Gå til innhold

Gutt som bare leker med jenter - og mas og forventninger fra de rundt oss

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en gutt som leker mest med jenter. Men besteforeldre og andre maser sånn: "Har han noen guttekompiser? Leker han med guttene? Hva med guttene da?", så når vi har invitert vennene hans på besøk som er jenter, så får vi alltid høre "Skal dere invitere noen gutter snart?"

Han har ikke fått innpass hos guttene, og han trives veldig med jentene. Han kler seg ganske feminint og fargerikt, han har aldri likt å leke med biler og han velger rosa over blått hvilken dag som helst. 

Han har det veldig fint med jentene sine, de er vennene hans, og jeg forstår ikke hvorfor det ikke skal være bra nok? 

Anonymkode: afc3f...25c

• Liker 4
  • Hjerte 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare ignorer slike kommentarer. Dette har de jo ingenting med og det som betyr noe er at sønnen deres har det bra. 

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvis det ikke handler om at gutten blir ekskludert av de andre guttene så er det intet problem. 🤗 Bare overse slike kommentarer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

........... 

Han har ikke fått innpass hos guttene, og han trives veldig med jentene........ 

Han har det veldig fint med jentene sine, de er vennene hans, og jeg forstår ikke hvorfor det ikke skal være bra nok? 

Anonymkode: afc3f...25c

Bare si det. "Dere maser. Slutt med det. Han trives med sine venner." Hvis du gidder/må å diskutere det videre: "Jeg forstår ikke hvorfor det ikke er bra nok." 

Anonymkode: e9724...096

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

«Dette er vennene hans og de han har valgt å leke med. Hvorfor skulle vi tvinge på han andre barn?». 

Anonymkode: 0b8db...0ff

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Typisk besteforeldregenerasjonen. Husk at på deres tid var homofili forbudt, og gutter skulle for all del ikke skille seg ut og like noe annet enn biler og kle seg i blått. Håper virkelig ikke de snakker høyt om dette foran sønnen din, for da bør de få beskjed om å ta seg en bolle. Sønnen min går i barnehagen og av og til når jeg henter han har han (og flere andre gutter) kledd seg i prinsessekjole, det er jo bare herlig å se hvor mye glede det gir han! :) 

Anonymkode: bef50...72b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde svart «takk for bekymringen, men han har venner og nå lar vi den ligge».

Var guttejente selv og lekte bare med guttene frem til langt utpå barneskolen. Det gikk aldeles utmerket.

Er fremdeles guttejente, men heterofil kvinne med mann og barn.

Anonymkode: 2f579...6b1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har også en gutt som leker mest med jentene, og aldri har likt typiske «gutteleker». Han er nå tenåring, og selv om han går greit overens med guttene i klassen og er med dem iblant, så trekker han fremdeles mot jentene. Jeg ga klar beskjed til de rundt oss ganske tidlig at hos oss så leker vi med vennene våre, uavhengig av hvilket kjønn de har. Det viktigste er ikke hvilke venner man har, men at man har venner som er snille og morsomme. Det har imidlertid vært noen utfordringer ved å kun ha venner av motsatt kjønn, da det har vært litt leit at alle vennene er invitert i samme bursdagen, utenom deg, siden du har feil kjønn. Idretten blir også raskt kjønnsdelt. Det har derfor vært viktig for oss at han også har venner av sitt eget kjønn, og vi har aktivt gått inn for at han har flere venner. Ikke bestevenner, men han har det fint i bursdager, og i idretten sin. Gutten vår har også alltid vært fargeglad, og ville lenge valgt rosa over blått. Noe har forandret seg nå i tenårene, han kler som nok mer som «alle andre», ikke glad i å skille seg ut, sånn som tenåringer flest, men han har noen innslag med farger fremdeles. Hans aller beste venn er ei jente. Han er en flott ungdom som går overens med de aller fleste. 

Anonymkode: f7db0...753

• Liker 4
  • Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet

La nå gutten få være med de som får han til å føle seg trygg og inkludert. Når jeg var liten så hadde vi en sånn gutt i vår gruppe, mer feminin enn oss jentene t.o.m, han passet ikke inn sammen med disse bråkete guttene, han var fantastisk når han fikk være seg selv sånn. Det er viktigst at barnet har det bra enn at de allerede fra en tidlig alder må velge nøye hvem de henger med pga hva... Image? jeg forstår det ikke. Det er skadelig tankegang og sånne folk trenger å bli satt på plass. De har virkelig nada med hvem gutten henger med. Ville ikke brukt energi på sånt engang. 

