Gå til innhold

Planlegger dere å bli gjeldfri før 62 / 67 år?

AnonymBruker

Planlegger dere å bli gjeldfri før 62 / 67 år?  

154 stemmer

1. 1. Planlegger dere å bli gjeldfri før 62 / 67 år?

• Ja, ingen gjeld som pensjonist
      135
    • Nei, vil ha gjeld som pensjonist
      19

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi var gjeldfrie før den eldste av oss fylte 55. Hadde lite gjeld i utgangspunktet, og overskuddet fra boligsalg pluss litt oppspart egenkapital gjorde at nåværende bolig ble kjøpt uten å ta opp lån. Vi har greit betalte jobber der pensjonsalderen er 62 år, og har valgt å ikke få barn. Mannen har nå gått ned til 50 % stilling de siste to årene før han gir seg, selv regner jeg med å gjøre det samme. Vi har jobbet fullt siden vi var 16 og 18 år.

Anonymkode: 1143c...36e

Man vet jo aldri  hvor gammel man blir, så etter passert 60 kan det være lurt å selge alt. Gå over til å leie...så man har mer penger fri til å leve livet :) Bo i Norge sommerhalvåret...ellers reise rundt.

Husk at livet er bare EN gang, døden er målet. Hadde folk tenkt litt mer på det så hadde de levd annerledes, tenk om du hadde en klokke på armen med hvor mange % du har igjen. Da ville mange fått det travelt.. 😅

Mange i 70åra som sitter med boliger verdt 5-10mill som lever sparsomlig....helt latterlig. Kunne solgt alt å leide seg noe mens de hadde masse penger å leve for! :) 

Anonymkode: 1384d...6f3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg svarte ja. For per nå har vi ikke planer om å kjøpe oss opp videre, og da tikker lånet sakte nedover. 

Vi får nok en del arv før fylte 60 (selv om jeg håper det blir lenger til), det vil i så tilfelle gå til feriehus. 

Vi sparer nok til å ta oppussing og nye biler kontant. Studielån er ferdig neste år. 

Vi sparer i fond til pensjon, som skal være nok til å kompensere for kraftig redusert inntekt fra ca 62. 

Er 42-44. Så vi er generasjonen mellom de som kuppet bolig veldig rimelig, og de som må ta opp skyhøyt lån for å kjøpe, samt barn av etterkrigsgenerasjonen som sitter på nedbetalte boliger og formue. 

Anonymkode: 78631...1d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er 56 år og gjeldfri. Planen er at vi selger huset vi bor i før vi blir pensjonister og kjøper en lettstelt leilighet i samme prisklasse. Ingen nye lån som pensjonist, men har penger i fond og banken som skal bidra til pensjonen når jeg kommer dit.

Jeg planlegger å gå av når jeg er ca. 65.

Anonymkode: 95e45...166

65år kan bli litt sent å starte livet... :) Ville satt 60 som grensa...har du AFP, hold ut til 62 evt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er gjeldsfri. Låner på huset litt av og til for vedlikehold. Men ikke større beløp enn at det er nedbetalt innen 5år. Og ingen krise med økte renter. 

Er snart 50. Og har planer om kanskje to slike låne runder før jeg er 60år. For da tror jeg det meste er gjort.  Har stor frihet nå med lite lån og lite gjeld totalt. Da jeg er ufør og ikke har så mye penger.  Men med egen kloakk og vann koster det ikke så mye for meg å bo.  Heldigvis fikk jeg bolig før jeg ble ufør. Men ønsker å ha hoved etasje ferdig før jeg blir pensjonist da jeg regner med mindre penger og jan få litt igjen om jeg selger det etter behov

Anonymkode: aaa57...492

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg levde på minimum fra mitt første huskjøp og klarte å bl gjeldfri da jeg var 45.....Hvis en har vært fornuftig gjennom livet så bøe en være gjeldfri samt ha litt på konto da en blir pensjonist.

Anonymkode: ae0cf...b7e

Men å leve på minimum i de årene barna bor hjemme og man er ung og frisk er ffor mange ett liv man ikke ønsker. Personlig ville jeg aldri levd mine beste år på den måten. Når det er sagt så blir jeg gjeldsfri når jeg er 59, men det er ikke ett spesifikt mål.

Anonymkode: 744fa...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Er bonde og eier to store landbrukseiendommer. Mye gjeld nå og jobber livet av meg får å betale 50 000 i måneden på renter og avdrag, men det skal være nedbetalt før jeg er pensjonist om 10-15 år. Da skal jeg selge gårdene, som til sammen da kanskje er verd 20-25 mill, og så skal jeg nyte pensjonisttilværelsen.

