Smofie_82 Skrevet 20. mars 2024 #1 Skrevet 20. mars 2024 Hei jeg jobber 100% og har 5 uker ferie i 2024. Jeg tar 3 dager fri i påsken. Jeg skal ikke ta ut mer ferie i år, men mest sannsynlig overføre 10 dager til neste år. Jeg skal ikke tilbake til jobben etter endt permisjon. 20/6 går jeg ut i mammapermisjon. Da overtar NAV utbetalinger av foreldrepenger. Arbeidsgiver har trukket meg for 3 dager ferie nå i mars. Hvis jeg ikke skulle gått ut i mammapermisjon skulle de ikke trukket nå, men trukket hele ferien på junilønning og så utbetalt feriepenger i juni. Er det riktig at de skal trekke for påskeferie på denne lønningen? Håper jeg har fått med alle detaljer og håper noen kloke hoder kan hjelpe:)
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #2 Skrevet 20. mars 2024 Da skal du også få feriepenger for de tre dagene du er trukket i lønn for. Anonymkode: 1d168...363
VendigoBlå Skrevet 20. mars 2024 #3 Skrevet 20. mars 2024 (endret) trekk for ferie skal ikke påvirke beregningen av feriepenger, Edit her skulle det stått foreldrepenger. Rent faktisk så har du hatt 3 dager fri som du ikke har jobbet, det er sånn sett teknisk riktig å trekke for dem, Du burde egentlig fått utbetalt deler av feriepengene for å dekke bortfallet av lønn. fordi det bare er tre dager så har muligens ikke lønnsansvarlig tenkt på dette. Jeg går utifra at du får 100% av feriepengene i juni sammen med siste lønning. og at du samtidig får lønn for alle dager du faktisk har jobbet i år, (altså 0 dager trekk men bare lønn fram til 20.06.24). Pengemessig vil da ikke jobben skylde deg lønn for noen dager i 2024 da alt er utbetalt. (du har fremdeles rett til ferie, men pengene er alt utbetalt,) (hvis du ikke skal tilbake i jobben i det hele tatt, altså ikke i 2025 heller og offisielt har avsluttet arbeidsforholdet, så kommer de sannsynligvis til å utbetale feriepenger opptjent i 2024 også) Edit: sagt på en annen måte, du trekkes i lønn nå fordi det er planlagt at du skal få dobbel lønn i juni. Endret 20. mars 2024 av VendigoBlå skrev feil ord
Smofie_82 Skrevet 20. mars 2024 Forfatter #4 Skrevet 20. mars 2024 Hei og takk for svar. Jeg skal starte i ny jobb etter endt permisjon, men arbeidsgiver er ikke informert om dette enda, og jeg skal si opp i 2025. Dermed rekker jeg maks å ta ut disse tre dagene med ferie i år, samt muligens overføre 10 dager til neste år. Altså ikke i nærheten av 5 uker ferie. Påvirker dette trekk? Fant dette på Arbeidstilsynet.no: Hva hvis du slutter i jobben? Hva hvis du ikke har avviklet all ferien du har rett på? 1. Du skal ha utbetalt feriepenger for ferie som ikke er avviklet Feriepengene som er opptjent hos forrige arbeidsgiver, der ferie ikke er avviklet, skal dekke lønn som faller bort ved ferieavvikling hos neste arbeidsgiver. Hvis du ikke har avviklet all ferien du har rett på, når du slutter i en jobb, må du passe på å få utbetalt feriepengene du har tjent opp, ifølge ferieloven § 11 tredje ledd. 2. Du skal ha utbetalt lønn som arbeidsgiver har trukket for ferie Hvis dere har en fast måned for utbetaling av feriepenger, må du forsikre deg om at du får tilbakebetalt lønnstrekket som ble gjort den måneden feriepengene ble utbetalt. Mange tror at de kan få en ekstrabetaling for ikke avviklet ferie. Det stemmer ikke. De får derimot igjen det beløpet som arbeidsgiver allerede har trukket i lønn i forbindelse med utbetaling av feriepenger. Gjelder dette min situasjon?
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #5 Skrevet 20. mars 2024 Du kan forskyve permisjonen med ferie i stedet for å føre over til neste år. Du kan feks legge inn fire uker ferie i permisjonsplanen din i oktober. Sluttdato for permisjonen blir da fire uker senere. Anonymkode: d7329...64d 2 1
VendigoBlå Skrevet 20. mars 2024 #6 Skrevet 20. mars 2024 Smofie_82 skrev (4 timer siden): Hei og takk for svar. Jeg skal starte i ny jobb etter endt permisjon, men arbeidsgiver er ikke informert om dette enda, og jeg skal si opp i 2025. Dermed rekker jeg maks å ta ut disse tre dagene med ferie i år, samt muligens overføre 10 dager til neste år. Altså ikke i nærheten av 5 uker ferie. Påvirker dette trekk? Fant dette på Arbeidstilsynet.no: Hva hvis du slutter i jobben? Hva hvis du ikke har avviklet all ferien du har rett på? 1. Du skal ha utbetalt feriepenger for ferie som ikke er avviklet Feriepengene som er opptjent hos forrige arbeidsgiver, der ferie ikke er avviklet, skal dekke lønn som faller bort ved ferieavvikling hos neste arbeidsgiver. Hvis du ikke har avviklet all ferien du har rett på, når du slutter i en jobb, må du passe på å få utbetalt feriepengene du har tjent opp, ifølge ferieloven § 11 tredje ledd. 2. Du skal ha utbetalt lønn som arbeidsgiver har trukket for ferie Hvis dere har en fast måned for utbetaling av feriepenger, må du forsikre deg om at du får tilbakebetalt lønnstrekket som ble gjort den måneden feriepengene ble utbetalt. Mange tror at de kan få en ekstrabetaling for ikke avviklet ferie. Det stemmer ikke. De får derimot igjen det beløpet som arbeidsgiver allerede har trukket i lønn i forbindelse med utbetaling av feriepenger. Gjelder dette min situasjon? du har ikke sluttet enda, så teksten du har funnet fram er egentlig ikke relevant til det at du ble trukket tre dager for ferie. Det å trekke for faktisk uttatt ferie er hovedregelen, Det er ikke relevant for deg å be om overføring av feriedager, Du skal ha utbetaling av lønn for alle dager du har jobbet i år, (trekk for faktisk antall dager ferie) Du skal få utbetalt alle feriepenger du opptjente i 2023, (vanlig utbetaling av feriepenger). Hvis du ikke sier til arbeidsgiver at du skal slutte så er det ikke normalt at du skal ha utbetalt de feriepengene du har opptjent i 2024 før neste år. Som jeg skrev, trekket for 3 dager er riktig, det som var feil var at du ikke fikk utbetalt deler av feriepengene for å kompensere dette. det å dele utbetaling av feriepenger i flere omganger gir mange muligheter for å gjøre feil, så jeg forstår godt at lønnsansvarlig har gjort det enkelt, spesielt hvis det kun er snakk om 3 dager. ofte så ville man ventet med trekk til juni lønning men ingen ting å gjøre stor sak ut av. 1
Anjatapinjata Skrevet 20. mars 2024 #7 Skrevet 20. mars 2024 Anbefaler deg å ta ut 4uker ferie uansett, for da forskyves foreldrepengeperioden med 4uker. Så sant ikke bedriften er stengt hele juli da, for ferien må tas mer enn 6uker etter fødsel. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå