den veien? Mens man kan knapt snakke om kristendom i skolene i dag for og ikke støte netopp muslimer. Tror ikke vi kunne dratt ned dit og krevd det samma i landende dem har flyktet fra. Vi ferierer påske og at den i år ramlet under ramadan så kan man vel ha splittet opplegg. Barn som går i skolen bør ikke faste og er selvvalgt da dem har fritak. 

Anonymkode: 88405...fb9

Det er mange høylytte og rølpete 17. mai-tog i andre land. Just saying. 

Anonymkode: 1cc52...feb

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...