Anonymkode: b7ebb...d3d

Dumt å tenke sånn. Alt avhenger om helsa holder og man kan stå i jobb til 67, dersom er i forhold med to inntekter tenker detta skal gå lett. Går greit så lenge forholdet ikke ryker.  Livet kan fort ta en U-sving

Anonymkode: 71e3d...c68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei, jeg har ingen mål om å bli gjeldsfri, men heller å kunne bygge verdier og formue. Gjør meg ikke noe å ha gjeld om jeg vet at om jeg selger alt så sitter jeg igjen med mye. Med inflasjon blir jo også gjelden mindre verdt over tid. Deilig å ha et hus uten gjeld til 5 millioner, men deiligere å ha gjeld på 5 millioner og verdier for 30 millioner. Selvom jeg er helt enig i at det hadde vært digg å vite at man ikke har gjeld.

Anonymkode: 66c5a...619

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg levde på minimum fra mitt første huskjøp og klarte å bl gjeldfri da jeg var 45.....Hvis en har vært fornuftig gjennom livet så bøe en være gjeldfri samt ha litt på konto da en blir pensjonist.

Anonymkode: ae0cf...b7e

Men hva sitter du igen med av opplevelser når du blir pensjonist? Hva sparer du til? 

Jeg er 42. Jeg har sett alle verdensdeler, og hatt så mange spennende opplevelser. Jeg har spist på noen av verdens beste restauranter, og den mest spennende gatematen. Jeg har eid/eier tre dyr som jeg er så uendelig glad i. Jeg eier fine ting, vesker smykker og pyntegjenstander, som gir meg glede. Mannen dyrker et-par dyre hobbyer (sykkel og ski). Jeg sier alltid ja når venninnegjengen vil finne på noe, weekendtur eller restaurant.

Selvfølgelig i kombinasjon med å være fornuftig, vite at jeg blir gjeldsfri og har en ok fondskonto i idet jeg går inn i pensjonsalderen. 

Anonymkode: 78631...1d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

65år kan bli litt sent å starte livet... :) Ville satt 60 som grensa...har du AFP, hold ut til 62 evt.

Har AFP, men ønsker å kunne leve godt som pensjonist også. Da blir 62 litt tidlig for meg ;) Jeg og mannen planlegger å gå av samtidig og kunne ha råd til å reise og gjøre det vi vil selv. Syns også kun 6 år til med jobb er litt lite, så hvis ikke noe skjer holder jeg meg til "planen".

Da har vi også en god del ekstra å kunne leve for samtidig som at vi ønsker å gi datteren vår litt ekstra for å kunne hjelpe henne i oppstartsfasen med leilighet.

VI reiser uansett ganske mye allerede nå, så føler vel sånn sett at livet har startet ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har AFP, men ønsker å kunne leve godt som pensjonist også. Da blir 62 litt tidlig for meg ;) Jeg og mannen planlegger å gå av samtidig og kunne ha råd til å reise og gjøre det vi vil selv. Syns også kun 6 år til med jobb er litt lite, så hvis ikke noe skjer holder jeg meg til "planen".

Da har vi også en god del ekstra å kunne leve for samtidig som at vi ønsker å gi datteren vår litt ekstra for å kunne hjelpe henne i oppstartsfasen med leilighet.

VI reiser uansett ganske mye allerede nå, så føler vel sånn sett at livet har startet ;) 

Går ann å jobbe redusert etter 60/62... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel ikke planlagt så mye akkurat, men hvis vi følger betalingsplanen er vi gjeldsfrie i midten av femtiårene. 

Vi bor et sted boligprisene aldri kommer til å eksplodere, men huset var heller ikke dyrt til å begynne med. Vi hadde vel 20 års nedbetalingsplan, lever helt fint i hverdagen, det vi ikke bruker penger på handler om miljøhensyn. Samtidig har vi så mange unger at det er urealistisk at vår økonomiske hjelp skal bety voldsomt mye i deres liv. Håper jeg lever til de har blitt besteforeldre uansett. 

Endret av solsolsol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er 54 år og er der allerede, nå lurer jeg på hvordan plassere x-antall kr for å ha muligheten til litt extra i pensjonsalderen

Anonymkode: 95a7a...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Går ann å jobbe redusert etter 60/62... :) 

Det gjør det, men det er vanskelig å gjennomføre i praksis der jeg jobber. Uansett, jeg er ikke klar for å jobbe redusert om 4-6 år 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...