Anonymkode: 0d507...e12

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ignorer slike kommentarer og folk. Vår jente leker stort sett kun med gutter, barn er forskjellige. 

Anonymkode: 97b27...ff2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Typisk besteforeldregenerasjonen. Husk at på deres tid var homofili forbudt, og gutter skulle for all del ikke skille seg ut og like noe annet enn biler og kle seg i blått. Håper virkelig ikke de snakker høyt om dette foran sønnen din, for da bør de få beskjed om å ta seg en bolle. Sønnen min går i barnehagen og av og til når jeg henter han har han (og flere andre gutter) kledd seg i prinsessekjole, det er jo bare herlig å se hvor mye glede det gir han! :) 

Anonymkode: bef50...72b

Hvilken besteforeldregenerasjon snakker du om? JEG er i besteforeldergenereasjonen - dvs at jeg var barn på 1970-tallet og ble selv forelder på 1990-tallet. Nærmer meg altså 60…. Forbudet med homofili ble opphevet i 1972, og på 1970-tallet var det iallfall ikke snakk om at gutter måtte leke med biler og jenter med dukker….. 

Når det er sagt: selvsagt må gutten få ha de vennene han vil og leke med hva han vil. Og det kan du TS godt si til de som spør/kommenterer/maser. 

AnonymBruker
Skrevet

åhh..for et pes det kan være med min generasjon... ,eller det blir kanskje generasjonen før meg, siden jeg er nesten 70 år.Jeg blir bare oppgitt av slike holdninger. Det viktigste i verden, etter min mening, er..la barna selv få velge sine venner, de de trives med og har det bra sammen med, uavhengig av kjønn. Tenk så bra..at de har venner, slettes ikke alle som har det.

Anonymkode: 1b0d1...ab4

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Tja, barn må da lære seg å omgåes barn av samme kjønn.. 

Anonymkode: 339ff...b5a

AnonymBruker
Skrevet
regine skrev (2 timer siden):

Hvilken besteforeldregenerasjon snakker du om? JEG er i besteforeldergenereasjonen - dvs at jeg var barn på 1970-tallet og ble selv forelder på 1990-tallet. Nærmer meg altså 60…. Forbudet med homofili ble opphevet i 1972, og på 1970-tallet var det iallfall ikke snakk om at gutter måtte leke med biler og jenter med dukker….. 

Når det er sagt: selvsagt må gutten få ha de vennene han vil og leke med hva han vil. Og det kan du TS godt si til de som spør/kommenterer/maser. 

Jeg er på din alder og opplevde på 70-tallet at mine tanter mente at det var helt forkastelig at jeg lekte med biler og ikke med dukker. Så holdningene den gang varierte nok. 

K59

Anonymkode: 4453c...545

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er på din alder og opplevde på 70-tallet at mine tanter mente at det var helt forkastelig at jeg lekte med biler og ikke med dukker. Så holdningene den gang varierte nok. 

K59

Anonymkode: 4453c...545

Dine tanter var jo din foreldregenerasjon - dagens oldeforeldregenerasjon….. 

og ja, selvsagt var det forskjeller. Men dagens besteforeldregenerasjon er jo ikke den samme som den gang, det var poenget mitt. Og i slike tråder hvor det snakkes om håpløse holdninger hos «besteforeldregenerasjonen» av i dag gjelder jo det en generasjon som faktisk (!) er vokst opp i moderne tid. Vi var ikke unge under krigen, slik det høres ut på en del innlegg som klager på «besteforeldre av i dag». 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner meg igjen i det du skriver. Sønnen min var helt lik. Kledde seg ut som Elsa mens gutta var spiderman og hulken. Helt ærlig tror jeg du kjenner mest på det selv, og at du overtolker snakk fra familien. Det er jo litt sårt når gutta våre ikke helt passer inn. Nå vet ikke jeg hvor gammel gutten din er, men her har det blitt en styrke at han har lekt mye med jenter. Han er nå 8 år, og leker i dag like godt med jenter som med gutter. Han har også en veldig gentleman ovenfor jentene, og er glad i å være kjæreste:P Det tror jeg han har lært seg gjennom leken med jenter og mye familie rollelek. Bare nyt det:) 

Anonymkode: 202b0...b57

• Hjerte 1
Skrevet

Barnet har venner, det er bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...